Siirry suoraan sisältöön

Vuorovaikutuksen monimuotoisuus työelämässäLaajuus (3 op)

Tunnus: VAPTU5

Laajuus

3 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- Osaa selittää multimodaalisuuden käsitteen.
- Osaa eritellä, millaisia vuorovaikutuksen resursseja on olemassa.
- Osaa havainnollistaa, miten työelämän vuorovaikutustilanteisiin voidaan vaikuttaa multimodaalisuutta hyödyntäen.
- Osaa tunnistaa, miten voit kehittää oman osaamisestasi multimodaalisen vuorovaikutusosaamisen osalta.

Sisältö

Opintojakson tavoitteena on kehittää osallistujien vuorovaikutusosaamista kielellinen saavutettavuus huomioiden. Tavoitteena on oppia hahmottamaan, miten voi tukea vuorovaikutuksen sujuvuutta, kun asiakkaana on esimerkiksi puhetta tukevia tai korvaavia kommunikaatiotapoja käyttävä henkilö, suomen kieltä opiskeleva henkilö tai henkilö, jolla on haasteita kuulemisessa tai puheen ymmärtämisessä.

Opintojakso on suunnattu erityisesti työssään paljon eritaustaisia ihmisiä kohtaaville, joille laaja-alainen vuorovaikutusosaaminen on tärkeää. Opintojakson aikana opiskelija perehtyy multimodaaliseen näkemykseen vuorovaikutuksesta ja tarkastelee käsityksen hyödyntämistä eri toimintaympäristöissä. Multimodaalinen vuorovaikutusosaaminen perustuu ymmärrykseen vuorovaikutuksen monikanavaisuudesta ja -muotoisuudesta; vuorovaikutuksessa merkitykset välittyvät kielellisin ja ei-kielellisin keinoin (esim. eleet, katse ja kuvat). Opiskelija harjaantuu havainnoimaan vuorovaikutustilanteita laaja-alaisesti ja hyödyntämään vuorovaikutuksen moninaisia resursseja merkitysten välittämiseksi.

?

Lisätiedot

Taitaja

Opintojakson englanninkielisellä toteutuksella “Multimodal Interaction in professional contexts” on sama sisältö.

Enrollment

01.04.2025 - 24.05.2026

Timing

29.09.2025 - 31.07.2026

Number of ECTS credits allocated

3 op

Virtual portion

3 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

Kulttuurituotanto ja Tulkkaus

Campus

Nonstationary

Teaching languages
  • English
Seats

8 - 300

Degree programmes
  • Degree Programme in Sign Language Interpretation
Teachers
  • Hanna-Kaisa Turja
Teacher in charge

Hanna-Kaisa Turja

Objective

Student will be able to
- explain the concept of multimodality,
- identify different modes and channels of communication,
- demonstrate understanding of how the multimodal view on interaction can be used to influence the interaction in the workplace,
- identify how to develop one’s own skills in terms of multimodal interaction skills.

Content

Content:
The aim of the course is to develop interaction skills with a special focus on linguistic accessibility. The aim is to give an introduction on how to facilitate communication and promote linguistic accessibility when working with people whose access to interaction is challenged due to, for example, problems in hearing or whose linguistic resources are marginalised in the society (e.g. sign language users). The course is directed towards people whose profession entails encountering people from varied backgrounds, and who, therefore, need wide-ranging interaction skills.

During the course, the student becomes acquainted with a multimodal view of interaction and examines the utilization of the concept in different working environments. Multimodal interaction competence is based on an understanding of the multichannel and multimodal nature of interaction: meanings are conveyed by both verbal and non-verbal means (e.g. gestures, eye contact and images).

The student practices observing interaction situations and harness a range of interaction methods people use in order to understand and be understood.

Location and time

This is a self paced course in English. You can follow your own schedule. Just make sure you complete the course till the 31st of July.

Materials

You can find articles, literature and videos at the course.

Teaching methods

During the course, the student becomes acquainted with a multimodal view of interaction and examines the utilization of the concept in different working environments. The course is divided into sections which each take on a different focus on the topic. We recommend that you go through the topics in numerical order. However, it is possible for you to build your own path through the course topics.

Sometimes you need to complete a task or a reading before you can go on to the next task. If you find your access to the next activity restricted, check whether you have unfinished tasks or exercises.

Each topic has a set of learning activities which will help you to familiarize yourself with the course topics. After you have read or watched new materials you can test your knowledge with quizzes.

There are also discussion forums which will allow you to apply the new concepts and develop your understanding of the topic. Discussion forums will also allow you to learn from each other as you are asked to share and discuss your experiences or observations. Do use this opportunity to widen your horizons!

Assessment criteria, approved/failed

Pass-Fail.

Further information

The aim of the course is to develop interaction skills with a special focus on linguistic accessibility. The aim is to give an introduction on how to facilitate communication and promote linguistic accessibility when working with people whose access to interaction is challenged due to, for example, problems in hearing or whose linguistic resources are marginalised in the society (e.g. sign language users).

Evaluation scale

Pass - Fail

Assessment methods and criteria

Pass-Fail. To complete the course and to gain the study credits, you will need to do all the required learning activities and to complete the final exam with a passing grade.

Further information

The content of this course is similar to Finnish course “Vuorovaikutuksen moninaisuus työelämässä”.

Ilmoittautumisaika

01.04.2025 - 27.05.2026

Ajoitus

28.09.2025 - 31.07.2026

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Kulttuurituotanto ja Tulkkaus

Toimipiste

Paikkaan sitomaton

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

8 - 300

Koulutus
  • Tulkkauksen koulutus (AMK)
Opettaja
  • Hanna-Kaisa Turja
Vastuuopettaja

Hanna-Kaisa Turja

Ryhmät
  • AVOT_V_S25_KUO
    AVOT_V_S25_KUO
  • AVOT_V_S25_PKS
    AVOT_V_S25_PKS

Tavoitteet

Opiskelija
- Osaa selittää multimodaalisuuden käsitteen.
- Osaa eritellä, millaisia vuorovaikutuksen resursseja on olemassa.
- Osaa havainnollistaa, miten työelämän vuorovaikutustilanteisiin voidaan vaikuttaa multimodaalisuutta hyödyntäen.
- Osaa tunnistaa, miten voit kehittää oman osaamisestasi multimodaalisen vuorovaikutusosaamisen osalta.

Sisältö

Opintojakson tavoitteena on kehittää osallistujien vuorovaikutusosaamista kielellinen saavutettavuus huomioiden. Tavoitteena on oppia hahmottamaan, miten voi tukea vuorovaikutuksen sujuvuutta, kun asiakkaana on esimerkiksi puhetta tukevia tai korvaavia kommunikaatiotapoja käyttävä henkilö, suomen kieltä opiskeleva henkilö tai henkilö, jolla on haasteita kuulemisessa tai puheen ymmärtämisessä.

Opintojakso on suunnattu erityisesti työssään paljon eritaustaisia ihmisiä kohtaaville, joille laaja-alainen vuorovaikutusosaaminen on tärkeää. Opintojakson aikana opiskelija perehtyy multimodaaliseen näkemykseen vuorovaikutuksesta ja tarkastelee käsityksen hyödyntämistä eri toimintaympäristöissä. Multimodaalinen vuorovaikutusosaaminen perustuu ymmärrykseen vuorovaikutuksen monikanavaisuudesta ja -muotoisuudesta; vuorovaikutuksessa merkitykset välittyvät kielellisin ja ei-kielellisin keinoin (esim. eleet, katse ja kuvat). Opiskelija harjaantuu havainnoimaan vuorovaikutustilanteita laaja-alaisesti ja hyödyntämään vuorovaikutuksen moninaisia resursseja merkitysten välittämiseksi.

?

Aika ja paikka

Omaan tahtiin itsenäisesti suoritettava opintojakso. Viimeinen päivä palauttaa opintojakson tehtäviä on 31.7.2026.

Oppimateriaalit

Opintojaksolla on tarvittavat aineistot, kirjallisuus ja videot.

Opetusmenetelmät

Kurssin aikana opiskelija tutustuu vuorovaikutuksen monimuotoiseen näkökulmaan ja tarkastelee käsitteen hyödyntämistä eri työympäristöissä. Kurssi on jaettu osioihin, joista jokainen keskittyy eri aiheeseen. Suosittelemme, että käyt aiheet läpi numerojärjestyksessä. On kuitenkin mahdollista rakentaa oma polkusi kurssin aiheiden läpi.
Joskus sinun täytyy suorittaa tehtävä tai lukea materiaali ennen kuin voit siirtyä seuraavaan tehtävään. Jos pääsysi seuraavaan aktiviteettiin on rajoitettu, tarkista, onko sinulla keskeneräisiä tehtäviä tai harjoituksia.
Jokaisessa aiheessa on joukko oppimistoimintoja, jotka auttavat sinua tutustumaan kurssin aiheisiin. Luettuasi tai katsottuasi uudet materiaalit voit testata tietosi visailujen avulla.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Opintojakson hyväksyttyyn suoritukseen vaaditaan kaikkien tehtävien hyväksytty suoritus.

Lisätietoja opiskelijoille

Kurssin tavoitteena on kehittää vuorovaikutustaitoja erityisesti kielellisen saavutettavuuden näkökulmasta. Tavoitteena on antaa johdanto siihen, miten helpottaa viestintää ja edistää kielellistä saavutettavuutta työskenneltäessä henkilöiden kanssa, joiden vuorovaikutusmahdollisuudet ovat heikentyneet esimerkiksi kuulon ongelmien vuoksi tai joiden kielelliset resurssit ovat yhteiskunnassa marginaalisessa asemassa (esim. viittomakielen käyttäjät).

Arviointiasteikko

Hyväksytty - Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Suoritettu-hylätty.

Lisätiedot

Taitaja

Opintojakson englanninkielisellä toteutuksella “Multimodal Interaction in professional contexts” on sama sisältö.

Enrollment

01.04.2024 - 23.05.2025

Timing

30.09.2024 - 31.07.2025

Number of ECTS credits allocated

3 op

Virtual portion

3 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

Kulttuurituotanto ja Tulkkaus

Campus

Nonstationary

Teaching languages
  • English
Seats

8 - 200

Degree programmes
  • Degree Programme in Sign Language Interpretation
Teachers
  • Hanna-Kaisa Turja
Teacher in charge

Hanna-Kaisa Turja

Objective

Student will be able to
- explain the concept of multimodality,
- identify different modes and channels of communication,
- demonstrate understanding of how the multimodal view on interaction can be used to influence the interaction in the workplace,
- identify how to develop one’s own skills in terms of multimodal interaction skills.

Content

Content:
The aim of the course is to develop interaction skills with a special focus on linguistic accessibility. The aim is to give an introduction on how to facilitate communication and promote linguistic accessibility when working with people whose access to interaction is challenged due to, for example, problems in hearing or whose linguistic resources are marginalised in the society (e.g. sign language users). The course is directed towards people whose profession entails encountering people from varied backgrounds, and who, therefore, need wide-ranging interaction skills.

During the course, the student becomes acquainted with a multimodal view of interaction and examines the utilization of the concept in different working environments. Multimodal interaction competence is based on an understanding of the multichannel and multimodal nature of interaction: meanings are conveyed by both verbal and non-verbal means (e.g. gestures, eye contact and images).

The student practices observing interaction situations and harness a range of interaction methods people use in order to understand and be understood.

Location and time

This is a self paced course in English. You can follow your own schedule. Just make sure you complete the course till the 31st of July.

Teaching methods

During the course, the student becomes acquainted with a multimodal view of interaction and examines the utilization of the concept in different working environments. The course is divided into sections which each take on a different focus on the topic. We recommend that you go through the topics in numerical order. However, it is possible for you to build your own path through the course topics.

Sometimes you need to complete a task or a reading before you can go on to the next task. If you find your access to the next activity restricted, check whether you have unfinished tasks or exercises.

Each topic has a set of learning activities which will help you to familiarize yourself with the course topics. After you have read or watched new materials you can test your knowledge with quizzes.

There are also discussion forums which will allow you to apply the new concepts and develop your understanding of the topic. Discussion forums will also allow you to learn from each other as you are asked to share and discuss your experiences or observations. Do use this opportunity to widen your horizons!

Assessment criteria, approved/failed

Pass-Fail.

Further information

The aim of the course is to develop interaction skills with a special focus on linguistic accessibility. The aim is to give an introduction on how to facilitate communication and promote linguistic accessibility when working with people whose access to interaction is challenged due to, for example, problems in hearing or whose linguistic resources are marginalised in the society (e.g. sign language users).

Evaluation scale

Pass - Fail

Assessment methods and criteria

Pass-Fail. To complete the course and to gain the study credits, you will need to do all the required learning activities and to complete the final exam with a passing grade.

Further information

The content of this course is similar to Finnish course “Vuorovaikutuksen moninaisuus työelämässä”.

Ilmoittautumisaika

01.04.2024 - 24.05.2025

Ajoitus

16.09.2024 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Kulttuurituotanto ja Tulkkaus

Toimipiste

Paikkaan sitomaton

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

8 - 200

Koulutus
  • Tulkkauksen koulutus (AMK)
Opettaja
  • Hanna-Kaisa Turja
Vastuuopettaja

Hanna-Kaisa Turja

Tavoitteet

Opiskelija
- Osaa selittää multimodaalisuuden käsitteen.
- Osaa eritellä, millaisia vuorovaikutuksen resursseja on olemassa.
- Osaa havainnollistaa, miten työelämän vuorovaikutustilanteisiin voidaan vaikuttaa multimodaalisuutta hyödyntäen.
- Osaa tunnistaa, miten voit kehittää oman osaamisestasi multimodaalisen vuorovaikutusosaamisen osalta.

Sisältö

Opintojakson tavoitteena on kehittää osallistujien vuorovaikutusosaamista kielellinen saavutettavuus huomioiden. Tavoitteena on oppia hahmottamaan, miten voi tukea vuorovaikutuksen sujuvuutta, kun asiakkaana on esimerkiksi puhetta tukevia tai korvaavia kommunikaatiotapoja käyttävä henkilö, suomen kieltä opiskeleva henkilö tai henkilö, jolla on haasteita kuulemisessa tai puheen ymmärtämisessä.

Opintojakso on suunnattu erityisesti työssään paljon eritaustaisia ihmisiä kohtaaville, joille laaja-alainen vuorovaikutusosaaminen on tärkeää. Opintojakson aikana opiskelija perehtyy multimodaaliseen näkemykseen vuorovaikutuksesta ja tarkastelee käsityksen hyödyntämistä eri toimintaympäristöissä. Multimodaalinen vuorovaikutusosaaminen perustuu ymmärrykseen vuorovaikutuksen monikanavaisuudesta ja -muotoisuudesta; vuorovaikutuksessa merkitykset välittyvät kielellisin ja ei-kielellisin keinoin (esim. eleet, katse ja kuvat). Opiskelija harjaantuu havainnoimaan vuorovaikutustilanteita laaja-alaisesti ja hyödyntämään vuorovaikutuksen moninaisia resursseja merkitysten välittämiseksi.

?

Aika ja paikka

Opintojaksossa ei ole webinaareja eikä lähiopetusta.

Oppimateriaalit

Opintojakson aineistot ovat verkkoaineistoja, jotka ovat Hoodle-oppimisympäristössä.

Opetusmenetelmät

Opintojakso suoritetaan itsenäisesti verkossa omassa rytmissä. Opintojakso on pitkälle automatisoitu opintojakso. Opintojakso sisältää opetusvideoita, erilaisia luku- ja kirjoitustehtäviä ja osaamista arvioivia verkkotestejä. Opintojaksolla on keskustelutehtäviä, joissa osassa käytetään perustana erilaista verkkoaineistoa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso vastaa noin 81 tunnin työmäärää.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Opintojakso hyväksytty suoritus edellyttää opintojakson kaikkien tehtävien hyväksyttyä suoritusta.
Opintojakso hylätään, mikäli opiskelija ei ole suorittanut kaikkia tehtäviä hyväksytysti.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksolla sukelletaan vuorovaikutuksen monimuotoisuuteen työelämässä. Opintojaksolla vuorovaikutusta tarkastellaan esimerkiksi puhuttujen ja visuaalisten kielten, kirjoitetun kielen, kuvan ja tilan näkökulmasta. Lisäksi opintojaksolla pohditaan virtuaalisen tilan ja vuorovaikutuksen suhdetta. Opiskelija tutustuu myös yleensä multimodaaliseen vuorovaikutukseen työelämässä ja havainnoi vuorovaikutusta.
Opintojakso näyttää konkreettisesti, miten jokainen voi toimia vuorovaikutusta tukevalla tavalla työelämässä.
Kun vuorovaikutuksen erilaisia mahdollisuuksia käytetään työelämässä, edistetään samalla työelämän yhdenvertaisuutta ja osallisuutta!
Opintojakso sopii kaikille ammattialoille ja monenlaisissa työtehtävissä toimiville asiantuntijoille ja ammattilaisille.

Arviointiasteikko

Hyväksytty - Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksolla käytetään erilaista arviointia. Osa opintojakson tehtävistä edellyttää tietyn osaamistason osoittamista.

Lisätiedot

Taitaja

Opintojakson englanninkielisellä toteutuksella “Multimodal Interaction in professional contexts” on sama sisältö.

Ilmoittautumisaika

16.08.2023 - 30.06.2024

Ajoitus

21.09.2023 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Kulttuurituotanto ja Tulkkaus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 200

Koulutus
  • Yhteisöpedagogin koulutus (AMK), työyhteisön kehittäjä
  • Tulkkauksen koulutus (AMK)
  • Kulttuurituotannon koulutus (AMK)
  • Yhteisöpedagogin koulutus (AMK)
Opettaja
  • Hanna-Kaisa Turja

Tavoitteet

Opiskelija
- Osaa selittää multimodaalisuuden käsitteen.
- Osaa eritellä, millaisia vuorovaikutuksen resursseja on olemassa.
- Osaa havainnollistaa, miten työelämän vuorovaikutustilanteisiin voidaan vaikuttaa multimodaalisuutta hyödyntäen.
- Osaa tunnistaa, miten voit kehittää oman osaamisestasi multimodaalisen vuorovaikutusosaamisen osalta.

Sisältö

Opintojakson tavoitteena on kehittää osallistujien vuorovaikutusosaamista kielellinen saavutettavuus huomioiden. Tavoitteena on oppia hahmottamaan, miten voi tukea vuorovaikutuksen sujuvuutta, kun asiakkaana on esimerkiksi puhetta tukevia tai korvaavia kommunikaatiotapoja käyttävä henkilö, suomen kieltä opiskeleva henkilö tai henkilö, jolla on haasteita kuulemisessa tai puheen ymmärtämisessä.

Opintojakso on suunnattu erityisesti työssään paljon eritaustaisia ihmisiä kohtaaville, joille laaja-alainen vuorovaikutusosaaminen on tärkeää. Opintojakson aikana opiskelija perehtyy multimodaaliseen näkemykseen vuorovaikutuksesta ja tarkastelee käsityksen hyödyntämistä eri toimintaympäristöissä. Multimodaalinen vuorovaikutusosaaminen perustuu ymmärrykseen vuorovaikutuksen monikanavaisuudesta ja -muotoisuudesta; vuorovaikutuksessa merkitykset välittyvät kielellisin ja ei-kielellisin keinoin (esim. eleet, katse ja kuvat). Opiskelija harjaantuu havainnoimaan vuorovaikutustilanteita laaja-alaisesti ja hyödyntämään vuorovaikutuksen moninaisia resursseja merkitysten välittämiseksi.

?

Arviointiasteikko

Hyväksytty - Hylätty

Lisätiedot

Taitaja

Opintojakson englanninkielisellä toteutuksella “Multimodal Interaction in professional contexts” on sama sisältö.

Ilmoittautumisaika

02.07.2023 - 30.06.2024

Ajoitus

15.09.2023 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Kulttuurituotanto ja Tulkkaus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 200

Koulutus
  • Yhteisöpedagogin koulutus (AMK), työyhteisön kehittäjä
  • Tulkkauksen koulutus (AMK)
  • Kulttuurituotannon koulutus (AMK)
  • Yhteisöpedagogin koulutus (AMK)
Opettaja
  • Hanna-Kaisa Turja
Vastuuopettaja

Hanna-Kaisa Turja

Tavoitteet

Opiskelija
- Osaa selittää multimodaalisuuden käsitteen.
- Osaa eritellä, millaisia vuorovaikutuksen resursseja on olemassa.
- Osaa havainnollistaa, miten työelämän vuorovaikutustilanteisiin voidaan vaikuttaa multimodaalisuutta hyödyntäen.
- Osaa tunnistaa, miten voit kehittää oman osaamisestasi multimodaalisen vuorovaikutusosaamisen osalta.

Sisältö

Opintojakson tavoitteena on kehittää osallistujien vuorovaikutusosaamista kielellinen saavutettavuus huomioiden. Tavoitteena on oppia hahmottamaan, miten voi tukea vuorovaikutuksen sujuvuutta, kun asiakkaana on esimerkiksi puhetta tukevia tai korvaavia kommunikaatiotapoja käyttävä henkilö, suomen kieltä opiskeleva henkilö tai henkilö, jolla on haasteita kuulemisessa tai puheen ymmärtämisessä.

Opintojakso on suunnattu erityisesti työssään paljon eritaustaisia ihmisiä kohtaaville, joille laaja-alainen vuorovaikutusosaaminen on tärkeää. Opintojakson aikana opiskelija perehtyy multimodaaliseen näkemykseen vuorovaikutuksesta ja tarkastelee käsityksen hyödyntämistä eri toimintaympäristöissä. Multimodaalinen vuorovaikutusosaaminen perustuu ymmärrykseen vuorovaikutuksen monikanavaisuudesta ja -muotoisuudesta; vuorovaikutuksessa merkitykset välittyvät kielellisin ja ei-kielellisin keinoin (esim. eleet, katse ja kuvat). Opiskelija harjaantuu havainnoimaan vuorovaikutustilanteita laaja-alaisesti ja hyödyntämään vuorovaikutuksen moninaisia resursseja merkitysten välittämiseksi.

?

Oppimateriaalit

Opintojaksolla käytetään aineistoa, joka löytyy digitaalisesti opintojaksolta.

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla opiskellaan omaan tahtiin verkossa itsenäisesti. Opintojaksolla on luku- ja kirjoitustehtäviä, keskusteluita sekä esimerkiksi osallistavan ja saavutettavan tapahtuman suunnittelu.

Arviointiasteikko

Hyväksytty - Hylätty

Lisätiedot

Taitaja

Opintojakson englanninkielisellä toteutuksella “Multimodal Interaction in professional contexts” on sama sisältö.