Siirry suoraan sisältöön

Viittomakieli arkielämässäLaajuus (5 op)

Tunnus: TUVO2

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Arttu Liikamaa, Viittomakielen tulkkaus
  • Juha Manunen, Tulkkaus ja kommunikaatio-ohjaus

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- osaa käyttää arkiympäristön viittomistoa ja hallitsee useita aihealueita
- osaa kohteliaisuusilmaisut ja tärkeimmät tunneilmaisun tavat
- oppii hyödyntämään ilmeitä ja non-verbaalisuutta ilmaisussaan tietoisesti
- osaa esittää tarkentavia kysymyksiä ja vastata niihin
- tuntee ajankäytön ilmaisutavat
- oppii käyttämään kuvailua ja tilankäyttöä.

Sisältö

Sisältö
- Arkielämän, lähiympäristön ja jokapäiväisten tekemisten viittomistot
- Arkielämän vuorovaikutustilanteet
- Lähiympäristön alueet ja Suomen yleisimmät paikkakunnanviittomat
- Tunteiden ja ajatusten ilmaus viittomakielellä
- Tarkentavien kysymysten ja vastausten esittäminen
- Kuvailu ja tilankäyttö
- Perustason ajanilmaukset, numeraalien inkorporaatiot ja klassifikaattorit
- Pääviittomaluokat: nominaalit ja verbaalit

Esitietovaatimukset

Opintojakson Johdatus viittomakieleen osaamistavoitteiden mukainen osaaminen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa vähintään 48% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.
Opiskelija osaa tuottaa yksinkertaisia ilmauksia, jotka käsittelevät hänelle tuttuja aiheita.
Opiskelija osaa ilmaista jollain tavalla kohteliaisuutta, tunteita ja aikaa.
Opiskelija osaa käyttää ilmaisussaan jonkin verran non-verbaalisuutta, sekä yksinkertaista tilankäyttöä ja kuvailua.
Opiskelija osaa esittää tarkentavia kysymyksiä ja vastata niihin.
Artikulaatio ja kielenhallinta ei vielä ole kohdekielenomaista, mikä vaatii vastaanottajalta paljon ja vaikeuttaa viestin perillemenoa.
Opiskelija ymmärtää tutuista ja helppotajuisista aiheista helposti tunnistettavia tietoja ja joitain toimintaohjeita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa vähintään 68% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.
Opiskelija pystyy kuvaamaan oman elinympäristönsä jokapäiväisiä asioita.
Opiskelija osaa ilmaista kohteliaisuutta, tunteita ja aikaa.
Opiskelija osaa käyttää ilmaisussaan non-verbaalisuutta, sekä jonkin verran tilankäyttöä ja kuvailua tutuissa aiheissa.
Opiskelija osaa esittää tarkentavia kysymyksiä ja vastata niihin.
Artikulaatio ja/tai kielen hallinta ei aina ole kohdekielenomaista, mikä vaatii vastaanottajalta paljon ja voi vaikeuttaa viestin perillemenoa.
Opiskelija ymmärtää tutuista ja helppotajuisista aiheista helposti tunnistettavia tietoja ja toimintaohjeita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa vähintään 90% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.
Opiskelija pystyy kuvaamaan varsin sujuvasti oman elinympäristönsä jokapäiväisiä asioita, sekä pystyy keskustelemaan rajoitetusti myös muista aiheista.
Opiskelija osaa ilmaista kohteliaisuutta, tunteita ja aikaa.
Opiskelija osaa tietoisesti käyttää ilmaisussaan non-verbaalisuutta, eleitä ja ilmeitä.
Opiskelija osaa soveltaa tilankäyttöä ja kuvailua tutuissa aiheissa.
Opiskelija osaa esittää tarkentavia kysymyksiä ja vastata niihin.
Artikulaatio ja/tai kielenhallinta ei aina ole kohdekielenomaista, mikä vaatii vastaanottajalta paljon ja vaikeuttaa viestin perillemenoa.
Opiskelija ymmärtää sujuvasti tutuista tai helppotajuisista aiheista helposti tunnistettavia tietoja ja toimintaohjeita.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty:
Opiskelijalla on haasteita keskustella hänelle tutuista asioista.
Opiskelija ei hallitse yksinkertaisimpia ilmauksia liittyen kohteliaisuuteen, tunteisiin tai aikaan.
Opiskelijalla on selkeästi haasteita non-verbaalissa ilmaisussa, eikä tilankäyttö ja kuvailu viittomisessa luonnistu.
Kysymysten ymmärtäminen ja tuottaminen, artikulaatio ja/tai kielen hallinta aiheuttavat selkeitä haasteita vuorovaikutukseen.
Opiskelijalla on haasteita ymmärtää helppotajuisia tekstejä ja yksinkertaisia ohjeita.

Opiskelija ei ole palauttanut kaikkia tehtäviään, niissä ei ole noudatettu tehtävänantoa tai ne eivät ole olleet sisällöltään riittäviä yltääkseen alimpaan arvosanaan.

Opiskelija ei osoita hallitsevansa vähintään 48% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.

Oppimateriaalit

Kirjallisuus
Artikkelit
Blogit
Videot

Lisätiedot

Oppija-taso

Opintojaksossa harjoitellaan arkielämän vuorovaikutusta, tarkentavien kysymysten ja vastausten esittämistä sekä tunteiden ilmaisemista viittomakielellä.
Opitaan arkiympäristön viittomistoa, ajanilmauksia, kuvailua ja tilankäyttöä.

Ilmoittautumisaika

01.04.2025 - 15.12.2025

Ajoitus

01.01.2026 - 31.05.2026

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kulttuurituotanto ja Tulkkaus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Tulkkauksen koulutus (AMK)
Opettaja
  • Juha Manunen
Vastuuopettaja

Juha Manunen

Ryhmät
  • amkTm_s25_KUO
    amkTm_s25_KUO
  • AVOT_V_S25_KUO
    AVOT_V_S25_KUO

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa käyttää arkiympäristön viittomistoa ja hallitsee useita aihealueita
- osaa kohteliaisuusilmaisut ja tärkeimmät tunneilmaisun tavat
- oppii hyödyntämään ilmeitä ja non-verbaalisuutta ilmaisussaan tietoisesti
- osaa esittää tarkentavia kysymyksiä ja vastata niihin
- tuntee ajankäytön ilmaisutavat
- oppii käyttämään kuvailua ja tilankäyttöä.

Sisältö

Sisältö
- Arkielämän, lähiympäristön ja jokapäiväisten tekemisten viittomistot
- Arkielämän vuorovaikutustilanteet
- Lähiympäristön alueet ja Suomen yleisimmät paikkakunnanviittomat
- Tunteiden ja ajatusten ilmaus viittomakielellä
- Tarkentavien kysymysten ja vastausten esittäminen
- Kuvailu ja tilankäyttö
- Perustason ajanilmaukset, numeraalien inkorporaatiot ja klassifikaattorit
- Pääviittomaluokat: nominaalit ja verbaalit

Aika ja paikka

Tunnit on merkittynä kevään 2026 lukujärjestyksessä.

Oppimateriaalit

Verkkomateriaalit ja opettajien antamat materiaalit.

Opetusmenetelmät

Osallistuminen lähiopetusviikkoihin ja webinaareihin, itsenäinen työskentely Hoodlen tehtäväpaketin parissa ja osallistuminen kentän tapahtumaan

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Viittomakielen taitokoe järjestetään toukokuussa 2026. Taitokoe sisältää yhden tuottamis-, yhden ymmärtämistehtävän ja kommunikatiivisen kokeen.

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 opintopistettä vastaa 135 tuntia opiskelijan työnä.
50 h - lähiopetusviikot ja webinaarit
75 h - itsenäinen työskentely Hoodlen tehtäväpaketin parissa
10 h - kieli- ja kulttuuriharjoittelu

Sisällön jaksotus

-

Lisätietoja opiskelijoille

-

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa vähintään 48% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.
Opiskelija osaa tuottaa yksinkertaisia ilmauksia, jotka käsittelevät hänelle tuttuja aiheita.
Opiskelija osaa ilmaista jollain tavalla kohteliaisuutta, tunteita ja aikaa.
Opiskelija osaa käyttää ilmaisussaan jonkin verran non-verbaalisuutta, sekä yksinkertaista tilankäyttöä ja kuvailua.
Opiskelija osaa esittää tarkentavia kysymyksiä ja vastata niihin.
Artikulaatio ja kielenhallinta ei vielä ole kohdekielenomaista, mikä vaatii vastaanottajalta paljon ja vaikeuttaa viestin perillemenoa.
Opiskelija ymmärtää tutuista ja helppotajuisista aiheista helposti tunnistettavia tietoja ja joitain toimintaohjeita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa vähintään 68% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.
Opiskelija pystyy kuvaamaan oman elinympäristönsä jokapäiväisiä asioita.
Opiskelija osaa ilmaista kohteliaisuutta, tunteita ja aikaa.
Opiskelija osaa käyttää ilmaisussaan non-verbaalisuutta, sekä jonkin verran tilankäyttöä ja kuvailua tutuissa aiheissa.
Opiskelija osaa esittää tarkentavia kysymyksiä ja vastata niihin.
Artikulaatio ja/tai kielen hallinta ei aina ole kohdekielenomaista, mikä vaatii vastaanottajalta paljon ja voi vaikeuttaa viestin perillemenoa.
Opiskelija ymmärtää tutuista ja helppotajuisista aiheista helposti tunnistettavia tietoja ja toimintaohjeita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa vähintään 90% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.
Opiskelija pystyy kuvaamaan varsin sujuvasti oman elinympäristönsä jokapäiväisiä asioita, sekä pystyy keskustelemaan rajoitetusti myös muista aiheista.
Opiskelija osaa ilmaista kohteliaisuutta, tunteita ja aikaa.
Opiskelija osaa tietoisesti käyttää ilmaisussaan non-verbaalisuutta, eleitä ja ilmeitä.
Opiskelija osaa soveltaa tilankäyttöä ja kuvailua tutuissa aiheissa.
Opiskelija osaa esittää tarkentavia kysymyksiä ja vastata niihin.
Artikulaatio ja/tai kielenhallinta ei aina ole kohdekielenomaista, mikä vaatii vastaanottajalta paljon ja vaikeuttaa viestin perillemenoa.
Opiskelija ymmärtää sujuvasti tutuista tai helppotajuisista aiheista helposti tunnistettavia tietoja ja toimintaohjeita.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty:
Opiskelijalla on haasteita keskustella hänelle tutuista asioista.
Opiskelija ei hallitse yksinkertaisimpia ilmauksia liittyen kohteliaisuuteen, tunteisiin tai aikaan.
Opiskelijalla on selkeästi haasteita non-verbaalissa ilmaisussa, eikä tilankäyttö ja kuvailu viittomisessa luonnistu.
Kysymysten ymmärtäminen ja tuottaminen, artikulaatio ja/tai kielen hallinta aiheuttavat selkeitä haasteita vuorovaikutukseen.
Opiskelijalla on haasteita ymmärtää helppotajuisia tekstejä ja yksinkertaisia ohjeita.

Opiskelija ei ole palauttanut kaikkia tehtäviään, niissä ei ole noudatettu tehtävänantoa tai ne eivät ole olleet sisällöltään riittäviä yltääkseen alimpaan arvosanaan.

Opiskelija ei osoita hallitsevansa vähintään 48% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan numeerisesti (1-5) viittomakielen taitokokeen perusteella. Hoodlen itsenäinen tehtäväpaketti arvioidaan skaalalla hyväksytty/hylätty.

Hylätty (0)

Opintojakso arvioidaan numeerisesti (1-5) viittomakielen taitokokeen perusteella. Hoodlen itsenäinen tehtäväpaketti arvioidaan skaalalla hyväksytty/hylätty.

Hylätty
Opiskelijalla on haasteita keskustella hänelle tutuista asioista. Opiskelija ei hallitse yksinkertaisimpia ilmauksia liittyen kohtelaisuuteen, tunteisiin tai aikaan. Opiskelijalla on selkeästi haasteita non-verbaalissa ilmaisussa, eikä tilankäyttö ja kuvailu viittomisessa luonnistu. Kysymysten ymmärtäminen ja tuottaminen, artikulaatio ja/tai kielenhallinta aiheuttavat selkeitä haasteita vuorovaikutukseen. Opiskelijalla on haasteita ymmärtää helppotajuisia tekstejä ja yksinkertaisia ohjeita.
Opiskelija ei osoita hallitsevansa vähintään 48% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa tuottaa yksinkertaisia ilmauksia, jotka käsittelevät hänelle tuttuja aiheita. Opiskelija osaa ilmaista jollain tavalla kohteliaisuutta, tunteita ja aikaa. Opiskelija osaa käyttää ilmaisussaan jonkin verran non-verbaalisuutta, sekä yksinkertaista tilankäyttöä ja kuvailua.
Opiskelija osaa esittää tarkentavia kysymyksiä ja vastata niihin. Artikulaatio ja kielenhallinta ei vielä ole kohdekielenomaista, mikä vaatii vastaanottajalta paljon ja vaikeuttaa viestin perillemenoa.
Opiskelija ymmärtää tutuista ja helppotajuisista aiheista helposti tunnistettavia tietoja ja joitain toimintaohjeita.
Opiskelija osoittaa hallitsevansa vähintään 48% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija pystyy kuvaamaan oman elinympäristönsä jokapäiväisiä asioita. Opiskelija osaa ilmaista kohteliaisuutta, tunteita ja aikaa. Opiskelija osaa käyttää ilmaisussaan non-verbaalisuutta, sekä jonkin verran tilankäyttöä ja kuvailua tutuissa aiheissa. Opiskelija osaa esittää tarkentavia kysymyksiä ja vastata niihin. Artikulaatio ja/tai kielenhallinta ei aina ole kohdekielenomaista, mikä vaatii vastaanottajalta paljon ja vaikeuttaa viestin perillemenoa.
Opiskelija ymmärtää tutuista ja helppotajuisista aiheista helposti tunnistettavia tietoja ja toimintaohjeita.
Opiskelija osoittaa hallitsevansa vähintään 68% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija pystyy kuvaamaan varsin sujuvasti oman elinympäristönsä jokapäiväisiä asioita, sekä pystyy keskustelemaan rajoitetusti myös muista aiheista. Opiskelija osaa ilmaista kohteliaisuutta, tunteita ja aikaa. Opiskelija osaa tietoisesti käyttää ilmaisussaan non-verbaalisuutta, eleitä ja ilmeitä. Opiskelija osaa soveltaa tilankäyttöä ja kuvailua tutuissa aiheissa.
Opiskelija osaa esittää tarkentavia kysymyksiä ja vastata niihin. Artikulaatio ja/tai kielenhallinta ei aina ole kohdekielenomaista, mikä vaatii vastaanottajalta paljon ja vaikeuttaa viestin perillemenoa.
Opiskelija ymmärtää sujuvasti tutuista tai helppotajuisista aiheista helposti tunnistettavia tietoja ja toimintaohjeita.
Opiskelija osoittaa hallitsevansa vähintään 90% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.

Esitietovaatimukset

Opintojakson Johdatus viittomakieleen osaamistavoitteiden mukainen osaaminen.

Lisätiedot

Oppija-taso

Opintojaksossa harjoitellaan arkielämän vuorovaikutusta, tarkentavien kysymysten ja vastausten esittämistä sekä tunteiden ilmaisemista viittomakielellä.
Opitaan arkiympäristön viittomistoa, ajanilmauksia, kuvailua ja tilankäyttöä.

Ilmoittautumisaika

01.04.2025 - 30.05.2026

Ajoitus

21.11.2025 - 27.02.2026

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Kulttuurituotanto ja Tulkkaus

Toimipiste
  • Kuopion kampus
  • Helsingin kampus
  • Paikkaan sitomaton
Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Koulutus
  • Tulkkauksen koulutus (AMK)
Opettaja
  • Arttu Liikamaa
Vastuuopettaja

Arttu Liikamaa

Ryhmät
  • amkTp_s25_PKS
    amkTp_s25_PKS
  • AVOT_V_S25_PKS
    AVOT_V_S25_PKS

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa käyttää arkiympäristön viittomistoa ja hallitsee useita aihealueita
- osaa kohteliaisuusilmaisut ja tärkeimmät tunneilmaisun tavat
- oppii hyödyntämään ilmeitä ja non-verbaalisuutta ilmaisussaan tietoisesti
- osaa esittää tarkentavia kysymyksiä ja vastata niihin
- tuntee ajankäytön ilmaisutavat
- oppii käyttämään kuvailua ja tilankäyttöä.

Sisältö

Sisältö
- Arkielämän, lähiympäristön ja jokapäiväisten tekemisten viittomistot
- Arkielämän vuorovaikutustilanteet
- Lähiympäristön alueet ja Suomen yleisimmät paikkakunnanviittomat
- Tunteiden ja ajatusten ilmaus viittomakielellä
- Tarkentavien kysymysten ja vastausten esittäminen
- Kuvailu ja tilankäyttö
- Perustason ajanilmaukset, numeraalien inkorporaatiot ja klassifikaattorit
- Pääviittomaluokat: nominaalit ja verbaalit

Aika ja paikka

Toteutus pitää sisällään lukujärjestyksen mukaiset lähiopetustunnit. Opintojakso alkaa marraskuussa 2025 ja päättyy helmikuussa 2026. Opetus toteutuu pääosin arkipäivisin klo 8–16 välillä.

Lähiopetukseen osallistutaan pääsääntöisesti Helsingin kampuksella (Valkea talo, Ilkantie 4). Opintojakso saattaa sisältää myös opetusta muualla ja vierailuja. Mahdolliset etäopetukset järjestetään pääsääntöisesti zoomissa.

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla on n. 50 tuntia lähiopetusta, jossa läsnäolo on pakollista. Osa opetuksesta saattaa olla verkossa Zoom-yhteydellä. Lisäksi on ohjattua itsenäistä pienryhmätyöskentelyä ja kotitehtäviä. Opintojakson lopussa on taitotentti, jossa opiskelija osoittaa viittomakielen taitonsa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

1) Suvi viittomakuulustelut
2) Suomen alueiden ja kaupunkien viittomatentit
3) Taitotentti ennen joululomaa ja opintojakson lopussa; mahdollisuus uusintaan joustavalla aikataululla

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 op, mikä tarkoittaa n. 135 tuntia opiskelijan työtä.

Lähiopetusta 50–60 tuntia
Ohjattua itsenäistä/ryhmätyöskentelyä 10–20 tuntia
Tehtäviä 55–75 tuntia

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksossa harjoitellaan arkielämän vuorovaikutusta, tarkentavien kysymysten ja vastausten esittämistä sekä tunteiden ilmaisemista viittomakielellä. Opitaan arkiympäristön viittomistoa, ajanilmauksia, kuvailua ja tilankäyttöä.

Ennakkovaatimuksena opintojakso TUVO1 Johdatus viittomakieleen osaamistavoitteiden mukainen osaaminen tai vastaavat tiedot. Jatkamme alkeistasolta kohti seuraavaa tasoa. Opiskelija saavuttaa suomalaisessa viittomakielessä yleisen kielitutkintojen (YKI) taitotasoasteikossa taitotason 1 (eurooppalainen viitekehys A1).

Opintojaksolla tavoitellaan varsin nopeaa kielitaidon kehittymistä, johon opiskelijan tulee sitoutua. Opiskelija tarvitsee tietokoneen, verkkoyhteyden ja päivitetyn selaimen, sekä mahdollisuuden tallentaa viittomista videolle.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa vähintään 48% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.
Opiskelija osaa tuottaa yksinkertaisia ilmauksia, jotka käsittelevät hänelle tuttuja aiheita.
Opiskelija osaa ilmaista jollain tavalla kohteliaisuutta, tunteita ja aikaa.
Opiskelija osaa käyttää ilmaisussaan jonkin verran non-verbaalisuutta, sekä yksinkertaista tilankäyttöä ja kuvailua.
Opiskelija osaa esittää tarkentavia kysymyksiä ja vastata niihin.
Artikulaatio ja kielenhallinta ei vielä ole kohdekielenomaista, mikä vaatii vastaanottajalta paljon ja vaikeuttaa viestin perillemenoa.
Opiskelija ymmärtää tutuista ja helppotajuisista aiheista helposti tunnistettavia tietoja ja joitain toimintaohjeita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa vähintään 68% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.
Opiskelija pystyy kuvaamaan oman elinympäristönsä jokapäiväisiä asioita.
Opiskelija osaa ilmaista kohteliaisuutta, tunteita ja aikaa.
Opiskelija osaa käyttää ilmaisussaan non-verbaalisuutta, sekä jonkin verran tilankäyttöä ja kuvailua tutuissa aiheissa.
Opiskelija osaa esittää tarkentavia kysymyksiä ja vastata niihin.
Artikulaatio ja/tai kielen hallinta ei aina ole kohdekielenomaista, mikä vaatii vastaanottajalta paljon ja voi vaikeuttaa viestin perillemenoa.
Opiskelija ymmärtää tutuista ja helppotajuisista aiheista helposti tunnistettavia tietoja ja toimintaohjeita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa vähintään 90% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.
Opiskelija pystyy kuvaamaan varsin sujuvasti oman elinympäristönsä jokapäiväisiä asioita, sekä pystyy keskustelemaan rajoitetusti myös muista aiheista.
Opiskelija osaa ilmaista kohteliaisuutta, tunteita ja aikaa.
Opiskelija osaa tietoisesti käyttää ilmaisussaan non-verbaalisuutta, eleitä ja ilmeitä.
Opiskelija osaa soveltaa tilankäyttöä ja kuvailua tutuissa aiheissa.
Opiskelija osaa esittää tarkentavia kysymyksiä ja vastata niihin.
Artikulaatio ja/tai kielenhallinta ei aina ole kohdekielenomaista, mikä vaatii vastaanottajalta paljon ja vaikeuttaa viestin perillemenoa.
Opiskelija ymmärtää sujuvasti tutuista tai helppotajuisista aiheista helposti tunnistettavia tietoja ja toimintaohjeita.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty:
Opiskelijalla on haasteita keskustella hänelle tutuista asioista.
Opiskelija ei hallitse yksinkertaisimpia ilmauksia liittyen kohteliaisuuteen, tunteisiin tai aikaan.
Opiskelijalla on selkeästi haasteita non-verbaalissa ilmaisussa, eikä tilankäyttö ja kuvailu viittomisessa luonnistu.
Kysymysten ymmärtäminen ja tuottaminen, artikulaatio ja/tai kielen hallinta aiheuttavat selkeitä haasteita vuorovaikutukseen.
Opiskelijalla on haasteita ymmärtää helppotajuisia tekstejä ja yksinkertaisia ohjeita.

Opiskelija ei ole palauttanut kaikkia tehtäviään, niissä ei ole noudatettu tehtävänantoa tai ne eivät ole olleet sisällöltään riittäviä yltääkseen alimpaan arvosanaan.

Opiskelija ei osoita hallitsevansa vähintään 48% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelija osoittaa opintojakson loputtua osaavansa kommunikoida viittomakielellä kurssin tavoitteiden mukaisesti.

Esitietovaatimukset

Opintojakson Johdatus viittomakieleen osaamistavoitteiden mukainen osaaminen.

Lisätiedot

Oppija-taso

Opintojaksossa harjoitellaan arkielämän vuorovaikutusta, tarkentavien kysymysten ja vastausten esittämistä sekä tunteiden ilmaisemista viittomakielellä.
Opitaan arkiympäristön viittomistoa, ajanilmauksia, kuvailua ja tilankäyttöä.

Ilmoittautumisaika

01.04.2024 - 31.08.2024

Ajoitus

13.01.2025 - 31.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Kulttuurituotanto ja Tulkkaus

Toimipiste
  • Kuopion kampus
  • Paikkaan sitomaton
Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Tulkkauksen koulutus (AMK)
Opettaja
  • Juha Manunen
Vastuuopettaja

Juha Manunen

Ryhmät
  • amkTm_s24_KUO
    amkTm_s24_KUO
  • AVOT_V_S24_KUO
    avoT_v_s24_KUO

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa käyttää arkiympäristön viittomistoa ja hallitsee useita aihealueita
- osaa kohteliaisuusilmaisut ja tärkeimmät tunneilmaisun tavat
- oppii hyödyntämään ilmeitä ja non-verbaalisuutta ilmaisussaan tietoisesti
- osaa esittää tarkentavia kysymyksiä ja vastata niihin
- tuntee ajankäytön ilmaisutavat
- oppii käyttämään kuvailua ja tilankäyttöä.

Sisältö

Sisältö
- Arkielämän, lähiympäristön ja jokapäiväisten tekemisten viittomistot
- Arkielämän vuorovaikutustilanteet
- Lähiympäristön alueet ja Suomen yleisimmät paikkakunnanviittomat
- Tunteiden ja ajatusten ilmaus viittomakielellä
- Tarkentavien kysymysten ja vastausten esittäminen
- Kuvailu ja tilankäyttö
- Perustason ajanilmaukset, numeraalien inkorporaatiot ja klassifikaattorit
- Pääviittomaluokat: nominaalit ja verbaalit

Aika ja paikka

Tunnit on merkittynä kevään 2025 lukujärjestyksessä.

Oppimateriaalit

Verkkomateriaalit ja opettajien antamat materiaalit.

Opetusmenetelmät

Osallistuminen lähiopetusviikkoihin ja webinaareihin, itsenäinen työskentely Hoodlen tehtäväpaketin parissa ja osallistuminen kentän tapahtumaan

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Viittomakielen kommunikatiivinen koe järjestetään toukokuussa 2025.

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 opintopistettä vastaa 135 tuntia opiskelijan työnä.
50 h - lähiopetusviikot ja webinaarit
75 h - itsenäinen työskentely Hoodlen tehtäväpaketin parissa
10 h - kieli- ja kulttuuriharjoittelu

Sisällön jaksotus

-

Lisätietoja opiskelijoille

-

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa vähintään 48% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.
Opiskelija osaa tuottaa yksinkertaisia ilmauksia, jotka käsittelevät hänelle tuttuja aiheita.
Opiskelija osaa ilmaista jollain tavalla kohteliaisuutta, tunteita ja aikaa.
Opiskelija osaa käyttää ilmaisussaan jonkin verran non-verbaalisuutta, sekä yksinkertaista tilankäyttöä ja kuvailua.
Opiskelija osaa esittää tarkentavia kysymyksiä ja vastata niihin.
Artikulaatio ja kielenhallinta ei vielä ole kohdekielenomaista, mikä vaatii vastaanottajalta paljon ja vaikeuttaa viestin perillemenoa.
Opiskelija ymmärtää tutuista ja helppotajuisista aiheista helposti tunnistettavia tietoja ja joitain toimintaohjeita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa vähintään 68% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.
Opiskelija pystyy kuvaamaan oman elinympäristönsä jokapäiväisiä asioita.
Opiskelija osaa ilmaista kohteliaisuutta, tunteita ja aikaa.
Opiskelija osaa käyttää ilmaisussaan non-verbaalisuutta, sekä jonkin verran tilankäyttöä ja kuvailua tutuissa aiheissa.
Opiskelija osaa esittää tarkentavia kysymyksiä ja vastata niihin.
Artikulaatio ja/tai kielen hallinta ei aina ole kohdekielenomaista, mikä vaatii vastaanottajalta paljon ja voi vaikeuttaa viestin perillemenoa.
Opiskelija ymmärtää tutuista ja helppotajuisista aiheista helposti tunnistettavia tietoja ja toimintaohjeita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa vähintään 90% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.
Opiskelija pystyy kuvaamaan varsin sujuvasti oman elinympäristönsä jokapäiväisiä asioita, sekä pystyy keskustelemaan rajoitetusti myös muista aiheista.
Opiskelija osaa ilmaista kohteliaisuutta, tunteita ja aikaa.
Opiskelija osaa tietoisesti käyttää ilmaisussaan non-verbaalisuutta, eleitä ja ilmeitä.
Opiskelija osaa soveltaa tilankäyttöä ja kuvailua tutuissa aiheissa.
Opiskelija osaa esittää tarkentavia kysymyksiä ja vastata niihin.
Artikulaatio ja/tai kielenhallinta ei aina ole kohdekielenomaista, mikä vaatii vastaanottajalta paljon ja vaikeuttaa viestin perillemenoa.
Opiskelija ymmärtää sujuvasti tutuista tai helppotajuisista aiheista helposti tunnistettavia tietoja ja toimintaohjeita.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty:
Opiskelijalla on haasteita keskustella hänelle tutuista asioista.
Opiskelija ei hallitse yksinkertaisimpia ilmauksia liittyen kohteliaisuuteen, tunteisiin tai aikaan.
Opiskelijalla on selkeästi haasteita non-verbaalissa ilmaisussa, eikä tilankäyttö ja kuvailu viittomisessa luonnistu.
Kysymysten ymmärtäminen ja tuottaminen, artikulaatio ja/tai kielen hallinta aiheuttavat selkeitä haasteita vuorovaikutukseen.
Opiskelijalla on haasteita ymmärtää helppotajuisia tekstejä ja yksinkertaisia ohjeita.

Opiskelija ei ole palauttanut kaikkia tehtäviään, niissä ei ole noudatettu tehtävänantoa tai ne eivät ole olleet sisällöltään riittäviä yltääkseen alimpaan arvosanaan.

Opiskelija ei osoita hallitsevansa vähintään 48% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan numeerisesti (1-5) viittomakielen kommunikatiivisen kokeen perusteella. Hoodlen itsenäinen tehtäväpaketti arvioidaan skaalalla hyväksytty/hylätty.

Hylätty
Opiskelijalla on haasteita keskustella hänelle tutuista asioista. Opiskelija ei hallitse yksinkertaisimpia ilmauksia liittyen kohtelaisuuteen, tunteisiin tai aikaan. Opiskelijalla on selkeästi haasteita non-verbaalissa ilmaisussa, eikä tilankäyttö ja kuvailu viittomisessa luonnistu. Kysymysten ymmärtäminen ja tuottaminen, artikulaatio ja/tai kielenhallinta aiheuttavat selkeitä haasteita vuorovaikutukseen. Opiskelijalla on haasteita ymmärtää helppotajuisia tekstejä ja yksinkertaisia ohjeita.
Opiskelija ei osoita hallitsevansa vähintään 48% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.

Hylätty (0)

Hylätty
Opiskelijalla on haasteita keskustella hänelle tutuista asioista. Opiskelija ei hallitse yksinkertaisimpia ilmauksia liittyen kohtelaisuuteen, tunteisiin tai aikaan. Opiskelijalla on selkeästi haasteita non-verbaalissa ilmaisussa, eikä tilankäyttö ja kuvailu viittomisessa luonnistu. Kysymysten ymmärtäminen ja tuottaminen, artikulaatio ja/tai kielenhallinta aiheuttavat selkeitä haasteita vuorovaikutukseen. Opiskelijalla on haasteita ymmärtää helppotajuisia tekstejä ja yksinkertaisia ohjeita.
Opiskelija ei osoita hallitsevansa vähintään 48% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

1-2
Opiskelija osaa tuottaa yksinkertaisia ilmauksia, jotka käsittelevät hänelle tuttuja aiheita. Opiskelija osaa ilmaista jollain tavalla kohteliaisuutta, tunteita ja aikaa. Opiskelija osaa käyttää ilmaisussaan jonkin verran non-verbaalisuutta, sekä yksinkertaista tilankäyttöä ja kuvailua.
Opiskelija osaa esittää tarkentavia kysymyksiä ja vastata niihin. Artikulaatio ja kielenhallinta ei vielä ole kohdekielenomaista, mikä vaatii vastaanottajalta paljon ja vaikeuttaa viestin perillemenoa.
Opiskelija ymmärtää tutuista ja helppotajuisista aiheista helposti tunnistettavia tietoja ja joitain toimintaohjeita.
Opiskelija osoittaa hallitsevansa vähintään 48% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

3-4
Opiskelija pystyy kuvaamaan oman elinympäristönsä jokapäiväisiä asioita. Opiskelija osaa ilmaista kohteliaisuutta, tunteita ja aikaa. Opiskelija osaa käyttää ilmaisussaan non-verbaalisuutta, sekä jonkin verran tilankäyttöä ja kuvailua tutuissa aiheissa. Opiskelija osaa esittää tarkentavia kysymyksiä ja vastata niihin. Artikulaatio ja/tai kielenhallinta ei aina ole kohdekielenomaista, mikä vaatii vastaanottajalta paljon ja vaikeuttaa viestin perillemenoa.
Opiskelija ymmärtää tutuista ja helppotajuisista aiheista helposti tunnistettavia tietoja ja toimintaohjeita.
Opiskelija osoittaa hallitsevansa vähintään 68% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Opiskelija pystyy kuvaamaan varsin sujuvasti oman elinympäristönsä jokapäiväisiä asioita, sekä pystyy keskustelemaan rajoitetusti myös muista aiheista. Opiskelija osaa ilmaista kohteliaisuutta, tunteita ja aikaa. Opiskelija osaa tietoisesti käyttää ilmaisussaan non-verbaalisuutta, eleitä ja ilmeitä. Opiskelija osaa soveltaa tilankäyttöä ja kuvailua tutuissa aiheissa.
Opiskelija osaa esittää tarkentavia kysymyksiä ja vastata niihin. Artikulaatio ja/tai kielenhallinta ei aina ole kohdekielenomaista, mikä vaatii vastaanottajalta paljon ja vaikeuttaa viestin perillemenoa.
Opiskelija ymmärtää sujuvasti tutuista tai helppotajuisista aiheista helposti tunnistettavia tietoja ja toimintaohjeita.
Opiskelija osoittaa hallitsevansa vähintään 90% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.

Esitietovaatimukset

Opintojakson Johdatus viittomakieleen osaamistavoitteiden mukainen osaaminen.

Lisätiedot

Oppija-taso

Opintojaksossa harjoitellaan arkielämän vuorovaikutusta, tarkentavien kysymysten ja vastausten esittämistä sekä tunteiden ilmaisemista viittomakielellä.
Opitaan arkiympäristön viittomistoa, ajanilmauksia, kuvailua ja tilankäyttöä.

Ilmoittautumisaika

01.04.2024 - 24.05.2025

Ajoitus

18.11.2024 - 28.02.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kulttuurituotanto ja Tulkkaus

Toimipiste

Helsingin kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Koulutus
  • Tulkkauksen koulutus (AMK)
Opettaja
  • Arttu Liikamaa
Vastuuopettaja

Arttu Liikamaa

Ryhmät
  • amkTp_s24_PKS
    amkTp_s24_PKS
  • AVOT_V_S24_PKS
    avoT_v_s24_PKS

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa käyttää arkiympäristön viittomistoa ja hallitsee useita aihealueita
- osaa kohteliaisuusilmaisut ja tärkeimmät tunneilmaisun tavat
- oppii hyödyntämään ilmeitä ja non-verbaalisuutta ilmaisussaan tietoisesti
- osaa esittää tarkentavia kysymyksiä ja vastata niihin
- tuntee ajankäytön ilmaisutavat
- oppii käyttämään kuvailua ja tilankäyttöä.

Sisältö

Sisältö
- Arkielämän, lähiympäristön ja jokapäiväisten tekemisten viittomistot
- Arkielämän vuorovaikutustilanteet
- Lähiympäristön alueet ja Suomen yleisimmät paikkakunnanviittomat
- Tunteiden ja ajatusten ilmaus viittomakielellä
- Tarkentavien kysymysten ja vastausten esittäminen
- Kuvailu ja tilankäyttö
- Perustason ajanilmaukset, numeraalien inkorporaatiot ja klassifikaattorit
- Pääviittomaluokat: nominaalit ja verbaalit

Aika ja paikka

Toteutus pitää sisällään lukujärjestyksen mukaiset lähiopetustunnit. Opintojakso alkaa marraskuussa 2024 ja päättyy helmikuussa 2025. Opetus toteutuu pääosin arkipäivisin klo 8–16 välillä.

Lähiopetukseen osallistutaan pääsääntöisesti Helsingin kampuksella (Valkea talo, Ilkantie 4). Opintojakso saattaa sisältää myös opetusta muualla ja vierailuja. Mahdolliset etäopetukset järjestetään pääsääntöisesti zoomissa.

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla on n. 50 tuntia lähiopetusta, jossa läsnäolo on pakollista. Osa opetuksesta saattaa olla verkossa Zoom-yhteydellä. Lisäksi on ohjattua itsenäistä pienryhmätyöskentelyä ja kotitehtäviä. Opintojakson lopussa on taitotentti, jossa opiskelija osoittaa viittomakielen taitonsa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Taitotentti opintojakson lopussa; mahdollisuus uusintaan joustavalla aikataululla

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 op, mikä tarkoittaa n. 135 tuntia opiskelijan työtä.

Lähiopetusta 50–60 tuntia
Ohjattua itsenäistä/ryhmätyöskentelyä 10–20 tuntia
Tehtäviä 55–75 tuntia

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksossa harjoitellaan arkielämän vuorovaikutusta, tarkentavien kysymysten ja vastausten esittämistä sekä tunteiden ilmaisemista viittomakielellä. Opitaan arkiympäristön viittomistoa, ajanilmauksia, kuvailua ja tilankäyttöä.

Ennakkovaatimuksena opintojakso TUVO1 Johdatus viittomakieleen osaamistavoitteiden mukainen osaaminen tai vastaavat tiedot. Jatkamme alkeistasolta kohti seuraavaa tasoa. Opiskelija saavuttaa suomalaisessa viittomakielessä yleisen kielitutkintojen (YKI) taitotasoasteikossa taitotason 1 (eurooppalainen viitekehys A1).

Opintojaksolla tavoitellaan varsin nopeaa kielitaidon kehittymistä, johon opiskelijan tulee sitoutua. Opiskelija tarvitsee tietokoneen, verkkoyhteyden ja päivitetyn selaimen, sekä mahdollisuuden tallentaa viittomista videolle.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa vähintään 48% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.
Opiskelija osaa tuottaa yksinkertaisia ilmauksia, jotka käsittelevät hänelle tuttuja aiheita.
Opiskelija osaa ilmaista jollain tavalla kohteliaisuutta, tunteita ja aikaa.
Opiskelija osaa käyttää ilmaisussaan jonkin verran non-verbaalisuutta, sekä yksinkertaista tilankäyttöä ja kuvailua.
Opiskelija osaa esittää tarkentavia kysymyksiä ja vastata niihin.
Artikulaatio ja kielenhallinta ei vielä ole kohdekielenomaista, mikä vaatii vastaanottajalta paljon ja vaikeuttaa viestin perillemenoa.
Opiskelija ymmärtää tutuista ja helppotajuisista aiheista helposti tunnistettavia tietoja ja joitain toimintaohjeita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa vähintään 68% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.
Opiskelija pystyy kuvaamaan oman elinympäristönsä jokapäiväisiä asioita.
Opiskelija osaa ilmaista kohteliaisuutta, tunteita ja aikaa.
Opiskelija osaa käyttää ilmaisussaan non-verbaalisuutta, sekä jonkin verran tilankäyttöä ja kuvailua tutuissa aiheissa.
Opiskelija osaa esittää tarkentavia kysymyksiä ja vastata niihin.
Artikulaatio ja/tai kielen hallinta ei aina ole kohdekielenomaista, mikä vaatii vastaanottajalta paljon ja voi vaikeuttaa viestin perillemenoa.
Opiskelija ymmärtää tutuista ja helppotajuisista aiheista helposti tunnistettavia tietoja ja toimintaohjeita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa vähintään 90% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.
Opiskelija pystyy kuvaamaan varsin sujuvasti oman elinympäristönsä jokapäiväisiä asioita, sekä pystyy keskustelemaan rajoitetusti myös muista aiheista.
Opiskelija osaa ilmaista kohteliaisuutta, tunteita ja aikaa.
Opiskelija osaa tietoisesti käyttää ilmaisussaan non-verbaalisuutta, eleitä ja ilmeitä.
Opiskelija osaa soveltaa tilankäyttöä ja kuvailua tutuissa aiheissa.
Opiskelija osaa esittää tarkentavia kysymyksiä ja vastata niihin.
Artikulaatio ja/tai kielenhallinta ei aina ole kohdekielenomaista, mikä vaatii vastaanottajalta paljon ja vaikeuttaa viestin perillemenoa.
Opiskelija ymmärtää sujuvasti tutuista tai helppotajuisista aiheista helposti tunnistettavia tietoja ja toimintaohjeita.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty:
Opiskelijalla on haasteita keskustella hänelle tutuista asioista.
Opiskelija ei hallitse yksinkertaisimpia ilmauksia liittyen kohteliaisuuteen, tunteisiin tai aikaan.
Opiskelijalla on selkeästi haasteita non-verbaalissa ilmaisussa, eikä tilankäyttö ja kuvailu viittomisessa luonnistu.
Kysymysten ymmärtäminen ja tuottaminen, artikulaatio ja/tai kielen hallinta aiheuttavat selkeitä haasteita vuorovaikutukseen.
Opiskelijalla on haasteita ymmärtää helppotajuisia tekstejä ja yksinkertaisia ohjeita.

Opiskelija ei ole palauttanut kaikkia tehtäviään, niissä ei ole noudatettu tehtävänantoa tai ne eivät ole olleet sisällöltään riittäviä yltääkseen alimpaan arvosanaan.

Opiskelija ei osoita hallitsevansa vähintään 48% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelija osoittaa opintojakson loputtua osaavansa kommunikoida viittomakielellä kurssin tavoitteiden mukaisesti.

Hylätty (0)

Hylätty:
Opiskelijalla on haasteita keskustella hänelle tutuista asioista.
Opiskelija ei hallitse yksinkertaisimpia ilmauksia liittyen kohteliaisuuteen, tunteisiin tai aikaan.
Opiskelijalla on selkeästi haasteita non-verbaalissa ilmaisussa, eikä tilankäyttö ja kuvailu viittomisessa luonnistu.
Kysymysten ymmärtäminen ja tuottaminen, artikulaatio ja/tai kielen hallinta aiheuttavat selkeitä haasteita vuorovaikutukseen.
Opiskelijalla on haasteita ymmärtää helppotajuisia tekstejä ja yksinkertaisia ohjeita.

Opiskelija ei osoita hallitsevansa vähintään 48% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

1-2 (tyydyttävä):
Opiskelija osaa tuottaa yksinkertaisia ilmauksia, jotka käsittelevät hänelle tuttuja aiheita.
Opiskelija osaa ilmaista jollain tavalla kohteliaisuutta, tunteita ja aikaa.
Opiskelija osaa käyttää ilmaisussaan jonkin verran non-verbaalisuutta, sekä yksinkertaista tilankäyttöä ja kuvailua. 
Opiskelija osaa esittää tarkentavia kysymyksiä ja vastata niihin.
Artikulaatio ja kielenhallinta ei vielä ole kohdekielenomaista, mikä vaatii vastaanottajalta paljon ja vaikeuttaa viestin perillemenoa. 
Opiskelija ymmärtää tutuista ja helppotajuisista aiheista helposti tunnistettavia tietoja ja joitain toimintaohjeita.

Opiskelija osoittaa hallitsevansa vähintään 48% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

3-4 (hyvä):
Opiskelija pystyy kuvaamaan oman elinympäristönsä jokapäiväisiä asioita.
Opiskelija osaa ilmaista kohteliaisuutta, tunteita ja aikaa.
Opiskelija osaa käyttää ilmaisussaan non-verbaalisuutta, sekä jonkin verran tilankäyttöä ja kuvailua tutuissa aiheissa.
Opiskelija osaa esittää tarkentavia kysymyksiä ja vastata niihin.
Artikulaatio ja/tai kielen hallinta ei aina ole kohdekielenomaista, mikä vaatii vastaanottajalta paljon ja vaikeuttaa viestin perillemenoa.
Opiskelija ymmärtää tutuista ja helppotajuisista aiheista helposti tunnistettavia tietoja ja toimintaohjeita.

Opiskelija osoittaa hallitsevansa vähintään 68% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5 (kiitettävä):
Opiskelija pystyy kuvaamaan varsin sujuvasti oman elinympäristönsä jokapäiväisiä asioita, sekä pystyy keskustelemaan rajoitetusti myös muista aiheista.
Opiskelija osaa ilmaista kohteliaisuutta, tunteita ja aikaa.
Opiskelija osaa tietoisesti käyttää ilmaisussaan non-verbaalisuutta, eleitä ja ilmeitä.
Opiskelija osaa soveltaa tilankäyttöä ja kuvailua tutuissa aiheissa. 
Opiskelija osaa esittää tarkentavia kysymyksiä ja vastata niihin.
Artikulaatio ja/tai kielenhallinta ei aina ole kohdekielenomaista, mikä vaatii vastaanottajalta paljon ja vaikeuttaa viestin perillemenoa. 
Opiskelija ymmärtää sujuvasti tutuista tai helppotajuisista aiheista helposti tunnistettavia tietoja ja toimintaohjeita.

Opiskelija osoittaa hallitsevansa vähintään 90% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.

Esitietovaatimukset

Opintojakson Johdatus viittomakieleen osaamistavoitteiden mukainen osaaminen.

Lisätiedot

Oppija-taso

Opintojaksossa harjoitellaan arkielämän vuorovaikutusta, tarkentavien kysymysten ja vastausten esittämistä sekä tunteiden ilmaisemista viittomakielellä.
Opitaan arkiympäristön viittomistoa, ajanilmauksia, kuvailua ja tilankäyttöä.

Ilmoittautumisaika

02.07.2023 - 08.04.2024

Ajoitus

22.04.2024 - 31.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Kulttuurituotanto ja Tulkkaus

Toimipiste
  • Kuopion kampus
  • Paikkaan sitomaton
Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Tulkkauksen koulutus (AMK)
Opettaja
  • Juha Manunen
Vastuuopettaja

Juha Manunen

Ryhmät
  • EDUT_K24_PKS
    eduT_k24_PKS
  • AVOT_V_S23_KOVI
    avot_v_s23_KOVI

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa käyttää arkiympäristön viittomistoa ja hallitsee useita aihealueita
- osaa kohteliaisuusilmaisut ja tärkeimmät tunneilmaisun tavat
- oppii hyödyntämään ilmeitä ja non-verbaalisuutta ilmaisussaan tietoisesti
- osaa esittää tarkentavia kysymyksiä ja vastata niihin
- tuntee ajankäytön ilmaisutavat
- oppii käyttämään kuvailua ja tilankäyttöä.

Sisältö

Sisältö
- Arkielämän, lähiympäristön ja jokapäiväisten tekemisten viittomistot
- Arkielämän vuorovaikutustilanteet
- Lähiympäristön alueet ja Suomen yleisimmät paikkakunnanviittomat
- Tunteiden ja ajatusten ilmaus viittomakielellä
- Tarkentavien kysymysten ja vastausten esittäminen
- Kuvailu ja tilankäyttö
- Perustason ajanilmaukset, numeraalien inkorporaatiot ja klassifikaattorit
- Pääviittomaluokat: nominaalit ja verbaalit

Aika ja paikka

Väyläopintojen ohjaustunti ja Viittomakieli arkielämässä pe 26.4. klo 12.30-15.45.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa vähintään 48% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.
Opiskelija osaa tuottaa yksinkertaisia ilmauksia, jotka käsittelevät hänelle tuttuja aiheita.
Opiskelija osaa ilmaista jollain tavalla kohteliaisuutta, tunteita ja aikaa.
Opiskelija osaa käyttää ilmaisussaan jonkin verran non-verbaalisuutta, sekä yksinkertaista tilankäyttöä ja kuvailua.
Opiskelija osaa esittää tarkentavia kysymyksiä ja vastata niihin.
Artikulaatio ja kielenhallinta ei vielä ole kohdekielenomaista, mikä vaatii vastaanottajalta paljon ja vaikeuttaa viestin perillemenoa.
Opiskelija ymmärtää tutuista ja helppotajuisista aiheista helposti tunnistettavia tietoja ja joitain toimintaohjeita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa vähintään 68% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.
Opiskelija pystyy kuvaamaan oman elinympäristönsä jokapäiväisiä asioita.
Opiskelija osaa ilmaista kohteliaisuutta, tunteita ja aikaa.
Opiskelija osaa käyttää ilmaisussaan non-verbaalisuutta, sekä jonkin verran tilankäyttöä ja kuvailua tutuissa aiheissa.
Opiskelija osaa esittää tarkentavia kysymyksiä ja vastata niihin.
Artikulaatio ja/tai kielen hallinta ei aina ole kohdekielenomaista, mikä vaatii vastaanottajalta paljon ja voi vaikeuttaa viestin perillemenoa.
Opiskelija ymmärtää tutuista ja helppotajuisista aiheista helposti tunnistettavia tietoja ja toimintaohjeita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa vähintään 90% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.
Opiskelija pystyy kuvaamaan varsin sujuvasti oman elinympäristönsä jokapäiväisiä asioita, sekä pystyy keskustelemaan rajoitetusti myös muista aiheista.
Opiskelija osaa ilmaista kohteliaisuutta, tunteita ja aikaa.
Opiskelija osaa tietoisesti käyttää ilmaisussaan non-verbaalisuutta, eleitä ja ilmeitä.
Opiskelija osaa soveltaa tilankäyttöä ja kuvailua tutuissa aiheissa.
Opiskelija osaa esittää tarkentavia kysymyksiä ja vastata niihin.
Artikulaatio ja/tai kielenhallinta ei aina ole kohdekielenomaista, mikä vaatii vastaanottajalta paljon ja vaikeuttaa viestin perillemenoa.
Opiskelija ymmärtää sujuvasti tutuista tai helppotajuisista aiheista helposti tunnistettavia tietoja ja toimintaohjeita.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty:
Opiskelijalla on haasteita keskustella hänelle tutuista asioista.
Opiskelija ei hallitse yksinkertaisimpia ilmauksia liittyen kohteliaisuuteen, tunteisiin tai aikaan.
Opiskelijalla on selkeästi haasteita non-verbaalissa ilmaisussa, eikä tilankäyttö ja kuvailu viittomisessa luonnistu.
Kysymysten ymmärtäminen ja tuottaminen, artikulaatio ja/tai kielen hallinta aiheuttavat selkeitä haasteita vuorovaikutukseen.
Opiskelijalla on haasteita ymmärtää helppotajuisia tekstejä ja yksinkertaisia ohjeita.

Opiskelija ei ole palauttanut kaikkia tehtäviään, niissä ei ole noudatettu tehtävänantoa tai ne eivät ole olleet sisällöltään riittäviä yltääkseen alimpaan arvosanaan.

Opiskelija ei osoita hallitsevansa vähintään 48% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.

Esitietovaatimukset

Opintojakson Johdatus viittomakieleen osaamistavoitteiden mukainen osaaminen.

Lisätiedot

Oppija-taso

Opintojaksossa harjoitellaan arkielämän vuorovaikutusta, tarkentavien kysymysten ja vastausten esittämistä sekä tunteiden ilmaisemista viittomakielellä.
Opitaan arkiympäristön viittomistoa, ajanilmauksia, kuvailua ja tilankäyttöä.

Ilmoittautumisaika

02.07.2023 - 31.08.2023

Ajoitus

01.11.2023 - 29.02.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kulttuurituotanto ja Tulkkaus

Toimipiste

Helsingin kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Tulkkauksen koulutus (AMK)
Opettaja
  • Juha Manunen
  • Hannaliisa Huhtinen
  • Arttu Liikamaa
  • Danny De Weerdt
Vastuuopettaja

Arttu Liikamaa

Ryhmät
  • amkTp_s23_PKS
    amkTp_s23_PKS

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa käyttää arkiympäristön viittomistoa ja hallitsee useita aihealueita
- osaa kohteliaisuusilmaisut ja tärkeimmät tunneilmaisun tavat
- oppii hyödyntämään ilmeitä ja non-verbaalisuutta ilmaisussaan tietoisesti
- osaa esittää tarkentavia kysymyksiä ja vastata niihin
- tuntee ajankäytön ilmaisutavat
- oppii käyttämään kuvailua ja tilankäyttöä.

Sisältö

Sisältö
- Arkielämän, lähiympäristön ja jokapäiväisten tekemisten viittomistot
- Arkielämän vuorovaikutustilanteet
- Lähiympäristön alueet ja Suomen yleisimmät paikkakunnanviittomat
- Tunteiden ja ajatusten ilmaus viittomakielellä
- Tarkentavien kysymysten ja vastausten esittäminen
- Kuvailu ja tilankäyttö
- Perustason ajanilmaukset, numeraalien inkorporaatiot ja klassifikaattorit
- Pääviittomaluokat: nominaalit ja verbaalit

Aika ja paikka

Toteutus pitää sisällään lukujärjestyksen mukaiset lähiopetustunnit. Opintojakso alkaa marraskuussa ja päättyy helmikuussa. Opetus toteutuu pääosin arkipäivisin klo 8–16 välillä.

Lähiopetukseen osallistutaan pääsääntöisesti Helsingin kampuksella (Valkea talo, Ilkantie 4). Opintojakso saattaa sisältää myös opetusta muualla ja vierailuja. Mahdolliset etäopetukset järjestetään pääsääntöisesti zoomissa.

HUOM! Lukujärjestysten valmistuttua (30.4. jälkeen ja 31.10. jälkeen) tähän lisätään opetuksen ajankohdat paikkatietoineen.

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla on n. 50 tuntia lähiopetusta, jossa läsnäolo on pakollista. Osa opetuksesta saattaa olla verkossa Zoom-yhteydellä. Lisäksi on ohjattua itsenäistä pienryhmätyöskentelyä ja kotitehtäviä. Opintojakson lopussa on taitotentti, jossa opiskelija osoittaa viittomakielen taitonsa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Taitotentti opintojakson lopussa; mahdollisuus uusintaan joustavalla aikataululla

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 op, mikä tarkoittaa n. 135 tuntia opiskelijan työtä.

Lähiopetusta 50–60 tuntia
Ohjattua itsenäistä/ryhmätyöskentelyä 10–20 tuntia
Tehtäviä 55–75 tuntia

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksossa harjoitellaan arkielämän vuorovaikutusta, tarkentavien kysymysten ja vastausten esittämistä sekä tunteiden ilmaisemista viittomakielellä. Opitaan arkiympäristön viittomistoa, ajanilmauksia, kuvailua ja tilankäyttöä.

Ennakkovaatimuksena opintojakso TUVO1 Johdatus viittomakieleen osaamistavoitteiden mukainen osaaminen tai vastaavat tiedot. Jatkamme alkeistasolta kohti seuraavaa tasoa. Opiskelija saavuttaa suomalaisessa viittomakielessä yleisen kielitutkintojen (YKI) taitotasoasteikossa taitotason 1 (eurooppalainen viitekehys A1).

Opintojaksolla tavoitellaan varsin nopeaa kielitaidon kehittymistä, johon opiskelijan tulee sitoutua. Opiskelija tarvitsee tietokoneen, verkkoyhteyden ja päivitetyn selaimen, sekä mahdollisuuden tallentaa viittomista videolle.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa vähintään 48% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.
Opiskelija osaa tuottaa yksinkertaisia ilmauksia, jotka käsittelevät hänelle tuttuja aiheita.
Opiskelija osaa ilmaista jollain tavalla kohteliaisuutta, tunteita ja aikaa.
Opiskelija osaa käyttää ilmaisussaan jonkin verran non-verbaalisuutta, sekä yksinkertaista tilankäyttöä ja kuvailua.
Opiskelija osaa esittää tarkentavia kysymyksiä ja vastata niihin.
Artikulaatio ja kielenhallinta ei vielä ole kohdekielenomaista, mikä vaatii vastaanottajalta paljon ja vaikeuttaa viestin perillemenoa.
Opiskelija ymmärtää tutuista ja helppotajuisista aiheista helposti tunnistettavia tietoja ja joitain toimintaohjeita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa vähintään 68% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.
Opiskelija pystyy kuvaamaan oman elinympäristönsä jokapäiväisiä asioita.
Opiskelija osaa ilmaista kohteliaisuutta, tunteita ja aikaa.
Opiskelija osaa käyttää ilmaisussaan non-verbaalisuutta, sekä jonkin verran tilankäyttöä ja kuvailua tutuissa aiheissa.
Opiskelija osaa esittää tarkentavia kysymyksiä ja vastata niihin.
Artikulaatio ja/tai kielen hallinta ei aina ole kohdekielenomaista, mikä vaatii vastaanottajalta paljon ja voi vaikeuttaa viestin perillemenoa.
Opiskelija ymmärtää tutuista ja helppotajuisista aiheista helposti tunnistettavia tietoja ja toimintaohjeita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa vähintään 90% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.
Opiskelija pystyy kuvaamaan varsin sujuvasti oman elinympäristönsä jokapäiväisiä asioita, sekä pystyy keskustelemaan rajoitetusti myös muista aiheista.
Opiskelija osaa ilmaista kohteliaisuutta, tunteita ja aikaa.
Opiskelija osaa tietoisesti käyttää ilmaisussaan non-verbaalisuutta, eleitä ja ilmeitä.
Opiskelija osaa soveltaa tilankäyttöä ja kuvailua tutuissa aiheissa.
Opiskelija osaa esittää tarkentavia kysymyksiä ja vastata niihin.
Artikulaatio ja/tai kielenhallinta ei aina ole kohdekielenomaista, mikä vaatii vastaanottajalta paljon ja vaikeuttaa viestin perillemenoa.
Opiskelija ymmärtää sujuvasti tutuista tai helppotajuisista aiheista helposti tunnistettavia tietoja ja toimintaohjeita.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty:
Opiskelijalla on haasteita keskustella hänelle tutuista asioista.
Opiskelija ei hallitse yksinkertaisimpia ilmauksia liittyen kohteliaisuuteen, tunteisiin tai aikaan.
Opiskelijalla on selkeästi haasteita non-verbaalissa ilmaisussa, eikä tilankäyttö ja kuvailu viittomisessa luonnistu.
Kysymysten ymmärtäminen ja tuottaminen, artikulaatio ja/tai kielen hallinta aiheuttavat selkeitä haasteita vuorovaikutukseen.
Opiskelijalla on haasteita ymmärtää helppotajuisia tekstejä ja yksinkertaisia ohjeita.

Opiskelija ei ole palauttanut kaikkia tehtäviään, niissä ei ole noudatettu tehtävänantoa tai ne eivät ole olleet sisällöltään riittäviä yltääkseen alimpaan arvosanaan.

Opiskelija ei osoita hallitsevansa vähintään 48% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.

Esitietovaatimukset

Opintojakson Johdatus viittomakieleen osaamistavoitteiden mukainen osaaminen.

Lisätiedot

Oppija-taso

Opintojaksossa harjoitellaan arkielämän vuorovaikutusta, tarkentavien kysymysten ja vastausten esittämistä sekä tunteiden ilmaisemista viittomakielellä.
Opitaan arkiympäristön viittomistoa, ajanilmauksia, kuvailua ja tilankäyttöä.

Ilmoittautumisaika

02.07.2023 - 31.08.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Kulttuurituotanto ja Tulkkaus

Toimipiste
  • Kuopion kampus
  • Paikkaan sitomaton
Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Tulkkauksen koulutus (AMK)
Opettaja
  • Juha Manunen
Vastuuopettaja

Juha Manunen

Ryhmät
  • amkTm_s23_KUO
    amkTm_s23_KUO

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa käyttää arkiympäristön viittomistoa ja hallitsee useita aihealueita
- osaa kohteliaisuusilmaisut ja tärkeimmät tunneilmaisun tavat
- oppii hyödyntämään ilmeitä ja non-verbaalisuutta ilmaisussaan tietoisesti
- osaa esittää tarkentavia kysymyksiä ja vastata niihin
- tuntee ajankäytön ilmaisutavat
- oppii käyttämään kuvailua ja tilankäyttöä.

Sisältö

Sisältö
- Arkielämän, lähiympäristön ja jokapäiväisten tekemisten viittomistot
- Arkielämän vuorovaikutustilanteet
- Lähiympäristön alueet ja Suomen yleisimmät paikkakunnanviittomat
- Tunteiden ja ajatusten ilmaus viittomakielellä
- Tarkentavien kysymysten ja vastausten esittäminen
- Kuvailu ja tilankäyttö
- Perustason ajanilmaukset, numeraalien inkorporaatiot ja klassifikaattorit
- Pääviittomaluokat: nominaalit ja verbaalit

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa vähintään 48% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.
Opiskelija osaa tuottaa yksinkertaisia ilmauksia, jotka käsittelevät hänelle tuttuja aiheita.
Opiskelija osaa ilmaista jollain tavalla kohteliaisuutta, tunteita ja aikaa.
Opiskelija osaa käyttää ilmaisussaan jonkin verran non-verbaalisuutta, sekä yksinkertaista tilankäyttöä ja kuvailua.
Opiskelija osaa esittää tarkentavia kysymyksiä ja vastata niihin.
Artikulaatio ja kielenhallinta ei vielä ole kohdekielenomaista, mikä vaatii vastaanottajalta paljon ja vaikeuttaa viestin perillemenoa.
Opiskelija ymmärtää tutuista ja helppotajuisista aiheista helposti tunnistettavia tietoja ja joitain toimintaohjeita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa vähintään 68% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.
Opiskelija pystyy kuvaamaan oman elinympäristönsä jokapäiväisiä asioita.
Opiskelija osaa ilmaista kohteliaisuutta, tunteita ja aikaa.
Opiskelija osaa käyttää ilmaisussaan non-verbaalisuutta, sekä jonkin verran tilankäyttöä ja kuvailua tutuissa aiheissa.
Opiskelija osaa esittää tarkentavia kysymyksiä ja vastata niihin.
Artikulaatio ja/tai kielen hallinta ei aina ole kohdekielenomaista, mikä vaatii vastaanottajalta paljon ja voi vaikeuttaa viestin perillemenoa.
Opiskelija ymmärtää tutuista ja helppotajuisista aiheista helposti tunnistettavia tietoja ja toimintaohjeita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa vähintään 90% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.
Opiskelija pystyy kuvaamaan varsin sujuvasti oman elinympäristönsä jokapäiväisiä asioita, sekä pystyy keskustelemaan rajoitetusti myös muista aiheista.
Opiskelija osaa ilmaista kohteliaisuutta, tunteita ja aikaa.
Opiskelija osaa tietoisesti käyttää ilmaisussaan non-verbaalisuutta, eleitä ja ilmeitä.
Opiskelija osaa soveltaa tilankäyttöä ja kuvailua tutuissa aiheissa.
Opiskelija osaa esittää tarkentavia kysymyksiä ja vastata niihin.
Artikulaatio ja/tai kielenhallinta ei aina ole kohdekielenomaista, mikä vaatii vastaanottajalta paljon ja vaikeuttaa viestin perillemenoa.
Opiskelija ymmärtää sujuvasti tutuista tai helppotajuisista aiheista helposti tunnistettavia tietoja ja toimintaohjeita.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty:
Opiskelijalla on haasteita keskustella hänelle tutuista asioista.
Opiskelija ei hallitse yksinkertaisimpia ilmauksia liittyen kohteliaisuuteen, tunteisiin tai aikaan.
Opiskelijalla on selkeästi haasteita non-verbaalissa ilmaisussa, eikä tilankäyttö ja kuvailu viittomisessa luonnistu.
Kysymysten ymmärtäminen ja tuottaminen, artikulaatio ja/tai kielen hallinta aiheuttavat selkeitä haasteita vuorovaikutukseen.
Opiskelijalla on haasteita ymmärtää helppotajuisia tekstejä ja yksinkertaisia ohjeita.

Opiskelija ei ole palauttanut kaikkia tehtäviään, niissä ei ole noudatettu tehtävänantoa tai ne eivät ole olleet sisällöltään riittäviä yltääkseen alimpaan arvosanaan.

Opiskelija ei osoita hallitsevansa vähintään 48% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.

Esitietovaatimukset

Opintojakson Johdatus viittomakieleen osaamistavoitteiden mukainen osaaminen.

Lisätiedot

Oppija-taso

Opintojaksossa harjoitellaan arkielämän vuorovaikutusta, tarkentavien kysymysten ja vastausten esittämistä sekä tunteiden ilmaisemista viittomakielellä.
Opitaan arkiympäristön viittomistoa, ajanilmauksia, kuvailua ja tilankäyttöä.