Siirry suoraan sisältöön

Kieli ja teknologiaLaajuus (5 op)

Tunnus: TUSA2

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Hanna-Kaisa Turja

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- osaa tarkastella kriittisesti viestintää ja vuorovaikutusta kasvokkaisissa ja teknologiavälitteisissä vuorovaikutustilanteissa
- tunnistaa vuorovaikutuksen multimodaalisuuden
- osaa kuvata, mitä kaikkea kielelliseen saavutettavuuteen kuuluu
- hahmottaa teknologian mahdollisuudet kielen dokumentoinnissa ja analysoinnissa
- harjoittelee ja kehittää teknisten työkalujen käyttöä omassa viestinnässään

Sisältö

Sisältö
- Teknologian vaikutus vuorovaikutukseen
- Kielellinen saavutettavuus
- Vuorovaikutuksen multimodaalisuus
- Puhutut, viitotut ja kirjoitetut kielimuodot viestinnässä
- Kielikorpukset ja sanakirjat työkaluna
- Teknologia työkaluna (esim. tekstitys, puheentunnistus, konekääntäminen)

Esitietovaatimukset

Opiskelijalle suositellaan esitiedoksi TUSA1 Mitä kieli on? -opintojakson suorittamista tai vastaavaa osaamista

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa käyttää kieliteknologisia apuvälineitä pääpiirteittäin.
Opiskelija tietää joitakin tekijöitä, joiden avulla voidaan lisätä kielellistä saavutettavuutta.
Opiskelija tietää, miten teknologisia työkaluja voi käyttää omassa viestinnässään ja tunnistaa joitakin käyttötilanteita. Hän osaa nimetä ja tunnistaa teknologian mahdollisuuksia vuorovaikutustilanteissa.
Opiskelija osoittaa osaavansa käyttää joiltakin osin opintojaksolla opetettua kieliteknologista välinettä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa käyttää hyvin kieliteknologisia apuvälineitä ja lisätä siten kielellistä saavutettavuutta.
Opiskelija tietää, miten teknologisia työkaluja voi käyttää omassa viestinnässään ja osaa selittää niiden käyttöä. Hän osaa selittää ja kuvata teknologian mahdollisuuksia vuorovaikutustilanteissa.
Opiskelija osoittaa osaavansa käyttää perustellusti opintojaksolla opetettua kieliteknologista välinettä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa käyttää luovasti ja soveltavasti kieliteknologisia apuvälineitä ja lisätä siten kielellistä saavutettavuutta.
Opiskelija osaa soveltaa teknisten työkalujen käyttöä omassa viestinnässään ja arvioida perustellusti niiden käyttöä. Hän osaa analysoida kriittisesti ja monipuolisesti teknologian mahdollisuuksia vuorovaikutustilanteissa.
Opiskelija osoittaa osaavansa käyttää tarkoituksenmukaisesti ja kiitettävästi opintojaksolla opetettua kieliteknologista välinettä.

Oppimateriaalit

Kirjallisuus
Artikkelit
Blogit
Videot
Podcastit

Lisäksi käytämme muuta kirjallisuutta, verkossa avoimesti saatavia tekstejä ja videoita, sekä opetuksen luentomateriaaleja.

Lisätiedot

Taitaja-taso

Tällä opintojaksolla perehdytään teknologian vaikutukseen kieleen ja vuorovaikutukseen. Pohdimme eri kielimuotojen ominaisuuksia ja saavutettavuutta, sekä tutustumme kielityöläisen työkaluihin, kuten korpuksiin ja konekääntämiseen.

Opinnot on tarkoitettu kielen kanssa työtään tekeville, erityisesti tulkeille ja kääntäjille.

Opintojaksolla tutustutaan mm. puheentunnistukseen ja tekstityksen tekemisen välineisiin – näitä varten tarvitset oman tietokoneen ja valmiudet ainakin sen ääni-, kamera- ja helppokäyttötoimintoihin.

Ilmoittautumisaika

01.04.2025 - 30.05.2026

Ajoitus

27.10.2025 - 15.03.2026

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Kulttuurituotanto ja Tulkkaus

Toimipiste

Paikkaan sitomaton

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 100

Koulutus
  • Tulkkauksen koulutus (AMK)
Opettaja
  • Hanna-Kaisa Turja
Vastuuopettaja

Hanna-Kaisa Turja

Ryhmät
  • amkTm_s25_KUO
    amkTm_s25_KUO
  • amkTp_s25_PKS
    amkTp_s25_PKS
  • AVOT_V_S25_KUO
    AVOT_V_S25_KUO
  • AVOT_V_S25_PKS
    AVOT_V_S25_PKS

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa tarkastella kriittisesti viestintää ja vuorovaikutusta kasvokkaisissa ja teknologiavälitteisissä vuorovaikutustilanteissa
- tunnistaa vuorovaikutuksen multimodaalisuuden
- osaa kuvata, mitä kaikkea kielelliseen saavutettavuuteen kuuluu
- hahmottaa teknologian mahdollisuudet kielen dokumentoinnissa ja analysoinnissa
- harjoittelee ja kehittää teknisten työkalujen käyttöä omassa viestinnässään

Sisältö

Sisältö
- Teknologian vaikutus vuorovaikutukseen
- Kielellinen saavutettavuus
- Vuorovaikutuksen multimodaalisuus
- Puhutut, viitotut ja kirjoitetut kielimuodot viestinnässä
- Kielikorpukset ja sanakirjat työkaluna
- Teknologia työkaluna (esim. tekstitys, puheentunnistus, konekääntäminen)

Oppimateriaalit

Aarnikoivu & Saarinen 2020: "Kuuluuko täältä, kuuluuko nyt?": Tohtoriopiskelijoiden verkkovälitteisen kirjoitusopetuksen ongelmatilanteiden neksusanalyysi (E-artikkeli) https://doi.org/10.23997/pk.95498
Hirvonen, M., Kinnunen, T. & Åkermarck, M. 2020. Saavutettava viestintä: Yhteiskunnallista yhdenvertaisuutta edistämässä. Gaudeamus.(E-kirja)
Stevanovic, M., Lindholm, C., Arminen, I. (2016) Keskustelunanalyysi: Kuinka tutkia sosiaalista toimintaa ja vuorovaikutusta. Vastapaino. (E-kirja)
Tapio, E. (2021) Vuorovaikutuksen resurssit. Videoluento (14 min)
Takkinen ym. 2020: Miten viittomakielen korpusta luodaan ja mihin sitä tarvitaan? (E-artikkeli) https://doi.org/10.23997/pk.95499

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla opiskellaan verkossa eri tavoin. Opintojakso sisältää webinaareja, erilaisia verkkotehtäviä ja aineistoja.
Osa opintojakson webinaareista tallennetaan. Toiminnallisia ja ohjauksellisia webinaareja ei tallenneta.
Opintojaksolla opiskelija tutustuu erilaisiin kieliteknologisiin välineisiin ja harjoittelee valittujen välineiden käyttöä itsenäisesti ja ryhmässä. Opintojaksolla tehdään pienimuotoinen ja tekstitetty video ryhmässä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakson voi suorittaa vaihtoehtoisella tavalla kokonaan itsenäisesti. Tämä on suositeltava suoritustapa, jos opiskelija ei pysty osallistumaan ja haluaa tehdä itsenäisesti videon.
Opintojakso on mahdollista suorittaa opinnollistamalla.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on laajuudeltaan 5 opintopistettä ja se vastaa noin 135 tunnin kuormitusta.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Kiitettävä 5


Opiskelija osaa käyttää luovasti ja soveltavasti kieliteknologisia apuvälineitä ja lisätä siten kielellistä saavutettavuutta. Opiskelija osaa soveltaa teknisten työkalujen käyttöä omassa viestinnässään ja arvioida perustellusti niiden käyttöä. Hän osaa analysoida kriittisesti ja monipuolisesti teknologian mahdollisuuksia vuorovaikutustilanteissa.

Opiskelija osoittaa osaavansa käyttää tarkoituksenmukaisesti ja kiitettävästi opintojaksolla opetettua kieliteknologista välinettä.



Hyvä 3–4

Opiskelija osaa käyttää hyvin kieliteknologisia apuvälineitä ja lisätä siten kielellistä saavutettavuutta. Opiskelija tietää, miten teknologisia työkaluja voi käyttää omassa viestinnässään ja osaa selittää niiden käyttöä. Hän osaa selittää ja kuvata teknologian mahdollisuuksia vuorovaikutustilanteissa.

Opiskelija osoittaa osaavansa käyttää perustellusti opintojaksolla opetettua kieliteknologista välinettä.



Tyydyttävä 1

Opiskelija osaa käyttää kieliteknologisia apuvälineitä pääpiirteittäin. Opiskelija tietää joitakin tekijöitä, joiden avulla voidaan lisätä kielellistä saavutettavuutta. Opiskelija tietää, miten teknologisia työkaluja voi käyttää omassa viestinnässään ja tunnistaa joitakin käyttötilanteita. Hän osaa nimetä ja tunnistaa teknologian mahdollisuuksia vuorovaikutustilanteissa.

Opiskelija osoittaa osaavansa käyttää joiltakin osin opintojaksolla opetettua kieliteknologista välinettä.

Sisällön jaksotus

Opintojakso jakautuu syys- ja kevätlukukaudelle. Syyslukukauden opetus painottuu tietoperustaiseen sisältöön. Iso opintojakson suorittamista on itsenäisesti tai ryhmässä tehtävä tekstitetty video. Kevätlukukaudella tarjotaan ohjaustunteja videon tekemiseen. Opintojakso päättyy videoiden esittelyihin.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksolla syvennetään ymmärrystä kielestä teknologian näkökulmasta. Opintojaksolla tehdään ryhmässä dokumentti, jonka tekeminen vaatii sitoutumista. Tässä tehtävässä opiskelija kokeilee ja harjoittelee käytännössä esimerkiksi tekstitystyökalujen käyttämistä ja editointia itsenäisesti ja ryhmässä.
Opintojakso antaa valmiuksia myös teknologisten välineiden käyttämiseen opintojen aikana.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa käyttää kieliteknologisia apuvälineitä pääpiirteittäin.
Opiskelija tietää joitakin tekijöitä, joiden avulla voidaan lisätä kielellistä saavutettavuutta.
Opiskelija tietää, miten teknologisia työkaluja voi käyttää omassa viestinnässään ja tunnistaa joitakin käyttötilanteita. Hän osaa nimetä ja tunnistaa teknologian mahdollisuuksia vuorovaikutustilanteissa.
Opiskelija osoittaa osaavansa käyttää joiltakin osin opintojaksolla opetettua kieliteknologista välinettä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa käyttää hyvin kieliteknologisia apuvälineitä ja lisätä siten kielellistä saavutettavuutta.
Opiskelija tietää, miten teknologisia työkaluja voi käyttää omassa viestinnässään ja osaa selittää niiden käyttöä. Hän osaa selittää ja kuvata teknologian mahdollisuuksia vuorovaikutustilanteissa.
Opiskelija osoittaa osaavansa käyttää perustellusti opintojaksolla opetettua kieliteknologista välinettä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa käyttää luovasti ja soveltavasti kieliteknologisia apuvälineitä ja lisätä siten kielellistä saavutettavuutta.
Opiskelija osaa soveltaa teknisten työkalujen käyttöä omassa viestinnässään ja arvioida perustellusti niiden käyttöä. Hän osaa analysoida kriittisesti ja monipuolisesti teknologian mahdollisuuksia vuorovaikutustilanteissa.
Opiskelija osoittaa osaavansa käyttää tarkoituksenmukaisesti ja kiitettävästi opintojaksolla opetettua kieliteknologista välinettä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi perustuu ryhmässä tehtävän dokumenttivideon numeeriseen arviointiin (50 %) ja itsenäisesti tehtävän saavutettavan ja visuaalisen esityksen numeeriseen arviointiin (50 %).
Opintojaksolla opiskelijat tekevät videoista itsearvioinnin ja vertaisarvioinnin. Opiskelijat saavat välittömän laadullisen palautteen videosta videon esittelyn yhteydessä.

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole suorittanut opintojakson tehtäviä hyväksytysti eikä ole täydentänyt tehtäviä määräaikaan mennessä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa käyttää kieliteknologisia apuvälineitä pääpiirteittäin. Opiskelija tietää joitakin tekijöitä, joiden avulla voidaan lisätä kielellistä saavutettavuutta. Opiskelija tietää, miten teknologisia työkaluja voi käyttää omassa viestinnässään ja tunnistaa joitakin käyttötilanteita. Hän osaa nimetä ja tunnistaa teknologian mahdollisuuksia vuorovaikutustilanteissa.
Opiskelija osoittaa osaavansa käyttää joiltakin osin opintojaksolla opetettua kieliteknologista välinettä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa käyttää hyvin kieliteknologisia apuvälineitä ja lisätä siten kielellistä saavutettavuutta. Opiskelija tietää, miten teknologisia työkaluja voi käyttää omassa viestinnässään ja osaa selittää niiden käyttöä. Hän osaa selittää ja kuvata teknologian mahdollisuuksia vuorovaikutustilanteissa.
Opiskelija osoittaa osaavansa käyttää perustellusti opintojaksolla opetettua kieliteknologista välinettä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa käyttää luovasti ja soveltavasti kieliteknologisia apuvälineitä ja lisätä siten kielellistä saavutettavuutta. Opiskelija osaa soveltaa teknisten työkalujen käyttöä omassa viestinnässään ja arvioida perustellusti niiden käyttöä. Hän osaa analysoida kriittisesti ja monipuolisesti teknologian mahdollisuuksia vuorovaikutustilanteissa.
Opiskelija osoittaa osaavansa käyttää tarkoituksenmukaisesti ja kiitettävästi opintojaksolla opetettua kieliteknologista välinettä.

Esitietovaatimukset

Opiskelijalle suositellaan esitiedoksi TUSA1 Mitä kieli on? -opintojakson suorittamista tai vastaavaa osaamista

Lisätiedot

Taitaja-taso

Tällä opintojaksolla perehdytään teknologian vaikutukseen kieleen ja vuorovaikutukseen. Pohdimme eri kielimuotojen ominaisuuksia ja saavutettavuutta, sekä tutustumme kielityöläisen työkaluihin, kuten korpuksiin ja konekääntämiseen.

Opinnot on tarkoitettu kielen kanssa työtään tekeville, erityisesti tulkeille ja kääntäjille.

Opintojaksolla tutustutaan mm. puheentunnistukseen ja tekstityksen tekemisen välineisiin – näitä varten tarvitset oman tietokoneen ja valmiudet ainakin sen ääni-, kamera- ja helppokäyttötoimintoihin.

Ilmoittautumisaika

01.04.2024 - 24.05.2025

Ajoitus

27.11.2024 - 18.03.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Kulttuurituotanto ja Tulkkaus

Toimipiste

Paikkaan sitomaton

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 100

Koulutus
  • Tulkkauksen koulutus (AMK)
Opettaja
  • Hanna-Kaisa Turja
  • Päivi Rainò
  • Tanja Gavrilov
Vastuuopettaja

Hanna-Kaisa Turja

Ryhmät
  • amkTm_s24_KUO
    amkTm_s24_KUO
  • amkTp_s24_PKS
    amkTp_s24_PKS
  • AVOT_V_S24_PKS
    avoT_v_s24_PKS
  • AVOT_V_S24_KUO
    avoT_v_s24_KUO

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa tarkastella kriittisesti viestintää ja vuorovaikutusta kasvokkaisissa ja teknologiavälitteisissä vuorovaikutustilanteissa
- tunnistaa vuorovaikutuksen multimodaalisuuden
- osaa kuvata, mitä kaikkea kielelliseen saavutettavuuteen kuuluu
- hahmottaa teknologian mahdollisuudet kielen dokumentoinnissa ja analysoinnissa
- harjoittelee ja kehittää teknisten työkalujen käyttöä omassa viestinnässään

Sisältö

Sisältö
- Teknologian vaikutus vuorovaikutukseen
- Kielellinen saavutettavuus
- Vuorovaikutuksen multimodaalisuus
- Puhutut, viitotut ja kirjoitetut kielimuodot viestinnässä
- Kielikorpukset ja sanakirjat työkaluna
- Teknologia työkaluna (esim. tekstitys, puheentunnistus, konekääntäminen)

Oppimateriaalit

Aarnikoivu & Saarinen 2020: "Kuuluuko täältä, kuuluuko nyt?": Tohtoriopiskelijoiden verkkovälitteisen kirjoitusopetuksen ongelmatilanteiden neksusanalyysi (E-artikkeli) https://doi.org/10.23997/pk.95498
Hirvonen, M., Kinnunen, T. & Åkermarck, M. 2020. Saavutettava viestintä: Yhteiskunnallista yhdenvertaisuutta edistämässä. Gaudeamus.(E-kirja)
Stevanovic, M., Lindholm, C., Arminen, I. (2016) Keskustelunanalyysi: Kuinka tutkia sosiaalista toimintaa ja vuorovaikutusta. Vastapaino. (E-kirja)
Tapio, E. (2021) Vuorovaikutuksen resurssit. Videoluento (14 min)
Takkinen ym. 2020: Miten viittomakielen korpusta luodaan ja mihin sitä tarvitaan? (E-artikkeli) https://doi.org/10.23997/pk.95499

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla opiskellaan verkossa eri tavoin. Opintojakso sisältää webinaareja, erilaisia verkkotehtäviä ja aineistoja.
Osa opintojakson webinaareista tallennetaan. Toiminnallisia ja ohjauksellisia webinaareja ei tallenneta.
Opintojaksolla opiskelija tutustuu erilaisiin kieliteknologisiin välineisiin ja harjoittelee valittujen välineiden käyttöä itsenäisesti ja ryhmässä. Opintojaksolla tehdään pienimuotoinen dokumenttivideo ryhmässä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakson voi suorittaa vaihtoehtoisella tavalla kokonaan itsenäisesti. Tämä on suositeltava suoritustapa, jos opiskelija ei pysty osallistumaan ja haluaa tehdä itsenäisesti dokumenttivideon.
Opintojakso on mahdollista suorittaa opinnollistamalla.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on laajuudeltaan 5 opintopistettä ja se vastaa noin 135 tunnin kuormitusta.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Kiitettävä 5


Opiskelija osaa käyttää luovasti ja soveltavasti kieliteknologisia apuvälineitä ja lisätä siten kielellistä saavutettavuutta. Opiskelija osaa soveltaa teknisten työkalujen käyttöä omassa viestinnässään ja arvioida perustellusti niiden käyttöä. Hän osaa analysoida kriittisesti ja monipuolisesti teknologian mahdollisuuksia vuorovaikutustilanteissa.

Opiskelija osoittaa osaavansa käyttää tarkoituksenmukaisesti ja kiitettävästi opintojaksolla opetettua kieliteknologista välinettä.



Hyvä 3–4

Opiskelija osaa käyttää hyvin kieliteknologisia apuvälineitä ja lisätä siten kielellistä saavutettavuutta. Opiskelija tietää, miten teknologisia työkaluja voi käyttää omassa viestinnässään ja osaa selittää niiden käyttöä. Hän osaa selittää ja kuvata teknologian mahdollisuuksia vuorovaikutustilanteissa.

Opiskelija osoittaa osaavansa käyttää perustellusti opintojaksolla opetettua kieliteknologista välinettä.



Tyydyttävä 1

Opiskelija osaa käyttää kieliteknologisia apuvälineitä pääpiirteittäin. Opiskelija tietää joitakin tekijöitä, joiden avulla voidaan lisätä kielellistä saavutettavuutta. Opiskelija tietää, miten teknologisia työkaluja voi käyttää omassa viestinnässään ja tunnistaa joitakin käyttötilanteita. Hän osaa nimetä ja tunnistaa teknologian mahdollisuuksia vuorovaikutustilanteissa.

Opiskelija osoittaa osaavansa käyttää joiltakin osin opintojaksolla opetettua kieliteknologista välinettä.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksolla syvennetään ymmärrystä kielestä teknologian näkökulmasta. Opintojaksolla tehdään ryhmässä minidokumentti, jonka tekeminen vaatii sitoutumista. Tässä tehtävässä opiskelija kokeilee ja harjoittelee käytännössä esimerkiksi tekstitystyökalujen käyttämistä ja editointia itsenäisesti ja ryhmässä.
Opintojakso antaa valmiuksia myös teknologisten välineiden käyttämiseen opintojen aikana.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa käyttää kieliteknologisia apuvälineitä pääpiirteittäin.
Opiskelija tietää joitakin tekijöitä, joiden avulla voidaan lisätä kielellistä saavutettavuutta.
Opiskelija tietää, miten teknologisia työkaluja voi käyttää omassa viestinnässään ja tunnistaa joitakin käyttötilanteita. Hän osaa nimetä ja tunnistaa teknologian mahdollisuuksia vuorovaikutustilanteissa.
Opiskelija osoittaa osaavansa käyttää joiltakin osin opintojaksolla opetettua kieliteknologista välinettä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa käyttää hyvin kieliteknologisia apuvälineitä ja lisätä siten kielellistä saavutettavuutta.
Opiskelija tietää, miten teknologisia työkaluja voi käyttää omassa viestinnässään ja osaa selittää niiden käyttöä. Hän osaa selittää ja kuvata teknologian mahdollisuuksia vuorovaikutustilanteissa.
Opiskelija osoittaa osaavansa käyttää perustellusti opintojaksolla opetettua kieliteknologista välinettä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa käyttää luovasti ja soveltavasti kieliteknologisia apuvälineitä ja lisätä siten kielellistä saavutettavuutta.
Opiskelija osaa soveltaa teknisten työkalujen käyttöä omassa viestinnässään ja arvioida perustellusti niiden käyttöä. Hän osaa analysoida kriittisesti ja monipuolisesti teknologian mahdollisuuksia vuorovaikutustilanteissa.
Opiskelija osoittaa osaavansa käyttää tarkoituksenmukaisesti ja kiitettävästi opintojaksolla opetettua kieliteknologista välinettä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi perustuu ryhmässä tehtävän dokumenttivideon numeeriseen arviointiin (50 %) ja itsenäisesti tehtävän saavutettavan ja visuaalisen esityksen numeeriseen arviointiin (50 %).

Esitietovaatimukset

Opiskelijalle suositellaan esitiedoksi TUSA1 Mitä kieli on? -opintojakson suorittamista tai vastaavaa osaamista

Lisätiedot

Taitaja-taso

Tällä opintojaksolla perehdytään teknologian vaikutukseen kieleen ja vuorovaikutukseen. Pohdimme eri kielimuotojen ominaisuuksia ja saavutettavuutta, sekä tutustumme kielityöläisen työkaluihin, kuten korpuksiin ja konekääntämiseen.

Opinnot on tarkoitettu kielen kanssa työtään tekeville, erityisesti tulkeille ja kääntäjille.

Opintojaksolla tutustutaan mm. puheentunnistukseen ja tekstityksen tekemisen välineisiin – näitä varten tarvitset oman tietokoneen ja valmiudet ainakin sen ääni-, kamera- ja helppokäyttötoimintoihin.

Ilmoittautumisaika

02.07.2023 - 10.11.2023

Ajoitus

22.11.2023 - 03.03.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Kulttuurituotanto ja Tulkkaus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Tulkkauksen koulutus (AMK)
Opettaja
  • Hanna-Kaisa Turja
  • Hannaliisa Huhtinen
  • Päivi Rainò
  • Hanna Putkonen
  • Tanja Gavrilov
Vastuuopettaja

Hanna-Kaisa Turja

Ryhmät
  • amkTm_s23_KUO
    amkTm_s23_KUO
  • amkTp_s23_PKS
    amkTp_s23_PKS

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa tarkastella kriittisesti viestintää ja vuorovaikutusta kasvokkaisissa ja teknologiavälitteisissä vuorovaikutustilanteissa
- tunnistaa vuorovaikutuksen multimodaalisuuden
- osaa kuvata, mitä kaikkea kielelliseen saavutettavuuteen kuuluu
- hahmottaa teknologian mahdollisuudet kielen dokumentoinnissa ja analysoinnissa
- harjoittelee ja kehittää teknisten työkalujen käyttöä omassa viestinnässään

Sisältö

Sisältö
- Teknologian vaikutus vuorovaikutukseen
- Kielellinen saavutettavuus
- Vuorovaikutuksen multimodaalisuus
- Puhutut, viitotut ja kirjoitetut kielimuodot viestinnässä
- Kielikorpukset ja sanakirjat työkaluna
- Teknologia työkaluna (esim. tekstitys, puheentunnistus, konekääntäminen)

Aika ja paikka

Lukujärjestykset löytyvät Lukkarikoneesta.

Oppimateriaalit

Hirvonen, M., Kinnunen, T. & Åkermarck, M. 2020. Saavutettava viestintä: Yhteiskunnallista yhdenvertaisuutta edistämässä. Gaudeamus.(E-kirja)
Stevanovic, M., Lindholm, C., Arminen, I. (2016) Keskustelunanalyysi: Kuinka tutkia sosiaalista toimintaa ja vuorovaikutusta. Vastapaino. (E-kirja)
Tapio, E. (2021) Vuorovaikutuksen resurssit. Videoluento (14 min)
Suomen tietokirjailijat, Inkinen, T., Löytönen, M., & Rutanen, A. (2014). Kirja muuttuvassa tietoympäristössä. Suomen tietokirjailijat.
Takkinen ym. 2020: Miten viittomakielen korpusta luodaan ja mihin sitä tarvitaan? (E-artikkeli) ttps://doi.org/10.23997/pk.95499
Aarnikoivu & Saarinen 2020: "Kuuluuko täältä, kuuluuko nyt?": Tohtoriopiskelijoiden verkkovälitteisen kirjoitusopetuksen ongelmatilanteiden neksusanalyysi (E-artikkeli) https://doi.org/10.23997/pk.95498

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla opiskellaan verkossa eri tavoin. Opintojakso sisältää webinaareja, erilaisia verkkotehtäviä ja aineistoja.
Opintojaksolla opiskelija tutustuu erilaisiin kieliteknologisiin välineisiin ja harjoittelee valittujen välineiden käyttöä. Opintojaksolla tehdään pienimuotoinen dokumenttivideo ryhmässä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on laajuudeltaan 5 opintopistettä ja se vastaa noin 135 tunnin kuormitusta.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Kiitettävä 5


Opiskelija osaa käyttää luovasti ja soveltavasti kieliteknologisia apuvälineitä ja lisätä siten kielellistä saavutettavuutta. Opiskelija osaa soveltaa teknisten työkalujen käyttöä omassa viestinnässään ja arvioida perustellusti niiden käyttöä. Hän osaa analysoida kriittisesti ja monipuolisesti teknologian mahdollisuuksia vuorovaikutustilanteissa.

Opiskelija osoittaa osaavansa käyttää tarkoituksenmukaisesti ja kiitettävästi opintojaksolla opetettua kieliteknologista välinettä.



Hyvä 3–4

Opiskelija osaa käyttää hyvin kieliteknologisia apuvälineitä ja lisätä siten kielellistä saavutettavuutta. Opiskelija tietää, miten teknologisia työkaluja voi käyttää omassa viestinnässään ja osaa selittää niiden käyttöä. Hän osaa selittää ja kuvata teknologian mahdollisuuksia vuorovaikutustilanteissa.

Opiskelija osoittaa osaavansa käyttää perustellusti opintojaksolla opetettua kieliteknologista välinettä.



Tyydyttävä 1

Opiskelija osaa käyttää kieliteknologisia apuvälineitä pääpiirteittäin. Opiskelija tietää joitakin tekijöitä, joiden avulla voidaan lisätä kielellistä saavutettavuutta. Opiskelija tietää, miten teknologisia työkaluja voi käyttää omassa viestinnässään ja tunnistaa joitakin käyttötilanteita. Hän osaa nimetä ja tunnistaa teknologian mahdollisuuksia vuorovaikutustilanteissa.

Opiskelija osoittaa osaavansa käyttää joiltakin osin opintojaksolla opetettua kieliteknologista välinettä.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksolla syvennetään ymmärrystä kielestä teknologian näkökulmasta.
Opintojaksolla käsitellään kieliteknologiaa ja kielen ja teknologian välistä suhdetta. Lisäksi opiskelija perehtyy kielikorpuksiin ja tekee pienimuotoisen sanastotyön.
Opintojakso antaa valmiuksia myös teknologisten välineiden käyttämiseen opintojen aikana.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa käyttää kieliteknologisia apuvälineitä pääpiirteittäin.
Opiskelija tietää joitakin tekijöitä, joiden avulla voidaan lisätä kielellistä saavutettavuutta.
Opiskelija tietää, miten teknologisia työkaluja voi käyttää omassa viestinnässään ja tunnistaa joitakin käyttötilanteita. Hän osaa nimetä ja tunnistaa teknologian mahdollisuuksia vuorovaikutustilanteissa.
Opiskelija osoittaa osaavansa käyttää joiltakin osin opintojaksolla opetettua kieliteknologista välinettä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa käyttää hyvin kieliteknologisia apuvälineitä ja lisätä siten kielellistä saavutettavuutta.
Opiskelija tietää, miten teknologisia työkaluja voi käyttää omassa viestinnässään ja osaa selittää niiden käyttöä. Hän osaa selittää ja kuvata teknologian mahdollisuuksia vuorovaikutustilanteissa.
Opiskelija osoittaa osaavansa käyttää perustellusti opintojaksolla opetettua kieliteknologista välinettä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa käyttää luovasti ja soveltavasti kieliteknologisia apuvälineitä ja lisätä siten kielellistä saavutettavuutta.
Opiskelija osaa soveltaa teknisten työkalujen käyttöä omassa viestinnässään ja arvioida perustellusti niiden käyttöä. Hän osaa analysoida kriittisesti ja monipuolisesti teknologian mahdollisuuksia vuorovaikutustilanteissa.
Opiskelija osoittaa osaavansa käyttää tarkoituksenmukaisesti ja kiitettävästi opintojaksolla opetettua kieliteknologista välinettä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa käyttää kieliteknologisia apuvälineitä pääpiirteittäin. Opiskelija tietää joitakin tekijöitä, joiden avulla voidaan lisätä kielellistä saavutettavuutta. Opiskelija tietää, miten teknologisia työkaluja voi käyttää omassa viestinnässään ja tunnistaa joitakin käyttötilanteita. Hän osaa nimetä ja tunnistaa teknologian mahdollisuuksia vuorovaikutustilanteissa.
Opiskelija osoittaa osaavansa käyttää joiltakin osin opintojaksolla opetettua kieliteknologista välinettä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa käyttää hyvin kieliteknologisia apuvälineitä ja lisätä siten kielellistä saavutettavuutta. Opiskelija tietää, miten teknologisia työkaluja voi käyttää omassa viestinnässään ja osaa selittää niiden käyttöä. Hän osaa selittää ja kuvata teknologian mahdollisuuksia vuorovaikutustilanteissa.
Opiskelija osoittaa osaavansa käyttää perustellusti opintojaksolla opetettua kieliteknologista välinettä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa käyttää luovasti ja soveltavasti kieliteknologisia apuvälineitä ja lisätä siten kielellistä saavutettavuutta. Opiskelija osaa soveltaa teknisten työkalujen käyttöä omassa viestinnässään ja arvioida perustellusti niiden käyttöä. Hän osaa analysoida kriittisesti ja monipuolisesti teknologian mahdollisuuksia vuorovaikutustilanteissa.
Opiskelija osoittaa osaavansa käyttää tarkoituksenmukaisesti ja kiitettävästi opintojaksolla opetettua kieliteknologista välinettä.

Esitietovaatimukset

Opiskelijalle suositellaan esitiedoksi TUSA1 Mitä kieli on? -opintojakson suorittamista tai vastaavaa osaamista

Lisätiedot

Taitaja-taso

Tällä opintojaksolla perehdytään teknologian vaikutukseen kieleen ja vuorovaikutukseen. Pohdimme eri kielimuotojen ominaisuuksia ja saavutettavuutta, sekä tutustumme kielityöläisen työkaluihin, kuten korpuksiin ja konekääntämiseen.

Opinnot on tarkoitettu kielen kanssa työtään tekeville, erityisesti tulkeille ja kääntäjille.

Opintojaksolla tutustutaan mm. puheentunnistukseen ja tekstityksen tekemisen välineisiin – näitä varten tarvitset oman tietokoneen ja valmiudet ainakin sen ääni-, kamera- ja helppokäyttötoimintoihin.