Johdatus viittomakieleenLaajuus (5 op)
Tunnus: TUVO1
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Arttu Liikamaa, Viittomakielen tulkkaus
- Juha Manunen, Tulkkaus ja kommunikaatio-ohjaus
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- hallitsee viittomakielen alkeistason viittomiston ja vuorovaikutuksen
- tietää eleiden, ilmeiden ja katseen merkityksen vuorovaikutuksessa
- tuntee viittoman perusrakenteen
- tuntee viittomakielisten ja kuulovammaisten yhteisön moninaisuuden
- tietää viittomakielen opiskelukeinot.
Sisältö
Sisältö
- Viittoman perusrakenne
- Viittomakielen jokapäiväiset fraasit
- Viittomakielen peruslauseet
- Esittäytyminen ja itsensä esittely
- Viittomakielisen vuorovaikutuksen säännöt
- Eleiden, ilmeiden ja katseen käytön merkitys vuorovaikutuksessa
- Viittomakielisten ja kuulovammaisten, identiteetin ja kielimuotojen termit
- Verkkosanakirjojen ja muun verkkomateriaalin käyttö opiskelun tueksi
- Tulkin käytön periaatteet tunneilla
- Glossaus / viittomakielen muistiinmerkintätavat itsenäisen opiskelun tueksi
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty:
Opiskelija osoittaa hallitsevansa vähintään 48% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.
Opiskelija osaa tuottaa yksittäisiä viittomia, sekä lyhyitä ja yksinkertaisia ilmauksia, jotka käsittelevät viittojaa itseään sekä välittömiä ja jokapäiväisiä tarpeita.
Vuorovaikutustilanteissa opiskelija osaa käyttää eleitä, ilmeitä ja katsetta. Opiskelija ymmärtää ja osaa vastata yksinkertaisiin kysymyksiin, jotka käsittelevät tuttuja arkielämän tilanteita ja lähiympäristöä. Opiskelija tuntee viittoman perusrakenteen, sekä viittomakielisen yhteisön piirteitä ja moninaisuutta.
Hylätty:
Opiskelijan taidoissa tuottaa viittomia ja lyhyitä itseen tai arkeen liittyviä ilmaisuja on selkeitä puutteita. Opiskelijan taidoissa käyttää eleitä, ilmeitä ja katsetta vuorovaikutustilanteissa on selkeitä puutteita. Opiskelijalla on haasteita ymmärtää yksinkertaisia, tuttuihin asioihin liittyviä kysymyksiä ja/tai hän ei osaa vastata niihin.
Opiskelija ei ole palauttanut kaikkia tehtäviään, niissä ei ole noudatettu tehtävänantoa tai ne eivät ole olleet sisällöltään riittäviä yltääkseen hyväksyttyyn arvosanaan.
Opiskelija ei osoita hallitsevansa vähintään 48% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.
Oppimateriaalit
Kirjallisuus
Artikkelit
Blogit
Videot
Lisätiedot
Oppija-taso
Tämän opintojakson tavoitteena on opiskelija saavuttaa suomalaisessa viittomakielessä yleisen kielitutkintojen (YKI) taitotasoasteikossa taitotason 1 (eurooppalainen viitekehys A1).
Opintojaksossa harjoitellaan esittäytymään, tervehtimään ja vaihtamaan jokapäiväisiä fraaseja viittomakielellä.
Opitaan helppojen aiheiden viittomistoa, peruslauseiden tuottamista ja ei-manuaalisuuden käyttöä viittomakielisessä vuorovaikutuksessa.
Opitaan myös tuntemaan viittomakielisten ja kuulovammaisten yhteisön moninaisuutta.
Ilmoittautumisaika
01.04.2025 - 30.09.2025
Ajoitus
01.09.2025 - 27.11.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Kulttuurituotanto ja Tulkkaus
Toimipiste
- Kuopion kampus
- Helsingin kampus
- Paikkaan sitomaton
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Tulkkauksen koulutus (AMK)
Opettaja
- Outi Ahonen
Vastuuopettaja
Outi Ahonen
Ryhmät
-
amkTp_s25_PKSamkTp_s25_PKS
-
AVOT_V_S25_PKSAVOT_V_S25_PKS
Tavoitteet
Opiskelija
- hallitsee viittomakielen alkeistason viittomiston ja vuorovaikutuksen
- tietää eleiden, ilmeiden ja katseen merkityksen vuorovaikutuksessa
- tuntee viittoman perusrakenteen
- tuntee viittomakielisten ja kuulovammaisten yhteisön moninaisuuden
- tietää viittomakielen opiskelukeinot.
Sisältö
Sisältö
- Viittoman perusrakenne
- Viittomakielen jokapäiväiset fraasit
- Viittomakielen peruslauseet
- Esittäytyminen ja itsensä esittely
- Viittomakielisen vuorovaikutuksen säännöt
- Eleiden, ilmeiden ja katseen käytön merkitys vuorovaikutuksessa
- Viittomakielisten ja kuulovammaisten, identiteetin ja kielimuotojen termit
- Verkkosanakirjojen ja muun verkkomateriaalin käyttö opiskelun tueksi
- Tulkin käytön periaatteet tunneilla
- Glossaus / viittomakielen muistiinmerkintätavat itsenäisen opiskelun tueksi
Aika ja paikka
Toteutus pitää sisällään lukujärjestyksen mukaiset lähiopetustunnit syyslukukaudella 2024. Opetus toteutuu pääosin arkipäivisin klo 8–16 välillä.
Lähiopetukseen osallistutaan pääsääntöisesti Helsingin kampuksella (Valkea talo, Ilkantie 4). Opintojakso saattaa sisältää myös opetusta muualla ja vierailuja. Mahdolliset etäopetukset järjestetään pääsääntöisesti zoomissa.
HUOM! Lukujärjestysten valmistuttua tähän lisätään opetuksen ajankohdat paikkatietoineen.
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla on n. 50 tuntia lähiopetusta, jossa läsnäolo on pakollista. Osa opetuksesta saattaa olla verkossa Zoom-yhteydellä. Lisäksi on ohjattua itsenäistä pienryhmätyöskentelyä ja kotitehtäviä. Opintojakson lopussa on taitotentti, jossa opiskelija osoittaa viittomakielen taitonsa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Taitotentti opintojakson lopussa; mahdollisuus uusintaan joustavalla aikataululla
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 op, mikä tarkoittaa n. 135 tuntia opiskelijan työtä.
Lähiopetusta 50–60 tuntia
Ohjattua itsenäistä/ryhmätyöskentelyä 10–20 tuntia
Tehtäviä 55–75 tuntia
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolla opitaan kommunikoimaan suomalaisella viittomakielellä alkeistasolla. Opitaan keskustelemaan omasta arjesta, opinnoista, perheestä, lähiympäristöstä. Aloitamme ihan alkeista, vaatimuksena ei ole aiempaa kieliosaamista, mutta kuitenkin hyvät vuorovaikutustaidot ja vuorovaikutuksen moninaisuuden ymmärtäminen. Opintojaksolla tavoitellaan varsin nopeaa kielitaidon kehittymistä, johon opiskelijan tulee sitoutua. Opiskelija tarvitsee tietokoneen, verkkoyhteyden ja päivitetyn selaimen, sekä mahdollisuuden tallentaa viittomista videolle.
Arviointiasteikko
Hyväksytty - Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty:
Opiskelija osoittaa hallitsevansa vähintään 48% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.
Opiskelija osaa tuottaa yksittäisiä viittomia, sekä lyhyitä ja yksinkertaisia ilmauksia, jotka käsittelevät viittojaa itseään sekä välittömiä ja jokapäiväisiä tarpeita.
Vuorovaikutustilanteissa opiskelija osaa käyttää eleitä, ilmeitä ja katsetta. Opiskelija ymmärtää ja osaa vastata yksinkertaisiin kysymyksiin, jotka käsittelevät tuttuja arkielämän tilanteita ja lähiympäristöä. Opiskelija tuntee viittoman perusrakenteen, sekä viittomakielisen yhteisön piirteitä ja moninaisuutta.
Hylätty:
Opiskelijan taidoissa tuottaa viittomia ja lyhyitä itseen tai arkeen liittyviä ilmaisuja on selkeitä puutteita. Opiskelijan taidoissa käyttää eleitä, ilmeitä ja katsetta vuorovaikutustilanteissa on selkeitä puutteita. Opiskelijalla on haasteita ymmärtää yksinkertaisia, tuttuihin asioihin liittyviä kysymyksiä ja/tai hän ei osaa vastata niihin.
Opiskelija ei ole palauttanut kaikkia tehtäviään, niissä ei ole noudatettu tehtävänantoa tai ne eivät ole olleet sisällöltään riittäviä yltääkseen hyväksyttyyn arvosanaan.
Opiskelija ei osoita hallitsevansa vähintään 48% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelija osoittaa opintojakson loputtua osaavansa kommunikoida viittomakielellä kurssin tavoitteiden mukaisesti.
Lisätiedot
Oppija-taso
Tämän opintojakson tavoitteena on opiskelija saavuttaa suomalaisessa viittomakielessä yleisen kielitutkintojen (YKI) taitotasoasteikossa taitotason 1 (eurooppalainen viitekehys A1).
Opintojaksossa harjoitellaan esittäytymään, tervehtimään ja vaihtamaan jokapäiväisiä fraaseja viittomakielellä.
Opitaan helppojen aiheiden viittomistoa, peruslauseiden tuottamista ja ei-manuaalisuuden käyttöä viittomakielisessä vuorovaikutuksessa.
Opitaan myös tuntemaan viittomakielisten ja kuulovammaisten yhteisön moninaisuutta.
Ilmoittautumisaika
28.07.2025 - 26.08.2025
Ajoitus
27.08.2025 - 31.12.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Kulttuurituotanto ja Tulkkaus
Toimipiste
- Kuopion kampus
- Paikkaan sitomaton
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Tulkkauksen koulutus (AMK)
Opettaja
- Juha Manunen
Vastuuopettaja
Juha Manunen
Ryhmät
-
amkTm_s25_KUOamkTm_s25_KUO
-
AVOT_V_S25_KUOAVOT_V_S25_KUO
Tavoitteet
Opiskelija
- hallitsee viittomakielen alkeistason viittomiston ja vuorovaikutuksen
- tietää eleiden, ilmeiden ja katseen merkityksen vuorovaikutuksessa
- tuntee viittoman perusrakenteen
- tuntee viittomakielisten ja kuulovammaisten yhteisön moninaisuuden
- tietää viittomakielen opiskelukeinot.
Sisältö
Sisältö
- Viittoman perusrakenne
- Viittomakielen jokapäiväiset fraasit
- Viittomakielen peruslauseet
- Esittäytyminen ja itsensä esittely
- Viittomakielisen vuorovaikutuksen säännöt
- Eleiden, ilmeiden ja katseen käytön merkitys vuorovaikutuksessa
- Viittomakielisten ja kuulovammaisten, identiteetin ja kielimuotojen termit
- Verkkosanakirjojen ja muun verkkomateriaalin käyttö opiskelun tueksi
- Tulkin käytön periaatteet tunneilla
- Glossaus / viittomakielen muistiinmerkintätavat itsenäisen opiskelun tueksi
Aika ja paikka
Tunnit ovat merkittynä syksyn 2025 lukujärjestyksessä.
Oppimateriaalit
Verkkomateriaalit ja opettajien antamat materiaalit
Opetusmenetelmät
Osallistuminen lähiopetusviikkoihin ja webinaareihin sekä itsenäinen työskentely Hoodlen tehtäväpaketin parissa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Viittomakielen taitokoe järjestetään joulukuussa 2025. Taitokoe sisältää yhden tuottamis- ja yhden ymmärtämistehtävän.
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 opintopistettä vastaa 135 tuntia opiskelijan työnä.
60 h - lähiopetusviikot ja webinaarit
75 h - itsenäinen työskentely Hoodlen tehtäväpaketin parissa
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty:
Opiskelija osaa tuottaa yksittäisiä viittomia, sekä lyhyitä ja yksinkertaisia ilmauksia, jotka käsittelevät viittojaa itseään sekä välittömiä ja jokapäiväisiä tarpeita.
Vuorovaikutustilanteissa opiskelija osaa käyttää eleitä, ilmeitä ja katsetta, sekä esittää kysymyksiä ja vastata niihin.
Opiskelija ymmärtää ja osaa vastata yksinkertaisiin kysymyksiin, jotka käsittelevät tuttuja arkielämän tilanteita ja lähiympäristöä.
Opiskelija tuntee viittomakielisen yhteisön piirteitä ja moninaisuutta.
Opiskelija osoittaa hallitsevansa vähintään 48% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.
Hylätty:
Opiskelijan taidoissa tuottaa viittomia ja lyhyitä itseen tai arkeen liittyviä ilmaisuja on selkeitä puutteita. Opiskelijan taidoissa käyttää eleitä, ilmeitä ja katsetta vuorovaikutustilanteissa on selkeitä puutteita. Opiskelijalla on haasteita ymmärtää yksinkertaisia, tuttuihin asioihin liittyviä kysymyksiä ja/tai hän ei osaa vastata niihin.
Opiskelija ei osoita hallitsevansa vähintään 48% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.
Sisällön jaksotus
-
Lisätietoja opiskelijoille
-
Arviointiasteikko
Hyväksytty - Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty:
Opiskelija osoittaa hallitsevansa vähintään 48% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.
Opiskelija osaa tuottaa yksittäisiä viittomia, sekä lyhyitä ja yksinkertaisia ilmauksia, jotka käsittelevät viittojaa itseään sekä välittömiä ja jokapäiväisiä tarpeita.
Vuorovaikutustilanteissa opiskelija osaa käyttää eleitä, ilmeitä ja katsetta. Opiskelija ymmärtää ja osaa vastata yksinkertaisiin kysymyksiin, jotka käsittelevät tuttuja arkielämän tilanteita ja lähiympäristöä. Opiskelija tuntee viittoman perusrakenteen, sekä viittomakielisen yhteisön piirteitä ja moninaisuutta.
Hylätty:
Opiskelijan taidoissa tuottaa viittomia ja lyhyitä itseen tai arkeen liittyviä ilmaisuja on selkeitä puutteita. Opiskelijan taidoissa käyttää eleitä, ilmeitä ja katsetta vuorovaikutustilanteissa on selkeitä puutteita. Opiskelijalla on haasteita ymmärtää yksinkertaisia, tuttuihin asioihin liittyviä kysymyksiä ja/tai hän ei osaa vastata niihin.
Opiskelija ei ole palauttanut kaikkia tehtäviään, niissä ei ole noudatettu tehtävänantoa tai ne eivät ole olleet sisällöltään riittäviä yltääkseen hyväksyttyyn arvosanaan.
Opiskelija ei osoita hallitsevansa vähintään 48% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelija osoittaa opintojakson loputtua osaavansa kommunikoida viittomakielellä kurssin tavoitteiden mukaisesti.
Hylätty (0)
-
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
-
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
-
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
-
Lisätiedot
Oppija-taso
Tämän opintojakson tavoitteena on opiskelija saavuttaa suomalaisessa viittomakielessä yleisen kielitutkintojen (YKI) taitotasoasteikossa taitotason 1 (eurooppalainen viitekehys A1).
Opintojaksossa harjoitellaan esittäytymään, tervehtimään ja vaihtamaan jokapäiväisiä fraaseja viittomakielellä.
Opitaan helppojen aiheiden viittomistoa, peruslauseiden tuottamista ja ei-manuaalisuuden käyttöä viittomakielisessä vuorovaikutuksessa.
Opitaan myös tuntemaan viittomakielisten ja kuulovammaisten yhteisön moninaisuutta.
Ilmoittautumisaika
01.04.2024 - 01.10.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 15.11.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kulttuurituotanto ja Tulkkaus
Toimipiste
Helsingin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Tulkkauksen koulutus (AMK)
Opettaja
- Arttu Liikamaa
- Danny De Weerdt
- Sanna Nordlund
Vastuuopettaja
Arttu Liikamaa
Ryhmät
-
amkTp_s24_PKSamkTp_s24_PKS
-
AVOT_V_S24_PKSavoT_v_s24_PKS
Tavoitteet
Opiskelija
- hallitsee viittomakielen alkeistason viittomiston ja vuorovaikutuksen
- tietää eleiden, ilmeiden ja katseen merkityksen vuorovaikutuksessa
- tuntee viittoman perusrakenteen
- tuntee viittomakielisten ja kuulovammaisten yhteisön moninaisuuden
- tietää viittomakielen opiskelukeinot.
Sisältö
Sisältö
- Viittoman perusrakenne
- Viittomakielen jokapäiväiset fraasit
- Viittomakielen peruslauseet
- Esittäytyminen ja itsensä esittely
- Viittomakielisen vuorovaikutuksen säännöt
- Eleiden, ilmeiden ja katseen käytön merkitys vuorovaikutuksessa
- Viittomakielisten ja kuulovammaisten, identiteetin ja kielimuotojen termit
- Verkkosanakirjojen ja muun verkkomateriaalin käyttö opiskelun tueksi
- Tulkin käytön periaatteet tunneilla
- Glossaus / viittomakielen muistiinmerkintätavat itsenäisen opiskelun tueksi
Aika ja paikka
Toteutus pitää sisällään lukujärjestyksen mukaiset lähiopetustunnit syyslukukaudella 2024. Opetus toteutuu pääosin arkipäivisin klo 8–16 välillä.
Lähiopetukseen osallistutaan pääsääntöisesti Helsingin kampuksella (Valkea talo, Ilkantie 4). Opintojakso saattaa sisältää myös opetusta muualla ja vierailuja. Mahdolliset etäopetukset järjestetään pääsääntöisesti zoomissa.
HUOM! Lukujärjestysten valmistuttua tähän lisätään opetuksen ajankohdat paikkatietoineen.
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla on n. 50 tuntia lähiopetusta, jossa läsnäolo on pakollista. Osa opetuksesta saattaa olla verkossa Zoom-yhteydellä. Lisäksi on ohjattua itsenäistä pienryhmätyöskentelyä ja kotitehtäviä. Opintojakson lopussa on taitotentti, jossa opiskelija osoittaa viittomakielen taitonsa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Taitotentti opintojakson lopussa; mahdollisuus uusintaan joustavalla aikataululla
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 op, mikä tarkoittaa n. 135 tuntia opiskelijan työtä.
Lähiopetusta 50–60 tuntia
Ohjattua itsenäistä/ryhmätyöskentelyä 10–20 tuntia
Tehtäviä 55–75 tuntia
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolla opitaan kommunikoimaan suomalaisella viittomakielellä alkeistasolla. Opitaan keskustelemaan omasta arjesta, opinnoista, perheestä, lähiympäristöstä. Aloitamme ihan alkeista, vaatimuksena ei ole aiempaa kieliosaamista, mutta kuitenkin hyvät vuorovaikutustaidot ja vuorovaikutuksen moninaisuuden ymmärtäminen. Opintojaksolla tavoitellaan varsin nopeaa kielitaidon kehittymistä, johon opiskelijan tulee sitoutua. Opiskelija tarvitsee tietokoneen, verkkoyhteyden ja päivitetyn selaimen, sekä mahdollisuuden tallentaa viittomista videolle.
Arviointiasteikko
Hyväksytty - Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty:
Opiskelija osoittaa hallitsevansa vähintään 48% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.
Opiskelija osaa tuottaa yksittäisiä viittomia, sekä lyhyitä ja yksinkertaisia ilmauksia, jotka käsittelevät viittojaa itseään sekä välittömiä ja jokapäiväisiä tarpeita.
Vuorovaikutustilanteissa opiskelija osaa käyttää eleitä, ilmeitä ja katsetta. Opiskelija ymmärtää ja osaa vastata yksinkertaisiin kysymyksiin, jotka käsittelevät tuttuja arkielämän tilanteita ja lähiympäristöä. Opiskelija tuntee viittoman perusrakenteen, sekä viittomakielisen yhteisön piirteitä ja moninaisuutta.
Hylätty:
Opiskelijan taidoissa tuottaa viittomia ja lyhyitä itseen tai arkeen liittyviä ilmaisuja on selkeitä puutteita. Opiskelijan taidoissa käyttää eleitä, ilmeitä ja katsetta vuorovaikutustilanteissa on selkeitä puutteita. Opiskelijalla on haasteita ymmärtää yksinkertaisia, tuttuihin asioihin liittyviä kysymyksiä ja/tai hän ei osaa vastata niihin.
Opiskelija ei ole palauttanut kaikkia tehtäviään, niissä ei ole noudatettu tehtävänantoa tai ne eivät ole olleet sisällöltään riittäviä yltääkseen hyväksyttyyn arvosanaan.
Opiskelija ei osoita hallitsevansa vähintään 48% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelija osoittaa opintojakson loputtua osaavansa kommunikoida viittomakielellä kurssin tavoitteiden mukaisesti.
Lisätiedot
Oppija-taso
Tämän opintojakson tavoitteena on opiskelija saavuttaa suomalaisessa viittomakielessä yleisen kielitutkintojen (YKI) taitotasoasteikossa taitotason 1 (eurooppalainen viitekehys A1).
Opintojaksossa harjoitellaan esittäytymään, tervehtimään ja vaihtamaan jokapäiväisiä fraaseja viittomakielellä.
Opitaan helppojen aiheiden viittomistoa, peruslauseiden tuottamista ja ei-manuaalisuuden käyttöä viittomakielisessä vuorovaikutuksessa.
Opitaan myös tuntemaan viittomakielisten ja kuulovammaisten yhteisön moninaisuutta.
Ilmoittautumisaika
01.04.2024 - 01.10.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 18.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Kulttuurituotanto ja Tulkkaus
Toimipiste
- Kuopion kampus
- Paikkaan sitomaton
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Tulkkauksen koulutus (AMK)
Opettaja
- Juha Manunen
Vastuuopettaja
Juha Manunen
Ryhmät
-
amkTm_s24_KUOamkTm_s24_KUO
-
AVOT_V_S24_KUOavoT_v_s24_KUO
Tavoitteet
Opiskelija
- hallitsee viittomakielen alkeistason viittomiston ja vuorovaikutuksen
- tietää eleiden, ilmeiden ja katseen merkityksen vuorovaikutuksessa
- tuntee viittoman perusrakenteen
- tuntee viittomakielisten ja kuulovammaisten yhteisön moninaisuuden
- tietää viittomakielen opiskelukeinot.
Sisältö
Sisältö
- Viittoman perusrakenne
- Viittomakielen jokapäiväiset fraasit
- Viittomakielen peruslauseet
- Esittäytyminen ja itsensä esittely
- Viittomakielisen vuorovaikutuksen säännöt
- Eleiden, ilmeiden ja katseen käytön merkitys vuorovaikutuksessa
- Viittomakielisten ja kuulovammaisten, identiteetin ja kielimuotojen termit
- Verkkosanakirjojen ja muun verkkomateriaalin käyttö opiskelun tueksi
- Tulkin käytön periaatteet tunneilla
- Glossaus / viittomakielen muistiinmerkintätavat itsenäisen opiskelun tueksi
Aika ja paikka
Tunnit ovat merkittynä syksyn 2024 lukujärjestyksessä.
Oppimateriaalit
Verkkomateriaalit ja opettajien antamat materiaalit
Opetusmenetelmät
Osallistuminen lähiopetusviikkoihin ja webinaareihin sekä itsenäinen työskentely Hoodlen tehtäväpaketin parissa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Viittomakielen taitokoe järjestetään joulukuussa 2024.
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 opintopistettä vastaa 135 tuntia opiskelijan työnä.
60 h - lähiopetusviikot ja webinaarit
75 h - itsenäinen työskentely Hoodlen tehtäväpaketin parissa
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty:
Opiskelija osaa tuottaa yksittäisiä viittomia, sekä lyhyitä ja yksinkertaisia ilmauksia, jotka käsittelevät viittojaa itseään sekä välittömiä ja jokapäiväisiä tarpeita.
Vuorovaikutustilanteissa opiskelija osaa käyttää eleitä, ilmeitä ja katsetta, sekä esittää kysymyksiä ja vastata niihin.
Opiskelija ymmärtää ja osaa vastata yksinkertaisiin kysymyksiin, jotka käsittelevät tuttuja arkielämän tilanteita ja lähiympäristöä.
Opiskelija tuntee viittomakielisen yhteisön piirteitä ja moninaisuutta.
Opiskelija osoittaa hallitsevansa vähintään 48% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.
Hylätty:
Opiskelijan taidoissa tuottaa viittomia ja lyhyitä itseen tai arkeen liittyviä ilmaisuja on selkeitä puutteita. Opiskelijan taidoissa käyttää eleitä, ilmeitä ja katsetta vuorovaikutustilanteissa on selkeitä puutteita. Opiskelijalla on haasteita ymmärtää yksinkertaisia, tuttuihin asioihin liittyviä kysymyksiä ja/tai hän ei osaa vastata niihin.
Opiskelija ei osoita hallitsevansa vähintään 48% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.
Sisällön jaksotus
-
Lisätietoja opiskelijoille
-
Arviointiasteikko
Hyväksytty - Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty:
Opiskelija osoittaa hallitsevansa vähintään 48% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.
Opiskelija osaa tuottaa yksittäisiä viittomia, sekä lyhyitä ja yksinkertaisia ilmauksia, jotka käsittelevät viittojaa itseään sekä välittömiä ja jokapäiväisiä tarpeita.
Vuorovaikutustilanteissa opiskelija osaa käyttää eleitä, ilmeitä ja katsetta. Opiskelija ymmärtää ja osaa vastata yksinkertaisiin kysymyksiin, jotka käsittelevät tuttuja arkielämän tilanteita ja lähiympäristöä. Opiskelija tuntee viittoman perusrakenteen, sekä viittomakielisen yhteisön piirteitä ja moninaisuutta.
Hylätty:
Opiskelijan taidoissa tuottaa viittomia ja lyhyitä itseen tai arkeen liittyviä ilmaisuja on selkeitä puutteita. Opiskelijan taidoissa käyttää eleitä, ilmeitä ja katsetta vuorovaikutustilanteissa on selkeitä puutteita. Opiskelijalla on haasteita ymmärtää yksinkertaisia, tuttuihin asioihin liittyviä kysymyksiä ja/tai hän ei osaa vastata niihin.
Opiskelija ei ole palauttanut kaikkia tehtäviään, niissä ei ole noudatettu tehtävänantoa tai ne eivät ole olleet sisällöltään riittäviä yltääkseen hyväksyttyyn arvosanaan.
Opiskelija ei osoita hallitsevansa vähintään 48% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelija osoittaa opintojakson loputtua osaavansa kommunikoida viittomakielellä kurssin tavoitteiden mukaisesti.
Hylätty (0)
Hylätty:
Opiskelijan taidoissa tuottaa viittomia ja lyhyitä itseen tai arkeen liittyviä ilmaisuja on selkeitä puutteita. Opiskelijan taidoissa käyttää eleitä, ilmeitä ja katsetta vuorovaikutustilanteissa on selkeitä puutteita. Opiskelijalla on haasteita ymmärtää yksinkertaisia, tuttuihin asioihin liittyviä kysymyksiä ja/tai hän ei osaa vastata niihin.
Opiskelija ei osoita hallitsevansa vähintään 48% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.
Lisätiedot
Oppija-taso
Tämän opintojakson tavoitteena on opiskelija saavuttaa suomalaisessa viittomakielessä yleisen kielitutkintojen (YKI) taitotasoasteikossa taitotason 1 (eurooppalainen viitekehys A1).
Opintojaksossa harjoitellaan esittäytymään, tervehtimään ja vaihtamaan jokapäiväisiä fraaseja viittomakielellä.
Opitaan helppojen aiheiden viittomistoa, peruslauseiden tuottamista ja ei-manuaalisuuden käyttöä viittomakielisessä vuorovaikutuksessa.
Opitaan myös tuntemaan viittomakielisten ja kuulovammaisten yhteisön moninaisuutta.
Ilmoittautumisaika
02.08.2023 - 26.02.2024
Ajoitus
18.03.2024 - 31.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Kulttuurituotanto ja Tulkkaus
Toimipiste
- Kuopion kampus
- Paikkaan sitomaton
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Tulkkauksen koulutus (AMK)
Opettaja
- Juha Manunen
Vastuuopettaja
Juha Manunen
Ryhmät
-
AVOT_V_S23_KOVIavot_v_s23_KOVI
Tavoitteet
Opiskelija
- hallitsee viittomakielen alkeistason viittomiston ja vuorovaikutuksen
- tietää eleiden, ilmeiden ja katseen merkityksen vuorovaikutuksessa
- tuntee viittoman perusrakenteen
- tuntee viittomakielisten ja kuulovammaisten yhteisön moninaisuuden
- tietää viittomakielen opiskelukeinot.
Sisältö
Sisältö
- Viittoman perusrakenne
- Viittomakielen jokapäiväiset fraasit
- Viittomakielen peruslauseet
- Esittäytyminen ja itsensä esittely
- Viittomakielisen vuorovaikutuksen säännöt
- Eleiden, ilmeiden ja katseen käytön merkitys vuorovaikutuksessa
- Viittomakielisten ja kuulovammaisten, identiteetin ja kielimuotojen termit
- Verkkosanakirjojen ja muun verkkomateriaalin käyttö opiskelun tueksi
- Tulkin käytön periaatteet tunneilla
- Glossaus / viittomakielen muistiinmerkintätavat itsenäisen opiskelun tueksi
Aika ja paikka
Väylä ohjaustunti ja Johdatus viittomakieleen 22.3.2024 klo 12.30-15.45.
Arviointiasteikko
Hyväksytty - Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty:
Opiskelija osoittaa hallitsevansa vähintään 48% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.
Opiskelija osaa tuottaa yksittäisiä viittomia, sekä lyhyitä ja yksinkertaisia ilmauksia, jotka käsittelevät viittojaa itseään sekä välittömiä ja jokapäiväisiä tarpeita.
Vuorovaikutustilanteissa opiskelija osaa käyttää eleitä, ilmeitä ja katsetta. Opiskelija ymmärtää ja osaa vastata yksinkertaisiin kysymyksiin, jotka käsittelevät tuttuja arkielämän tilanteita ja lähiympäristöä. Opiskelija tuntee viittoman perusrakenteen, sekä viittomakielisen yhteisön piirteitä ja moninaisuutta.
Hylätty:
Opiskelijan taidoissa tuottaa viittomia ja lyhyitä itseen tai arkeen liittyviä ilmaisuja on selkeitä puutteita. Opiskelijan taidoissa käyttää eleitä, ilmeitä ja katsetta vuorovaikutustilanteissa on selkeitä puutteita. Opiskelijalla on haasteita ymmärtää yksinkertaisia, tuttuihin asioihin liittyviä kysymyksiä ja/tai hän ei osaa vastata niihin.
Opiskelija ei ole palauttanut kaikkia tehtäviään, niissä ei ole noudatettu tehtävänantoa tai ne eivät ole olleet sisällöltään riittäviä yltääkseen hyväksyttyyn arvosanaan.
Opiskelija ei osoita hallitsevansa vähintään 48% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelija osoittaa opintojakson loputtua osaavansa kommunikoida viittomakielellä kurssin tavoitteiden mukaisesti.
Lisätiedot
Oppija-taso
Tämän opintojakson tavoitteena on opiskelija saavuttaa suomalaisessa viittomakielessä yleisen kielitutkintojen (YKI) taitotasoasteikossa taitotason 1 (eurooppalainen viitekehys A1).
Opintojaksossa harjoitellaan esittäytymään, tervehtimään ja vaihtamaan jokapäiväisiä fraaseja viittomakielellä.
Opitaan helppojen aiheiden viittomistoa, peruslauseiden tuottamista ja ei-manuaalisuuden käyttöä viittomakielisessä vuorovaikutuksessa.
Opitaan myös tuntemaan viittomakielisten ja kuulovammaisten yhteisön moninaisuutta.
Ilmoittautumisaika
02.08.2023 - 31.08.2023
Ajoitus
01.09.2023 - 21.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kulttuurituotanto ja Tulkkaus
Toimipiste
Helsingin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Tulkkauksen koulutus (AMK)
Opettaja
- Hannaliisa Huhtinen
- Arttu Liikamaa
- Danny De Weerdt
Vastuuopettaja
Arttu Liikamaa
Ryhmät
-
amkTp_s23_PKSamkTp_s23_PKS
Tavoitteet
Opiskelija
- hallitsee viittomakielen alkeistason viittomiston ja vuorovaikutuksen
- tietää eleiden, ilmeiden ja katseen merkityksen vuorovaikutuksessa
- tuntee viittoman perusrakenteen
- tuntee viittomakielisten ja kuulovammaisten yhteisön moninaisuuden
- tietää viittomakielen opiskelukeinot.
Sisältö
Sisältö
- Viittoman perusrakenne
- Viittomakielen jokapäiväiset fraasit
- Viittomakielen peruslauseet
- Esittäytyminen ja itsensä esittely
- Viittomakielisen vuorovaikutuksen säännöt
- Eleiden, ilmeiden ja katseen käytön merkitys vuorovaikutuksessa
- Viittomakielisten ja kuulovammaisten, identiteetin ja kielimuotojen termit
- Verkkosanakirjojen ja muun verkkomateriaalin käyttö opiskelun tueksi
- Tulkin käytön periaatteet tunneilla
- Glossaus / viittomakielen muistiinmerkintätavat itsenäisen opiskelun tueksi
Aika ja paikka
Toteutus pitää sisällään lukujärjestyksen mukaiset lähiopetustunnit syyslukukaudella 2023. Opetus toteutuu pääosin arkipäivisin klo 8–16 välillä.
Lähiopetukseen osallistutaan pääsääntöisesti Helsingin kampuksella (Valkea talo, Ilkantie 4). Opintojakso saattaa sisältää myös opetusta muualla ja vierailuja. Mahdolliset etäopetukset järjestetään pääsääntöisesti zoomissa.
HUOM! Lukujärjestysten valmistuttua (30.4. jälkeen ja 31.10. jälkeen). Tähän lisätään opetuksen ajankohdat paikkatietoineen.
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla on n. 50 tuntia lähiopetusta, jossa läsnäolo on pakollista. Osa opetuksesta saattaa olla verkossa Zoom-yhteydellä. Lisäksi on ohjattua itsenäistä pienryhmätyöskentelyä ja kotitehtäviä. Opintojakson lopussa on taitotentti, jossa opiskelija osoittaa viittomakielen taitonsa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Taitotentti opintojakson lopussa; mahdollisuus uusintaan joustavalla aikataululla
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 op, mikä tarkoittaa n. 135 tuntia opiskelijan työtä.
Lähiopetusta 50–60 tuntia
Ohjattua itsenäistä/ryhmätyöskentelyä 10–20 tuntia
Tehtäviä 55–75 tuntia
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty:
Opiskelija osaa tuottaa yksittäisiä viittomia, sekä lyhyitä ja yksinkertaisia ilmauksia, jotka käsittelevät viittojaa itseään sekä välittömiä ja jokapäiväisiä tarpeita.
Vuorovaikutustilanteissa opiskelija osaa käyttää eleitä, ilmeitä ja katsetta, sekä esittää kysymyksiä ja vastata niihin.
Opiskelija ymmärtää ja osaa vastata yksinkertaisiin kysymyksiin, jotka käsittelevät tuttuja arkielämän tilanteita ja lähiympäristöä.
Opiskelija tuntee viittomakielisen yhteisön piirteitä ja moninaisuutta.
Opiskelija osoittaa hallitsevansa vähintään 48% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.
Hylätty.
Opiskelijan taidoissa tuottaa viittomia ja lyhyitä itseen tai arkeen liittyviä ilmaisuja on selkeitä puutteita. Opiskelijan taidoissa käyttää eleitä, ilmeitä ja katsetta vuorovaikutustilanteissa on selkeitä puutteita. Opiskelijalla on haasteita ymmärtää yksinkertaisia, tuttuihin asioihin liittyviä kysymyksiä ja/tai hän ei osaa vastata niihin.
Opiskelija ei osoita hallitsevansa vähintään 48% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolla opitaan kommunikoimaan suomalaisella viittomakielellä alkeistasolla. Opitaan keskustelemaan omasta arjesta, opinnoista, perheestä, lähiympäristöstä. Aloitamme ihan alkeista, vaatimuksena ei ole aiempaa kieliosaamista, mutta kuitenkin hyvät vuorovaikutustaidot ja vuorovaikutuksen moninaisuuden ymmärtäminen. Opintojaksolla tavoitellaan varsin nopeaa kielitaidon kehittymistä, johon opiskelijan tulee sitoutua. Opiskelija tarvitsee tietokoneen, verkkoyhteyden ja päivitetyn selaimen, sekä mahdollisuuden tallentaa viittomista videolle.
Arviointiasteikko
Hyväksytty - Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty:
Opiskelija osoittaa hallitsevansa vähintään 48% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.
Opiskelija osaa tuottaa yksittäisiä viittomia, sekä lyhyitä ja yksinkertaisia ilmauksia, jotka käsittelevät viittojaa itseään sekä välittömiä ja jokapäiväisiä tarpeita.
Vuorovaikutustilanteissa opiskelija osaa käyttää eleitä, ilmeitä ja katsetta. Opiskelija ymmärtää ja osaa vastata yksinkertaisiin kysymyksiin, jotka käsittelevät tuttuja arkielämän tilanteita ja lähiympäristöä. Opiskelija tuntee viittoman perusrakenteen, sekä viittomakielisen yhteisön piirteitä ja moninaisuutta.
Hylätty:
Opiskelijan taidoissa tuottaa viittomia ja lyhyitä itseen tai arkeen liittyviä ilmaisuja on selkeitä puutteita. Opiskelijan taidoissa käyttää eleitä, ilmeitä ja katsetta vuorovaikutustilanteissa on selkeitä puutteita. Opiskelijalla on haasteita ymmärtää yksinkertaisia, tuttuihin asioihin liittyviä kysymyksiä ja/tai hän ei osaa vastata niihin.
Opiskelija ei ole palauttanut kaikkia tehtäviään, niissä ei ole noudatettu tehtävänantoa tai ne eivät ole olleet sisällöltään riittäviä yltääkseen hyväksyttyyn arvosanaan.
Opiskelija ei osoita hallitsevansa vähintään 48% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelija osoittaa opintojakson loputtua osaavansa kommunikoida viittomakielellä kurssin tavoitteiden mukaisesti.
Lisätiedot
Oppija-taso
Tämän opintojakson tavoitteena on opiskelija saavuttaa suomalaisessa viittomakielessä yleisen kielitutkintojen (YKI) taitotasoasteikossa taitotason 1 (eurooppalainen viitekehys A1).
Opintojaksossa harjoitellaan esittäytymään, tervehtimään ja vaihtamaan jokapäiväisiä fraaseja viittomakielellä.
Opitaan helppojen aiheiden viittomistoa, peruslauseiden tuottamista ja ei-manuaalisuuden käyttöä viittomakielisessä vuorovaikutuksessa.
Opitaan myös tuntemaan viittomakielisten ja kuulovammaisten yhteisön moninaisuutta.
Ilmoittautumisaika
02.08.2023 - 31.08.2023
Ajoitus
01.09.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Kulttuurituotanto ja Tulkkaus
Toimipiste
- Kuopion kampus
- Paikkaan sitomaton
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Tulkkauksen koulutus (AMK)
Opettaja
- Juha Manunen
Vastuuopettaja
Juha Manunen
Ryhmät
-
amkTm_s23_KUOamkTm_s23_KUO
Tavoitteet
Opiskelija
- hallitsee viittomakielen alkeistason viittomiston ja vuorovaikutuksen
- tietää eleiden, ilmeiden ja katseen merkityksen vuorovaikutuksessa
- tuntee viittoman perusrakenteen
- tuntee viittomakielisten ja kuulovammaisten yhteisön moninaisuuden
- tietää viittomakielen opiskelukeinot.
Sisältö
Sisältö
- Viittoman perusrakenne
- Viittomakielen jokapäiväiset fraasit
- Viittomakielen peruslauseet
- Esittäytyminen ja itsensä esittely
- Viittomakielisen vuorovaikutuksen säännöt
- Eleiden, ilmeiden ja katseen käytön merkitys vuorovaikutuksessa
- Viittomakielisten ja kuulovammaisten, identiteetin ja kielimuotojen termit
- Verkkosanakirjojen ja muun verkkomateriaalin käyttö opiskelun tueksi
- Tulkin käytön periaatteet tunneilla
- Glossaus / viittomakielen muistiinmerkintätavat itsenäisen opiskelun tueksi
Aika ja paikka
Tunnit ovat merkittynä syksyn 2024 lukujärjestyksessä.
Oppimateriaalit
Verkkomateriaalit ja opettajien antamat materiaalit.
Opetusmenetelmät
Osallistuminen lähiopetusviikkoihin ja webinaareihin sekä itsenäinen työskentely Hoodlen tehtäväpaketin parissa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Taitokoe järjestetään joulukuussa 2024.
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 opintopistettä vastaa 135 tuntia opiskelijan työnä.
60 h - lähiopetusviikot ja webinaarit
75 h - itsenäinen työskentely Hoodlen tehtäväpaketin parissa
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty:
Opiskelija osaa tuottaa yksittäisiä viittomia, sekä lyhyitä ja yksinkertaisia ilmauksia, jotka käsittelevät viittojaa itseään sekä välittömiä ja jokapäiväisiä tarpeita.
Vuorovaikutustilanteissa opiskelija osaa käyttää eleitä, ilmeitä ja katsetta, sekä esittää kysymyksiä ja vastata niihin.
Opiskelija ymmärtää ja osaa vastata yksinkertaisiin kysymyksiin, jotka käsittelevät tuttuja arkielämän tilanteita ja lähiympäristöä.
Opiskelija tuntee viittomakielisen yhteisön piirteitä ja moninaisuutta.
Opiskelija osoittaa hallitsevansa vähintään 48% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.
Hylätty:
Opiskelijan taidoissa tuottaa viittomia ja lyhyitä itseen tai arkeen liittyviä ilmaisuja on selkeitä puutteita. Opiskelijan taidoissa käyttää eleitä, ilmeitä ja katsetta vuorovaikutustilanteissa on selkeitä puutteita. Opiskelijalla on haasteita ymmärtää yksinkertaisia, tuttuihin asioihin liittyviä kysymyksiä ja/tai hän ei osaa vastata niihin.
Opiskelija ei osoita hallitsevansa vähintään 48% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.
Sisällön jaksotus
-
Lisätietoja opiskelijoille
-
Arviointiasteikko
Hyväksytty - Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty:
Opiskelija osoittaa hallitsevansa vähintään 48% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.
Opiskelija osaa tuottaa yksittäisiä viittomia, sekä lyhyitä ja yksinkertaisia ilmauksia, jotka käsittelevät viittojaa itseään sekä välittömiä ja jokapäiväisiä tarpeita.
Vuorovaikutustilanteissa opiskelija osaa käyttää eleitä, ilmeitä ja katsetta. Opiskelija ymmärtää ja osaa vastata yksinkertaisiin kysymyksiin, jotka käsittelevät tuttuja arkielämän tilanteita ja lähiympäristöä. Opiskelija tuntee viittoman perusrakenteen, sekä viittomakielisen yhteisön piirteitä ja moninaisuutta.
Hylätty:
Opiskelijan taidoissa tuottaa viittomia ja lyhyitä itseen tai arkeen liittyviä ilmaisuja on selkeitä puutteita. Opiskelijan taidoissa käyttää eleitä, ilmeitä ja katsetta vuorovaikutustilanteissa on selkeitä puutteita. Opiskelijalla on haasteita ymmärtää yksinkertaisia, tuttuihin asioihin liittyviä kysymyksiä ja/tai hän ei osaa vastata niihin.
Opiskelija ei ole palauttanut kaikkia tehtäviään, niissä ei ole noudatettu tehtävänantoa tai ne eivät ole olleet sisällöltään riittäviä yltääkseen hyväksyttyyn arvosanaan.
Opiskelija ei osoita hallitsevansa vähintään 48% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelija osoittaa opintojakson loputtua osaavansa kommunikoida viittomakielellä kurssin tavoitteiden mukaisesti.
Lisätiedot
Oppija-taso
Tämän opintojakson tavoitteena on opiskelija saavuttaa suomalaisessa viittomakielessä yleisen kielitutkintojen (YKI) taitotasoasteikossa taitotason 1 (eurooppalainen viitekehys A1).
Opintojaksossa harjoitellaan esittäytymään, tervehtimään ja vaihtamaan jokapäiväisiä fraaseja viittomakielellä.
Opitaan helppojen aiheiden viittomistoa, peruslauseiden tuottamista ja ei-manuaalisuuden käyttöä viittomakielisessä vuorovaikutuksessa.
Opitaan myös tuntemaan viittomakielisten ja kuulovammaisten yhteisön moninaisuutta.