Skip to main content

Networking practiceLaajuus (5 cr)

Code: TUHA1

Credits

5 op

Teaching language

  • Finnish

Responsible person

  • Hanna Putkonen

Objective

Students
- know the procedures related to practical training periods, can produce a practical training application and are able to set themselves learning objectives
- can describe the diversity of the interpreters’ different customer groups
- can describe central principles of encountering customers
- observe the work and duties of people working in the field of sign language and discuss these observations
- utilize multichannel resources in discussions carried out in sign language and manage simple, every-day discussions in sign language
- know the basics of guiding.

Content

Content
- Familiarizing with the diversity of the sign language clientele
- Familiarizing and networking with the different actors in the field of sign language
- Participating in the events of the different customer groups and the sign language field and following interpreted events
- Encountering a customer
- Familiarizing with the multilingual and multicultural sign language field and its multiple methods
- Applying for a practical training period
- CV
- Setting learning objectives and analysing the progress towards them
- Producing a report on the practical training period
- Workshop week
- Demonstration of sign language proficiency
- Principles of guiding

Qualifications

Opiskelijan tulee osata viittoa vähintään auttavasti. (TUVO1 Johdatus viittomakieleen tai vastaavat tiedot)

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelijan tulee suorittaa kaikki opintojakson tehtävät ja harjoitukset annettujen ohjeiden mukaisesti.

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää kaikkien alla mainittujen kriteerien täyttymistä:

Opiskelija
- tuntee harjoittelukäytänteet
- osaa laatia harjoitteluhakemuksen
- osaa asettaa itselleen osaamisperusteisia oppimistavoitteita
- osaa kuvata tulkkauspalveluja käyttävien asiakasryhmien moninaisuutta
- osaa kuvata asiakkaan kohtaamisen keskeisiä periaatteita
- osaa kuvata viittomakielialan toimijoiden työtä ja tehtäviä
- kykenee keskustelemaan oppimastaan suhteessa opintojakson tavoitteisiin ja sisältöihin
- osaa kuvata viittomakielisissä keskusteluissa hyödynnettyjä monikanavaisia resursseja
- pärjää yksinkertaisissa viittomakielisissä arkikeskusteluissa
- tietää opastuksen perusteet
- suorittaa opintojakson kaikki tehtävät hyväksytysti.

Materials

Kirjallisuus
Artikkelit
Blogit
Videot
Podcastit
Verkkosivut

- Opintojakson tavoitteisiin ja sisältöihin liittyvät luentomateriaalit
- Opintojaksoon linkitetyt materiaalit (Hoodle)
- Humak: Tuudo
- Viittomakieli- ja tulkkausalan eri toimijoiden (esittely)materiaalit
- Eri toimijoiden verkkosivut ja sosiaalinen media
- Toteutuneeseen harjoitteluun liittyvät lähteet (yksilöllisesti)

Further information

Level: learner

During the course, students familiarize themselves with practical training periods as a learning environment, the different phases of practical training (from applying to reporting). The practical training is, during this course, carried out as a “collection”, i.e., through visiting several places.

Ilmoittautumisaika

01.04.2025 - 30.05.2026

Ajoitus

08.09.2025 - 31.05.2026

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kulttuurituotanto ja Tulkkaus

Toimipiste

Helsingin kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Koulutus
  • Tulkkauksen koulutus (AMK)
Opettaja
  • Liisa Halkosaari
  • Hanna Putkonen
Vastuuopettaja

Hanna Putkonen

Ryhmät
  • EDUT_S25_PKS
    eduT_s25_PKS
  • amkTp_s25_PKS
    amkTp_s25_PKS
  • AVOT_V_S25_PKS
    AVOT_V_S25_PKS

Tavoitteet

Opiskelija
- tuntee harjoittelukäytänteet ja osaa laatia harjoitteluhakemuksen sekä asettaa itselleen oppimistavoitteita
- osaa kuvata tulkkauspalveluja käyttävien asiakasryhmien moninaisuutta
- osaa kuvata asiakkaan kohtaamisen keskeisiä periaatteita
- tekee viittomakielialan toimijoiden työstä ja tehtävistä havaintoja ja keskustelee tekemistään havainnoista
- hyödyntää monikanavaisia resursseja viittomakielisissä keskusteluissa ja pärjää yksinkertaisissa viittomakielisissä arkikeskusteluissa
- tietää opastuksen perusteet.

Sisältö

Sisältö
- Viittomakielisen asiakaskunnan moninaisuuteen tutustuminen
- Viittomakielialan eri toimijoihin tutustuminen & verkostoituminen
- Eri asiakasryhmien ja viittomakielialan toimijoiden tilaisuuksiin osallistuminen sekä tulkattujen tilaisuuksien seuraaminen
- Asiakkaan kohtaaminen
- Viittomakielialan monikielisyyteen, -menetelmäisyyteen ja -kulttuurisuuteen tutustuminen
- Harjoittelun haku
- CV
- Oppimistavoitteiden asettaminen ja toteutumisen analysointi
- Harjoittelun raportointi
- Verstasviikko
- Viittomakielen taidonnäyttö
- Opastuksen periaatteet

Aika ja paikka

Opetus tapahtuu ryhmän lukujärjestyksen mukaisesti.
Harjoittelu tapahtuu nk. keräilyharjoitteluna, jolloin opiskelija osallistuu eri toimijoiden tapahtumiin, keskusteluihin tai työhön annetun tuntimäärän verran.

Oppimateriaalit

- Opintojakson tavoitteisiin ja sisältöihin liittyvät luentomateriaalit
- Opintojaksoon linkitetyt materiaalit (Hoodle)
- Humak: Harjoittelun käsikirja
- Humak: Opiskelijan opas
- Humak: Tuudo
- Viittomakieli- ja tulkkausalan eri toimijoiden (esittely)materiaalit
- Eri toimijoiden verkkosivut ja sosiaalinen media
- Toteutuneeseen harjoitteluun liittyvät lähteet (yksilöllisesti)

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla toteutetaan lähiopetusta sekä kampuksella että verkossa. Hoodle-alustan materiaali on käytössä ajasta ja paikasta riippumattomaan verkko-opetukseen. Opiskelijat tekevät töitä itsenäisesti mutta myös ryhmä- ja paritöinä. Opintojaksoon kuuluu harjoittelu, jonka aikana opiskelija tutustuu tulkkausalan toimijoihin.
Opiskelija suunnittelee opintojaksonsa sisällön ja tuntien keräilyn jälkeen raportoi oppimisensa annettujen ohjeiden mukaan.
Opintojaksoon kuuluu myös harjoitteluseminaari annetun aikataulun mukaan.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opiskelijat tutustuvat opintojakson aikana tulkkausalan toimijoihin ja asiakkaisiin.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei ole tenttiä.

Kansainvälisyys

Opintojaksoon on mahdollista liittää kansainvälinen aspekti.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakson voi hyväksilukea aiemmalla vastaavalla (työ)kokemuksella.
Hyväksiluvusta ja sen laajuudesta on keskusteltava opintojaksosta vastaavan lehtorin kanssa ennen opintojakson alkua.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus 5op, vastaa n. 135 tunnin työskentelyä.
Opintojakso ohjeistetaan ensimmäisen lukukauden aikana.
Opintojakso päättyy toisen lukukauden lopussa järjestettävään harjoitteluseminaariin.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson tavoitteet ja sisällöt ovat:
Opiskelija
- tuntee harjoittelukäytänteet ja osaa laatia harjoitteluhakemuksen sekä asettaa itselleen oppimistavoitteita
- osaa kuvata tulkkauspalveluja käyttävien asiakasryhmien moninaisuutta
- osaa kuvata asiakkaan kohtaamisen keskeisiä periaatteita
- tekee viittomakielialan toimijoiden työstä ja tehtävistä havaintoja ja keskustelee tekemistään havainnoista
- hyödyntää monikanavaisia resursseja viittomakielisissä keskusteluissa ja pärjää yksinkertaisissa viittomakielisissä arkikeskusteluissa
- tietää opastuksen perusteet.

Opintojakson sisältö:
- Viittomakielisen asiakaskunnan moninaisuuteen tutustuminen
- Viittomakielialan eri toimijoihin tutustuminen & verkostoituminen
- Eri asiakasryhmien ja viittomakielialan toimijoiden tilaisuuksiin osallistuminen sekä tulkattujen tilaisuuksien seuraaminen
- Asiakkaan kohtaaminen
- Viittomakielialan monikielisyyteen, -menetelmäisyyteen ja -kulttuurisuuteen tutustuminen
- Harjoittelun haku
- CV
- Oppimistavoitteiden asettaminen ja toteutumisen analysointi
- Harjoittelun raportointi
- Verstasviikko
- Viittomakielen taidonnäyttö
- Opastuksen periaatteet

Arviointiasteikko

Hyväksytty - Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelijan tulee suorittaa kaikki opintojakson tehtävät ja harjoitukset annettujen ohjeiden mukaisesti.

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää kaikkien alla mainittujen kriteerien täyttymistä:

Opiskelija
- tuntee harjoittelukäytänteet
- osaa laatia harjoitteluhakemuksen
- osaa asettaa itselleen osaamisperusteisia oppimistavoitteita
- osaa kuvata tulkkauspalveluja käyttävien asiakasryhmien moninaisuutta
- osaa kuvata asiakkaan kohtaamisen keskeisiä periaatteita
- osaa kuvata viittomakielialan toimijoiden työtä ja tehtäviä
- kykenee keskustelemaan oppimastaan suhteessa opintojakson tavoitteisiin ja sisältöihin
- osaa kuvata viittomakielisissä keskusteluissa hyödynnettyjä monikanavaisia resursseja
- pärjää yksinkertaisissa viittomakielisissä arkikeskusteluissa
- tietää opastuksen perusteet
- suorittaa opintojakson kaikki tehtävät hyväksytysti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan skaalalla hyväksytty - hylätty. Opintojaksosta annetaan palautetta harjoitteluseminaarissa. Opiskelija saa palautetta myös kirjoittamastaan raportista.
Lisäksi opiskelija saa palautetta tunneilla suoritetuista harjotuksista.

Hylätty (0)

Opintojakson suoritus on hylätty, mikäli yksikin seuraavista toteutuu:

Opiskelija
- ei tunne keskeisiä harjoittelukäytänteitä
- ei osaa laatia harjoitteluhakemusta
- ei osaa asettaa itselleen osaamisperustaisia oppimistavoitteita
- kuvaa puutteellisesti tulkkauspalveluja käyttävien asiakasryhmien moninaisuutta
- kuvaa asiakkaan kohtaamisen keskeisiä periaatteita vaillinaisesti
- kuvaa suppeasti viittomakielialan toimijoiden työtä ja tehtäviä
- keskustelee niukasti ja pinnallisesti oppimastaan suhteessa opintojakson tavoitteisiin ja sisältöihin
- nimeää ylimalkaisesti viittomakielisissä keskusteluissa hyödynnettyjä monikanavaisia resursseja
- ei ymmärrä tai ei tule ymmärretyksi yksinkertaisissa viittomakielisissä arkikeskusteluissa
- ei tiedä opastuksen perusteita.
- suorittaa opintojakson tehtävät riittämättömästi.

Esitietovaatimukset

Opiskelijan tulee osata viittoa vähintään auttavasti. (TUVO1 Johdatus viittomakieleen tai vastaavat tiedot)

Lisätiedot

Oppija-taso

Opintojakson aikana perehdytään harjoitteluihin toimintaympäristönä, sekä harjoittelun eri vaiheisiin (hausta raportointiin). Opintojakson harjoittelu toteutetaan pääsääntöisesti ns. keräilynä, eli vierailemalla useissa eri paikoissa.

Opintojakso vaatii henkilökohtaista paikan päällä tapahtuvaa osallistumista eri toimijoiden erilaisiin tapahtumiin. Näin opiskelija pääsee tutustumaan ja verkostoitumaan sekä asiakas- että ammattikuntaan. Opintojaksoa ei voi suorittaa pelkästään verkossa.

Ilmoittautumisaika

01.04.2024 - 24.05.2025

Ajoitus

15.08.2024 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kulttuurituotanto ja Tulkkaus

Toimipiste

Helsingin kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Koulutus
  • Tulkkauksen koulutus (AMK)
Opettaja
  • Hanna Putkonen
Vastuuopettaja

Hanna Putkonen

Ryhmät
  • amkTp_s24_PKS
    amkTp_s24_PKS
  • AVOT_V_S24_PKS
    avoT_v_s24_PKS

Tavoitteet

Opiskelija
- tuntee harjoittelukäytänteet ja osaa laatia harjoitteluhakemuksen sekä asettaa itselleen oppimistavoitteita
- osaa kuvata tulkkauspalveluja käyttävien asiakasryhmien moninaisuutta
- osaa kuvata asiakkaan kohtaamisen keskeisiä periaatteita
- tekee viittomakielialan toimijoiden työstä ja tehtävistä havaintoja ja keskustelee tekemistään havainnoista
- hyödyntää monikanavaisia resursseja viittomakielisissä keskusteluissa ja pärjää yksinkertaisissa viittomakielisissä arkikeskusteluissa
- tietää opastuksen perusteet.

Sisältö

Sisältö
- Viittomakielisen asiakaskunnan moninaisuuteen tutustuminen
- Viittomakielialan eri toimijoihin tutustuminen & verkostoituminen
- Eri asiakasryhmien ja viittomakielialan toimijoiden tilaisuuksiin osallistuminen sekä tulkattujen tilaisuuksien seuraaminen
- Asiakkaan kohtaaminen
- Viittomakielialan monikielisyyteen, -menetelmäisyyteen ja -kulttuurisuuteen tutustuminen
- Harjoittelun haku
- CV
- Oppimistavoitteiden asettaminen ja toteutumisen analysointi
- Harjoittelun raportointi
- Verstasviikko
- Viittomakielen taidonnäyttö
- Opastuksen periaatteet

Aika ja paikka

Opetus tapahtuu ryhmän lukujärjestyksen mukaisesti.
Harjoittelu tapahtuu nk. keräilyharjoitteluna, jolloin opiskelija osallistuu eri toimijoiden tapahtumiin, keskusteluihin tai työhön annetun tuntimäärän verran.

Oppimateriaalit

- Opintojakson tavoitteisiin ja sisältöihin liittyvät luentomateriaalit
- Opintojaksoon linkitetyt materiaalit (Hoodle)
- Humak: Harjoittelun käsikirja
- Humak: Opiskelijan opas
- Humak: Tuudo
- Viittomakieli- ja tulkkausalan eri toimijoiden (esittely)materiaalit
- Eri toimijoiden verkkosivut ja sosiaalinen media
- Toteutuneeseen harjoitteluun liittyvät lähteet (yksilöllisesti)

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla toteutetaan lähiopetusta sekä kampuksella että verkossa. Hoodle-alustan materiaali on käytössä ajasta ja paikasta riippumattomaan verkko-opetukseen. Opiskelijat tekevät töitä itsenäisesti mutta myös ryhmä- ja paritöinä. Opintojaksoon kuuluu harjoittelu, jonka aikana opiskelija tutustuu tulkkausalan toimijoihin.
Opiskelija suunnittelee opintojaksonsa sisällön ja tuntien keräilyn jälkeen raportoi oppimisensa annettujen ohjeiden mukaan.
Opintojaksoon kuuluu myös harjoitteluseminaari annetun aikataulun mukaan.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opiskelijat tutustuvat opintojakson aikana tulkkausalan toimijoihin ja asiakkaisiin.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei ole tenttiä.

Kansainvälisyys

Opintojaksoon on mahdollista liittää kansainvälinen aspekti.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakson voi hyväksilukea aiemmalla vastaavalla (työ)kokemuksella.
Hyväksiluvusta ja sen laajuudesta on keskusteltava opintojaksosta vastaavan lehtorin kanssa ennen opintojakson alkua.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus 5op, vastaa n. 135 tunnin työskentelyä.
Opintojakso ohjeistetaan ensimmäisen lukukauden aikana.
Opintojakso päättyy toisen lukukauden lopussa järjestettävään harjoitteluseminaariin.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson tavoitteet ja sisällöt ovat:
Opiskelija
- tuntee harjoittelukäytänteet ja osaa laatia harjoitteluhakemuksen sekä asettaa itselleen oppimistavoitteita
- osaa kuvata tulkkauspalveluja käyttävien asiakasryhmien moninaisuutta
- osaa kuvata asiakkaan kohtaamisen keskeisiä periaatteita
- tekee viittomakielialan toimijoiden työstä ja tehtävistä havaintoja ja keskustelee tekemistään havainnoista
- hyödyntää monikanavaisia resursseja viittomakielisissä keskusteluissa ja pärjää yksinkertaisissa viittomakielisissä arkikeskusteluissa
- tietää opastuksen perusteet.

Opintojakson sisältö:
- Viittomakielisen asiakaskunnan moninaisuuteen tutustuminen
- Viittomakielialan eri toimijoihin tutustuminen & verkostoituminen
- Eri asiakasryhmien ja viittomakielialan toimijoiden tilaisuuksiin osallistuminen sekä tulkattujen tilaisuuksien seuraaminen
- Asiakkaan kohtaaminen
- Viittomakielialan monikielisyyteen, -menetelmäisyyteen ja -kulttuurisuuteen tutustuminen
- Harjoittelun haku
- CV
- Oppimistavoitteiden asettaminen ja toteutumisen analysointi
- Harjoittelun raportointi
- Verstasviikko
- Viittomakielen taidonnäyttö
- Opastuksen periaatteet

Arviointiasteikko

Hyväksytty - Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelijan tulee suorittaa kaikki opintojakson tehtävät ja harjoitukset annettujen ohjeiden mukaisesti.

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää kaikkien alla mainittujen kriteerien täyttymistä:

Opiskelija
- tuntee harjoittelukäytänteet
- osaa laatia harjoitteluhakemuksen
- osaa asettaa itselleen osaamisperusteisia oppimistavoitteita
- osaa kuvata tulkkauspalveluja käyttävien asiakasryhmien moninaisuutta
- osaa kuvata asiakkaan kohtaamisen keskeisiä periaatteita
- osaa kuvata viittomakielialan toimijoiden työtä ja tehtäviä
- kykenee keskustelemaan oppimastaan suhteessa opintojakson tavoitteisiin ja sisältöihin
- osaa kuvata viittomakielisissä keskusteluissa hyödynnettyjä monikanavaisia resursseja
- pärjää yksinkertaisissa viittomakielisissä arkikeskusteluissa
- tietää opastuksen perusteet
- suorittaa opintojakson kaikki tehtävät hyväksytysti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan skaalalla hyväksytty - hylätty. Opintojaksosta annetaan palautetta harjoitteluseminaarissa. Opiskelija saa palautetta myös kirjoittamastaan raportista.
Lisäksi opiskelija saa palautetta tunneilla suoritetuista harjotuksista.

Hylätty (0)

Opintojakson suoritus on hylätty, mikäli yksikin seuraavista toteutuu:

Opiskelija
- ei tunne keskeisiä harjoittelukäytänteitä
- ei osaa laatia harjoitteluhakemusta
- ei osaa asettaa itselleen osaamisperustaisia oppimistavoitteita
- kuvaa puutteellisesti tulkkauspalveluja käyttävien asiakasryhmien moninaisuutta
- kuvaa asiakkaan kohtaamisen keskeisiä periaatteita vaillinaisesti
- kuvaa suppeasti viittomakielialan toimijoiden työtä ja tehtäviä
- keskustelee niukasti ja pinnallisesti oppimastaan suhteessa opintojakson tavoitteisiin ja sisältöihin
- nimeää ylimalkaisesti viittomakielisissä keskusteluissa hyödynnettyjä monikanavaisia resursseja
- ei ymmärrä tai ei tule ymmärretyksi yksinkertaisissa viittomakielisissä arkikeskusteluissa
- ei tiedä opastuksen perusteita.
- suorittaa opintojakson tehtävät riittämättömästi.

Esitietovaatimukset

Opiskelijan tulee osata viittoa vähintään auttavasti. (TUVO1 Johdatus viittomakieleen tai vastaavat tiedot)

Lisätiedot

Oppija-taso

Opintojakson aikana perehdytään harjoitteluihin toimintaympäristönä, sekä harjoittelun eri vaiheisiin (hausta raportointiin). Opintojakson harjoittelu toteutetaan pääsääntöisesti ns. keräilynä, eli vierailemalla useissa eri paikoissa.

Opintojakso vaatii henkilökohtaista paikan päällä tapahtuvaa osallistumista eri toimijoiden erilaisiin tapahtumiin. Näin opiskelija pääsee tutustumaan ja verkostoitumaan sekä asiakas- että ammattikuntaan. Opintojaksoa ei voi suorittaa pelkästään verkossa.

Ilmoittautumisaika

02.07.2023 - 30.09.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kulttuurituotanto ja Tulkkaus

Toimipiste

Helsingin kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Tulkkauksen koulutus (AMK)
Opettaja
  • Outi Kuvaja
  • Hanna Putkonen
  • Sanna Nordlund
  • Danny De Weerdt
Vastuuopettaja

Hanna Putkonen

Ryhmät
  • amkTp_s23_PKS
    amkTp_s23_PKS
  • amkTp_s22_PKS
    amkTp_s22_PKS

Tavoitteet

Opiskelija
- tuntee harjoittelukäytänteet ja osaa laatia harjoitteluhakemuksen sekä asettaa itselleen oppimistavoitteita
- osaa kuvata tulkkauspalveluja käyttävien asiakasryhmien moninaisuutta
- osaa kuvata asiakkaan kohtaamisen keskeisiä periaatteita
- tekee viittomakielialan toimijoiden työstä ja tehtävistä havaintoja ja keskustelee tekemistään havainnoista
- hyödyntää monikanavaisia resursseja viittomakielisissä keskusteluissa ja pärjää yksinkertaisissa viittomakielisissä arkikeskusteluissa
- tietää opastuksen perusteet.

Sisältö

Sisältö
- Viittomakielisen asiakaskunnan moninaisuuteen tutustuminen
- Viittomakielialan eri toimijoihin tutustuminen & verkostoituminen
- Eri asiakasryhmien ja viittomakielialan toimijoiden tilaisuuksiin osallistuminen sekä tulkattujen tilaisuuksien seuraaminen
- Asiakkaan kohtaaminen
- Viittomakielialan monikielisyyteen, -menetelmäisyyteen ja -kulttuurisuuteen tutustuminen
- Harjoittelun haku
- CV
- Oppimistavoitteiden asettaminen ja toteutumisen analysointi
- Harjoittelun raportointi
- Verstasviikko
- Viittomakielen taidonnäyttö
- Opastuksen periaatteet

Aika ja paikka

Opetus tapahtuu ryhmän lukujärjestyksen mukaisesti. Opetukseen osallistuvat lukuvuonna 2023 - 24 sekä 1. että 2. vuosikurssin opiskelijoita.

Oppimateriaalit

- Opintojakson tavoitteisiin ja sisältöihin liittyvät luentomateriaalit
- Opintojaksoon linkitetyt materiaalit (Hoodle)
- Humak: Harjoittelun käsikirja
- Humak: Opiskelijan opas
- Humak: Tuudo
- Viittomakieli- ja tulkkausalan eri toimijoiden (esittely)materiaalit
- Eri toimijoiden verkkosivut ja sosiaalinen media
- Toteutuneeseen harjoitteluun liittyvät lähteet (yksilöllisesti)

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla toteutetaan lähiopetusta sekä kampuksella että verkossa. Hoodle-alustan materiaali on käytössä ajasta ja paikasta riippumattomaan verkko-opetukseen. Opiskelijat tekevät töitä itsenäisesti mutta myös ryhmä- ja paritöinä.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opiskelijat orientoituvat opintojaksolla opintoihin liittyvään harjoitteluun.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus 5op, vastaa n. 135 tunnin työskentelyä (ohjaus, neuvonnat ja itsenäinen työskentely).

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Opiskelijan tulee suorittaa kaikki opintojakson Hoodle-pohjalla olevat tehtävät vähintään 40 %:sti.
Opiskelijan on suoritettava annettu harjoittelu ohjeistuksen mukaisesti.

Hyväksytty

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää kaikkien alla mainittujen kriteerien täyttymistä:

Opiskelija ?
- tuntee harjoittelukäytänteet
- osaa laatia harjoitteluhakemuksen
- osaa asettaa itselleen osaamisperusteisia oppimistavoitteita
- osaa kuvata tulkkauspalveluja käyttävien asiakasryhmien moninaisuutta
- osaa kuvata asiakkaan kohtaamisen keskeisiä periaatteita
- osaa kuvata viittomakielialan toimijoiden työtä ja tehtäviä
- kykenee keskustelemaan oppimastaan suhteessa opintojakson tavoitteisiin ja sisältöihin
- osaa kuvata viittomakielisissä keskusteluissa hyödynnettyjä monikanavaisia resursseja
- pärjää yksinkertaisissa viittomakielisissä arkikeskusteluissa
- tietää opastuksen perusteet
- suorittaa opintojakson kaikki tehtävät hyväksytysti.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson tavoitteet ja sisällöt ovat:
Opiskelija
- tuntee harjoittelukäytänteet ja osaa laatia harjoitteluhakemuksen sekä asettaa itselleen oppimistavoitteita
- osaa kuvata tulkkauspalveluja käyttävien asiakasryhmien moninaisuutta
- osaa kuvata asiakkaan kohtaamisen keskeisiä periaatteita
- tekee viittomakielialan toimijoiden työstä ja tehtävistä havaintoja ja keskustelee tekemistään havainnoista
- hyödyntää monikanavaisia resursseja viittomakielisissä keskusteluissa ja pärjää yksinkertaisissa viittomakielisissä arkikeskusteluissa
- tietää opastuksen perusteet.

Opintojakson sisältö:
- Viittomakielisen asiakaskunnan moninaisuuteen tutustuminen
- Viittomakielialan eri toimijoihin tutustuminen & verkostoituminen
- Eri asiakasryhmien ja viittomakielialan toimijoiden tilaisuuksiin osallistuminen sekä tulkattujen tilaisuuksien seuraaminen
- Asiakkaan kohtaaminen
- Viittomakielialan monikielisyyteen, -menetelmäisyyteen ja -kulttuurisuuteen tutustuminen
- Harjoittelun haku
- CV
- Oppimistavoitteiden asettaminen ja toteutumisen analysointi
- Harjoittelun raportointi
- Verstasviikko
- Viittomakielen taidonnäyttö
- Opastuksen periaatteet

Arviointiasteikko

Hyväksytty - Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelijan tulee suorittaa kaikki opintojakson tehtävät ja harjoitukset annettujen ohjeiden mukaisesti.

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää kaikkien alla mainittujen kriteerien täyttymistä:

Opiskelija
- tuntee harjoittelukäytänteet
- osaa laatia harjoitteluhakemuksen
- osaa asettaa itselleen osaamisperusteisia oppimistavoitteita
- osaa kuvata tulkkauspalveluja käyttävien asiakasryhmien moninaisuutta
- osaa kuvata asiakkaan kohtaamisen keskeisiä periaatteita
- osaa kuvata viittomakielialan toimijoiden työtä ja tehtäviä
- kykenee keskustelemaan oppimastaan suhteessa opintojakson tavoitteisiin ja sisältöihin
- osaa kuvata viittomakielisissä keskusteluissa hyödynnettyjä monikanavaisia resursseja
- pärjää yksinkertaisissa viittomakielisissä arkikeskusteluissa
- tietää opastuksen perusteet
- suorittaa opintojakson kaikki tehtävät hyväksytysti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksossa annetaan tehtävistä joko suoritettu - täydennettävä -palaute tai laadullinen palaute (harjoittelun haku, raportti, viittomakielen taidonnäyttö ja opastus).

Hylätty (0)

Opintojakson suoritus on hylätty, mikäli yksikin seuraavista toteutuu:

Opiskelija
- ei tunne keskeisiä harjoittelukäytänteitä
- ei osaa laatia harjoitteluhakemusta
- ei osaa asettaa itselleen osaamisperustaisia oppimistavoitteita
- kuvaa puutteellisesti tulkkauspalveluja käyttävien asiakasryhmien moninaisuutta
- kuvaa asiakkaan kohtaamisen keskeisiä periaatteita vaillinaisesti
- kuvaa suppeasti viittomakielialan toimijoiden työtä ja tehtäviä
- keskustelee niukasti ja pinnallisesti oppimastaan suhteessa opintojakson tavoitteisiin ja sisältöihin
- nimeää ylimalkaisesti viittomakielisissä keskusteluissa hyödynnettyjä monikanavaisia resursseja
- ei ymmärrä tai ei tule ymmärretyksi yksinkertaisissa viittomakielisissä arkikeskusteluissa
- ei tiedä opastuksen perusteita.
- suorittaa opintojakson tehtävät riittämättömästi.

Esitietovaatimukset

Opiskelijan tulee osata viittoa vähintään auttavasti. (TUVO1 Johdatus viittomakieleen tai vastaavat tiedot)

Lisätiedot

Oppija-taso

Opintojakson aikana perehdytään harjoitteluihin toimintaympäristönä, sekä harjoittelun eri vaiheisiin (hausta raportointiin). Opintojakson harjoittelu toteutetaan pääsääntöisesti ns. keräilynä, eli vierailemalla useissa eri paikoissa.

Opintojakso vaatii henkilökohtaista paikan päällä tapahtuvaa osallistumista eri toimijoiden erilaisiin tapahtumiin. Näin opiskelija pääsee tutustumaan ja verkostoitumaan sekä asiakas- että ammattikuntaan. Opintojaksoa ei voi suorittaa pelkästään verkossa.