Siirry suoraan sisältöön

Johdatus viittomakieleenLaajuus (5 op)

Tunnus: TUVO1

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Arttu Liikamaa, Viittomakielen tulkkaus
  • Juha Manunen, Tulkkaus ja kommunikaatio-ohjaus

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- hallitsee viittomakielen alkeistason viittomiston ja vuorovaikutuksen
- tietää eleiden, ilmeiden ja katseen merkityksen vuorovaikutuksessa
- tuntee viittoman perusrakenteen
- tuntee viittomakielisten ja kuulovammaisten yhteisön moninaisuuden
- tietää viittomakielen opiskelukeinot.

Sisältö

Sisältö
- Viittoman perusrakenne
- Viittomakielen jokapäiväiset fraasit
- Viittomakielen peruslauseet
- Esittäytyminen ja itsensä esittely
- Viittomakielisen vuorovaikutuksen säännöt
- Eleiden, ilmeiden ja katseen käytön merkitys vuorovaikutuksessa
- Viittomakielisten ja kuulovammaisten, identiteetin ja kielimuotojen termit
- Verkkosanakirjojen ja muun verkkomateriaalin käyttö opiskelun tueksi
- Tulkin käytön periaatteet tunneilla
- Glossaus / viittomakielen muistiinmerkintätavat itsenäisen opiskelun tueksi

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:
Opiskelija osoittaa hallitsevansa vähintään 48% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.

Opiskelija osaa tuottaa yksittäisiä viittomia, sekä lyhyitä ja yksinkertaisia ilmauksia, jotka käsittelevät viittojaa itseään sekä välittömiä ja jokapäiväisiä tarpeita.
Vuorovaikutustilanteissa opiskelija osaa käyttää eleitä, ilmeitä ja katsetta. Opiskelija ymmärtää ja osaa vastata yksinkertaisiin kysymyksiin, jotka käsittelevät tuttuja arkielämän tilanteita ja lähiympäristöä. Opiskelija tuntee viittoman perusrakenteen, sekä viittomakielisen yhteisön piirteitä ja moninaisuutta.

Hylätty:
Opiskelijan taidoissa tuottaa viittomia ja lyhyitä itseen tai arkeen liittyviä ilmaisuja on selkeitä puutteita. Opiskelijan taidoissa käyttää eleitä, ilmeitä ja katsetta vuorovaikutustilanteissa on selkeitä puutteita. Opiskelijalla on haasteita ymmärtää yksinkertaisia, tuttuihin asioihin liittyviä kysymyksiä ja/tai hän ei osaa vastata niihin.

Opiskelija ei ole palauttanut kaikkia tehtäviään, niissä ei ole noudatettu tehtävänantoa tai ne eivät ole olleet sisällöltään riittäviä yltääkseen hyväksyttyyn arvosanaan.

Opiskelija ei osoita hallitsevansa vähintään 48% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.

Oppimateriaalit

Kirjallisuus
Artikkelit
Blogit
Videot

Lisätiedot

Oppija-taso

Tämän opintojakson tavoitteena on opiskelija saavuttaa suomalaisessa viittomakielessä yleisen kielitutkintojen (YKI) taitotasoasteikossa taitotason 1 (eurooppalainen viitekehys A1).

Opintojaksossa harjoitellaan esittäytymään, tervehtimään ja vaihtamaan jokapäiväisiä fraaseja viittomakielellä.
Opitaan helppojen aiheiden viittomistoa, peruslauseiden tuottamista ja ei-manuaalisuuden käyttöä viittomakielisessä vuorovaikutuksessa.
Opitaan myös tuntemaan viittomakielisten ja kuulovammaisten yhteisön moninaisuutta.

Ilmoittautumisaika

01.04.2025 - 30.09.2025

Ajoitus

01.09.2025 - 27.11.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Kulttuurituotanto ja Tulkkaus

Toimipiste
  • Kuopion kampus
  • Helsingin kampus
  • Paikkaan sitomaton
Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Tulkkauksen koulutus (AMK)
Opettaja
  • Outi Ahonen
Vastuuopettaja

Outi Ahonen

Ryhmät
  • amkTp_s25_PKS
    amkTp_s25_PKS
  • AVOT_V_S25_PKS
    AVOT_V_S25_PKS

Tavoitteet

Opiskelija
- hallitsee viittomakielen alkeistason viittomiston ja vuorovaikutuksen
- tietää eleiden, ilmeiden ja katseen merkityksen vuorovaikutuksessa
- tuntee viittoman perusrakenteen
- tuntee viittomakielisten ja kuulovammaisten yhteisön moninaisuuden
- tietää viittomakielen opiskelukeinot.

Sisältö

Sisältö
- Viittoman perusrakenne
- Viittomakielen jokapäiväiset fraasit
- Viittomakielen peruslauseet
- Esittäytyminen ja itsensä esittely
- Viittomakielisen vuorovaikutuksen säännöt
- Eleiden, ilmeiden ja katseen käytön merkitys vuorovaikutuksessa
- Viittomakielisten ja kuulovammaisten, identiteetin ja kielimuotojen termit
- Verkkosanakirjojen ja muun verkkomateriaalin käyttö opiskelun tueksi
- Tulkin käytön periaatteet tunneilla
- Glossaus / viittomakielen muistiinmerkintätavat itsenäisen opiskelun tueksi

Aika ja paikka

Toteutus pitää sisällään lukujärjestyksen mukaiset lähiopetustunnit syyslukukaudella 2024. Opetus toteutuu pääosin arkipäivisin klo 8–16 välillä.

Lähiopetukseen osallistutaan pääsääntöisesti Helsingin kampuksella (Valkea talo, Ilkantie 4). Opintojakso saattaa sisältää myös opetusta muualla ja vierailuja. Mahdolliset etäopetukset järjestetään pääsääntöisesti zoomissa.

HUOM! Lukujärjestysten valmistuttua tähän lisätään opetuksen ajankohdat paikkatietoineen.

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla on n. 50 tuntia lähiopetusta, jossa läsnäolo on pakollista. Osa opetuksesta saattaa olla verkossa Zoom-yhteydellä. Lisäksi on ohjattua itsenäistä pienryhmätyöskentelyä ja kotitehtäviä. Opintojakson lopussa on taitotentti, jossa opiskelija osoittaa viittomakielen taitonsa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Taitotentti opintojakson lopussa; mahdollisuus uusintaan joustavalla aikataululla

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 op, mikä tarkoittaa n. 135 tuntia opiskelijan työtä.

Lähiopetusta 50–60 tuntia
Ohjattua itsenäistä/ryhmätyöskentelyä 10–20 tuntia
Tehtäviä 55–75 tuntia

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksolla opitaan kommunikoimaan suomalaisella viittomakielellä alkeistasolla. Opitaan keskustelemaan omasta arjesta, opinnoista, perheestä, lähiympäristöstä. Aloitamme ihan alkeista, vaatimuksena ei ole aiempaa kieliosaamista, mutta kuitenkin hyvät vuorovaikutustaidot ja vuorovaikutuksen moninaisuuden ymmärtäminen. Opintojaksolla tavoitellaan varsin nopeaa kielitaidon kehittymistä, johon opiskelijan tulee sitoutua. Opiskelija tarvitsee tietokoneen, verkkoyhteyden ja päivitetyn selaimen, sekä mahdollisuuden tallentaa viittomista videolle.

Arviointiasteikko

Hyväksytty - Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:
Opiskelija osoittaa hallitsevansa vähintään 48% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.

Opiskelija osaa tuottaa yksittäisiä viittomia, sekä lyhyitä ja yksinkertaisia ilmauksia, jotka käsittelevät viittojaa itseään sekä välittömiä ja jokapäiväisiä tarpeita.
Vuorovaikutustilanteissa opiskelija osaa käyttää eleitä, ilmeitä ja katsetta. Opiskelija ymmärtää ja osaa vastata yksinkertaisiin kysymyksiin, jotka käsittelevät tuttuja arkielämän tilanteita ja lähiympäristöä. Opiskelija tuntee viittoman perusrakenteen, sekä viittomakielisen yhteisön piirteitä ja moninaisuutta.

Hylätty:
Opiskelijan taidoissa tuottaa viittomia ja lyhyitä itseen tai arkeen liittyviä ilmaisuja on selkeitä puutteita. Opiskelijan taidoissa käyttää eleitä, ilmeitä ja katsetta vuorovaikutustilanteissa on selkeitä puutteita. Opiskelijalla on haasteita ymmärtää yksinkertaisia, tuttuihin asioihin liittyviä kysymyksiä ja/tai hän ei osaa vastata niihin.

Opiskelija ei ole palauttanut kaikkia tehtäviään, niissä ei ole noudatettu tehtävänantoa tai ne eivät ole olleet sisällöltään riittäviä yltääkseen hyväksyttyyn arvosanaan.

Opiskelija ei osoita hallitsevansa vähintään 48% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelija osoittaa opintojakson loputtua osaavansa kommunikoida viittomakielellä kurssin tavoitteiden mukaisesti.

Lisätiedot

Oppija-taso

Tämän opintojakson tavoitteena on opiskelija saavuttaa suomalaisessa viittomakielessä yleisen kielitutkintojen (YKI) taitotasoasteikossa taitotason 1 (eurooppalainen viitekehys A1).

Opintojaksossa harjoitellaan esittäytymään, tervehtimään ja vaihtamaan jokapäiväisiä fraaseja viittomakielellä.
Opitaan helppojen aiheiden viittomistoa, peruslauseiden tuottamista ja ei-manuaalisuuden käyttöä viittomakielisessä vuorovaikutuksessa.
Opitaan myös tuntemaan viittomakielisten ja kuulovammaisten yhteisön moninaisuutta.

Ilmoittautumisaika

28.07.2025 - 26.08.2025

Ajoitus

27.08.2025 - 31.12.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Kulttuurituotanto ja Tulkkaus

Toimipiste
  • Kuopion kampus
  • Paikkaan sitomaton
Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Tulkkauksen koulutus (AMK)
Opettaja
  • Juha Manunen
Vastuuopettaja

Juha Manunen

Ryhmät
  • amkTm_s25_KUO
    amkTm_s25_KUO
  • AVOT_V_S25_KUO
    AVOT_V_S25_KUO

Tavoitteet

Opiskelija
- hallitsee viittomakielen alkeistason viittomiston ja vuorovaikutuksen
- tietää eleiden, ilmeiden ja katseen merkityksen vuorovaikutuksessa
- tuntee viittoman perusrakenteen
- tuntee viittomakielisten ja kuulovammaisten yhteisön moninaisuuden
- tietää viittomakielen opiskelukeinot.

Sisältö

Sisältö
- Viittoman perusrakenne
- Viittomakielen jokapäiväiset fraasit
- Viittomakielen peruslauseet
- Esittäytyminen ja itsensä esittely
- Viittomakielisen vuorovaikutuksen säännöt
- Eleiden, ilmeiden ja katseen käytön merkitys vuorovaikutuksessa
- Viittomakielisten ja kuulovammaisten, identiteetin ja kielimuotojen termit
- Verkkosanakirjojen ja muun verkkomateriaalin käyttö opiskelun tueksi
- Tulkin käytön periaatteet tunneilla
- Glossaus / viittomakielen muistiinmerkintätavat itsenäisen opiskelun tueksi

Aika ja paikka

Tunnit ovat merkittynä syksyn 2025 lukujärjestyksessä.

Oppimateriaalit

Verkkomateriaalit ja opettajien antamat materiaalit

Opetusmenetelmät

Osallistuminen lähiopetusviikkoihin ja webinaareihin sekä itsenäinen työskentely Hoodlen tehtäväpaketin parissa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Viittomakielen taitokoe järjestetään joulukuussa 2025. Taitokoe sisältää yhden tuottamis- ja yhden ymmärtämistehtävän.

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 opintopistettä vastaa 135 tuntia opiskelijan työnä.
60 h - lähiopetusviikot ja webinaarit
75 h - itsenäinen työskentely Hoodlen tehtäväpaketin parissa

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:
Opiskelija osaa tuottaa yksittäisiä viittomia, sekä lyhyitä ja yksinkertaisia ilmauksia, jotka käsittelevät viittojaa itseään sekä välittömiä ja jokapäiväisiä tarpeita.
Vuorovaikutustilanteissa opiskelija osaa käyttää eleitä, ilmeitä ja katsetta, sekä esittää kysymyksiä ja vastata niihin.
Opiskelija ymmärtää ja osaa vastata yksinkertaisiin kysymyksiin, jotka käsittelevät tuttuja arkielämän tilanteita ja lähiympäristöä.
Opiskelija tuntee viittomakielisen yhteisön piirteitä ja moninaisuutta.
Opiskelija osoittaa hallitsevansa vähintään 48% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.

Hylätty:
Opiskelijan taidoissa tuottaa viittomia ja lyhyitä itseen tai arkeen liittyviä ilmaisuja on selkeitä puutteita. Opiskelijan taidoissa käyttää eleitä, ilmeitä ja katsetta vuorovaikutustilanteissa on selkeitä puutteita. Opiskelijalla on haasteita ymmärtää yksinkertaisia, tuttuihin asioihin liittyviä kysymyksiä ja/tai hän ei osaa vastata niihin.
Opiskelija ei osoita hallitsevansa vähintään 48% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.

Sisällön jaksotus

-

Lisätietoja opiskelijoille

-

Arviointiasteikko

Hyväksytty - Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:
Opiskelija osoittaa hallitsevansa vähintään 48% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.

Opiskelija osaa tuottaa yksittäisiä viittomia, sekä lyhyitä ja yksinkertaisia ilmauksia, jotka käsittelevät viittojaa itseään sekä välittömiä ja jokapäiväisiä tarpeita.
Vuorovaikutustilanteissa opiskelija osaa käyttää eleitä, ilmeitä ja katsetta. Opiskelija ymmärtää ja osaa vastata yksinkertaisiin kysymyksiin, jotka käsittelevät tuttuja arkielämän tilanteita ja lähiympäristöä. Opiskelija tuntee viittoman perusrakenteen, sekä viittomakielisen yhteisön piirteitä ja moninaisuutta.

Hylätty:
Opiskelijan taidoissa tuottaa viittomia ja lyhyitä itseen tai arkeen liittyviä ilmaisuja on selkeitä puutteita. Opiskelijan taidoissa käyttää eleitä, ilmeitä ja katsetta vuorovaikutustilanteissa on selkeitä puutteita. Opiskelijalla on haasteita ymmärtää yksinkertaisia, tuttuihin asioihin liittyviä kysymyksiä ja/tai hän ei osaa vastata niihin.

Opiskelija ei ole palauttanut kaikkia tehtäviään, niissä ei ole noudatettu tehtävänantoa tai ne eivät ole olleet sisällöltään riittäviä yltääkseen hyväksyttyyn arvosanaan.

Opiskelija ei osoita hallitsevansa vähintään 48% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelija osoittaa opintojakson loputtua osaavansa kommunikoida viittomakielellä kurssin tavoitteiden mukaisesti.

Hylätty (0)

-

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

-

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

-

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

-

Lisätiedot

Oppija-taso

Tämän opintojakson tavoitteena on opiskelija saavuttaa suomalaisessa viittomakielessä yleisen kielitutkintojen (YKI) taitotasoasteikossa taitotason 1 (eurooppalainen viitekehys A1).

Opintojaksossa harjoitellaan esittäytymään, tervehtimään ja vaihtamaan jokapäiväisiä fraaseja viittomakielellä.
Opitaan helppojen aiheiden viittomistoa, peruslauseiden tuottamista ja ei-manuaalisuuden käyttöä viittomakielisessä vuorovaikutuksessa.
Opitaan myös tuntemaan viittomakielisten ja kuulovammaisten yhteisön moninaisuutta.

Ilmoittautumisaika

01.04.2024 - 01.10.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 15.11.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kulttuurituotanto ja Tulkkaus

Toimipiste

Helsingin kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Tulkkauksen koulutus (AMK)
Opettaja
  • Arttu Liikamaa
  • Danny De Weerdt
  • Sanna Nordlund
Vastuuopettaja

Arttu Liikamaa

Ryhmät
  • amkTp_s24_PKS
    amkTp_s24_PKS
  • AVOT_V_S24_PKS
    avoT_v_s24_PKS

Tavoitteet

Opiskelija
- hallitsee viittomakielen alkeistason viittomiston ja vuorovaikutuksen
- tietää eleiden, ilmeiden ja katseen merkityksen vuorovaikutuksessa
- tuntee viittoman perusrakenteen
- tuntee viittomakielisten ja kuulovammaisten yhteisön moninaisuuden
- tietää viittomakielen opiskelukeinot.

Sisältö

Sisältö
- Viittoman perusrakenne
- Viittomakielen jokapäiväiset fraasit
- Viittomakielen peruslauseet
- Esittäytyminen ja itsensä esittely
- Viittomakielisen vuorovaikutuksen säännöt
- Eleiden, ilmeiden ja katseen käytön merkitys vuorovaikutuksessa
- Viittomakielisten ja kuulovammaisten, identiteetin ja kielimuotojen termit
- Verkkosanakirjojen ja muun verkkomateriaalin käyttö opiskelun tueksi
- Tulkin käytön periaatteet tunneilla
- Glossaus / viittomakielen muistiinmerkintätavat itsenäisen opiskelun tueksi

Aika ja paikka

Toteutus pitää sisällään lukujärjestyksen mukaiset lähiopetustunnit syyslukukaudella 2024. Opetus toteutuu pääosin arkipäivisin klo 8–16 välillä.

Lähiopetukseen osallistutaan pääsääntöisesti Helsingin kampuksella (Valkea talo, Ilkantie 4). Opintojakso saattaa sisältää myös opetusta muualla ja vierailuja. Mahdolliset etäopetukset järjestetään pääsääntöisesti zoomissa.

HUOM! Lukujärjestysten valmistuttua tähän lisätään opetuksen ajankohdat paikkatietoineen.

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla on n. 50 tuntia lähiopetusta, jossa läsnäolo on pakollista. Osa opetuksesta saattaa olla verkossa Zoom-yhteydellä. Lisäksi on ohjattua itsenäistä pienryhmätyöskentelyä ja kotitehtäviä. Opintojakson lopussa on taitotentti, jossa opiskelija osoittaa viittomakielen taitonsa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Taitotentti opintojakson lopussa; mahdollisuus uusintaan joustavalla aikataululla

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 op, mikä tarkoittaa n. 135 tuntia opiskelijan työtä.

Lähiopetusta 50–60 tuntia
Ohjattua itsenäistä/ryhmätyöskentelyä 10–20 tuntia
Tehtäviä 55–75 tuntia

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksolla opitaan kommunikoimaan suomalaisella viittomakielellä alkeistasolla. Opitaan keskustelemaan omasta arjesta, opinnoista, perheestä, lähiympäristöstä. Aloitamme ihan alkeista, vaatimuksena ei ole aiempaa kieliosaamista, mutta kuitenkin hyvät vuorovaikutustaidot ja vuorovaikutuksen moninaisuuden ymmärtäminen. Opintojaksolla tavoitellaan varsin nopeaa kielitaidon kehittymistä, johon opiskelijan tulee sitoutua. Opiskelija tarvitsee tietokoneen, verkkoyhteyden ja päivitetyn selaimen, sekä mahdollisuuden tallentaa viittomista videolle.

Arviointiasteikko

Hyväksytty - Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:
Opiskelija osoittaa hallitsevansa vähintään 48% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.

Opiskelija osaa tuottaa yksittäisiä viittomia, sekä lyhyitä ja yksinkertaisia ilmauksia, jotka käsittelevät viittojaa itseään sekä välittömiä ja jokapäiväisiä tarpeita.
Vuorovaikutustilanteissa opiskelija osaa käyttää eleitä, ilmeitä ja katsetta. Opiskelija ymmärtää ja osaa vastata yksinkertaisiin kysymyksiin, jotka käsittelevät tuttuja arkielämän tilanteita ja lähiympäristöä. Opiskelija tuntee viittoman perusrakenteen, sekä viittomakielisen yhteisön piirteitä ja moninaisuutta.

Hylätty:
Opiskelijan taidoissa tuottaa viittomia ja lyhyitä itseen tai arkeen liittyviä ilmaisuja on selkeitä puutteita. Opiskelijan taidoissa käyttää eleitä, ilmeitä ja katsetta vuorovaikutustilanteissa on selkeitä puutteita. Opiskelijalla on haasteita ymmärtää yksinkertaisia, tuttuihin asioihin liittyviä kysymyksiä ja/tai hän ei osaa vastata niihin.

Opiskelija ei ole palauttanut kaikkia tehtäviään, niissä ei ole noudatettu tehtävänantoa tai ne eivät ole olleet sisällöltään riittäviä yltääkseen hyväksyttyyn arvosanaan.

Opiskelija ei osoita hallitsevansa vähintään 48% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelija osoittaa opintojakson loputtua osaavansa kommunikoida viittomakielellä kurssin tavoitteiden mukaisesti.

Lisätiedot

Oppija-taso

Tämän opintojakson tavoitteena on opiskelija saavuttaa suomalaisessa viittomakielessä yleisen kielitutkintojen (YKI) taitotasoasteikossa taitotason 1 (eurooppalainen viitekehys A1).

Opintojaksossa harjoitellaan esittäytymään, tervehtimään ja vaihtamaan jokapäiväisiä fraaseja viittomakielellä.
Opitaan helppojen aiheiden viittomistoa, peruslauseiden tuottamista ja ei-manuaalisuuden käyttöä viittomakielisessä vuorovaikutuksessa.
Opitaan myös tuntemaan viittomakielisten ja kuulovammaisten yhteisön moninaisuutta.

Ilmoittautumisaika

01.04.2024 - 01.10.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 18.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Kulttuurituotanto ja Tulkkaus

Toimipiste
  • Kuopion kampus
  • Paikkaan sitomaton
Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Tulkkauksen koulutus (AMK)
Opettaja
  • Juha Manunen
Vastuuopettaja

Juha Manunen

Ryhmät
  • amkTm_s24_KUO
    amkTm_s24_KUO
  • AVOT_V_S24_KUO
    avoT_v_s24_KUO

Tavoitteet

Opiskelija
- hallitsee viittomakielen alkeistason viittomiston ja vuorovaikutuksen
- tietää eleiden, ilmeiden ja katseen merkityksen vuorovaikutuksessa
- tuntee viittoman perusrakenteen
- tuntee viittomakielisten ja kuulovammaisten yhteisön moninaisuuden
- tietää viittomakielen opiskelukeinot.

Sisältö

Sisältö
- Viittoman perusrakenne
- Viittomakielen jokapäiväiset fraasit
- Viittomakielen peruslauseet
- Esittäytyminen ja itsensä esittely
- Viittomakielisen vuorovaikutuksen säännöt
- Eleiden, ilmeiden ja katseen käytön merkitys vuorovaikutuksessa
- Viittomakielisten ja kuulovammaisten, identiteetin ja kielimuotojen termit
- Verkkosanakirjojen ja muun verkkomateriaalin käyttö opiskelun tueksi
- Tulkin käytön periaatteet tunneilla
- Glossaus / viittomakielen muistiinmerkintätavat itsenäisen opiskelun tueksi

Aika ja paikka

Tunnit ovat merkittynä syksyn 2024 lukujärjestyksessä.

Oppimateriaalit

Verkkomateriaalit ja opettajien antamat materiaalit

Opetusmenetelmät

Osallistuminen lähiopetusviikkoihin ja webinaareihin sekä itsenäinen työskentely Hoodlen tehtäväpaketin parissa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Viittomakielen taitokoe järjestetään joulukuussa 2024.

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 opintopistettä vastaa 135 tuntia opiskelijan työnä.
60 h - lähiopetusviikot ja webinaarit
75 h - itsenäinen työskentely Hoodlen tehtäväpaketin parissa

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:
Opiskelija osaa tuottaa yksittäisiä viittomia, sekä lyhyitä ja yksinkertaisia ilmauksia, jotka käsittelevät viittojaa itseään sekä välittömiä ja jokapäiväisiä tarpeita.
Vuorovaikutustilanteissa opiskelija osaa käyttää eleitä, ilmeitä ja katsetta, sekä esittää kysymyksiä ja vastata niihin.
Opiskelija ymmärtää ja osaa vastata yksinkertaisiin kysymyksiin, jotka käsittelevät tuttuja arkielämän tilanteita ja lähiympäristöä.
Opiskelija tuntee viittomakielisen yhteisön piirteitä ja moninaisuutta.
Opiskelija osoittaa hallitsevansa vähintään 48% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.

Hylätty:
Opiskelijan taidoissa tuottaa viittomia ja lyhyitä itseen tai arkeen liittyviä ilmaisuja on selkeitä puutteita. Opiskelijan taidoissa käyttää eleitä, ilmeitä ja katsetta vuorovaikutustilanteissa on selkeitä puutteita. Opiskelijalla on haasteita ymmärtää yksinkertaisia, tuttuihin asioihin liittyviä kysymyksiä ja/tai hän ei osaa vastata niihin.
Opiskelija ei osoita hallitsevansa vähintään 48% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.

Sisällön jaksotus

-

Lisätietoja opiskelijoille

-

Arviointiasteikko

Hyväksytty - Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:
Opiskelija osoittaa hallitsevansa vähintään 48% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.

Opiskelija osaa tuottaa yksittäisiä viittomia, sekä lyhyitä ja yksinkertaisia ilmauksia, jotka käsittelevät viittojaa itseään sekä välittömiä ja jokapäiväisiä tarpeita.
Vuorovaikutustilanteissa opiskelija osaa käyttää eleitä, ilmeitä ja katsetta. Opiskelija ymmärtää ja osaa vastata yksinkertaisiin kysymyksiin, jotka käsittelevät tuttuja arkielämän tilanteita ja lähiympäristöä. Opiskelija tuntee viittoman perusrakenteen, sekä viittomakielisen yhteisön piirteitä ja moninaisuutta.

Hylätty:
Opiskelijan taidoissa tuottaa viittomia ja lyhyitä itseen tai arkeen liittyviä ilmaisuja on selkeitä puutteita. Opiskelijan taidoissa käyttää eleitä, ilmeitä ja katsetta vuorovaikutustilanteissa on selkeitä puutteita. Opiskelijalla on haasteita ymmärtää yksinkertaisia, tuttuihin asioihin liittyviä kysymyksiä ja/tai hän ei osaa vastata niihin.

Opiskelija ei ole palauttanut kaikkia tehtäviään, niissä ei ole noudatettu tehtävänantoa tai ne eivät ole olleet sisällöltään riittäviä yltääkseen hyväksyttyyn arvosanaan.

Opiskelija ei osoita hallitsevansa vähintään 48% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelija osoittaa opintojakson loputtua osaavansa kommunikoida viittomakielellä kurssin tavoitteiden mukaisesti.

Hylätty (0)

Hylätty:
Opiskelijan taidoissa tuottaa viittomia ja lyhyitä itseen tai arkeen liittyviä ilmaisuja on selkeitä puutteita. Opiskelijan taidoissa käyttää eleitä, ilmeitä ja katsetta vuorovaikutustilanteissa on selkeitä puutteita. Opiskelijalla on haasteita ymmärtää yksinkertaisia, tuttuihin asioihin liittyviä kysymyksiä ja/tai hän ei osaa vastata niihin.
Opiskelija ei osoita hallitsevansa vähintään 48% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.

Lisätiedot

Oppija-taso

Tämän opintojakson tavoitteena on opiskelija saavuttaa suomalaisessa viittomakielessä yleisen kielitutkintojen (YKI) taitotasoasteikossa taitotason 1 (eurooppalainen viitekehys A1).

Opintojaksossa harjoitellaan esittäytymään, tervehtimään ja vaihtamaan jokapäiväisiä fraaseja viittomakielellä.
Opitaan helppojen aiheiden viittomistoa, peruslauseiden tuottamista ja ei-manuaalisuuden käyttöä viittomakielisessä vuorovaikutuksessa.
Opitaan myös tuntemaan viittomakielisten ja kuulovammaisten yhteisön moninaisuutta.

Ilmoittautumisaika

02.08.2023 - 26.02.2024

Ajoitus

18.03.2024 - 31.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Kulttuurituotanto ja Tulkkaus

Toimipiste
  • Kuopion kampus
  • Paikkaan sitomaton
Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Tulkkauksen koulutus (AMK)
Opettaja
  • Juha Manunen
Vastuuopettaja

Juha Manunen

Ryhmät
  • AVOT_V_S23_KOVI
    avot_v_s23_KOVI

Tavoitteet

Opiskelija
- hallitsee viittomakielen alkeistason viittomiston ja vuorovaikutuksen
- tietää eleiden, ilmeiden ja katseen merkityksen vuorovaikutuksessa
- tuntee viittoman perusrakenteen
- tuntee viittomakielisten ja kuulovammaisten yhteisön moninaisuuden
- tietää viittomakielen opiskelukeinot.

Sisältö

Sisältö
- Viittoman perusrakenne
- Viittomakielen jokapäiväiset fraasit
- Viittomakielen peruslauseet
- Esittäytyminen ja itsensä esittely
- Viittomakielisen vuorovaikutuksen säännöt
- Eleiden, ilmeiden ja katseen käytön merkitys vuorovaikutuksessa
- Viittomakielisten ja kuulovammaisten, identiteetin ja kielimuotojen termit
- Verkkosanakirjojen ja muun verkkomateriaalin käyttö opiskelun tueksi
- Tulkin käytön periaatteet tunneilla
- Glossaus / viittomakielen muistiinmerkintätavat itsenäisen opiskelun tueksi

Aika ja paikka

Väylä ohjaustunti ja Johdatus viittomakieleen 22.3.2024 klo 12.30-15.45.

Arviointiasteikko

Hyväksytty - Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:
Opiskelija osoittaa hallitsevansa vähintään 48% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.

Opiskelija osaa tuottaa yksittäisiä viittomia, sekä lyhyitä ja yksinkertaisia ilmauksia, jotka käsittelevät viittojaa itseään sekä välittömiä ja jokapäiväisiä tarpeita.
Vuorovaikutustilanteissa opiskelija osaa käyttää eleitä, ilmeitä ja katsetta. Opiskelija ymmärtää ja osaa vastata yksinkertaisiin kysymyksiin, jotka käsittelevät tuttuja arkielämän tilanteita ja lähiympäristöä. Opiskelija tuntee viittoman perusrakenteen, sekä viittomakielisen yhteisön piirteitä ja moninaisuutta.

Hylätty:
Opiskelijan taidoissa tuottaa viittomia ja lyhyitä itseen tai arkeen liittyviä ilmaisuja on selkeitä puutteita. Opiskelijan taidoissa käyttää eleitä, ilmeitä ja katsetta vuorovaikutustilanteissa on selkeitä puutteita. Opiskelijalla on haasteita ymmärtää yksinkertaisia, tuttuihin asioihin liittyviä kysymyksiä ja/tai hän ei osaa vastata niihin.

Opiskelija ei ole palauttanut kaikkia tehtäviään, niissä ei ole noudatettu tehtävänantoa tai ne eivät ole olleet sisällöltään riittäviä yltääkseen hyväksyttyyn arvosanaan.

Opiskelija ei osoita hallitsevansa vähintään 48% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelija osoittaa opintojakson loputtua osaavansa kommunikoida viittomakielellä kurssin tavoitteiden mukaisesti.

Lisätiedot

Oppija-taso

Tämän opintojakson tavoitteena on opiskelija saavuttaa suomalaisessa viittomakielessä yleisen kielitutkintojen (YKI) taitotasoasteikossa taitotason 1 (eurooppalainen viitekehys A1).

Opintojaksossa harjoitellaan esittäytymään, tervehtimään ja vaihtamaan jokapäiväisiä fraaseja viittomakielellä.
Opitaan helppojen aiheiden viittomistoa, peruslauseiden tuottamista ja ei-manuaalisuuden käyttöä viittomakielisessä vuorovaikutuksessa.
Opitaan myös tuntemaan viittomakielisten ja kuulovammaisten yhteisön moninaisuutta.

Ilmoittautumisaika

02.08.2023 - 31.08.2023

Ajoitus

01.09.2023 - 21.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kulttuurituotanto ja Tulkkaus

Toimipiste

Helsingin kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Tulkkauksen koulutus (AMK)
Opettaja
  • Hannaliisa Huhtinen
  • Arttu Liikamaa
  • Danny De Weerdt
Vastuuopettaja

Arttu Liikamaa

Ryhmät
  • amkTp_s23_PKS
    amkTp_s23_PKS

Tavoitteet

Opiskelija
- hallitsee viittomakielen alkeistason viittomiston ja vuorovaikutuksen
- tietää eleiden, ilmeiden ja katseen merkityksen vuorovaikutuksessa
- tuntee viittoman perusrakenteen
- tuntee viittomakielisten ja kuulovammaisten yhteisön moninaisuuden
- tietää viittomakielen opiskelukeinot.

Sisältö

Sisältö
- Viittoman perusrakenne
- Viittomakielen jokapäiväiset fraasit
- Viittomakielen peruslauseet
- Esittäytyminen ja itsensä esittely
- Viittomakielisen vuorovaikutuksen säännöt
- Eleiden, ilmeiden ja katseen käytön merkitys vuorovaikutuksessa
- Viittomakielisten ja kuulovammaisten, identiteetin ja kielimuotojen termit
- Verkkosanakirjojen ja muun verkkomateriaalin käyttö opiskelun tueksi
- Tulkin käytön periaatteet tunneilla
- Glossaus / viittomakielen muistiinmerkintätavat itsenäisen opiskelun tueksi

Aika ja paikka

Toteutus pitää sisällään lukujärjestyksen mukaiset lähiopetustunnit syyslukukaudella 2023. Opetus toteutuu pääosin arkipäivisin klo 8–16 välillä.

Lähiopetukseen osallistutaan pääsääntöisesti Helsingin kampuksella (Valkea talo, Ilkantie 4). Opintojakso saattaa sisältää myös opetusta muualla ja vierailuja. Mahdolliset etäopetukset järjestetään pääsääntöisesti zoomissa.

HUOM! Lukujärjestysten valmistuttua (30.4. jälkeen ja 31.10. jälkeen). Tähän lisätään opetuksen ajankohdat paikkatietoineen.

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla on n. 50 tuntia lähiopetusta, jossa läsnäolo on pakollista. Osa opetuksesta saattaa olla verkossa Zoom-yhteydellä. Lisäksi on ohjattua itsenäistä pienryhmätyöskentelyä ja kotitehtäviä. Opintojakson lopussa on taitotentti, jossa opiskelija osoittaa viittomakielen taitonsa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Taitotentti opintojakson lopussa; mahdollisuus uusintaan joustavalla aikataululla

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 op, mikä tarkoittaa n. 135 tuntia opiskelijan työtä.

Lähiopetusta 50–60 tuntia
Ohjattua itsenäistä/ryhmätyöskentelyä 10–20 tuntia
Tehtäviä 55–75 tuntia

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:
Opiskelija osaa tuottaa yksittäisiä viittomia, sekä lyhyitä ja yksinkertaisia ilmauksia, jotka käsittelevät viittojaa itseään sekä välittömiä ja jokapäiväisiä tarpeita. 
Vuorovaikutustilanteissa opiskelija osaa käyttää eleitä, ilmeitä ja katsetta, sekä esittää kysymyksiä ja vastata niihin. 
Opiskelija ymmärtää ja osaa vastata yksinkertaisiin kysymyksiin, jotka käsittelevät tuttuja arkielämän tilanteita ja lähiympäristöä. 
Opiskelija tuntee viittomakielisen yhteisön piirteitä ja moninaisuutta.

Opiskelija osoittaa hallitsevansa vähintään 48% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.

Hylätty.
Opiskelijan taidoissa tuottaa viittomia ja lyhyitä itseen tai arkeen liittyviä ilmaisuja on selkeitä puutteita. Opiskelijan taidoissa käyttää eleitä, ilmeitä ja katsetta vuorovaikutustilanteissa on selkeitä puutteita. Opiskelijalla on haasteita ymmärtää yksinkertaisia, tuttuihin asioihin liittyviä kysymyksiä ja/tai hän ei osaa vastata niihin.

Opiskelija ei osoita hallitsevansa vähintään 48% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksolla opitaan kommunikoimaan suomalaisella viittomakielellä alkeistasolla. Opitaan keskustelemaan omasta arjesta, opinnoista, perheestä, lähiympäristöstä. Aloitamme ihan alkeista, vaatimuksena ei ole aiempaa kieliosaamista, mutta kuitenkin hyvät vuorovaikutustaidot ja vuorovaikutuksen moninaisuuden ymmärtäminen. Opintojaksolla tavoitellaan varsin nopeaa kielitaidon kehittymistä, johon opiskelijan tulee sitoutua. Opiskelija tarvitsee tietokoneen, verkkoyhteyden ja päivitetyn selaimen, sekä mahdollisuuden tallentaa viittomista videolle.

Arviointiasteikko

Hyväksytty - Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:
Opiskelija osoittaa hallitsevansa vähintään 48% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.

Opiskelija osaa tuottaa yksittäisiä viittomia, sekä lyhyitä ja yksinkertaisia ilmauksia, jotka käsittelevät viittojaa itseään sekä välittömiä ja jokapäiväisiä tarpeita.
Vuorovaikutustilanteissa opiskelija osaa käyttää eleitä, ilmeitä ja katsetta. Opiskelija ymmärtää ja osaa vastata yksinkertaisiin kysymyksiin, jotka käsittelevät tuttuja arkielämän tilanteita ja lähiympäristöä. Opiskelija tuntee viittoman perusrakenteen, sekä viittomakielisen yhteisön piirteitä ja moninaisuutta.

Hylätty:
Opiskelijan taidoissa tuottaa viittomia ja lyhyitä itseen tai arkeen liittyviä ilmaisuja on selkeitä puutteita. Opiskelijan taidoissa käyttää eleitä, ilmeitä ja katsetta vuorovaikutustilanteissa on selkeitä puutteita. Opiskelijalla on haasteita ymmärtää yksinkertaisia, tuttuihin asioihin liittyviä kysymyksiä ja/tai hän ei osaa vastata niihin.

Opiskelija ei ole palauttanut kaikkia tehtäviään, niissä ei ole noudatettu tehtävänantoa tai ne eivät ole olleet sisällöltään riittäviä yltääkseen hyväksyttyyn arvosanaan.

Opiskelija ei osoita hallitsevansa vähintään 48% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelija osoittaa opintojakson loputtua osaavansa kommunikoida viittomakielellä kurssin tavoitteiden mukaisesti.

Lisätiedot

Oppija-taso

Tämän opintojakson tavoitteena on opiskelija saavuttaa suomalaisessa viittomakielessä yleisen kielitutkintojen (YKI) taitotasoasteikossa taitotason 1 (eurooppalainen viitekehys A1).

Opintojaksossa harjoitellaan esittäytymään, tervehtimään ja vaihtamaan jokapäiväisiä fraaseja viittomakielellä.
Opitaan helppojen aiheiden viittomistoa, peruslauseiden tuottamista ja ei-manuaalisuuden käyttöä viittomakielisessä vuorovaikutuksessa.
Opitaan myös tuntemaan viittomakielisten ja kuulovammaisten yhteisön moninaisuutta.

Ilmoittautumisaika

02.08.2023 - 31.08.2023

Ajoitus

01.09.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Kulttuurituotanto ja Tulkkaus

Toimipiste
  • Kuopion kampus
  • Paikkaan sitomaton
Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Tulkkauksen koulutus (AMK)
Opettaja
  • Juha Manunen
Vastuuopettaja

Juha Manunen

Ryhmät
  • amkTm_s23_KUO
    amkTm_s23_KUO

Tavoitteet

Opiskelija
- hallitsee viittomakielen alkeistason viittomiston ja vuorovaikutuksen
- tietää eleiden, ilmeiden ja katseen merkityksen vuorovaikutuksessa
- tuntee viittoman perusrakenteen
- tuntee viittomakielisten ja kuulovammaisten yhteisön moninaisuuden
- tietää viittomakielen opiskelukeinot.

Sisältö

Sisältö
- Viittoman perusrakenne
- Viittomakielen jokapäiväiset fraasit
- Viittomakielen peruslauseet
- Esittäytyminen ja itsensä esittely
- Viittomakielisen vuorovaikutuksen säännöt
- Eleiden, ilmeiden ja katseen käytön merkitys vuorovaikutuksessa
- Viittomakielisten ja kuulovammaisten, identiteetin ja kielimuotojen termit
- Verkkosanakirjojen ja muun verkkomateriaalin käyttö opiskelun tueksi
- Tulkin käytön periaatteet tunneilla
- Glossaus / viittomakielen muistiinmerkintätavat itsenäisen opiskelun tueksi

Aika ja paikka

Tunnit ovat merkittynä syksyn 2024 lukujärjestyksessä.

Oppimateriaalit

Verkkomateriaalit ja opettajien antamat materiaalit.

Opetusmenetelmät

Osallistuminen lähiopetusviikkoihin ja webinaareihin sekä itsenäinen työskentely Hoodlen tehtäväpaketin parissa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Taitokoe järjestetään joulukuussa 2024.

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 opintopistettä vastaa 135 tuntia opiskelijan työnä.
60 h - lähiopetusviikot ja webinaarit
75 h - itsenäinen työskentely Hoodlen tehtäväpaketin parissa

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:
Opiskelija osaa tuottaa yksittäisiä viittomia, sekä lyhyitä ja yksinkertaisia ilmauksia, jotka käsittelevät viittojaa itseään sekä välittömiä ja jokapäiväisiä tarpeita.
Vuorovaikutustilanteissa opiskelija osaa käyttää eleitä, ilmeitä ja katsetta, sekä esittää kysymyksiä ja vastata niihin.
Opiskelija ymmärtää ja osaa vastata yksinkertaisiin kysymyksiin, jotka käsittelevät tuttuja arkielämän tilanteita ja lähiympäristöä.
Opiskelija tuntee viittomakielisen yhteisön piirteitä ja moninaisuutta.
Opiskelija osoittaa hallitsevansa vähintään 48% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.

Hylätty:
Opiskelijan taidoissa tuottaa viittomia ja lyhyitä itseen tai arkeen liittyviä ilmaisuja on selkeitä puutteita. Opiskelijan taidoissa käyttää eleitä, ilmeitä ja katsetta vuorovaikutustilanteissa on selkeitä puutteita. Opiskelijalla on haasteita ymmärtää yksinkertaisia, tuttuihin asioihin liittyviä kysymyksiä ja/tai hän ei osaa vastata niihin.
Opiskelija ei osoita hallitsevansa vähintään 48% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.

Sisällön jaksotus

-

Lisätietoja opiskelijoille

-

Arviointiasteikko

Hyväksytty - Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:
Opiskelija osoittaa hallitsevansa vähintään 48% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.

Opiskelija osaa tuottaa yksittäisiä viittomia, sekä lyhyitä ja yksinkertaisia ilmauksia, jotka käsittelevät viittojaa itseään sekä välittömiä ja jokapäiväisiä tarpeita.
Vuorovaikutustilanteissa opiskelija osaa käyttää eleitä, ilmeitä ja katsetta. Opiskelija ymmärtää ja osaa vastata yksinkertaisiin kysymyksiin, jotka käsittelevät tuttuja arkielämän tilanteita ja lähiympäristöä. Opiskelija tuntee viittoman perusrakenteen, sekä viittomakielisen yhteisön piirteitä ja moninaisuutta.

Hylätty:
Opiskelijan taidoissa tuottaa viittomia ja lyhyitä itseen tai arkeen liittyviä ilmaisuja on selkeitä puutteita. Opiskelijan taidoissa käyttää eleitä, ilmeitä ja katsetta vuorovaikutustilanteissa on selkeitä puutteita. Opiskelijalla on haasteita ymmärtää yksinkertaisia, tuttuihin asioihin liittyviä kysymyksiä ja/tai hän ei osaa vastata niihin.

Opiskelija ei ole palauttanut kaikkia tehtäviään, niissä ei ole noudatettu tehtävänantoa tai ne eivät ole olleet sisällöltään riittäviä yltääkseen hyväksyttyyn arvosanaan.

Opiskelija ei osoita hallitsevansa vähintään 48% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelija osoittaa opintojakson loputtua osaavansa kommunikoida viittomakielellä kurssin tavoitteiden mukaisesti.

Lisätiedot

Oppija-taso

Tämän opintojakson tavoitteena on opiskelija saavuttaa suomalaisessa viittomakielessä yleisen kielitutkintojen (YKI) taitotasoasteikossa taitotason 1 (eurooppalainen viitekehys A1).

Opintojaksossa harjoitellaan esittäytymään, tervehtimään ja vaihtamaan jokapäiväisiä fraaseja viittomakielellä.
Opitaan helppojen aiheiden viittomistoa, peruslauseiden tuottamista ja ei-manuaalisuuden käyttöä viittomakielisessä vuorovaikutuksessa.
Opitaan myös tuntemaan viittomakielisten ja kuulovammaisten yhteisön moninaisuutta.