Kieli ja teknologiaLaajuus (5 op)
Tunnus: TUSA2
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Hanna-Kaisa Turja
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- osaa tarkastella kriittisesti viestintää ja vuorovaikutusta kasvokkaisissa ja teknologiavälitteisissä vuorovaikutustilanteissa
- tunnistaa vuorovaikutuksen multimodaalisuuden
- osaa kuvata, mitä kaikkea kielelliseen saavutettavuuteen kuuluu
- hahmottaa teknologian mahdollisuudet kielen dokumentoinnissa ja analysoinnissa
- harjoittelee ja kehittää teknisten työkalujen käyttöä omassa viestinnässään
Sisältö
Sisältö
- Teknologian vaikutus vuorovaikutukseen
- Kielellinen saavutettavuus
- Vuorovaikutuksen multimodaalisuus
- Puhutut, viitotut ja kirjoitetut kielimuodot viestinnässä
- Kielikorpukset ja sanakirjat työkaluna
- Teknologia työkaluna (esim. tekstitys, puheentunnistus, konekääntäminen)
Esitietovaatimukset
Opiskelijalle suositellaan esitiedoksi TUSA1 Mitä kieli on? -opintojakson suorittamista tai vastaavaa osaamista
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa käyttää kieliteknologisia apuvälineitä pääpiirteittäin.
Opiskelija tietää joitakin tekijöitä, joiden avulla voidaan lisätä kielellistä saavutettavuutta.
Opiskelija tietää, miten teknologisia työkaluja voi käyttää omassa viestinnässään ja tunnistaa joitakin käyttötilanteita. Hän osaa nimetä ja tunnistaa teknologian mahdollisuuksia vuorovaikutustilanteissa.
Opiskelija osoittaa osaavansa käyttää joiltakin osin opintojaksolla opetettua kieliteknologista välinettä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa käyttää hyvin kieliteknologisia apuvälineitä ja lisätä siten kielellistä saavutettavuutta.
Opiskelija tietää, miten teknologisia työkaluja voi käyttää omassa viestinnässään ja osaa selittää niiden käyttöä. Hän osaa selittää ja kuvata teknologian mahdollisuuksia vuorovaikutustilanteissa.
Opiskelija osoittaa osaavansa käyttää perustellusti opintojaksolla opetettua kieliteknologista välinettä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa käyttää luovasti ja soveltavasti kieliteknologisia apuvälineitä ja lisätä siten kielellistä saavutettavuutta.
Opiskelija osaa soveltaa teknisten työkalujen käyttöä omassa viestinnässään ja arvioida perustellusti niiden käyttöä. Hän osaa analysoida kriittisesti ja monipuolisesti teknologian mahdollisuuksia vuorovaikutustilanteissa.
Opiskelija osoittaa osaavansa käyttää tarkoituksenmukaisesti ja kiitettävästi opintojaksolla opetettua kieliteknologista välinettä.
Oppimateriaalit
Kirjallisuus
Artikkelit
Blogit
Videot
Podcastit
Lisäksi käytämme muuta kirjallisuutta, verkossa avoimesti saatavia tekstejä ja videoita, sekä opetuksen luentomateriaaleja.
Lisätiedot
Taitaja-taso
Tällä opintojaksolla perehdytään teknologian vaikutukseen kieleen ja vuorovaikutukseen. Pohdimme eri kielimuotojen ominaisuuksia ja saavutettavuutta, sekä tutustumme kielityöläisen työkaluihin, kuten korpuksiin ja konekääntämiseen.
Opinnot on tarkoitettu kielen kanssa työtään tekeville, erityisesti tulkeille ja kääntäjille.
Opintojaksolla tutustutaan mm. puheentunnistukseen ja tekstityksen tekemisen välineisiin – näitä varten tarvitset oman tietokoneen ja valmiudet ainakin sen ääni-, kamera- ja helppokäyttötoimintoihin.
Ilmoittautumisaika
01.04.2025 - 30.05.2026
Ajoitus
27.10.2025 - 15.03.2026
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Kulttuurituotanto ja Tulkkaus
Toimipiste
Paikkaan sitomaton
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 100
Koulutus
- Tulkkauksen koulutus (AMK)
Opettaja
- Hanna-Kaisa Turja
Vastuuopettaja
Hanna-Kaisa Turja
Ryhmät
-
amkTm_s25_KUOamkTm_s25_KUO
-
amkTp_s25_PKSamkTp_s25_PKS
-
AVOT_V_S25_KUOAVOT_V_S25_KUO
-
AVOT_V_S25_PKSAVOT_V_S25_PKS
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa tarkastella kriittisesti viestintää ja vuorovaikutusta kasvokkaisissa ja teknologiavälitteisissä vuorovaikutustilanteissa
- tunnistaa vuorovaikutuksen multimodaalisuuden
- osaa kuvata, mitä kaikkea kielelliseen saavutettavuuteen kuuluu
- hahmottaa teknologian mahdollisuudet kielen dokumentoinnissa ja analysoinnissa
- harjoittelee ja kehittää teknisten työkalujen käyttöä omassa viestinnässään
Sisältö
Sisältö
- Teknologian vaikutus vuorovaikutukseen
- Kielellinen saavutettavuus
- Vuorovaikutuksen multimodaalisuus
- Puhutut, viitotut ja kirjoitetut kielimuodot viestinnässä
- Kielikorpukset ja sanakirjat työkaluna
- Teknologia työkaluna (esim. tekstitys, puheentunnistus, konekääntäminen)
Oppimateriaalit
Aarnikoivu & Saarinen 2020: "Kuuluuko täältä, kuuluuko nyt?": Tohtoriopiskelijoiden verkkovälitteisen kirjoitusopetuksen ongelmatilanteiden neksusanalyysi (E-artikkeli) https://doi.org/10.23997/pk.95498
Hirvonen, M., Kinnunen, T. & Åkermarck, M. 2020. Saavutettava viestintä: Yhteiskunnallista yhdenvertaisuutta edistämässä. Gaudeamus.(E-kirja)
Stevanovic, M., Lindholm, C., Arminen, I. (2016) Keskustelunanalyysi: Kuinka tutkia sosiaalista toimintaa ja vuorovaikutusta. Vastapaino. (E-kirja)
Tapio, E. (2021) Vuorovaikutuksen resurssit. Videoluento (14 min)
Takkinen ym. 2020: Miten viittomakielen korpusta luodaan ja mihin sitä tarvitaan? (E-artikkeli) https://doi.org/10.23997/pk.95499
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla opiskellaan verkossa eri tavoin. Opintojakso sisältää webinaareja, erilaisia verkkotehtäviä ja aineistoja.
Osa opintojakson webinaareista tallennetaan. Toiminnallisia ja ohjauksellisia webinaareja ei tallenneta.
Opintojaksolla opiskelija tutustuu erilaisiin kieliteknologisiin välineisiin ja harjoittelee valittujen välineiden käyttöä itsenäisesti ja ryhmässä. Opintojaksolla tehdään pienimuotoinen ja tekstitetty video ryhmässä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson voi suorittaa vaihtoehtoisella tavalla kokonaan itsenäisesti. Tämä on suositeltava suoritustapa, jos opiskelija ei pysty osallistumaan ja haluaa tehdä itsenäisesti videon.
Opintojakso on mahdollista suorittaa opinnollistamalla.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on laajuudeltaan 5 opintopistettä ja se vastaa noin 135 tunnin kuormitusta.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Kiitettävä 5
Opiskelija osaa käyttää luovasti ja soveltavasti kieliteknologisia apuvälineitä ja lisätä siten kielellistä saavutettavuutta. Opiskelija osaa soveltaa teknisten työkalujen käyttöä omassa viestinnässään ja arvioida perustellusti niiden käyttöä. Hän osaa analysoida kriittisesti ja monipuolisesti teknologian mahdollisuuksia vuorovaikutustilanteissa.
Opiskelija osoittaa osaavansa käyttää tarkoituksenmukaisesti ja kiitettävästi opintojaksolla opetettua kieliteknologista välinettä.
Hyvä 3–4
Opiskelija osaa käyttää hyvin kieliteknologisia apuvälineitä ja lisätä siten kielellistä saavutettavuutta. Opiskelija tietää, miten teknologisia työkaluja voi käyttää omassa viestinnässään ja osaa selittää niiden käyttöä. Hän osaa selittää ja kuvata teknologian mahdollisuuksia vuorovaikutustilanteissa.
Opiskelija osoittaa osaavansa käyttää perustellusti opintojaksolla opetettua kieliteknologista välinettä.
Tyydyttävä 1
Opiskelija osaa käyttää kieliteknologisia apuvälineitä pääpiirteittäin. Opiskelija tietää joitakin tekijöitä, joiden avulla voidaan lisätä kielellistä saavutettavuutta. Opiskelija tietää, miten teknologisia työkaluja voi käyttää omassa viestinnässään ja tunnistaa joitakin käyttötilanteita. Hän osaa nimetä ja tunnistaa teknologian mahdollisuuksia vuorovaikutustilanteissa.
Opiskelija osoittaa osaavansa käyttää joiltakin osin opintojaksolla opetettua kieliteknologista välinettä.
Sisällön jaksotus
Opintojakso jakautuu syys- ja kevätlukukaudelle. Syyslukukauden opetus painottuu tietoperustaiseen sisältöön. Iso opintojakson suorittamista on itsenäisesti tai ryhmässä tehtävä tekstitetty video. Kevätlukukaudella tarjotaan ohjaustunteja videon tekemiseen. Opintojakso päättyy videoiden esittelyihin.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolla syvennetään ymmärrystä kielestä teknologian näkökulmasta. Opintojaksolla tehdään ryhmässä dokumentti, jonka tekeminen vaatii sitoutumista. Tässä tehtävässä opiskelija kokeilee ja harjoittelee käytännössä esimerkiksi tekstitystyökalujen käyttämistä ja editointia itsenäisesti ja ryhmässä.
Opintojakso antaa valmiuksia myös teknologisten välineiden käyttämiseen opintojen aikana.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa käyttää kieliteknologisia apuvälineitä pääpiirteittäin.
Opiskelija tietää joitakin tekijöitä, joiden avulla voidaan lisätä kielellistä saavutettavuutta.
Opiskelija tietää, miten teknologisia työkaluja voi käyttää omassa viestinnässään ja tunnistaa joitakin käyttötilanteita. Hän osaa nimetä ja tunnistaa teknologian mahdollisuuksia vuorovaikutustilanteissa.
Opiskelija osoittaa osaavansa käyttää joiltakin osin opintojaksolla opetettua kieliteknologista välinettä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa käyttää hyvin kieliteknologisia apuvälineitä ja lisätä siten kielellistä saavutettavuutta.
Opiskelija tietää, miten teknologisia työkaluja voi käyttää omassa viestinnässään ja osaa selittää niiden käyttöä. Hän osaa selittää ja kuvata teknologian mahdollisuuksia vuorovaikutustilanteissa.
Opiskelija osoittaa osaavansa käyttää perustellusti opintojaksolla opetettua kieliteknologista välinettä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa käyttää luovasti ja soveltavasti kieliteknologisia apuvälineitä ja lisätä siten kielellistä saavutettavuutta.
Opiskelija osaa soveltaa teknisten työkalujen käyttöä omassa viestinnässään ja arvioida perustellusti niiden käyttöä. Hän osaa analysoida kriittisesti ja monipuolisesti teknologian mahdollisuuksia vuorovaikutustilanteissa.
Opiskelija osoittaa osaavansa käyttää tarkoituksenmukaisesti ja kiitettävästi opintojaksolla opetettua kieliteknologista välinettä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi perustuu ryhmässä tehtävän dokumenttivideon numeeriseen arviointiin (50 %) ja itsenäisesti tehtävän saavutettavan ja visuaalisen esityksen numeeriseen arviointiin (50 %).
Opintojaksolla opiskelijat tekevät videoista itsearvioinnin ja vertaisarvioinnin. Opiskelijat saavat välittömän laadullisen palautteen videosta videon esittelyn yhteydessä.
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole suorittanut opintojakson tehtäviä hyväksytysti eikä ole täydentänyt tehtäviä määräaikaan mennessä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa käyttää kieliteknologisia apuvälineitä pääpiirteittäin. Opiskelija tietää joitakin tekijöitä, joiden avulla voidaan lisätä kielellistä saavutettavuutta. Opiskelija tietää, miten teknologisia työkaluja voi käyttää omassa viestinnässään ja tunnistaa joitakin käyttötilanteita. Hän osaa nimetä ja tunnistaa teknologian mahdollisuuksia vuorovaikutustilanteissa.
Opiskelija osoittaa osaavansa käyttää joiltakin osin opintojaksolla opetettua kieliteknologista välinettä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa käyttää hyvin kieliteknologisia apuvälineitä ja lisätä siten kielellistä saavutettavuutta. Opiskelija tietää, miten teknologisia työkaluja voi käyttää omassa viestinnässään ja osaa selittää niiden käyttöä. Hän osaa selittää ja kuvata teknologian mahdollisuuksia vuorovaikutustilanteissa.
Opiskelija osoittaa osaavansa käyttää perustellusti opintojaksolla opetettua kieliteknologista välinettä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa käyttää luovasti ja soveltavasti kieliteknologisia apuvälineitä ja lisätä siten kielellistä saavutettavuutta. Opiskelija osaa soveltaa teknisten työkalujen käyttöä omassa viestinnässään ja arvioida perustellusti niiden käyttöä. Hän osaa analysoida kriittisesti ja monipuolisesti teknologian mahdollisuuksia vuorovaikutustilanteissa.
Opiskelija osoittaa osaavansa käyttää tarkoituksenmukaisesti ja kiitettävästi opintojaksolla opetettua kieliteknologista välinettä.
Esitietovaatimukset
Opiskelijalle suositellaan esitiedoksi TUSA1 Mitä kieli on? -opintojakson suorittamista tai vastaavaa osaamista
Lisätiedot
Taitaja-taso
Tällä opintojaksolla perehdytään teknologian vaikutukseen kieleen ja vuorovaikutukseen. Pohdimme eri kielimuotojen ominaisuuksia ja saavutettavuutta, sekä tutustumme kielityöläisen työkaluihin, kuten korpuksiin ja konekääntämiseen.
Opinnot on tarkoitettu kielen kanssa työtään tekeville, erityisesti tulkeille ja kääntäjille.
Opintojaksolla tutustutaan mm. puheentunnistukseen ja tekstityksen tekemisen välineisiin – näitä varten tarvitset oman tietokoneen ja valmiudet ainakin sen ääni-, kamera- ja helppokäyttötoimintoihin.
Ilmoittautumisaika
01.04.2024 - 24.05.2025
Ajoitus
27.11.2024 - 18.03.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Kulttuurituotanto ja Tulkkaus
Toimipiste
Paikkaan sitomaton
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 100
Koulutus
- Tulkkauksen koulutus (AMK)
Opettaja
- Hanna-Kaisa Turja
- Päivi Rainò
- Tanja Gavrilov
Vastuuopettaja
Hanna-Kaisa Turja
Ryhmät
-
amkTm_s24_KUOamkTm_s24_KUO
-
amkTp_s24_PKSamkTp_s24_PKS
-
AVOT_V_S24_PKSavoT_v_s24_PKS
-
AVOT_V_S24_KUOavoT_v_s24_KUO
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa tarkastella kriittisesti viestintää ja vuorovaikutusta kasvokkaisissa ja teknologiavälitteisissä vuorovaikutustilanteissa
- tunnistaa vuorovaikutuksen multimodaalisuuden
- osaa kuvata, mitä kaikkea kielelliseen saavutettavuuteen kuuluu
- hahmottaa teknologian mahdollisuudet kielen dokumentoinnissa ja analysoinnissa
- harjoittelee ja kehittää teknisten työkalujen käyttöä omassa viestinnässään
Sisältö
Sisältö
- Teknologian vaikutus vuorovaikutukseen
- Kielellinen saavutettavuus
- Vuorovaikutuksen multimodaalisuus
- Puhutut, viitotut ja kirjoitetut kielimuodot viestinnässä
- Kielikorpukset ja sanakirjat työkaluna
- Teknologia työkaluna (esim. tekstitys, puheentunnistus, konekääntäminen)
Oppimateriaalit
Aarnikoivu & Saarinen 2020: "Kuuluuko täältä, kuuluuko nyt?": Tohtoriopiskelijoiden verkkovälitteisen kirjoitusopetuksen ongelmatilanteiden neksusanalyysi (E-artikkeli) https://doi.org/10.23997/pk.95498
Hirvonen, M., Kinnunen, T. & Åkermarck, M. 2020. Saavutettava viestintä: Yhteiskunnallista yhdenvertaisuutta edistämässä. Gaudeamus.(E-kirja)
Stevanovic, M., Lindholm, C., Arminen, I. (2016) Keskustelunanalyysi: Kuinka tutkia sosiaalista toimintaa ja vuorovaikutusta. Vastapaino. (E-kirja)
Tapio, E. (2021) Vuorovaikutuksen resurssit. Videoluento (14 min)
Takkinen ym. 2020: Miten viittomakielen korpusta luodaan ja mihin sitä tarvitaan? (E-artikkeli) https://doi.org/10.23997/pk.95499
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla opiskellaan verkossa eri tavoin. Opintojakso sisältää webinaareja, erilaisia verkkotehtäviä ja aineistoja.
Osa opintojakson webinaareista tallennetaan. Toiminnallisia ja ohjauksellisia webinaareja ei tallenneta.
Opintojaksolla opiskelija tutustuu erilaisiin kieliteknologisiin välineisiin ja harjoittelee valittujen välineiden käyttöä itsenäisesti ja ryhmässä. Opintojaksolla tehdään pienimuotoinen dokumenttivideo ryhmässä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson voi suorittaa vaihtoehtoisella tavalla kokonaan itsenäisesti. Tämä on suositeltava suoritustapa, jos opiskelija ei pysty osallistumaan ja haluaa tehdä itsenäisesti dokumenttivideon.
Opintojakso on mahdollista suorittaa opinnollistamalla.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on laajuudeltaan 5 opintopistettä ja se vastaa noin 135 tunnin kuormitusta.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Kiitettävä 5
Opiskelija osaa käyttää luovasti ja soveltavasti kieliteknologisia apuvälineitä ja lisätä siten kielellistä saavutettavuutta. Opiskelija osaa soveltaa teknisten työkalujen käyttöä omassa viestinnässään ja arvioida perustellusti niiden käyttöä. Hän osaa analysoida kriittisesti ja monipuolisesti teknologian mahdollisuuksia vuorovaikutustilanteissa.
Opiskelija osoittaa osaavansa käyttää tarkoituksenmukaisesti ja kiitettävästi opintojaksolla opetettua kieliteknologista välinettä.
Hyvä 3–4
Opiskelija osaa käyttää hyvin kieliteknologisia apuvälineitä ja lisätä siten kielellistä saavutettavuutta. Opiskelija tietää, miten teknologisia työkaluja voi käyttää omassa viestinnässään ja osaa selittää niiden käyttöä. Hän osaa selittää ja kuvata teknologian mahdollisuuksia vuorovaikutustilanteissa.
Opiskelija osoittaa osaavansa käyttää perustellusti opintojaksolla opetettua kieliteknologista välinettä.
Tyydyttävä 1
Opiskelija osaa käyttää kieliteknologisia apuvälineitä pääpiirteittäin. Opiskelija tietää joitakin tekijöitä, joiden avulla voidaan lisätä kielellistä saavutettavuutta. Opiskelija tietää, miten teknologisia työkaluja voi käyttää omassa viestinnässään ja tunnistaa joitakin käyttötilanteita. Hän osaa nimetä ja tunnistaa teknologian mahdollisuuksia vuorovaikutustilanteissa.
Opiskelija osoittaa osaavansa käyttää joiltakin osin opintojaksolla opetettua kieliteknologista välinettä.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolla syvennetään ymmärrystä kielestä teknologian näkökulmasta. Opintojaksolla tehdään ryhmässä minidokumentti, jonka tekeminen vaatii sitoutumista. Tässä tehtävässä opiskelija kokeilee ja harjoittelee käytännössä esimerkiksi tekstitystyökalujen käyttämistä ja editointia itsenäisesti ja ryhmässä.
Opintojakso antaa valmiuksia myös teknologisten välineiden käyttämiseen opintojen aikana.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa käyttää kieliteknologisia apuvälineitä pääpiirteittäin.
Opiskelija tietää joitakin tekijöitä, joiden avulla voidaan lisätä kielellistä saavutettavuutta.
Opiskelija tietää, miten teknologisia työkaluja voi käyttää omassa viestinnässään ja tunnistaa joitakin käyttötilanteita. Hän osaa nimetä ja tunnistaa teknologian mahdollisuuksia vuorovaikutustilanteissa.
Opiskelija osoittaa osaavansa käyttää joiltakin osin opintojaksolla opetettua kieliteknologista välinettä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa käyttää hyvin kieliteknologisia apuvälineitä ja lisätä siten kielellistä saavutettavuutta.
Opiskelija tietää, miten teknologisia työkaluja voi käyttää omassa viestinnässään ja osaa selittää niiden käyttöä. Hän osaa selittää ja kuvata teknologian mahdollisuuksia vuorovaikutustilanteissa.
Opiskelija osoittaa osaavansa käyttää perustellusti opintojaksolla opetettua kieliteknologista välinettä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa käyttää luovasti ja soveltavasti kieliteknologisia apuvälineitä ja lisätä siten kielellistä saavutettavuutta.
Opiskelija osaa soveltaa teknisten työkalujen käyttöä omassa viestinnässään ja arvioida perustellusti niiden käyttöä. Hän osaa analysoida kriittisesti ja monipuolisesti teknologian mahdollisuuksia vuorovaikutustilanteissa.
Opiskelija osoittaa osaavansa käyttää tarkoituksenmukaisesti ja kiitettävästi opintojaksolla opetettua kieliteknologista välinettä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi perustuu ryhmässä tehtävän dokumenttivideon numeeriseen arviointiin (50 %) ja itsenäisesti tehtävän saavutettavan ja visuaalisen esityksen numeeriseen arviointiin (50 %).
Esitietovaatimukset
Opiskelijalle suositellaan esitiedoksi TUSA1 Mitä kieli on? -opintojakson suorittamista tai vastaavaa osaamista
Lisätiedot
Taitaja-taso
Tällä opintojaksolla perehdytään teknologian vaikutukseen kieleen ja vuorovaikutukseen. Pohdimme eri kielimuotojen ominaisuuksia ja saavutettavuutta, sekä tutustumme kielityöläisen työkaluihin, kuten korpuksiin ja konekääntämiseen.
Opinnot on tarkoitettu kielen kanssa työtään tekeville, erityisesti tulkeille ja kääntäjille.
Opintojaksolla tutustutaan mm. puheentunnistukseen ja tekstityksen tekemisen välineisiin – näitä varten tarvitset oman tietokoneen ja valmiudet ainakin sen ääni-, kamera- ja helppokäyttötoimintoihin.
Ilmoittautumisaika
02.07.2023 - 10.11.2023
Ajoitus
22.11.2023 - 03.03.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Kulttuurituotanto ja Tulkkaus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Tulkkauksen koulutus (AMK)
Opettaja
- Hanna-Kaisa Turja
- Hannaliisa Huhtinen
- Päivi Rainò
- Hanna Putkonen
- Tanja Gavrilov
Vastuuopettaja
Hanna-Kaisa Turja
Ryhmät
-
amkTm_s23_KUOamkTm_s23_KUO
-
amkTp_s23_PKSamkTp_s23_PKS
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa tarkastella kriittisesti viestintää ja vuorovaikutusta kasvokkaisissa ja teknologiavälitteisissä vuorovaikutustilanteissa
- tunnistaa vuorovaikutuksen multimodaalisuuden
- osaa kuvata, mitä kaikkea kielelliseen saavutettavuuteen kuuluu
- hahmottaa teknologian mahdollisuudet kielen dokumentoinnissa ja analysoinnissa
- harjoittelee ja kehittää teknisten työkalujen käyttöä omassa viestinnässään
Sisältö
Sisältö
- Teknologian vaikutus vuorovaikutukseen
- Kielellinen saavutettavuus
- Vuorovaikutuksen multimodaalisuus
- Puhutut, viitotut ja kirjoitetut kielimuodot viestinnässä
- Kielikorpukset ja sanakirjat työkaluna
- Teknologia työkaluna (esim. tekstitys, puheentunnistus, konekääntäminen)
Aika ja paikka
Lukujärjestykset löytyvät Lukkarikoneesta.
Oppimateriaalit
Hirvonen, M., Kinnunen, T. & Åkermarck, M. 2020. Saavutettava viestintä: Yhteiskunnallista yhdenvertaisuutta edistämässä. Gaudeamus.(E-kirja)
Stevanovic, M., Lindholm, C., Arminen, I. (2016) Keskustelunanalyysi: Kuinka tutkia sosiaalista toimintaa ja vuorovaikutusta. Vastapaino. (E-kirja)
Tapio, E. (2021) Vuorovaikutuksen resurssit. Videoluento (14 min)
Suomen tietokirjailijat, Inkinen, T., Löytönen, M., & Rutanen, A. (2014). Kirja muuttuvassa tietoympäristössä. Suomen tietokirjailijat.
Takkinen ym. 2020: Miten viittomakielen korpusta luodaan ja mihin sitä tarvitaan? (E-artikkeli) ttps://doi.org/10.23997/pk.95499
Aarnikoivu & Saarinen 2020: "Kuuluuko täältä, kuuluuko nyt?": Tohtoriopiskelijoiden verkkovälitteisen kirjoitusopetuksen ongelmatilanteiden neksusanalyysi (E-artikkeli) https://doi.org/10.23997/pk.95498
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla opiskellaan verkossa eri tavoin. Opintojakso sisältää webinaareja, erilaisia verkkotehtäviä ja aineistoja.
Opintojaksolla opiskelija tutustuu erilaisiin kieliteknologisiin välineisiin ja harjoittelee valittujen välineiden käyttöä. Opintojaksolla tehdään pienimuotoinen dokumenttivideo ryhmässä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on laajuudeltaan 5 opintopistettä ja se vastaa noin 135 tunnin kuormitusta.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Kiitettävä 5
Opiskelija osaa käyttää luovasti ja soveltavasti kieliteknologisia apuvälineitä ja lisätä siten kielellistä saavutettavuutta. Opiskelija osaa soveltaa teknisten työkalujen käyttöä omassa viestinnässään ja arvioida perustellusti niiden käyttöä. Hän osaa analysoida kriittisesti ja monipuolisesti teknologian mahdollisuuksia vuorovaikutustilanteissa.
Opiskelija osoittaa osaavansa käyttää tarkoituksenmukaisesti ja kiitettävästi opintojaksolla opetettua kieliteknologista välinettä.
Hyvä 3–4
Opiskelija osaa käyttää hyvin kieliteknologisia apuvälineitä ja lisätä siten kielellistä saavutettavuutta. Opiskelija tietää, miten teknologisia työkaluja voi käyttää omassa viestinnässään ja osaa selittää niiden käyttöä. Hän osaa selittää ja kuvata teknologian mahdollisuuksia vuorovaikutustilanteissa.
Opiskelija osoittaa osaavansa käyttää perustellusti opintojaksolla opetettua kieliteknologista välinettä.
Tyydyttävä 1
Opiskelija osaa käyttää kieliteknologisia apuvälineitä pääpiirteittäin. Opiskelija tietää joitakin tekijöitä, joiden avulla voidaan lisätä kielellistä saavutettavuutta. Opiskelija tietää, miten teknologisia työkaluja voi käyttää omassa viestinnässään ja tunnistaa joitakin käyttötilanteita. Hän osaa nimetä ja tunnistaa teknologian mahdollisuuksia vuorovaikutustilanteissa.
Opiskelija osoittaa osaavansa käyttää joiltakin osin opintojaksolla opetettua kieliteknologista välinettä.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolla syvennetään ymmärrystä kielestä teknologian näkökulmasta.
Opintojaksolla käsitellään kieliteknologiaa ja kielen ja teknologian välistä suhdetta. Lisäksi opiskelija perehtyy kielikorpuksiin ja tekee pienimuotoisen sanastotyön.
Opintojakso antaa valmiuksia myös teknologisten välineiden käyttämiseen opintojen aikana.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa käyttää kieliteknologisia apuvälineitä pääpiirteittäin.
Opiskelija tietää joitakin tekijöitä, joiden avulla voidaan lisätä kielellistä saavutettavuutta.
Opiskelija tietää, miten teknologisia työkaluja voi käyttää omassa viestinnässään ja tunnistaa joitakin käyttötilanteita. Hän osaa nimetä ja tunnistaa teknologian mahdollisuuksia vuorovaikutustilanteissa.
Opiskelija osoittaa osaavansa käyttää joiltakin osin opintojaksolla opetettua kieliteknologista välinettä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa käyttää hyvin kieliteknologisia apuvälineitä ja lisätä siten kielellistä saavutettavuutta.
Opiskelija tietää, miten teknologisia työkaluja voi käyttää omassa viestinnässään ja osaa selittää niiden käyttöä. Hän osaa selittää ja kuvata teknologian mahdollisuuksia vuorovaikutustilanteissa.
Opiskelija osoittaa osaavansa käyttää perustellusti opintojaksolla opetettua kieliteknologista välinettä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa käyttää luovasti ja soveltavasti kieliteknologisia apuvälineitä ja lisätä siten kielellistä saavutettavuutta.
Opiskelija osaa soveltaa teknisten työkalujen käyttöä omassa viestinnässään ja arvioida perustellusti niiden käyttöä. Hän osaa analysoida kriittisesti ja monipuolisesti teknologian mahdollisuuksia vuorovaikutustilanteissa.
Opiskelija osoittaa osaavansa käyttää tarkoituksenmukaisesti ja kiitettävästi opintojaksolla opetettua kieliteknologista välinettä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa käyttää kieliteknologisia apuvälineitä pääpiirteittäin. Opiskelija tietää joitakin tekijöitä, joiden avulla voidaan lisätä kielellistä saavutettavuutta. Opiskelija tietää, miten teknologisia työkaluja voi käyttää omassa viestinnässään ja tunnistaa joitakin käyttötilanteita. Hän osaa nimetä ja tunnistaa teknologian mahdollisuuksia vuorovaikutustilanteissa.
Opiskelija osoittaa osaavansa käyttää joiltakin osin opintojaksolla opetettua kieliteknologista välinettä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa käyttää hyvin kieliteknologisia apuvälineitä ja lisätä siten kielellistä saavutettavuutta. Opiskelija tietää, miten teknologisia työkaluja voi käyttää omassa viestinnässään ja osaa selittää niiden käyttöä. Hän osaa selittää ja kuvata teknologian mahdollisuuksia vuorovaikutustilanteissa.
Opiskelija osoittaa osaavansa käyttää perustellusti opintojaksolla opetettua kieliteknologista välinettä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa käyttää luovasti ja soveltavasti kieliteknologisia apuvälineitä ja lisätä siten kielellistä saavutettavuutta. Opiskelija osaa soveltaa teknisten työkalujen käyttöä omassa viestinnässään ja arvioida perustellusti niiden käyttöä. Hän osaa analysoida kriittisesti ja monipuolisesti teknologian mahdollisuuksia vuorovaikutustilanteissa.
Opiskelija osoittaa osaavansa käyttää tarkoituksenmukaisesti ja kiitettävästi opintojaksolla opetettua kieliteknologista välinettä.
Esitietovaatimukset
Opiskelijalle suositellaan esitiedoksi TUSA1 Mitä kieli on? -opintojakson suorittamista tai vastaavaa osaamista
Lisätiedot
Taitaja-taso
Tällä opintojaksolla perehdytään teknologian vaikutukseen kieleen ja vuorovaikutukseen. Pohdimme eri kielimuotojen ominaisuuksia ja saavutettavuutta, sekä tutustumme kielityöläisen työkaluihin, kuten korpuksiin ja konekääntämiseen.
Opinnot on tarkoitettu kielen kanssa työtään tekeville, erityisesti tulkeille ja kääntäjille.
Opintojaksolla tutustutaan mm. puheentunnistukseen ja tekstityksen tekemisen välineisiin – näitä varten tarvitset oman tietokoneen ja valmiudet ainakin sen ääni-, kamera- ja helppokäyttötoimintoihin.