Ekososiaalinen sivistys ja saavutettavuusLaajuus (5 op)
Tunnus: KAKE1
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
- englanti
Vastuuhenkilö
Osaamistavoitteet
- Tunnistaa kestävän kehityksen periaatteet ja tietopohjan.
- Osaa määritellä erityisesti sosiaalisia ja kulttuurisia kestävyyshaasteita.
- Tunnistaa saavutettavan ja vastuullisen toiminnan periaatteet.
Sisältö
- donitsimalli
- sosiaalinen kestävyys
- kulttuurinen kestävyys
- kestävän kehityksen edistäminen
- vastuullinen toiminta
Esitietovaatimukset
Opiskelijalta vaaditaan valmiutta ammattikorkeakouluopintoihin.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opintojakso arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty. Opintojaksolla käytetään sekä itsearviointia ja vertaisarviointia että lehtorin arviointia. Arviointi perustuu opintojakson osaamistavoitteisiin. Opiskelijan tulee osoittaa hallitsevansa vähintään 40 % asetetuista opintojakson tavoitteista, jotta opintosuoritus voidaan katsoa suoritetuksi.
Automaattisesti arvioitavista tehtävistä ei tule erillistä palautetta.
Opiskelijat kommentoivat ja vertaisarvioivat toistensa tekemiä soveltavia tehtäviä 1–3. Vertaisarvioinnissa kiinnitetään huomiota opintojakson tavoitteisiin.
Opettajat antavat kaikista tehtävistä yhteispalautteen opintojakson päättymisen jälkeen. Palautetta annetaan ilmaisusta, sisällöstä, opiskelijoiden toiminnassa havaituista haasteista ja onnistumisista, vuorovaikutuksen aktiivisuudesta ja kutakin lehtoria innostaneesta asiasta.
Oppimateriaalit
Opintojaksolla käytetään sähköistä materiaalia (podcast, video, artikkelit ja kirjat) ja oppimista tukevien tehtävien ja testien tekoa. Lisäksi opintojaksolla on mahdollisuus vuorovaikutukseen lehtorien kanssa.
Lisätiedot
Opintojaksolla osallistuja perehtyy kestävän kehityksen vaatimuksiin erityisesti Humakin näkökulmasta. opintojaksolla opiskelija oppii kestävän kehityksen periaatteet ja oppii etsimään kestävää kehitystä tukevia ratkaisuja ja toimintamalleja. Opiskelija saa opinnoissa käyttöönsä tietopohjan, jonka kautta hän pystyy edistämään kestävän kehityksen periaatteiden toteutumista. Hän osaa määritellä erityisesti sosiaalisia ja kulttuurisia kestävyyshaasteita ja tunnistaa niihin kuuluvien asioiden ja ongelmien moninaisuuden. Verkossa suoritettava opintojakso vaatii opiskelijalta pääsyä internetiin, tietokoneen ja opiskeluun tarkoitettujen ohjelmien (hoodle, zoom/teams) käyttöä. Opiskelu vahvistaa opiskelijan kykyä edistää kestävää kehitystä omassa organisaatiossaan. Siksi opintojakso sopii kaikille kehittämisestä kiinnostuneille.
Taso: Oppija
Ilmoittautumisaika
01.04.2025 - 24.05.2026
Ajoitus
05.09.2025 - 31.07.2026
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Järjestö- ja nuorisotyö
Toimipiste
Paikkaan sitomaton
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
8 - 1000
Koulutus
- Yhteisöpedagogin koulutus (AMK), työyhteisön kehittäjä
- Tulkkauksen koulutus (AMK)
- Kulttuurituotannon koulutus (AMK)
- Yhteisöpedagogin koulutus (AMK)
Opettaja
- Marjo Kolehmainen
- Antti Pelttari
Vastuuopettaja
Antti Pelttari
Ryhmät
-
TykeTyke
-
MoveMove
-
amkYm_s25_TURamkYm_s25_TUR
-
AVOY_V_s25_JYVAVOY_V_s25_JYV
-
AVOK_V_S25AVOK_V_S25
-
avoy_v_s24avoy_v_s24
-
KuveKuve
-
amkTm_s25_KUOamkTm_s25_KUO
-
amkTp_s25_PKSamkTp_s25_PKS
-
AVOY_V_S25AVOY_V_S25
-
amkKm_s25_PKSamkKm_s25_PKS
-
amkYm_s25_TREamkYm_s25_TRE
-
amkYm_s25_PKSamkYm_s25_PKS
-
AVOY_V_S25_PKSAVOY_V_S25_PKS
-
amkKmV_s25_TREamkKmV_s25_TRE
-
AVOT_V_S25_PKSAVOT_V_S25_PKS
-
amkYm_s25_JYVamkYm_s25_JYV
-
AVOY_V_S25_TURAVOY_V_S25_TUR
-
amkKmV_s25_PKSamkKmV_s25_PKS
-
amkKm_s25_JYVamkKm_s25_JYV
-
amkYm_s25_KUOamkYm_s25_KUO
-
AVOY_V_S25_KUOAVOY_V_S25_KUO
Tavoitteet
- Tunnistaa kestävän kehityksen periaatteet ja tietopohjan.
- Osaa määritellä erityisesti sosiaalisia ja kulttuurisia kestävyyshaasteita.
- Tunnistaa saavutettavan ja vastuullisen toiminnan periaatteet.
Sisältö
- donitsimalli
- sosiaalinen kestävyys
- kulttuurinen kestävyys
- kestävän kehityksen edistäminen
- vastuullinen toiminta
Aika ja paikka
Verkkokurssi
Oppimateriaalit
Opintojaksolla käytetään sähköistä materiaalia (podcast, video, artikkelit ja kirjat) ja oppimista tukevien tehtävien ja testien tekoa. Lisäksi opintojaksolla on mahdollisuus vuorovaikutukseen lehtorien kanssa.
Opetusmenetelmät
Opintojakso on automatisoitu verkkokurssi, minkä opiskelija voi tehdä omassa tahdissa lukuvuoden aikana.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Opintojakso arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty. Opintojaksolla käytetään sekä itsearviointia ja vertaisarviointia että lehtorin arviointia. Arviointi perustuu opintojakson osaamistavoitteisiin. Opiskelijan tulee osoittaa hallitsevansa vähintään 40 % asetetuista opintojakson tavoitteista, jotta opintosuoritus voidaan katsoa suoritetuksi.
Automaattisesti arvioitavista tehtävistä ei tule erillistä palautetta.
Opiskelijat kommentoivat ja vertaisarvioivat toistensa tekemiä soveltavia tehtäviä 1–3. Vertaisarvioinnissa kiinnitetään huomiota opintojakson tavoitteisiin.
Lehtorit laittavat suoritusmerkinnät kerran kuukaudessa.
Lisätietoja opiskelijoille
Oletko jo perehtynyt ekologiseen kestävyyteen ja monimuotisuuteen? Tällä opintojaksolla pääset laajentamaan osaamista sosiaaliseen ja kulttuuriseen kestävyyteen sekä saavutettavuuteen. Opintojakson jälkeen tunnistat kestävän kehityksen periaatteet ja tietopohjan ja osaat määritellä erityisesti sosiaalisia ja kulttuurisia kestävyyshaasteita. Lisäksi opit tunnistamaan saavutettavan ja vastuullisen toiminnan periaatteet.
Monipuolisten tehtävien avulla voit arvioida olemassa olevaa ekososiaalista osaamistasi ja pääset pohtimaan omaa arkeasi kestävän kehityksen näkökulmista. Samalla hankit tulevaisuuden työelämän keskeisiä taitoja vahvistamalla kestävän kehityksen osaamistasi.
Verkossa omaan tahtiin suoritettava opintojakso vaatii opiskelijalta pääsyä internetiin, tietokoneen ja opiskeluun tarkoitettujen ohjelmien (hoodle, zoom/teams) käyttöä. Opintojakso sopii kaikille kestävästä kehittämisestä kiinnostuneille.
Arviointiasteikko
Hyväksytty - Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opintojakso arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty. Opintojaksolla käytetään sekä itsearviointia ja vertaisarviointia että lehtorin arviointia. Arviointi perustuu opintojakson osaamistavoitteisiin. Opiskelijan tulee osoittaa hallitsevansa vähintään 40 % asetetuista opintojakson tavoitteista, jotta opintosuoritus voidaan katsoa suoritetuksi.
Automaattisesti arvioitavista tehtävistä ei tule erillistä palautetta.
Opiskelijat kommentoivat ja vertaisarvioivat toistensa tekemiä soveltavia tehtäviä 1–3. Vertaisarvioinnissa kiinnitetään huomiota opintojakson tavoitteisiin.
Opettajat antavat kaikista tehtävistä yhteispalautteen opintojakson päättymisen jälkeen. Palautetta annetaan ilmaisusta, sisällöstä, opiskelijoiden toiminnassa havaituista haasteista ja onnistumisista, vuorovaikutuksen aktiivisuudesta ja kutakin lehtoria innostaneesta asiasta.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojaksolla käytetään itsearviointia, vertaisarviointia ja automaattisia tenttejä. Lehtori merkitsee opintojakson hyväksytyksi, kun kaikki tehtävät näkyvät hänelle suoritettuina. Tämä tarkistus tehdään aina joka kuukauden alussa (ei heinä-, eikä elokuussa). Itsearvioinnin avuksi opiskelija tekee vähintään yhden materiaaleissa kuvatuista testeistä. Lisäksi itsearviointiin kuuluu oman toiminnan muutoksen miettimistä.
Vertaisarviointi toteutetaan siten, että jokainen opiskelija kommentoi vähintään kahta tehtävää. Kommentoinnissa käytetään apuna opintojakson tavoitteita – kommentoi sitä siis, onko tehtävän palauttaja tunnistanut kestävän kehityksen periaatteet ja tietopohjan sekä kestävyyshaasteen. Huomioi myös, onko vastauksessa kuvattu toiminta vastuullista.
Lehtorit voivat osallistua eri keskusteluihin ja kirjata myös kommenttejaan Hoodleen. Lopuksi he laittavat suoritusmerkintöjä opintorekisteriin.
Opintojakson suoritusmerkintä tulee noin neljän viikon kuluessa opintojakson suorittamisesta. Voit kysyä suoritusmerkintääsi lehtorilta, mikäli et ole saanut sitä tai haluat varmistaa merkinnän saamisen ennen tiettyä päivää perustellusta syystä.
Hylätty (0)
Opintojakso merkitään hylätyksi, mikäli opiskelija ei osoita saavuttavansa osaamistavoitteita vähimmäistasolla. Merkintä tarkoittaa, että opiskelija on saavuttanut 0–39 % opintojakson osaamistavoitteista.
Esitietovaatimukset
Opiskelijalta vaaditaan valmiutta ammattikorkeakouluopintoihin.
Lisätiedot
Opintojaksolla osallistuja perehtyy kestävän kehityksen vaatimuksiin erityisesti Humakin näkökulmasta. opintojaksolla opiskelija oppii kestävän kehityksen periaatteet ja oppii etsimään kestävää kehitystä tukevia ratkaisuja ja toimintamalleja. Opiskelija saa opinnoissa käyttöönsä tietopohjan, jonka kautta hän pystyy edistämään kestävän kehityksen periaatteiden toteutumista. Hän osaa määritellä erityisesti sosiaalisia ja kulttuurisia kestävyyshaasteita ja tunnistaa niihin kuuluvien asioiden ja ongelmien moninaisuuden. Verkossa suoritettava opintojakso vaatii opiskelijalta pääsyä internetiin, tietokoneen ja opiskeluun tarkoitettujen ohjelmien (hoodle, zoom/teams) käyttöä. Opiskelu vahvistaa opiskelijan kykyä edistää kestävää kehitystä omassa organisaatiossaan. Siksi opintojakso sopii kaikille kehittämisestä kiinnostuneille.
Taso: Oppija
Enrollment
01.04.2025 - 15.09.2025
Timing
01.09.2025 - 31.12.2025
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
5 op
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Tyke, Seikkailu ja YAMK
Campus
Nonstationary
Teaching languages
- English
Seats
8 - 500
Degree programmes
- Degree Programme in Adventure and Outdoor Education
Teachers
- Antti Pelttari
Teacher in charge
Antti Pelttari
Groups
-
amkYsp_s24_PKSamkYsp_s24_PKS
-
eduY_s25_PKSeduY_s25_PKS
Objective
The student:
- Identifies the principles and knowledge base of sustainable development.
- Is able to define social and cultural sustainability challenges in particular.
- Recognizes the principles of accessible and responsible operations.
Content
- doughnut model
- social sustainability
- cultural sustainability
- promotion of sustainable development
- responsible action
Materials
The course uses electronic material (podcasts, videos, articles and books) and assignments and tests that support learning. In addition, the course has the opportunity to interact with lecturers once during the autumn or spring semester. Of course, in problem situations, you can always send a message to the lecturer in charge of the course.
Teaching methods
The course is an automated online course that the student can complete at their own pace during the academic year.
Assessment criteria, approved/failed
The course is evaluated on a pass/fail scale. The course uses both self-assessment and peer assessment as well as lecturer assessment. The assessment is based on the learning outcomes of the course. The student must demonstrate that they have mastered at least 40% of the set course objectives in order for the study attainment to be considered completed.
There will be no separate feedback on the assignments that are assessed automatically.
The students commented on and peer-reviewed each other's applied assignments 1–3. In peer review, attention is paid to the objectives of the course.
Lecturers mark the performance once a month as approved if and when all assignments are shown as completed.
Further information
Are you already familiar with ecological sustainability and versatility? In this course, you will be able to expand your competence to social and cultural sustainability and accessibility. After the course, you will be able to identify the principles and knowledge base of sustainable development and be able to define social and cultural sustainability challenges in particular. In addition, you will learn to identify the principles of accessible and responsible operations.
With the help of versatile tasks, you can assess your existing eco-social competence and reflect on your own everyday life from the perspectives of sustainable development. At the same time, you will acquire key skills for the future working life by strengthening your competence in sustainable development.
The online self-paced course requires the student to have access to the internet, a computer and the use of programs intended for studying (hoodle, zoom/teams). The course is suitable for anyone interested in sustainable development.
Evaluation scale
Pass - Fail
Assessment criteria, approved/failed
Opintojakso arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty. Opintojaksolla käytetään sekä itsearviointia ja vertaisarviointia että lehtorin arviointia. Arviointi perustuu opintojakson osaamistavoitteisiin. Opiskelijan tulee osoittaa hallitsevansa vähintään 40 % asetetuista opintojakson tavoitteista, jotta opintosuoritus voidaan katsoa suoritetuksi.
Automaattisesti arvioitavista tehtävistä ei tule erillistä palautetta.
Opiskelijat kommentoivat ja vertaisarvioivat toistensa tekemiä soveltavia tehtäviä 1–3. Vertaisarvioinnissa kiinnitetään huomiota opintojakson tavoitteisiin.
Opettajat antavat kaikista tehtävistä yhteispalautteen opintojakson päättymisen jälkeen. Palautetta annetaan ilmaisusta, sisällöstä, opiskelijoiden toiminnassa havaituista haasteista ja onnistumisista, vuorovaikutuksen aktiivisuudesta ja kutakin lehtoria innostaneesta asiasta.
Assessment methods and criteria
The course uses self-assessment, peer assessment and automatic exams. The lecturer marks the course as approved when all assignments are shown as completed. This check is always done at the beginning of each month (not in July or August). To help with self-assessment, the student takes at least one of the tests described in the materials. In addition, self-assessment includes thinking about changes in one's own actions.
Peer review is carried out in such a way that each student comments on at least two assignments. The objectives of the course are used in commenting – in other words, comment on whether the person submitting the assignment has identified the principles of sustainable development and the knowledge base as well as the sustainability challenge. Also pay attention to whether the actions described in the answer are responsible.
Lecturers can participate in various discussions and also record their comments in Hoodle. Finally, they enter attainment entries in the study register.
Qualifications
The student is required the ability to participate in UAS studies.
Further information
During the course, the participant becomes acquainted with the requirements of sustainable development, especially from Humak's point of view. The student learns the principles of sustainable development and to find solutions and operating models that support sustainable development. During the studies, the student gains access to a knowledge base through which they are able to promote the implementation of the principles of sustainable development. In particular, they are able to identify social and cultural sustainability challenges and recognize the diversity of the issues and problems involved.
The online course requires the student to have access to a computer and the internet, as well as the use of study programs such as Hoodle and Zoom / Teams.
Studying strengthens the student's ability to promote sustainable development in their own organization. Therefore, the course is suitable for anyone interested in development.
Level: Learner
Ilmoittautumisaika
01.04.2024 - 24.05.2025
Ajoitus
30.08.2024 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Järjestö- ja nuorisotyö
Toimipiste
Paikkaan sitomaton
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
8 - 1000
Koulutus
- Yhteisöpedagogin koulutus (AMK), työyhteisön kehittäjä
- Tulkkauksen koulutus (AMK)
- Kulttuurituotannon koulutus (AMK)
- Yhteisöpedagogin koulutus (AMK)
Opettaja
- Marjo Kolehmainen
- Antti Pelttari
Vastuuopettaja
Antti Pelttari
Ryhmät
-
amkYm_s24_PKSamkYm_s24_PKS
-
TykeTyke
-
amkKm_s24_TURamkKm_s24_TUR
-
AVOY_V_S24_TURavoY_v_s24_TUR
-
AVOY_V_S24_KUOavoY_v_s24_KUO
-
AVOY_V_K24avoY_v_k24
-
MoveMove
-
amkTm_s24_KUOamkTm_s24_KUO
-
amkTp_s24_PKSamkTp_s24_PKS
-
AVOY_V_S24_JYVavoY_v_s24_JYV
-
AVOY_V_S24_PKSavoY_v_s24_PKS
-
amkYm_s24_TURamkYm_s24_TUR
-
AVOT_V_S24_PKSavoT_v_s24_PKS
-
amkKm_s24_JYVamkKm_s24_JYV
-
amkYm_s24_JYVamkYm_s24_JYV
-
amkYm_s24_TREamkYm_s24_TRE
-
amkYm_s24_KUOamkYm_s24_KUO
-
AVOT_V_S24_KUOavoT_v_s24_KUO
-
AVOY_V_S23avoY_v_s23
-
AVOK_V_S24avoK_v_s24
-
avoy_v_s24avoy_v_s24
-
KuveKuve
-
avok_vol_k23_s24avok_vol_k23_s24
-
AVOY_V_K25avoY_v_k25
Tavoitteet
- Tunnistaa kestävän kehityksen periaatteet ja tietopohjan.
- Osaa määritellä erityisesti sosiaalisia ja kulttuurisia kestävyyshaasteita.
- Tunnistaa saavutettavan ja vastuullisen toiminnan periaatteet.
Sisältö
- donitsimalli
- sosiaalinen kestävyys
- kulttuurinen kestävyys
- kestävän kehityksen edistäminen
- vastuullinen toiminta
Oppimateriaalit
Opintojaksolla käytetään sähköistä materiaalia (podcast, video, artikkelit ja kirjat) ja oppimista tukevien tehtävien ja testien tekoa. Lisäksi opintojaksolla on mahdollisuus vuorovaikutukseen lehtorien kanssa.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Opintojakso arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty. Opintojaksolla käytetään sekä itsearviointia ja vertaisarviointia että lehtorin arviointia. Arviointi perustuu opintojakson osaamistavoitteisiin. Opiskelijan tulee osoittaa hallitsevansa vähintään 40 % asetetuista opintojakson tavoitteista, jotta opintosuoritus voidaan katsoa suoritetuksi.
Automaattisesti arvioitavista tehtävistä ei tule erillistä palautetta.
Opiskelijat kommentoivat ja vertaisarvioivat toistensa tekemiä soveltavia tehtäviä 1–3. Vertaisarvioinnissa kiinnitetään huomiota opintojakson tavoitteisiin.
Opettajat antavat kaikista tehtävistä yhteispalautteen opintojakson päättymisen jälkeen. Palautetta annetaan ilmaisusta, sisällöstä, opiskelijoiden toiminnassa havaituista haasteista ja onnistumisista, vuorovaikutuksen aktiivisuudesta ja kutakin lehtoria innostaneesta asiasta.
Lehtorit laittavat suoritusmerkinnät kerran kuukaudessa.
Lisätietoja opiskelijoille
Oletko jo perehtynyt ekologiseen kestävyyteen ja monimuotisuuteen? Tällä opintojaksolla pääset laajentamaan osaamista sosiaaliseen ja kulttuuriseen kestävyyteen sekä saavutettavuuteen. Opintojakson jälkeen tunnistat kestävän kehityksen periaatteet ja tietopohjan ja osaat määritellä erityisesti sosiaalisia ja kulttuurisia kestävyyshaasteita. Lisäksi opit tunnistamaan saavutettavan ja vastuullisen toiminnan periaatteet.
Monipuolisten tehtävien avulla voit arvioida olemassa olevaa ekososiaalista osaamistasi ja pääset pohtimaan omaa arkeasi kestävän kehityksen näkökulmista. Samalla hankit tulevaisuuden työelämän keskeisiä taitoja vahvistamalla kestävän kehityksen osaamistasi.
Verkossa omaan tahtiin suoritettava opintojakso vaatii opiskelijalta pääsyä internetiin, tietokoneen ja opiskeluun tarkoitettujen ohjelmien (hoodle, zoom/teams) käyttöä. Opintojakso sopii kaikille kestävästä kehittämisestä kiinnostuneille.
Arviointiasteikko
Hyväksytty - Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opintojakso arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty. Opintojaksolla käytetään sekä itsearviointia ja vertaisarviointia että lehtorin arviointia. Arviointi perustuu opintojakson osaamistavoitteisiin. Opiskelijan tulee osoittaa hallitsevansa vähintään 40 % asetetuista opintojakson tavoitteista, jotta opintosuoritus voidaan katsoa suoritetuksi.
Automaattisesti arvioitavista tehtävistä ei tule erillistä palautetta.
Opiskelijat kommentoivat ja vertaisarvioivat toistensa tekemiä soveltavia tehtäviä 1–3. Vertaisarvioinnissa kiinnitetään huomiota opintojakson tavoitteisiin.
Opettajat antavat kaikista tehtävistä yhteispalautteen opintojakson päättymisen jälkeen. Palautetta annetaan ilmaisusta, sisällöstä, opiskelijoiden toiminnassa havaituista haasteista ja onnistumisista, vuorovaikutuksen aktiivisuudesta ja kutakin lehtoria innostaneesta asiasta.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojaksolla käytetään itsearviointia, vertaisarviointia, automaattisia tenttejä sekä lehtorien suullisena antamaa yhteisarviointia. Itsearvioinnin avuksi opiskelija tekee vähintään yhden materiaaleissa kuvatuista testeistä. Lisäksi itsearviointiin kuuluu oman toiminnan muutoksen miettimistä.
Vertaisarviointi toteutetaan siten, että jokainen opiskelija kommentoi vähintään kahta tehtävää. Kommentoinnissa käytetään apuna opintojakson tavoitteita – kommentoi sitä siis, onko tehtävän palauttaja tunnistanut kestävän kehityksen periaatteet ja tietopohjan sekä kestävyyshaasteen. Huomioi myös, onko vastauksessa kuvattu toiminta vastuullista.
Opettajat arvioivat tehtäviä ja kirjaavat kommentteja Hoodleen parin viikon välein. Lopuksi he laittavat suoritusmerkintöjä opintorekisteriin.
Opintojakson suoritusmerkintä tulee noin neljän viikon kuluessa opintojakson suorittamisesta. Voit kysyä suoritusmerkintääsi lehtorilta, mikäli et ole saanut sitä tai haluat varmistaa merkinnän saamisen ennen tiettyä päivää perustellusta syystä.
Hylätty (0)
Opintojakso merkitään hylätyksi, mikäli opiskelija ei osoita saavuttavansa osaamistavoitteita vähimmäistasolla. Merkintä tarkoittaa, että opiskelija on saavuttanut 0–39 % opintojakson osaamistavoitteista.
Esitietovaatimukset
Opiskelijalta vaaditaan valmiutta ammattikorkeakouluopintoihin.
Lisätiedot
Opintojaksolla osallistuja perehtyy kestävän kehityksen vaatimuksiin erityisesti Humakin näkökulmasta. opintojaksolla opiskelija oppii kestävän kehityksen periaatteet ja oppii etsimään kestävää kehitystä tukevia ratkaisuja ja toimintamalleja. Opiskelija saa opinnoissa käyttöönsä tietopohjan, jonka kautta hän pystyy edistämään kestävän kehityksen periaatteiden toteutumista. Hän osaa määritellä erityisesti sosiaalisia ja kulttuurisia kestävyyshaasteita ja tunnistaa niihin kuuluvien asioiden ja ongelmien moninaisuuden. Verkossa suoritettava opintojakso vaatii opiskelijalta pääsyä internetiin, tietokoneen ja opiskeluun tarkoitettujen ohjelmien (hoodle, zoom/teams) käyttöä. Opiskelu vahvistaa opiskelijan kykyä edistää kestävää kehitystä omassa organisaatiossaan. Siksi opintojakso sopii kaikille kehittämisestä kiinnostuneille.
Taso: Oppija
Enrollment
01.04.2024 - 01.04.2025
Timing
15.08.2024 - 31.07.2025
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
5 op
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Tyke, Seikkailu ja YAMK
Campus
Nonstationary
Teaching languages
- English
Seats
8 - 500
Degree programmes
- Degree Programme in Adventure and Outdoor Education
Teachers
- Jussi Muittari
- Sikke Leinikki
- Antti Pelttari
Teacher in charge
Antti Pelttari
Groups
-
EDUT_S24_PKSeduT_s24_PKS
-
eduY_k25_PKSeduY_k25_PKS
-
avok_vol_k23_s24avok_vol_k23_s24
-
eduY_s24_PKSeduY_s24_PKS
-
amkYsp_s23_PKSamkYsp_s23_PKS
Objective
The student:
- Identifies the principles and knowledge base of sustainable development.
- Is able to define social and cultural sustainability challenges in particular.
- Recognizes the principles of accessible and responsible operations.
Content
- doughnut model
- social sustainability
- cultural sustainability
- promotion of sustainable development
- responsible action
Materials
The course uses electronic material (podcasts, videos, articles and books) and assignments and tests that support learning. In addition, students have the opportunity to interact with lecturers.
International connections
Global Talent
Evaluation scale
Pass - Fail
Assessment criteria, approved/failed
Opintojakso arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty. Opintojaksolla käytetään sekä itsearviointia ja vertaisarviointia että lehtorin arviointia. Arviointi perustuu opintojakson osaamistavoitteisiin. Opiskelijan tulee osoittaa hallitsevansa vähintään 40 % asetetuista opintojakson tavoitteista, jotta opintosuoritus voidaan katsoa suoritetuksi.
Automaattisesti arvioitavista tehtävistä ei tule erillistä palautetta.
Opiskelijat kommentoivat ja vertaisarvioivat toistensa tekemiä soveltavia tehtäviä 1–3. Vertaisarvioinnissa kiinnitetään huomiota opintojakson tavoitteisiin.
Opettajat antavat kaikista tehtävistä yhteispalautteen opintojakson päättymisen jälkeen. Palautetta annetaan ilmaisusta, sisällöstä, opiskelijoiden toiminnassa havaituista haasteista ja onnistumisista, vuorovaikutuksen aktiivisuudesta ja kutakin lehtoria innostaneesta asiasta.
Qualifications
The student is required the ability to participate in UAS studies.
Further information
During the course, the participant becomes acquainted with the requirements of sustainable development, especially from Humak's point of view. The student learns the principles of sustainable development and to find solutions and operating models that support sustainable development. During the studies, the student gains access to a knowledge base through which they are able to promote the implementation of the principles of sustainable development. In particular, they are able to identify social and cultural sustainability challenges and recognize the diversity of the issues and problems involved.
The online course requires the student to have access to a computer and the internet, as well as the use of study programs such as Hoodle and Zoom / Teams.
Studying strengthens the student's ability to promote sustainable development in their own organization. Therefore, the course is suitable for anyone interested in development.
Level: Learner
Ilmoittautumisaika
01.04.2023 - 01.05.2024
Ajoitus
01.09.2023 - 31.07.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Järjestö- ja nuorisotyö
Toimipiste
Paikkaan sitomaton
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 1000
Koulutus
- Yhteisöpedagogin koulutus (AMK), työyhteisön kehittäjä
- Tulkkauksen koulutus (AMK)
- Kulttuurituotannon koulutus (AMK)
- Yhteisöpedagogin koulutus (AMK)
Opettaja
- Hanna-Kaisa Turja
- Pekka Vartiainen
- Sikke Leinikki
- Marcin Poprawski
Vastuuopettaja
Sikke Leinikki
Ryhmät
-
MoveMove
-
amkKm_s23_TURamkKm_s23_TUR
-
amkYtm_k24_PKSamkYtm_k24_PKS
-
AVOY_V_S23avoY_v_s23
-
amkYm_s23_TURamkYm_s23_TUR
-
amkYm_s23_KUOamkYm_s23_KUO
-
AVOY_V_S23_KUOavoY_v_s23_KUO
-
amkYm_s23_JYVamkYm_s23_JYV
-
AVOY_V_s23_JYVavoY_v_s23_JYV
-
amkKm_s23_PKSamkKm_s23_PKS
-
amkTm_s23_KUOamkTm_s23_KUO
-
amkTp_s23_PKSamkTp_s23_PKS
-
amkYmV_k24_PKSamkYmV_k24_PKS
-
amkKmV_s23_PKSamkKmV_s23_PKS
-
avok_vol_k23_s24avok_vol_k23_s24
-
amkYmV_s23_PKSamkYmV_s23_PKS
-
AVOY_V_S23_TURavoY_v_s23_TUR
-
amkYtm_s23_PKSamkYtm_s23_PKS
-
AVOY_V_S23_PKSavoY_v_s23_PKS
-
amkYm_s23_PKSamkYm_s23_PKS
Tavoitteet
- Tunnistaa kestävän kehityksen periaatteet ja tietopohjan.
- Osaa määritellä erityisesti sosiaalisia ja kulttuurisia kestävyyshaasteita.
- Tunnistaa saavutettavan ja vastuullisen toiminnan periaatteet.
Sisältö
- donitsimalli
- sosiaalinen kestävyys
- kulttuurinen kestävyys
- kestävän kehityksen edistäminen
- vastuullinen toiminta
Oppimateriaalit
Opintojaksolla käytetään sähköistä materiaalia (podcast, video, artikkelit ja kirjat) ja oppimista tukevien tehtävien ja testien tekoa. Lisäksi opintojaksolla on mahdollisuus vuorovaikutukseen lehtorien kanssa.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Opintojakso arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty. Opintojaksolla käytetään sekä itsearviointia ja vertaisarviointia että lehtorin arviointia. Arviointi perustuu opintojakson osaamistavoitteisiin. Opiskelijan tulee osoittaa hallitsevansa vähintään 40 % asetetuista opintojakson tavoitteista, jotta opintosuoritus voidaan katsoa suoritetuksi.
Automaattisesti arvioitavista tehtävistä ei tule erillistä palautetta.
Opiskelijat kommentoivat ja vertaisarvioivat toistensa tekemiä soveltavia tehtäviä 1–3. Vertaisarvioinnissa kiinnitetään huomiota opintojakson tavoitteisiin.
Opettajat antavat kaikista tehtävistä yhteispalautteen opintojakson päättymisen jälkeen. Palautetta annetaan ilmaisusta, sisällöstä, opiskelijoiden toiminnassa havaituista haasteista ja onnistumisista, vuorovaikutuksen aktiivisuudesta ja kutakin lehtoria innostaneesta asiasta.
Lehtorit laittavat suoritusmerkinnät neljä viikkoa opintojakson päättymisen jälkeen tai nopeammin opiskelijan perustellusta pyynnöstä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty - Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opintojakso arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty. Opintojaksolla käytetään sekä itsearviointia ja vertaisarviointia että lehtorin arviointia. Arviointi perustuu opintojakson osaamistavoitteisiin. Opiskelijan tulee osoittaa hallitsevansa vähintään 40 % asetetuista opintojakson tavoitteista, jotta opintosuoritus voidaan katsoa suoritetuksi.
Automaattisesti arvioitavista tehtävistä ei tule erillistä palautetta.
Opiskelijat kommentoivat ja vertaisarvioivat toistensa tekemiä soveltavia tehtäviä 1–3. Vertaisarvioinnissa kiinnitetään huomiota opintojakson tavoitteisiin.
Opettajat antavat kaikista tehtävistä yhteispalautteen opintojakson päättymisen jälkeen. Palautetta annetaan ilmaisusta, sisällöstä, opiskelijoiden toiminnassa havaituista haasteista ja onnistumisista, vuorovaikutuksen aktiivisuudesta ja kutakin lehtoria innostaneesta asiasta.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojaksolla käytetään itsearviointia, vertaisarviointia, automaattisia tenttejä sekä lehtorien arviointia. Itsearvioinnin avuksi opiskelija tekee vähintään yhden materiaaleissa kuvatuista testeistä. Lisäksi itsearviointiin kuuluu oman toiminnan muutoksen miettimistä.
Vertaisarviointi toteutetaan siten, että jokainen opiskelija kommentoi vähintään kahta tehtävää. Kommentoinnissa käytetään apuna opintojakson tavoitteita – kommentoi sitä siis, onko tehtävän palauttaja tunnistanut kestävän kehityksen periaatteet ja tietopohjan sekä kestävyyshaasteen. Huomioi myös, onko vastauksessa kuvattu toiminta vastuullista.
Opettajat arvioivat tehtäviä ja kirjaavat kommentteja Hoodleen parin viikon välein. Lopuksi he laittavat suoritusmerkintöjä opintorekisteriin.
Opintojakson suoritusmerkintä tulee viimeistään neljän viikon kuluessa opintojakson suorittamisesta. Voit kysyä suoritusmerkintääsi lehtorilta, mikäli et ole saanut sitä tai haluat varmistaa merkinnän saamisen ennen tiettyä päivää perustellusta syystä.
Hylätty (0)
Opintojakso merkitään hylätyksi, mikäli opiskelija ei osoita saavuttavansa osaamistavoitteita vähimmäistasolla. Merkintä tarkoittaa, että opiskelija on saavuttanut 0–39 % opintojakson osaamistavoitteista.
Esitietovaatimukset
Opiskelijalta vaaditaan valmiutta ammattikorkeakouluopintoihin.
Lisätiedot
Opintojaksolla osallistuja perehtyy kestävän kehityksen vaatimuksiin erityisesti Humakin näkökulmasta. opintojaksolla opiskelija oppii kestävän kehityksen periaatteet ja oppii etsimään kestävää kehitystä tukevia ratkaisuja ja toimintamalleja. Opiskelija saa opinnoissa käyttöönsä tietopohjan, jonka kautta hän pystyy edistämään kestävän kehityksen periaatteiden toteutumista. Hän osaa määritellä erityisesti sosiaalisia ja kulttuurisia kestävyyshaasteita ja tunnistaa niihin kuuluvien asioiden ja ongelmien moninaisuuden. Verkossa suoritettava opintojakso vaatii opiskelijalta pääsyä internetiin, tietokoneen ja opiskeluun tarkoitettujen ohjelmien (hoodle, zoom/teams) käyttöä. Opiskelu vahvistaa opiskelijan kykyä edistää kestävää kehitystä omassa organisaatiossaan. Siksi opintojakso sopii kaikille kehittämisestä kiinnostuneille.
Taso: Oppija