Viittomakieli arkielämässäLaajuus (5 op)
Tunnus: TUVO2
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Arttu Liikamaa, Viittomakielen tulkkaus
- Juha Manunen, Tulkkaus ja kommunikaatio-ohjaus
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- osaa käyttää arkiympäristön viittomistoa ja hallitsee useita aihealueita
- osaa kohteliaisuusilmaisut ja tärkeimmät tunneilmaisun tavat
- oppii hyödyntämään ilmeitä ja non-verbaalisuutta ilmaisussaan tietoisesti
- osaa esittää tarkentavia kysymyksiä ja vastata niihin
- tuntee ajankäytön ilmaisutavat
- oppii käyttämään kuvailua ja tilankäyttöä.
Sisältö
Sisältö
- Arkielämän, lähiympäristön ja jokapäiväisten tekemisten viittomistot
- Arkielämän vuorovaikutustilanteet
- Lähiympäristön alueet ja Suomen yleisimmät paikkakunnanviittomat
- Tunteiden ja ajatusten ilmaus viittomakielellä
- Tarkentavien kysymysten ja vastausten esittäminen
- Kuvailu ja tilankäyttö
- Perustason ajanilmaukset, numeraalien inkorporaatiot ja klassifikaattorit
- Pääviittomaluokat: nominaalit ja verbaalit
Esitietovaatimukset
Opintojakson Johdatus viittomakieleen osaamistavoitteiden mukainen osaaminen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa vähintään 48% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.
Opiskelija osaa tuottaa yksinkertaisia ilmauksia, jotka käsittelevät hänelle tuttuja aiheita.
Opiskelija osaa ilmaista jollain tavalla kohteliaisuutta, tunteita ja aikaa.
Opiskelija osaa käyttää ilmaisussaan jonkin verran non-verbaalisuutta, sekä yksinkertaista tilankäyttöä ja kuvailua.
Opiskelija osaa esittää tarkentavia kysymyksiä ja vastata niihin.
Artikulaatio ja kielenhallinta ei vielä ole kohdekielenomaista, mikä vaatii vastaanottajalta paljon ja vaikeuttaa viestin perillemenoa.
Opiskelija ymmärtää tutuista ja helppotajuisista aiheista helposti tunnistettavia tietoja ja joitain toimintaohjeita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa vähintään 68% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.
Opiskelija pystyy kuvaamaan oman elinympäristönsä jokapäiväisiä asioita.
Opiskelija osaa ilmaista kohteliaisuutta, tunteita ja aikaa.
Opiskelija osaa käyttää ilmaisussaan non-verbaalisuutta, sekä jonkin verran tilankäyttöä ja kuvailua tutuissa aiheissa.
Opiskelija osaa esittää tarkentavia kysymyksiä ja vastata niihin.
Artikulaatio ja/tai kielen hallinta ei aina ole kohdekielenomaista, mikä vaatii vastaanottajalta paljon ja voi vaikeuttaa viestin perillemenoa.
Opiskelija ymmärtää tutuista ja helppotajuisista aiheista helposti tunnistettavia tietoja ja toimintaohjeita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa vähintään 90% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.
Opiskelija pystyy kuvaamaan varsin sujuvasti oman elinympäristönsä jokapäiväisiä asioita, sekä pystyy keskustelemaan rajoitetusti myös muista aiheista.
Opiskelija osaa ilmaista kohteliaisuutta, tunteita ja aikaa.
Opiskelija osaa tietoisesti käyttää ilmaisussaan non-verbaalisuutta, eleitä ja ilmeitä.
Opiskelija osaa soveltaa tilankäyttöä ja kuvailua tutuissa aiheissa.
Opiskelija osaa esittää tarkentavia kysymyksiä ja vastata niihin.
Artikulaatio ja/tai kielenhallinta ei aina ole kohdekielenomaista, mikä vaatii vastaanottajalta paljon ja vaikeuttaa viestin perillemenoa.
Opiskelija ymmärtää sujuvasti tutuista tai helppotajuisista aiheista helposti tunnistettavia tietoja ja toimintaohjeita.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty:
Opiskelijalla on haasteita keskustella hänelle tutuista asioista.
Opiskelija ei hallitse yksinkertaisimpia ilmauksia liittyen kohteliaisuuteen, tunteisiin tai aikaan.
Opiskelijalla on selkeästi haasteita non-verbaalissa ilmaisussa, eikä tilankäyttö ja kuvailu viittomisessa luonnistu.
Kysymysten ymmärtäminen ja tuottaminen, artikulaatio ja/tai kielen hallinta aiheuttavat selkeitä haasteita vuorovaikutukseen.
Opiskelijalla on haasteita ymmärtää helppotajuisia tekstejä ja yksinkertaisia ohjeita.
Opiskelija ei ole palauttanut kaikkia tehtäviään, niissä ei ole noudatettu tehtävänantoa tai ne eivät ole olleet sisällöltään riittäviä yltääkseen alimpaan arvosanaan.
Opiskelija ei osoita hallitsevansa vähintään 48% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.
Oppimateriaalit
Kirjallisuus
Artikkelit
Blogit
Videot
Lisätiedot
Oppija-taso
Opintojaksossa harjoitellaan arkielämän vuorovaikutusta, tarkentavien kysymysten ja vastausten esittämistä sekä tunteiden ilmaisemista viittomakielellä.
Opitaan arkiympäristön viittomistoa, ajanilmauksia, kuvailua ja tilankäyttöä.
Ilmoittautumisaika
01.04.2025 - 15.12.2025
Ajoitus
01.01.2026 - 31.05.2026
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kulttuurituotanto ja Tulkkaus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Tulkkauksen koulutus (AMK)
Opettaja
- Juha Manunen
Vastuuopettaja
Juha Manunen
Ryhmät
-
amkTm_s25_KUOamkTm_s25_KUO
-
AVOT_V_S25_KUOAVOT_V_S25_KUO
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa käyttää arkiympäristön viittomistoa ja hallitsee useita aihealueita
- osaa kohteliaisuusilmaisut ja tärkeimmät tunneilmaisun tavat
- oppii hyödyntämään ilmeitä ja non-verbaalisuutta ilmaisussaan tietoisesti
- osaa esittää tarkentavia kysymyksiä ja vastata niihin
- tuntee ajankäytön ilmaisutavat
- oppii käyttämään kuvailua ja tilankäyttöä.
Sisältö
Sisältö
- Arkielämän, lähiympäristön ja jokapäiväisten tekemisten viittomistot
- Arkielämän vuorovaikutustilanteet
- Lähiympäristön alueet ja Suomen yleisimmät paikkakunnanviittomat
- Tunteiden ja ajatusten ilmaus viittomakielellä
- Tarkentavien kysymysten ja vastausten esittäminen
- Kuvailu ja tilankäyttö
- Perustason ajanilmaukset, numeraalien inkorporaatiot ja klassifikaattorit
- Pääviittomaluokat: nominaalit ja verbaalit
Aika ja paikka
Tunnit on merkittynä kevään 2026 lukujärjestyksessä.
Oppimateriaalit
Verkkomateriaalit ja opettajien antamat materiaalit.
Opetusmenetelmät
Osallistuminen lähiopetusviikkoihin ja webinaareihin, itsenäinen työskentely Hoodlen tehtäväpaketin parissa ja osallistuminen kentän tapahtumaan
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Viittomakielen taitokoe järjestetään toukokuussa 2026. Taitokoe sisältää yhden tuottamis-, yhden ymmärtämistehtävän ja kommunikatiivisen kokeen.
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 opintopistettä vastaa 135 tuntia opiskelijan työnä.
50 h - lähiopetusviikot ja webinaarit
75 h - itsenäinen työskentely Hoodlen tehtäväpaketin parissa
10 h - kieli- ja kulttuuriharjoittelu
Sisällön jaksotus
-
Lisätietoja opiskelijoille
-
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa vähintään 48% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.
Opiskelija osaa tuottaa yksinkertaisia ilmauksia, jotka käsittelevät hänelle tuttuja aiheita.
Opiskelija osaa ilmaista jollain tavalla kohteliaisuutta, tunteita ja aikaa.
Opiskelija osaa käyttää ilmaisussaan jonkin verran non-verbaalisuutta, sekä yksinkertaista tilankäyttöä ja kuvailua.
Opiskelija osaa esittää tarkentavia kysymyksiä ja vastata niihin.
Artikulaatio ja kielenhallinta ei vielä ole kohdekielenomaista, mikä vaatii vastaanottajalta paljon ja vaikeuttaa viestin perillemenoa.
Opiskelija ymmärtää tutuista ja helppotajuisista aiheista helposti tunnistettavia tietoja ja joitain toimintaohjeita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa vähintään 68% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.
Opiskelija pystyy kuvaamaan oman elinympäristönsä jokapäiväisiä asioita.
Opiskelija osaa ilmaista kohteliaisuutta, tunteita ja aikaa.
Opiskelija osaa käyttää ilmaisussaan non-verbaalisuutta, sekä jonkin verran tilankäyttöä ja kuvailua tutuissa aiheissa.
Opiskelija osaa esittää tarkentavia kysymyksiä ja vastata niihin.
Artikulaatio ja/tai kielen hallinta ei aina ole kohdekielenomaista, mikä vaatii vastaanottajalta paljon ja voi vaikeuttaa viestin perillemenoa.
Opiskelija ymmärtää tutuista ja helppotajuisista aiheista helposti tunnistettavia tietoja ja toimintaohjeita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa vähintään 90% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.
Opiskelija pystyy kuvaamaan varsin sujuvasti oman elinympäristönsä jokapäiväisiä asioita, sekä pystyy keskustelemaan rajoitetusti myös muista aiheista.
Opiskelija osaa ilmaista kohteliaisuutta, tunteita ja aikaa.
Opiskelija osaa tietoisesti käyttää ilmaisussaan non-verbaalisuutta, eleitä ja ilmeitä.
Opiskelija osaa soveltaa tilankäyttöä ja kuvailua tutuissa aiheissa.
Opiskelija osaa esittää tarkentavia kysymyksiä ja vastata niihin.
Artikulaatio ja/tai kielenhallinta ei aina ole kohdekielenomaista, mikä vaatii vastaanottajalta paljon ja vaikeuttaa viestin perillemenoa.
Opiskelija ymmärtää sujuvasti tutuista tai helppotajuisista aiheista helposti tunnistettavia tietoja ja toimintaohjeita.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty:
Opiskelijalla on haasteita keskustella hänelle tutuista asioista.
Opiskelija ei hallitse yksinkertaisimpia ilmauksia liittyen kohteliaisuuteen, tunteisiin tai aikaan.
Opiskelijalla on selkeästi haasteita non-verbaalissa ilmaisussa, eikä tilankäyttö ja kuvailu viittomisessa luonnistu.
Kysymysten ymmärtäminen ja tuottaminen, artikulaatio ja/tai kielen hallinta aiheuttavat selkeitä haasteita vuorovaikutukseen.
Opiskelijalla on haasteita ymmärtää helppotajuisia tekstejä ja yksinkertaisia ohjeita.
Opiskelija ei ole palauttanut kaikkia tehtäviään, niissä ei ole noudatettu tehtävänantoa tai ne eivät ole olleet sisällöltään riittäviä yltääkseen alimpaan arvosanaan.
Opiskelija ei osoita hallitsevansa vähintään 48% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan numeerisesti (1-5) viittomakielen taitokokeen perusteella. Hoodlen itsenäinen tehtäväpaketti arvioidaan skaalalla hyväksytty/hylätty.
Hylätty (0)
Opintojakso arvioidaan numeerisesti (1-5) viittomakielen taitokokeen perusteella. Hoodlen itsenäinen tehtäväpaketti arvioidaan skaalalla hyväksytty/hylätty.
Hylätty
Opiskelijalla on haasteita keskustella hänelle tutuista asioista. Opiskelija ei hallitse yksinkertaisimpia ilmauksia liittyen kohtelaisuuteen, tunteisiin tai aikaan. Opiskelijalla on selkeästi haasteita non-verbaalissa ilmaisussa, eikä tilankäyttö ja kuvailu viittomisessa luonnistu. Kysymysten ymmärtäminen ja tuottaminen, artikulaatio ja/tai kielenhallinta aiheuttavat selkeitä haasteita vuorovaikutukseen. Opiskelijalla on haasteita ymmärtää helppotajuisia tekstejä ja yksinkertaisia ohjeita.
Opiskelija ei osoita hallitsevansa vähintään 48% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa tuottaa yksinkertaisia ilmauksia, jotka käsittelevät hänelle tuttuja aiheita. Opiskelija osaa ilmaista jollain tavalla kohteliaisuutta, tunteita ja aikaa. Opiskelija osaa käyttää ilmaisussaan jonkin verran non-verbaalisuutta, sekä yksinkertaista tilankäyttöä ja kuvailua.
Opiskelija osaa esittää tarkentavia kysymyksiä ja vastata niihin. Artikulaatio ja kielenhallinta ei vielä ole kohdekielenomaista, mikä vaatii vastaanottajalta paljon ja vaikeuttaa viestin perillemenoa.
Opiskelija ymmärtää tutuista ja helppotajuisista aiheista helposti tunnistettavia tietoja ja joitain toimintaohjeita.
Opiskelija osoittaa hallitsevansa vähintään 48% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija pystyy kuvaamaan oman elinympäristönsä jokapäiväisiä asioita. Opiskelija osaa ilmaista kohteliaisuutta, tunteita ja aikaa. Opiskelija osaa käyttää ilmaisussaan non-verbaalisuutta, sekä jonkin verran tilankäyttöä ja kuvailua tutuissa aiheissa. Opiskelija osaa esittää tarkentavia kysymyksiä ja vastata niihin. Artikulaatio ja/tai kielenhallinta ei aina ole kohdekielenomaista, mikä vaatii vastaanottajalta paljon ja vaikeuttaa viestin perillemenoa.
Opiskelija ymmärtää tutuista ja helppotajuisista aiheista helposti tunnistettavia tietoja ja toimintaohjeita.
Opiskelija osoittaa hallitsevansa vähintään 68% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija pystyy kuvaamaan varsin sujuvasti oman elinympäristönsä jokapäiväisiä asioita, sekä pystyy keskustelemaan rajoitetusti myös muista aiheista. Opiskelija osaa ilmaista kohteliaisuutta, tunteita ja aikaa. Opiskelija osaa tietoisesti käyttää ilmaisussaan non-verbaalisuutta, eleitä ja ilmeitä. Opiskelija osaa soveltaa tilankäyttöä ja kuvailua tutuissa aiheissa.
Opiskelija osaa esittää tarkentavia kysymyksiä ja vastata niihin. Artikulaatio ja/tai kielenhallinta ei aina ole kohdekielenomaista, mikä vaatii vastaanottajalta paljon ja vaikeuttaa viestin perillemenoa.
Opiskelija ymmärtää sujuvasti tutuista tai helppotajuisista aiheista helposti tunnistettavia tietoja ja toimintaohjeita.
Opiskelija osoittaa hallitsevansa vähintään 90% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.
Esitietovaatimukset
Opintojakson Johdatus viittomakieleen osaamistavoitteiden mukainen osaaminen.
Lisätiedot
Oppija-taso
Opintojaksossa harjoitellaan arkielämän vuorovaikutusta, tarkentavien kysymysten ja vastausten esittämistä sekä tunteiden ilmaisemista viittomakielellä.
Opitaan arkiympäristön viittomistoa, ajanilmauksia, kuvailua ja tilankäyttöä.
Ilmoittautumisaika
01.04.2025 - 30.05.2026
Ajoitus
21.11.2025 - 27.02.2026
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Kulttuurituotanto ja Tulkkaus
Toimipiste
- Kuopion kampus
- Helsingin kampus
- Paikkaan sitomaton
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Tulkkauksen koulutus (AMK)
Opettaja
- Arttu Liikamaa
Vastuuopettaja
Arttu Liikamaa
Ryhmät
-
amkTp_s25_PKSamkTp_s25_PKS
-
AVOT_V_S25_PKSAVOT_V_S25_PKS
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa käyttää arkiympäristön viittomistoa ja hallitsee useita aihealueita
- osaa kohteliaisuusilmaisut ja tärkeimmät tunneilmaisun tavat
- oppii hyödyntämään ilmeitä ja non-verbaalisuutta ilmaisussaan tietoisesti
- osaa esittää tarkentavia kysymyksiä ja vastata niihin
- tuntee ajankäytön ilmaisutavat
- oppii käyttämään kuvailua ja tilankäyttöä.
Sisältö
Sisältö
- Arkielämän, lähiympäristön ja jokapäiväisten tekemisten viittomistot
- Arkielämän vuorovaikutustilanteet
- Lähiympäristön alueet ja Suomen yleisimmät paikkakunnanviittomat
- Tunteiden ja ajatusten ilmaus viittomakielellä
- Tarkentavien kysymysten ja vastausten esittäminen
- Kuvailu ja tilankäyttö
- Perustason ajanilmaukset, numeraalien inkorporaatiot ja klassifikaattorit
- Pääviittomaluokat: nominaalit ja verbaalit
Aika ja paikka
Toteutus pitää sisällään lukujärjestyksen mukaiset lähiopetustunnit. Opintojakso alkaa marraskuussa 2025 ja päättyy helmikuussa 2026. Opetus toteutuu pääosin arkipäivisin klo 8–16 välillä.
Lähiopetukseen osallistutaan pääsääntöisesti Helsingin kampuksella (Valkea talo, Ilkantie 4). Opintojakso saattaa sisältää myös opetusta muualla ja vierailuja. Mahdolliset etäopetukset järjestetään pääsääntöisesti zoomissa.
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla on n. 50 tuntia lähiopetusta, jossa läsnäolo on pakollista. Osa opetuksesta saattaa olla verkossa Zoom-yhteydellä. Lisäksi on ohjattua itsenäistä pienryhmätyöskentelyä ja kotitehtäviä. Opintojakson lopussa on taitotentti, jossa opiskelija osoittaa viittomakielen taitonsa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
1) Suvi viittomakuulustelut
2) Suomen alueiden ja kaupunkien viittomatentit
3) Taitotentti ennen joululomaa ja opintojakson lopussa; mahdollisuus uusintaan joustavalla aikataululla
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 op, mikä tarkoittaa n. 135 tuntia opiskelijan työtä.
Lähiopetusta 50–60 tuntia
Ohjattua itsenäistä/ryhmätyöskentelyä 10–20 tuntia
Tehtäviä 55–75 tuntia
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksossa harjoitellaan arkielämän vuorovaikutusta, tarkentavien kysymysten ja vastausten esittämistä sekä tunteiden ilmaisemista viittomakielellä. Opitaan arkiympäristön viittomistoa, ajanilmauksia, kuvailua ja tilankäyttöä.
Ennakkovaatimuksena opintojakso TUVO1 Johdatus viittomakieleen osaamistavoitteiden mukainen osaaminen tai vastaavat tiedot. Jatkamme alkeistasolta kohti seuraavaa tasoa. Opiskelija saavuttaa suomalaisessa viittomakielessä yleisen kielitutkintojen (YKI) taitotasoasteikossa taitotason 1 (eurooppalainen viitekehys A1).
Opintojaksolla tavoitellaan varsin nopeaa kielitaidon kehittymistä, johon opiskelijan tulee sitoutua. Opiskelija tarvitsee tietokoneen, verkkoyhteyden ja päivitetyn selaimen, sekä mahdollisuuden tallentaa viittomista videolle.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa vähintään 48% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.
Opiskelija osaa tuottaa yksinkertaisia ilmauksia, jotka käsittelevät hänelle tuttuja aiheita.
Opiskelija osaa ilmaista jollain tavalla kohteliaisuutta, tunteita ja aikaa.
Opiskelija osaa käyttää ilmaisussaan jonkin verran non-verbaalisuutta, sekä yksinkertaista tilankäyttöä ja kuvailua.
Opiskelija osaa esittää tarkentavia kysymyksiä ja vastata niihin.
Artikulaatio ja kielenhallinta ei vielä ole kohdekielenomaista, mikä vaatii vastaanottajalta paljon ja vaikeuttaa viestin perillemenoa.
Opiskelija ymmärtää tutuista ja helppotajuisista aiheista helposti tunnistettavia tietoja ja joitain toimintaohjeita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa vähintään 68% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.
Opiskelija pystyy kuvaamaan oman elinympäristönsä jokapäiväisiä asioita.
Opiskelija osaa ilmaista kohteliaisuutta, tunteita ja aikaa.
Opiskelija osaa käyttää ilmaisussaan non-verbaalisuutta, sekä jonkin verran tilankäyttöä ja kuvailua tutuissa aiheissa.
Opiskelija osaa esittää tarkentavia kysymyksiä ja vastata niihin.
Artikulaatio ja/tai kielen hallinta ei aina ole kohdekielenomaista, mikä vaatii vastaanottajalta paljon ja voi vaikeuttaa viestin perillemenoa.
Opiskelija ymmärtää tutuista ja helppotajuisista aiheista helposti tunnistettavia tietoja ja toimintaohjeita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa vähintään 90% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.
Opiskelija pystyy kuvaamaan varsin sujuvasti oman elinympäristönsä jokapäiväisiä asioita, sekä pystyy keskustelemaan rajoitetusti myös muista aiheista.
Opiskelija osaa ilmaista kohteliaisuutta, tunteita ja aikaa.
Opiskelija osaa tietoisesti käyttää ilmaisussaan non-verbaalisuutta, eleitä ja ilmeitä.
Opiskelija osaa soveltaa tilankäyttöä ja kuvailua tutuissa aiheissa.
Opiskelija osaa esittää tarkentavia kysymyksiä ja vastata niihin.
Artikulaatio ja/tai kielenhallinta ei aina ole kohdekielenomaista, mikä vaatii vastaanottajalta paljon ja vaikeuttaa viestin perillemenoa.
Opiskelija ymmärtää sujuvasti tutuista tai helppotajuisista aiheista helposti tunnistettavia tietoja ja toimintaohjeita.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty:
Opiskelijalla on haasteita keskustella hänelle tutuista asioista.
Opiskelija ei hallitse yksinkertaisimpia ilmauksia liittyen kohteliaisuuteen, tunteisiin tai aikaan.
Opiskelijalla on selkeästi haasteita non-verbaalissa ilmaisussa, eikä tilankäyttö ja kuvailu viittomisessa luonnistu.
Kysymysten ymmärtäminen ja tuottaminen, artikulaatio ja/tai kielen hallinta aiheuttavat selkeitä haasteita vuorovaikutukseen.
Opiskelijalla on haasteita ymmärtää helppotajuisia tekstejä ja yksinkertaisia ohjeita.
Opiskelija ei ole palauttanut kaikkia tehtäviään, niissä ei ole noudatettu tehtävänantoa tai ne eivät ole olleet sisällöltään riittäviä yltääkseen alimpaan arvosanaan.
Opiskelija ei osoita hallitsevansa vähintään 48% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelija osoittaa opintojakson loputtua osaavansa kommunikoida viittomakielellä kurssin tavoitteiden mukaisesti.
Esitietovaatimukset
Opintojakson Johdatus viittomakieleen osaamistavoitteiden mukainen osaaminen.
Lisätiedot
Oppija-taso
Opintojaksossa harjoitellaan arkielämän vuorovaikutusta, tarkentavien kysymysten ja vastausten esittämistä sekä tunteiden ilmaisemista viittomakielellä.
Opitaan arkiympäristön viittomistoa, ajanilmauksia, kuvailua ja tilankäyttöä.
Ilmoittautumisaika
01.04.2024 - 31.08.2024
Ajoitus
13.01.2025 - 31.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Kulttuurituotanto ja Tulkkaus
Toimipiste
- Kuopion kampus
- Paikkaan sitomaton
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Tulkkauksen koulutus (AMK)
Opettaja
- Juha Manunen
Vastuuopettaja
Juha Manunen
Ryhmät
-
amkTm_s24_KUOamkTm_s24_KUO
-
AVOT_V_S24_KUOavoT_v_s24_KUO
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa käyttää arkiympäristön viittomistoa ja hallitsee useita aihealueita
- osaa kohteliaisuusilmaisut ja tärkeimmät tunneilmaisun tavat
- oppii hyödyntämään ilmeitä ja non-verbaalisuutta ilmaisussaan tietoisesti
- osaa esittää tarkentavia kysymyksiä ja vastata niihin
- tuntee ajankäytön ilmaisutavat
- oppii käyttämään kuvailua ja tilankäyttöä.
Sisältö
Sisältö
- Arkielämän, lähiympäristön ja jokapäiväisten tekemisten viittomistot
- Arkielämän vuorovaikutustilanteet
- Lähiympäristön alueet ja Suomen yleisimmät paikkakunnanviittomat
- Tunteiden ja ajatusten ilmaus viittomakielellä
- Tarkentavien kysymysten ja vastausten esittäminen
- Kuvailu ja tilankäyttö
- Perustason ajanilmaukset, numeraalien inkorporaatiot ja klassifikaattorit
- Pääviittomaluokat: nominaalit ja verbaalit
Aika ja paikka
Tunnit on merkittynä kevään 2025 lukujärjestyksessä.
Oppimateriaalit
Verkkomateriaalit ja opettajien antamat materiaalit.
Opetusmenetelmät
Osallistuminen lähiopetusviikkoihin ja webinaareihin, itsenäinen työskentely Hoodlen tehtäväpaketin parissa ja osallistuminen kentän tapahtumaan
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Viittomakielen kommunikatiivinen koe järjestetään toukokuussa 2025.
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 opintopistettä vastaa 135 tuntia opiskelijan työnä.
50 h - lähiopetusviikot ja webinaarit
75 h - itsenäinen työskentely Hoodlen tehtäväpaketin parissa
10 h - kieli- ja kulttuuriharjoittelu
Sisällön jaksotus
-
Lisätietoja opiskelijoille
-
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa vähintään 48% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.
Opiskelija osaa tuottaa yksinkertaisia ilmauksia, jotka käsittelevät hänelle tuttuja aiheita.
Opiskelija osaa ilmaista jollain tavalla kohteliaisuutta, tunteita ja aikaa.
Opiskelija osaa käyttää ilmaisussaan jonkin verran non-verbaalisuutta, sekä yksinkertaista tilankäyttöä ja kuvailua.
Opiskelija osaa esittää tarkentavia kysymyksiä ja vastata niihin.
Artikulaatio ja kielenhallinta ei vielä ole kohdekielenomaista, mikä vaatii vastaanottajalta paljon ja vaikeuttaa viestin perillemenoa.
Opiskelija ymmärtää tutuista ja helppotajuisista aiheista helposti tunnistettavia tietoja ja joitain toimintaohjeita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa vähintään 68% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.
Opiskelija pystyy kuvaamaan oman elinympäristönsä jokapäiväisiä asioita.
Opiskelija osaa ilmaista kohteliaisuutta, tunteita ja aikaa.
Opiskelija osaa käyttää ilmaisussaan non-verbaalisuutta, sekä jonkin verran tilankäyttöä ja kuvailua tutuissa aiheissa.
Opiskelija osaa esittää tarkentavia kysymyksiä ja vastata niihin.
Artikulaatio ja/tai kielen hallinta ei aina ole kohdekielenomaista, mikä vaatii vastaanottajalta paljon ja voi vaikeuttaa viestin perillemenoa.
Opiskelija ymmärtää tutuista ja helppotajuisista aiheista helposti tunnistettavia tietoja ja toimintaohjeita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa vähintään 90% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.
Opiskelija pystyy kuvaamaan varsin sujuvasti oman elinympäristönsä jokapäiväisiä asioita, sekä pystyy keskustelemaan rajoitetusti myös muista aiheista.
Opiskelija osaa ilmaista kohteliaisuutta, tunteita ja aikaa.
Opiskelija osaa tietoisesti käyttää ilmaisussaan non-verbaalisuutta, eleitä ja ilmeitä.
Opiskelija osaa soveltaa tilankäyttöä ja kuvailua tutuissa aiheissa.
Opiskelija osaa esittää tarkentavia kysymyksiä ja vastata niihin.
Artikulaatio ja/tai kielenhallinta ei aina ole kohdekielenomaista, mikä vaatii vastaanottajalta paljon ja vaikeuttaa viestin perillemenoa.
Opiskelija ymmärtää sujuvasti tutuista tai helppotajuisista aiheista helposti tunnistettavia tietoja ja toimintaohjeita.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty:
Opiskelijalla on haasteita keskustella hänelle tutuista asioista.
Opiskelija ei hallitse yksinkertaisimpia ilmauksia liittyen kohteliaisuuteen, tunteisiin tai aikaan.
Opiskelijalla on selkeästi haasteita non-verbaalissa ilmaisussa, eikä tilankäyttö ja kuvailu viittomisessa luonnistu.
Kysymysten ymmärtäminen ja tuottaminen, artikulaatio ja/tai kielen hallinta aiheuttavat selkeitä haasteita vuorovaikutukseen.
Opiskelijalla on haasteita ymmärtää helppotajuisia tekstejä ja yksinkertaisia ohjeita.
Opiskelija ei ole palauttanut kaikkia tehtäviään, niissä ei ole noudatettu tehtävänantoa tai ne eivät ole olleet sisällöltään riittäviä yltääkseen alimpaan arvosanaan.
Opiskelija ei osoita hallitsevansa vähintään 48% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan numeerisesti (1-5) viittomakielen kommunikatiivisen kokeen perusteella. Hoodlen itsenäinen tehtäväpaketti arvioidaan skaalalla hyväksytty/hylätty.
Hylätty
Opiskelijalla on haasteita keskustella hänelle tutuista asioista. Opiskelija ei hallitse yksinkertaisimpia ilmauksia liittyen kohtelaisuuteen, tunteisiin tai aikaan. Opiskelijalla on selkeästi haasteita non-verbaalissa ilmaisussa, eikä tilankäyttö ja kuvailu viittomisessa luonnistu. Kysymysten ymmärtäminen ja tuottaminen, artikulaatio ja/tai kielenhallinta aiheuttavat selkeitä haasteita vuorovaikutukseen. Opiskelijalla on haasteita ymmärtää helppotajuisia tekstejä ja yksinkertaisia ohjeita.
Opiskelija ei osoita hallitsevansa vähintään 48% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.
Hylätty (0)
Hylätty
Opiskelijalla on haasteita keskustella hänelle tutuista asioista. Opiskelija ei hallitse yksinkertaisimpia ilmauksia liittyen kohtelaisuuteen, tunteisiin tai aikaan. Opiskelijalla on selkeästi haasteita non-verbaalissa ilmaisussa, eikä tilankäyttö ja kuvailu viittomisessa luonnistu. Kysymysten ymmärtäminen ja tuottaminen, artikulaatio ja/tai kielenhallinta aiheuttavat selkeitä haasteita vuorovaikutukseen. Opiskelijalla on haasteita ymmärtää helppotajuisia tekstejä ja yksinkertaisia ohjeita.
Opiskelija ei osoita hallitsevansa vähintään 48% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
1-2
Opiskelija osaa tuottaa yksinkertaisia ilmauksia, jotka käsittelevät hänelle tuttuja aiheita. Opiskelija osaa ilmaista jollain tavalla kohteliaisuutta, tunteita ja aikaa. Opiskelija osaa käyttää ilmaisussaan jonkin verran non-verbaalisuutta, sekä yksinkertaista tilankäyttöä ja kuvailua.
Opiskelija osaa esittää tarkentavia kysymyksiä ja vastata niihin. Artikulaatio ja kielenhallinta ei vielä ole kohdekielenomaista, mikä vaatii vastaanottajalta paljon ja vaikeuttaa viestin perillemenoa.
Opiskelija ymmärtää tutuista ja helppotajuisista aiheista helposti tunnistettavia tietoja ja joitain toimintaohjeita.
Opiskelija osoittaa hallitsevansa vähintään 48% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
3-4
Opiskelija pystyy kuvaamaan oman elinympäristönsä jokapäiväisiä asioita. Opiskelija osaa ilmaista kohteliaisuutta, tunteita ja aikaa. Opiskelija osaa käyttää ilmaisussaan non-verbaalisuutta, sekä jonkin verran tilankäyttöä ja kuvailua tutuissa aiheissa. Opiskelija osaa esittää tarkentavia kysymyksiä ja vastata niihin. Artikulaatio ja/tai kielenhallinta ei aina ole kohdekielenomaista, mikä vaatii vastaanottajalta paljon ja vaikeuttaa viestin perillemenoa.
Opiskelija ymmärtää tutuista ja helppotajuisista aiheista helposti tunnistettavia tietoja ja toimintaohjeita.
Opiskelija osoittaa hallitsevansa vähintään 68% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5
Opiskelija pystyy kuvaamaan varsin sujuvasti oman elinympäristönsä jokapäiväisiä asioita, sekä pystyy keskustelemaan rajoitetusti myös muista aiheista. Opiskelija osaa ilmaista kohteliaisuutta, tunteita ja aikaa. Opiskelija osaa tietoisesti käyttää ilmaisussaan non-verbaalisuutta, eleitä ja ilmeitä. Opiskelija osaa soveltaa tilankäyttöä ja kuvailua tutuissa aiheissa.
Opiskelija osaa esittää tarkentavia kysymyksiä ja vastata niihin. Artikulaatio ja/tai kielenhallinta ei aina ole kohdekielenomaista, mikä vaatii vastaanottajalta paljon ja vaikeuttaa viestin perillemenoa.
Opiskelija ymmärtää sujuvasti tutuista tai helppotajuisista aiheista helposti tunnistettavia tietoja ja toimintaohjeita.
Opiskelija osoittaa hallitsevansa vähintään 90% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.
Esitietovaatimukset
Opintojakson Johdatus viittomakieleen osaamistavoitteiden mukainen osaaminen.
Lisätiedot
Oppija-taso
Opintojaksossa harjoitellaan arkielämän vuorovaikutusta, tarkentavien kysymysten ja vastausten esittämistä sekä tunteiden ilmaisemista viittomakielellä.
Opitaan arkiympäristön viittomistoa, ajanilmauksia, kuvailua ja tilankäyttöä.
Ilmoittautumisaika
01.04.2024 - 24.05.2025
Ajoitus
18.11.2024 - 28.02.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kulttuurituotanto ja Tulkkaus
Toimipiste
Helsingin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Tulkkauksen koulutus (AMK)
Opettaja
- Arttu Liikamaa
Vastuuopettaja
Arttu Liikamaa
Ryhmät
-
amkTp_s24_PKSamkTp_s24_PKS
-
AVOT_V_S24_PKSavoT_v_s24_PKS
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa käyttää arkiympäristön viittomistoa ja hallitsee useita aihealueita
- osaa kohteliaisuusilmaisut ja tärkeimmät tunneilmaisun tavat
- oppii hyödyntämään ilmeitä ja non-verbaalisuutta ilmaisussaan tietoisesti
- osaa esittää tarkentavia kysymyksiä ja vastata niihin
- tuntee ajankäytön ilmaisutavat
- oppii käyttämään kuvailua ja tilankäyttöä.
Sisältö
Sisältö
- Arkielämän, lähiympäristön ja jokapäiväisten tekemisten viittomistot
- Arkielämän vuorovaikutustilanteet
- Lähiympäristön alueet ja Suomen yleisimmät paikkakunnanviittomat
- Tunteiden ja ajatusten ilmaus viittomakielellä
- Tarkentavien kysymysten ja vastausten esittäminen
- Kuvailu ja tilankäyttö
- Perustason ajanilmaukset, numeraalien inkorporaatiot ja klassifikaattorit
- Pääviittomaluokat: nominaalit ja verbaalit
Aika ja paikka
Toteutus pitää sisällään lukujärjestyksen mukaiset lähiopetustunnit. Opintojakso alkaa marraskuussa 2024 ja päättyy helmikuussa 2025. Opetus toteutuu pääosin arkipäivisin klo 8–16 välillä.
Lähiopetukseen osallistutaan pääsääntöisesti Helsingin kampuksella (Valkea talo, Ilkantie 4). Opintojakso saattaa sisältää myös opetusta muualla ja vierailuja. Mahdolliset etäopetukset järjestetään pääsääntöisesti zoomissa.
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla on n. 50 tuntia lähiopetusta, jossa läsnäolo on pakollista. Osa opetuksesta saattaa olla verkossa Zoom-yhteydellä. Lisäksi on ohjattua itsenäistä pienryhmätyöskentelyä ja kotitehtäviä. Opintojakson lopussa on taitotentti, jossa opiskelija osoittaa viittomakielen taitonsa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Taitotentti opintojakson lopussa; mahdollisuus uusintaan joustavalla aikataululla
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 op, mikä tarkoittaa n. 135 tuntia opiskelijan työtä.
Lähiopetusta 50–60 tuntia
Ohjattua itsenäistä/ryhmätyöskentelyä 10–20 tuntia
Tehtäviä 55–75 tuntia
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksossa harjoitellaan arkielämän vuorovaikutusta, tarkentavien kysymysten ja vastausten esittämistä sekä tunteiden ilmaisemista viittomakielellä. Opitaan arkiympäristön viittomistoa, ajanilmauksia, kuvailua ja tilankäyttöä.
Ennakkovaatimuksena opintojakso TUVO1 Johdatus viittomakieleen osaamistavoitteiden mukainen osaaminen tai vastaavat tiedot. Jatkamme alkeistasolta kohti seuraavaa tasoa. Opiskelija saavuttaa suomalaisessa viittomakielessä yleisen kielitutkintojen (YKI) taitotasoasteikossa taitotason 1 (eurooppalainen viitekehys A1).
Opintojaksolla tavoitellaan varsin nopeaa kielitaidon kehittymistä, johon opiskelijan tulee sitoutua. Opiskelija tarvitsee tietokoneen, verkkoyhteyden ja päivitetyn selaimen, sekä mahdollisuuden tallentaa viittomista videolle.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa vähintään 48% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.
Opiskelija osaa tuottaa yksinkertaisia ilmauksia, jotka käsittelevät hänelle tuttuja aiheita.
Opiskelija osaa ilmaista jollain tavalla kohteliaisuutta, tunteita ja aikaa.
Opiskelija osaa käyttää ilmaisussaan jonkin verran non-verbaalisuutta, sekä yksinkertaista tilankäyttöä ja kuvailua.
Opiskelija osaa esittää tarkentavia kysymyksiä ja vastata niihin.
Artikulaatio ja kielenhallinta ei vielä ole kohdekielenomaista, mikä vaatii vastaanottajalta paljon ja vaikeuttaa viestin perillemenoa.
Opiskelija ymmärtää tutuista ja helppotajuisista aiheista helposti tunnistettavia tietoja ja joitain toimintaohjeita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa vähintään 68% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.
Opiskelija pystyy kuvaamaan oman elinympäristönsä jokapäiväisiä asioita.
Opiskelija osaa ilmaista kohteliaisuutta, tunteita ja aikaa.
Opiskelija osaa käyttää ilmaisussaan non-verbaalisuutta, sekä jonkin verran tilankäyttöä ja kuvailua tutuissa aiheissa.
Opiskelija osaa esittää tarkentavia kysymyksiä ja vastata niihin.
Artikulaatio ja/tai kielen hallinta ei aina ole kohdekielenomaista, mikä vaatii vastaanottajalta paljon ja voi vaikeuttaa viestin perillemenoa.
Opiskelija ymmärtää tutuista ja helppotajuisista aiheista helposti tunnistettavia tietoja ja toimintaohjeita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa vähintään 90% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.
Opiskelija pystyy kuvaamaan varsin sujuvasti oman elinympäristönsä jokapäiväisiä asioita, sekä pystyy keskustelemaan rajoitetusti myös muista aiheista.
Opiskelija osaa ilmaista kohteliaisuutta, tunteita ja aikaa.
Opiskelija osaa tietoisesti käyttää ilmaisussaan non-verbaalisuutta, eleitä ja ilmeitä.
Opiskelija osaa soveltaa tilankäyttöä ja kuvailua tutuissa aiheissa.
Opiskelija osaa esittää tarkentavia kysymyksiä ja vastata niihin.
Artikulaatio ja/tai kielenhallinta ei aina ole kohdekielenomaista, mikä vaatii vastaanottajalta paljon ja vaikeuttaa viestin perillemenoa.
Opiskelija ymmärtää sujuvasti tutuista tai helppotajuisista aiheista helposti tunnistettavia tietoja ja toimintaohjeita.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty:
Opiskelijalla on haasteita keskustella hänelle tutuista asioista.
Opiskelija ei hallitse yksinkertaisimpia ilmauksia liittyen kohteliaisuuteen, tunteisiin tai aikaan.
Opiskelijalla on selkeästi haasteita non-verbaalissa ilmaisussa, eikä tilankäyttö ja kuvailu viittomisessa luonnistu.
Kysymysten ymmärtäminen ja tuottaminen, artikulaatio ja/tai kielen hallinta aiheuttavat selkeitä haasteita vuorovaikutukseen.
Opiskelijalla on haasteita ymmärtää helppotajuisia tekstejä ja yksinkertaisia ohjeita.
Opiskelija ei ole palauttanut kaikkia tehtäviään, niissä ei ole noudatettu tehtävänantoa tai ne eivät ole olleet sisällöltään riittäviä yltääkseen alimpaan arvosanaan.
Opiskelija ei osoita hallitsevansa vähintään 48% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelija osoittaa opintojakson loputtua osaavansa kommunikoida viittomakielellä kurssin tavoitteiden mukaisesti.
Hylätty (0)
Hylätty:
Opiskelijalla on haasteita keskustella hänelle tutuista asioista.
Opiskelija ei hallitse yksinkertaisimpia ilmauksia liittyen kohteliaisuuteen, tunteisiin tai aikaan.
Opiskelijalla on selkeästi haasteita non-verbaalissa ilmaisussa, eikä tilankäyttö ja kuvailu viittomisessa luonnistu.
Kysymysten ymmärtäminen ja tuottaminen, artikulaatio ja/tai kielen hallinta aiheuttavat selkeitä haasteita vuorovaikutukseen.
Opiskelijalla on haasteita ymmärtää helppotajuisia tekstejä ja yksinkertaisia ohjeita.
Opiskelija ei osoita hallitsevansa vähintään 48% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
1-2 (tyydyttävä):
Opiskelija osaa tuottaa yksinkertaisia ilmauksia, jotka käsittelevät hänelle tuttuja aiheita.
Opiskelija osaa ilmaista jollain tavalla kohteliaisuutta, tunteita ja aikaa.
Opiskelija osaa käyttää ilmaisussaan jonkin verran non-verbaalisuutta, sekä yksinkertaista tilankäyttöä ja kuvailua.
Opiskelija osaa esittää tarkentavia kysymyksiä ja vastata niihin.
Artikulaatio ja kielenhallinta ei vielä ole kohdekielenomaista, mikä vaatii vastaanottajalta paljon ja vaikeuttaa viestin perillemenoa.
Opiskelija ymmärtää tutuista ja helppotajuisista aiheista helposti tunnistettavia tietoja ja joitain toimintaohjeita.
Opiskelija osoittaa hallitsevansa vähintään 48% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
3-4 (hyvä):
Opiskelija pystyy kuvaamaan oman elinympäristönsä jokapäiväisiä asioita.
Opiskelija osaa ilmaista kohteliaisuutta, tunteita ja aikaa.
Opiskelija osaa käyttää ilmaisussaan non-verbaalisuutta, sekä jonkin verran tilankäyttöä ja kuvailua tutuissa aiheissa.
Opiskelija osaa esittää tarkentavia kysymyksiä ja vastata niihin.
Artikulaatio ja/tai kielen hallinta ei aina ole kohdekielenomaista, mikä vaatii vastaanottajalta paljon ja vaikeuttaa viestin perillemenoa.
Opiskelija ymmärtää tutuista ja helppotajuisista aiheista helposti tunnistettavia tietoja ja toimintaohjeita.
Opiskelija osoittaa hallitsevansa vähintään 68% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5 (kiitettävä):
Opiskelija pystyy kuvaamaan varsin sujuvasti oman elinympäristönsä jokapäiväisiä asioita, sekä pystyy keskustelemaan rajoitetusti myös muista aiheista.
Opiskelija osaa ilmaista kohteliaisuutta, tunteita ja aikaa.
Opiskelija osaa tietoisesti käyttää ilmaisussaan non-verbaalisuutta, eleitä ja ilmeitä.
Opiskelija osaa soveltaa tilankäyttöä ja kuvailua tutuissa aiheissa.
Opiskelija osaa esittää tarkentavia kysymyksiä ja vastata niihin.
Artikulaatio ja/tai kielenhallinta ei aina ole kohdekielenomaista, mikä vaatii vastaanottajalta paljon ja vaikeuttaa viestin perillemenoa.
Opiskelija ymmärtää sujuvasti tutuista tai helppotajuisista aiheista helposti tunnistettavia tietoja ja toimintaohjeita.
Opiskelija osoittaa hallitsevansa vähintään 90% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.
Esitietovaatimukset
Opintojakson Johdatus viittomakieleen osaamistavoitteiden mukainen osaaminen.
Lisätiedot
Oppija-taso
Opintojaksossa harjoitellaan arkielämän vuorovaikutusta, tarkentavien kysymysten ja vastausten esittämistä sekä tunteiden ilmaisemista viittomakielellä.
Opitaan arkiympäristön viittomistoa, ajanilmauksia, kuvailua ja tilankäyttöä.
Ilmoittautumisaika
02.07.2023 - 08.04.2024
Ajoitus
22.04.2024 - 31.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Kulttuurituotanto ja Tulkkaus
Toimipiste
- Kuopion kampus
- Paikkaan sitomaton
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Tulkkauksen koulutus (AMK)
Opettaja
- Juha Manunen
Vastuuopettaja
Juha Manunen
Ryhmät
-
EDUT_K24_PKSeduT_k24_PKS
-
AVOT_V_S23_KOVIavot_v_s23_KOVI
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa käyttää arkiympäristön viittomistoa ja hallitsee useita aihealueita
- osaa kohteliaisuusilmaisut ja tärkeimmät tunneilmaisun tavat
- oppii hyödyntämään ilmeitä ja non-verbaalisuutta ilmaisussaan tietoisesti
- osaa esittää tarkentavia kysymyksiä ja vastata niihin
- tuntee ajankäytön ilmaisutavat
- oppii käyttämään kuvailua ja tilankäyttöä.
Sisältö
Sisältö
- Arkielämän, lähiympäristön ja jokapäiväisten tekemisten viittomistot
- Arkielämän vuorovaikutustilanteet
- Lähiympäristön alueet ja Suomen yleisimmät paikkakunnanviittomat
- Tunteiden ja ajatusten ilmaus viittomakielellä
- Tarkentavien kysymysten ja vastausten esittäminen
- Kuvailu ja tilankäyttö
- Perustason ajanilmaukset, numeraalien inkorporaatiot ja klassifikaattorit
- Pääviittomaluokat: nominaalit ja verbaalit
Aika ja paikka
Väyläopintojen ohjaustunti ja Viittomakieli arkielämässä pe 26.4. klo 12.30-15.45.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa vähintään 48% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.
Opiskelija osaa tuottaa yksinkertaisia ilmauksia, jotka käsittelevät hänelle tuttuja aiheita.
Opiskelija osaa ilmaista jollain tavalla kohteliaisuutta, tunteita ja aikaa.
Opiskelija osaa käyttää ilmaisussaan jonkin verran non-verbaalisuutta, sekä yksinkertaista tilankäyttöä ja kuvailua.
Opiskelija osaa esittää tarkentavia kysymyksiä ja vastata niihin.
Artikulaatio ja kielenhallinta ei vielä ole kohdekielenomaista, mikä vaatii vastaanottajalta paljon ja vaikeuttaa viestin perillemenoa.
Opiskelija ymmärtää tutuista ja helppotajuisista aiheista helposti tunnistettavia tietoja ja joitain toimintaohjeita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa vähintään 68% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.
Opiskelija pystyy kuvaamaan oman elinympäristönsä jokapäiväisiä asioita.
Opiskelija osaa ilmaista kohteliaisuutta, tunteita ja aikaa.
Opiskelija osaa käyttää ilmaisussaan non-verbaalisuutta, sekä jonkin verran tilankäyttöä ja kuvailua tutuissa aiheissa.
Opiskelija osaa esittää tarkentavia kysymyksiä ja vastata niihin.
Artikulaatio ja/tai kielen hallinta ei aina ole kohdekielenomaista, mikä vaatii vastaanottajalta paljon ja voi vaikeuttaa viestin perillemenoa.
Opiskelija ymmärtää tutuista ja helppotajuisista aiheista helposti tunnistettavia tietoja ja toimintaohjeita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa vähintään 90% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.
Opiskelija pystyy kuvaamaan varsin sujuvasti oman elinympäristönsä jokapäiväisiä asioita, sekä pystyy keskustelemaan rajoitetusti myös muista aiheista.
Opiskelija osaa ilmaista kohteliaisuutta, tunteita ja aikaa.
Opiskelija osaa tietoisesti käyttää ilmaisussaan non-verbaalisuutta, eleitä ja ilmeitä.
Opiskelija osaa soveltaa tilankäyttöä ja kuvailua tutuissa aiheissa.
Opiskelija osaa esittää tarkentavia kysymyksiä ja vastata niihin.
Artikulaatio ja/tai kielenhallinta ei aina ole kohdekielenomaista, mikä vaatii vastaanottajalta paljon ja vaikeuttaa viestin perillemenoa.
Opiskelija ymmärtää sujuvasti tutuista tai helppotajuisista aiheista helposti tunnistettavia tietoja ja toimintaohjeita.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty:
Opiskelijalla on haasteita keskustella hänelle tutuista asioista.
Opiskelija ei hallitse yksinkertaisimpia ilmauksia liittyen kohteliaisuuteen, tunteisiin tai aikaan.
Opiskelijalla on selkeästi haasteita non-verbaalissa ilmaisussa, eikä tilankäyttö ja kuvailu viittomisessa luonnistu.
Kysymysten ymmärtäminen ja tuottaminen, artikulaatio ja/tai kielen hallinta aiheuttavat selkeitä haasteita vuorovaikutukseen.
Opiskelijalla on haasteita ymmärtää helppotajuisia tekstejä ja yksinkertaisia ohjeita.
Opiskelija ei ole palauttanut kaikkia tehtäviään, niissä ei ole noudatettu tehtävänantoa tai ne eivät ole olleet sisällöltään riittäviä yltääkseen alimpaan arvosanaan.
Opiskelija ei osoita hallitsevansa vähintään 48% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.
Esitietovaatimukset
Opintojakson Johdatus viittomakieleen osaamistavoitteiden mukainen osaaminen.
Lisätiedot
Oppija-taso
Opintojaksossa harjoitellaan arkielämän vuorovaikutusta, tarkentavien kysymysten ja vastausten esittämistä sekä tunteiden ilmaisemista viittomakielellä.
Opitaan arkiympäristön viittomistoa, ajanilmauksia, kuvailua ja tilankäyttöä.
Ilmoittautumisaika
02.07.2023 - 31.08.2023
Ajoitus
01.11.2023 - 29.02.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kulttuurituotanto ja Tulkkaus
Toimipiste
Helsingin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Tulkkauksen koulutus (AMK)
Opettaja
- Juha Manunen
- Hannaliisa Huhtinen
- Arttu Liikamaa
- Danny De Weerdt
Vastuuopettaja
Arttu Liikamaa
Ryhmät
-
amkTp_s23_PKSamkTp_s23_PKS
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa käyttää arkiympäristön viittomistoa ja hallitsee useita aihealueita
- osaa kohteliaisuusilmaisut ja tärkeimmät tunneilmaisun tavat
- oppii hyödyntämään ilmeitä ja non-verbaalisuutta ilmaisussaan tietoisesti
- osaa esittää tarkentavia kysymyksiä ja vastata niihin
- tuntee ajankäytön ilmaisutavat
- oppii käyttämään kuvailua ja tilankäyttöä.
Sisältö
Sisältö
- Arkielämän, lähiympäristön ja jokapäiväisten tekemisten viittomistot
- Arkielämän vuorovaikutustilanteet
- Lähiympäristön alueet ja Suomen yleisimmät paikkakunnanviittomat
- Tunteiden ja ajatusten ilmaus viittomakielellä
- Tarkentavien kysymysten ja vastausten esittäminen
- Kuvailu ja tilankäyttö
- Perustason ajanilmaukset, numeraalien inkorporaatiot ja klassifikaattorit
- Pääviittomaluokat: nominaalit ja verbaalit
Aika ja paikka
Toteutus pitää sisällään lukujärjestyksen mukaiset lähiopetustunnit. Opintojakso alkaa marraskuussa ja päättyy helmikuussa. Opetus toteutuu pääosin arkipäivisin klo 8–16 välillä.
Lähiopetukseen osallistutaan pääsääntöisesti Helsingin kampuksella (Valkea talo, Ilkantie 4). Opintojakso saattaa sisältää myös opetusta muualla ja vierailuja. Mahdolliset etäopetukset järjestetään pääsääntöisesti zoomissa.
HUOM! Lukujärjestysten valmistuttua (30.4. jälkeen ja 31.10. jälkeen) tähän lisätään opetuksen ajankohdat paikkatietoineen.
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla on n. 50 tuntia lähiopetusta, jossa läsnäolo on pakollista. Osa opetuksesta saattaa olla verkossa Zoom-yhteydellä. Lisäksi on ohjattua itsenäistä pienryhmätyöskentelyä ja kotitehtäviä. Opintojakson lopussa on taitotentti, jossa opiskelija osoittaa viittomakielen taitonsa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Taitotentti opintojakson lopussa; mahdollisuus uusintaan joustavalla aikataululla
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 op, mikä tarkoittaa n. 135 tuntia opiskelijan työtä.
Lähiopetusta 50–60 tuntia
Ohjattua itsenäistä/ryhmätyöskentelyä 10–20 tuntia
Tehtäviä 55–75 tuntia
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksossa harjoitellaan arkielämän vuorovaikutusta, tarkentavien kysymysten ja vastausten esittämistä sekä tunteiden ilmaisemista viittomakielellä. Opitaan arkiympäristön viittomistoa, ajanilmauksia, kuvailua ja tilankäyttöä.
Ennakkovaatimuksena opintojakso TUVO1 Johdatus viittomakieleen osaamistavoitteiden mukainen osaaminen tai vastaavat tiedot. Jatkamme alkeistasolta kohti seuraavaa tasoa. Opiskelija saavuttaa suomalaisessa viittomakielessä yleisen kielitutkintojen (YKI) taitotasoasteikossa taitotason 1 (eurooppalainen viitekehys A1).
Opintojaksolla tavoitellaan varsin nopeaa kielitaidon kehittymistä, johon opiskelijan tulee sitoutua. Opiskelija tarvitsee tietokoneen, verkkoyhteyden ja päivitetyn selaimen, sekä mahdollisuuden tallentaa viittomista videolle.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa vähintään 48% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.
Opiskelija osaa tuottaa yksinkertaisia ilmauksia, jotka käsittelevät hänelle tuttuja aiheita.
Opiskelija osaa ilmaista jollain tavalla kohteliaisuutta, tunteita ja aikaa.
Opiskelija osaa käyttää ilmaisussaan jonkin verran non-verbaalisuutta, sekä yksinkertaista tilankäyttöä ja kuvailua.
Opiskelija osaa esittää tarkentavia kysymyksiä ja vastata niihin.
Artikulaatio ja kielenhallinta ei vielä ole kohdekielenomaista, mikä vaatii vastaanottajalta paljon ja vaikeuttaa viestin perillemenoa.
Opiskelija ymmärtää tutuista ja helppotajuisista aiheista helposti tunnistettavia tietoja ja joitain toimintaohjeita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa vähintään 68% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.
Opiskelija pystyy kuvaamaan oman elinympäristönsä jokapäiväisiä asioita.
Opiskelija osaa ilmaista kohteliaisuutta, tunteita ja aikaa.
Opiskelija osaa käyttää ilmaisussaan non-verbaalisuutta, sekä jonkin verran tilankäyttöä ja kuvailua tutuissa aiheissa.
Opiskelija osaa esittää tarkentavia kysymyksiä ja vastata niihin.
Artikulaatio ja/tai kielen hallinta ei aina ole kohdekielenomaista, mikä vaatii vastaanottajalta paljon ja voi vaikeuttaa viestin perillemenoa.
Opiskelija ymmärtää tutuista ja helppotajuisista aiheista helposti tunnistettavia tietoja ja toimintaohjeita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa vähintään 90% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.
Opiskelija pystyy kuvaamaan varsin sujuvasti oman elinympäristönsä jokapäiväisiä asioita, sekä pystyy keskustelemaan rajoitetusti myös muista aiheista.
Opiskelija osaa ilmaista kohteliaisuutta, tunteita ja aikaa.
Opiskelija osaa tietoisesti käyttää ilmaisussaan non-verbaalisuutta, eleitä ja ilmeitä.
Opiskelija osaa soveltaa tilankäyttöä ja kuvailua tutuissa aiheissa.
Opiskelija osaa esittää tarkentavia kysymyksiä ja vastata niihin.
Artikulaatio ja/tai kielenhallinta ei aina ole kohdekielenomaista, mikä vaatii vastaanottajalta paljon ja vaikeuttaa viestin perillemenoa.
Opiskelija ymmärtää sujuvasti tutuista tai helppotajuisista aiheista helposti tunnistettavia tietoja ja toimintaohjeita.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty:
Opiskelijalla on haasteita keskustella hänelle tutuista asioista.
Opiskelija ei hallitse yksinkertaisimpia ilmauksia liittyen kohteliaisuuteen, tunteisiin tai aikaan.
Opiskelijalla on selkeästi haasteita non-verbaalissa ilmaisussa, eikä tilankäyttö ja kuvailu viittomisessa luonnistu.
Kysymysten ymmärtäminen ja tuottaminen, artikulaatio ja/tai kielen hallinta aiheuttavat selkeitä haasteita vuorovaikutukseen.
Opiskelijalla on haasteita ymmärtää helppotajuisia tekstejä ja yksinkertaisia ohjeita.
Opiskelija ei ole palauttanut kaikkia tehtäviään, niissä ei ole noudatettu tehtävänantoa tai ne eivät ole olleet sisällöltään riittäviä yltääkseen alimpaan arvosanaan.
Opiskelija ei osoita hallitsevansa vähintään 48% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.
Esitietovaatimukset
Opintojakson Johdatus viittomakieleen osaamistavoitteiden mukainen osaaminen.
Lisätiedot
Oppija-taso
Opintojaksossa harjoitellaan arkielämän vuorovaikutusta, tarkentavien kysymysten ja vastausten esittämistä sekä tunteiden ilmaisemista viittomakielellä.
Opitaan arkiympäristön viittomistoa, ajanilmauksia, kuvailua ja tilankäyttöä.
Ilmoittautumisaika
02.07.2023 - 31.08.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.07.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Kulttuurituotanto ja Tulkkaus
Toimipiste
- Kuopion kampus
- Paikkaan sitomaton
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Tulkkauksen koulutus (AMK)
Opettaja
- Juha Manunen
Vastuuopettaja
Juha Manunen
Ryhmät
-
amkTm_s23_KUOamkTm_s23_KUO
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa käyttää arkiympäristön viittomistoa ja hallitsee useita aihealueita
- osaa kohteliaisuusilmaisut ja tärkeimmät tunneilmaisun tavat
- oppii hyödyntämään ilmeitä ja non-verbaalisuutta ilmaisussaan tietoisesti
- osaa esittää tarkentavia kysymyksiä ja vastata niihin
- tuntee ajankäytön ilmaisutavat
- oppii käyttämään kuvailua ja tilankäyttöä.
Sisältö
Sisältö
- Arkielämän, lähiympäristön ja jokapäiväisten tekemisten viittomistot
- Arkielämän vuorovaikutustilanteet
- Lähiympäristön alueet ja Suomen yleisimmät paikkakunnanviittomat
- Tunteiden ja ajatusten ilmaus viittomakielellä
- Tarkentavien kysymysten ja vastausten esittäminen
- Kuvailu ja tilankäyttö
- Perustason ajanilmaukset, numeraalien inkorporaatiot ja klassifikaattorit
- Pääviittomaluokat: nominaalit ja verbaalit
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa vähintään 48% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.
Opiskelija osaa tuottaa yksinkertaisia ilmauksia, jotka käsittelevät hänelle tuttuja aiheita.
Opiskelija osaa ilmaista jollain tavalla kohteliaisuutta, tunteita ja aikaa.
Opiskelija osaa käyttää ilmaisussaan jonkin verran non-verbaalisuutta, sekä yksinkertaista tilankäyttöä ja kuvailua.
Opiskelija osaa esittää tarkentavia kysymyksiä ja vastata niihin.
Artikulaatio ja kielenhallinta ei vielä ole kohdekielenomaista, mikä vaatii vastaanottajalta paljon ja vaikeuttaa viestin perillemenoa.
Opiskelija ymmärtää tutuista ja helppotajuisista aiheista helposti tunnistettavia tietoja ja joitain toimintaohjeita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa vähintään 68% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.
Opiskelija pystyy kuvaamaan oman elinympäristönsä jokapäiväisiä asioita.
Opiskelija osaa ilmaista kohteliaisuutta, tunteita ja aikaa.
Opiskelija osaa käyttää ilmaisussaan non-verbaalisuutta, sekä jonkin verran tilankäyttöä ja kuvailua tutuissa aiheissa.
Opiskelija osaa esittää tarkentavia kysymyksiä ja vastata niihin.
Artikulaatio ja/tai kielen hallinta ei aina ole kohdekielenomaista, mikä vaatii vastaanottajalta paljon ja voi vaikeuttaa viestin perillemenoa.
Opiskelija ymmärtää tutuista ja helppotajuisista aiheista helposti tunnistettavia tietoja ja toimintaohjeita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa vähintään 90% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.
Opiskelija pystyy kuvaamaan varsin sujuvasti oman elinympäristönsä jokapäiväisiä asioita, sekä pystyy keskustelemaan rajoitetusti myös muista aiheista.
Opiskelija osaa ilmaista kohteliaisuutta, tunteita ja aikaa.
Opiskelija osaa tietoisesti käyttää ilmaisussaan non-verbaalisuutta, eleitä ja ilmeitä.
Opiskelija osaa soveltaa tilankäyttöä ja kuvailua tutuissa aiheissa.
Opiskelija osaa esittää tarkentavia kysymyksiä ja vastata niihin.
Artikulaatio ja/tai kielenhallinta ei aina ole kohdekielenomaista, mikä vaatii vastaanottajalta paljon ja vaikeuttaa viestin perillemenoa.
Opiskelija ymmärtää sujuvasti tutuista tai helppotajuisista aiheista helposti tunnistettavia tietoja ja toimintaohjeita.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty:
Opiskelijalla on haasteita keskustella hänelle tutuista asioista.
Opiskelija ei hallitse yksinkertaisimpia ilmauksia liittyen kohteliaisuuteen, tunteisiin tai aikaan.
Opiskelijalla on selkeästi haasteita non-verbaalissa ilmaisussa, eikä tilankäyttö ja kuvailu viittomisessa luonnistu.
Kysymysten ymmärtäminen ja tuottaminen, artikulaatio ja/tai kielen hallinta aiheuttavat selkeitä haasteita vuorovaikutukseen.
Opiskelijalla on haasteita ymmärtää helppotajuisia tekstejä ja yksinkertaisia ohjeita.
Opiskelija ei ole palauttanut kaikkia tehtäviään, niissä ei ole noudatettu tehtävänantoa tai ne eivät ole olleet sisällöltään riittäviä yltääkseen alimpaan arvosanaan.
Opiskelija ei osoita hallitsevansa vähintään 48% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.
Esitietovaatimukset
Opintojakson Johdatus viittomakieleen osaamistavoitteiden mukainen osaaminen.
Lisätiedot
Oppija-taso
Opintojaksossa harjoitellaan arkielämän vuorovaikutusta, tarkentavien kysymysten ja vastausten esittämistä sekä tunteiden ilmaisemista viittomakielellä.
Opitaan arkiympäristön viittomistoa, ajanilmauksia, kuvailua ja tilankäyttöä.