Tulkki (AMK) - polkuopinnot, tulkkaus ja kommunikaatio-ohjaus: Tulkki (AMK) -polkuopinnot, tulkkaus ja kommunikaatio-ohjaus lv 24-25
Tunnus: TU-TK-POLKU-2024
Kuvaus
Humakin opetussuunnitelmat ovat osaamisperustaisia ja rakentuvat opintokokonaisuuksista. Tulkki (AMK) - tulkkaus ja kommunikaatio-ohjaus polkuopinnot (60 op) koostuvat perusopinnoista (12 op) ja valinnaisista polkuopinnoista (48 op). Tässä opetussuunnitelmassa on esitelty polkuopintojen perussisältö. Jos opiskelijalla on aiempaa osaamista viittomakielestä tai tulkkauksesta ja kommunikaatio-ohjauksesta, räätälöidään polkuopinnot aiemman osaamisen perusteella.
Opetussuunnitelman kehittäminen ja työelämäyhteistyö
Opetussuunnitelmaa on kehitetty yhdessä työelämän, opetushenkilöstön ja opiskelijoiden kanssa vastaamaan alan tulevaisuuden osaamistarpeita. Opetuksen toteutuksessa huomioidaan opiskelijakyselyistä ja alumniverkostoista saatava tieto.
Opiskelijat voivat opintojensa aikana opiskella eri oppimisyhteisöissä; verkossa, kampuksella, kansainvälisissä ympäristöissä, työelämässä ja TKI-toiminnassa (eli tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiohankkeissa).
Opetussuunnitelman kehittämistyön keskiössä on myös opiskelijoiden valmennuksen ja ohjauksen kehittäminen. Jokaisella opiskelijalla on opintojensa aikana mahdollisuus henkilökohtaiseen valmennukseen ja mahdollisuus rakentaa joustavasti yksilöllistä, opiskelijalähtöistä oppimispolkuaan.
Lisätiedot
Humakissa opetuksen lähtökohtana on valmennuspedagogiikka. Valmennuspedagogiikan keskeisiä elementtejä ovat työelämäperustainen ja yhteisöllinen oppiminen sekä vuorovaikutus. Opiskelijan osaaminen rakentuu sekä opetuksen että käytännön kokemuksien, kuten työelämäprojektien ja harjoitteluiden, kautta.
Tulkkikoulutus haastaa opiskelija asettamaan itselleen opintojen edetessä yhä vaativampia tehtäviä. Opintojaksojen osaamistavoitteet syvenevät opintojen edetessä. Opintojaksot on sisällön syvyyden ja vaativuuden perusteella luokiteltu tasoille oppija, taitaja ja kehittäjä. Opintojen alussa opiskelija on oppija, opintojen edetessä opiskelija on taitaja ja soveltaja ja opintojen loppuvaiheessa opiskelija on tutkiva ja osallistuva kehittäjä.
Jo Tulkki (AMK) -tutkintoon haettaessa valitaan suuntautumisvaihtoehto: Viittomakielen tulkkaus tai Tulkkaus ja kommunikaatio-ohjaus.
Viittomakielen tulkkauksessa keskitytään suomalaiseen viittomakieleen ja tulkkaukseen. Koulutukseen hyväksytään myös kuuroja opiskelijoita. Opinnot haastavat uuden kielen ja kulttuurin oppimiseen, mikä on antoisaa, mutta vaatii aktiivista panostusta opiskelijalta.
Tulkkaus ja kommunikaatio-ohjaus -koulutuksesta valmistuu vuorovaikutuksen ja kommunikointia tukevien keinojen asiantuntijoita. He voivat toimia tulkkina eri-ikäisille asiakkaille, joilla on puhe- ja kommunikaatiovaikeuksia. Tämän lisäksi vahva pedagoginen osaaminen luo perustan vuorovaikutuskäytänteiden kehittämiseen. Koulutuksesta valmistunut tulkki voi toimia kommunikaation ohjaus-, neuvonta- ja valmennustehtävissä.
Koulutuksen lopussa opiskelija voi syventää osaamistaan joko kielellisen saavutettavuuden, pedagogiikan, kirjoitustulkkauksen tai kuurosokeille tulkkauksen parissa.Kansainvälisyysosaamistaan opiskelija voi vahvistaa esimerkiksi vaihto-opiskelujaksolla tai harjoittelussa ulkomaisessa työpaikassa, opintomatkalla tai kansainvälisessä hankkeessa. Lisäksi Humakin yhteisiä opintoja voi suorittaa myös englanniksi.
Osaamistavoitteet
Humakin ammattikorkeakoulututkintojen yhteisten opintojen osaamistavoitteet pohjautuvat kaikille ammattikorkeakoulututkinnoille yhteisiin kompetensseihin (https://opiskelijanopas.humak.fi/?page_id=920#Yhteiset_kompetenssit). Yhteiset kompetenssit ovat oppimaan oppiminen, työelämässä toimiminen, eettisyys, kansainvälisyys ja monikulttuurisuus sekä ennakoiva kehittäminen. Yhteiset kompetenssit luovat perustan työelämässä toimimiselle, yhteistyölle ja asiantuntijuuden kehittymiselle.
Tulkki (AMK) -tutkinnon osaamistavoitteet perustuvat Tulkki (AMK) -tutkinnon alakohtaisiin kompetensseihin (https://opiskelijanopas.humak.fi/?page_id=920#Koulutuskohtaiset_kompetenssit). Kompetenssit jaetaan neljään teemaan: tulkin ammatillinen osaaminen, tulkkaustaidot ja työkielten osaaminen, viestintä- ja vuorovaikutusosaaminen, monikulttuurisuus- ja toimintaympäristöosaaminen.
Tulkki AMK -tutkinto on ammatillisesti suuntautunut Bachelor-tason korkeakoulututkinto. Tutkinto vastaa Suomen kansallisen tutkintojärjestelmän ammattikorkeakoulututkinnolle asettamia kriteereitä sekä sijoittuu tutkintojen ja muun osaamisen eurooppalaisen ja kansallisen viitekehyksen tasolle 6.
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2024-2025 | 2025-2026 | Syksy 2024 | Kevät 2025 | Syksy 2025 | 1. / 2024 | 2. / 2025 | 3. / 2025 | 1. / 2025 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
TU-TK-1001 |
Perusopinnot
(Valitaan kaikki ) |
12 | |||||||||
TU-TK-POPE-KATO |
Työelämäosaajaksi kehittyminen
(Valitaan kaikki ) |
7 | |||||||||
KATO1 | Opiskelu- ja digitaidot | 5 | |||||||||
KATO2B | Urasuunnittelun perusteet | 2 | |||||||||
TU-TK-POPE-KAVU |
Vuorovaikutusosaaminen
(Valitaan kaikki ) |
5 | |||||||||
KAVU2 | Työelämän tekstitaidot | 5 | |||||||||
TU-TK-1002 |
Valinnaiset tulkkiopiskelijan polkuopinnot (Avoin AMK)
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 0) |
0 | |||||||||
TU-TK-POVAL-TUSA |
Kielellinen saavutettavuus
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 0) |
0 | |||||||||
TUSA1 | Mitä kieli on? | 5 | |||||||||
TUSA2 | Kieli ja teknologia | 5 | |||||||||
TU-TK-POVAL-TUVO |
Viittomakielen oppija
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 0) |
0 | |||||||||
TUVO1 | Johdatus viittomakieleen | 5 | |||||||||
TUVO2 | Viittomakieli arkielämässä | 5 | |||||||||
TU-TK-POVAL-TUKO |
Kommunikointia tukevat keinot ja menetelmät
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 0) |
0 | |||||||||
TUKO1 | Tulkin ja kommunikaatio-ohjaajan moninainen asiakaskunta | 5 | |||||||||
TUKO2 | Kuvakommunikointi ja kommunikoinnin apuvälineet | 5 | |||||||||
TUKO3 | Viitotut ja keholliset kommunikointikeinot | 5 | |||||||||
TUKO4 | Selkoilmaisu | 5 | |||||||||
TU-TK-POVAL-1008 |
Tulkkauksen perusteet
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 0) |
0 | |||||||||
TUPE1 | Tulkkauspalvelun perusteet | 5 | |||||||||
TU-TK-POVAL-1009 |
Tulkkauksen vapaasti valittavat opinnot
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 0) |
0 | |||||||||
VAPHU4 | Ruotsin kielen valmentavat opinnot | 3 | |||||||||
VAPHU5 | Englannin kielen valmentavat opinnot | 3 | |||||||||
VAPTU5 | Vuorovaikutuksen monimuotoisuus työelämässä | 3 | |||||||||
Yhteensä | 60 | 66 | 0 | 44.5 | 21.5 | 0 | 44.5 | 10.85 | 10.85 | 0 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
Opintojen rakenne AMK
AMK-asetuksen mukaiset luokittelut AMK-tutkintoa varten
Ammattiopinto |
Mitä kieli on? |
Kieli ja teknologia |
Johdatus viittomakieleen |
Viittomakieli arkielämässä |
Harjoittelu |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
Opinnäytetyö |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
Perusopinto |
Opiskelu- ja digitaidot |
Työelämän tekstitaidot |
Vapaasti valittava opinto |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
Luokittelemattomat |
Urasuunnittelun perusteet |
Tulkin ja kommunikaatio-ohjaajan moninainen asiakaskunta |
Kuvakommunikointi ja kommunikoinnin apuvälineet |
Viitotut ja keholliset kommunikointikeinot |
Selkoilmaisu |
Tulkkauspalvelun perusteet |
Ruotsin kielen valmentavat opinnot |
Englannin kielen valmentavat opinnot |
Vuorovaikutuksen monimuotoisuus työelämässä |
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) |
---|---|---|
TU-TK-1001 |
Perusopinnot
(Valitaan kaikki) |
12 |
TU-TK-POPE-KATO |
Työelämäosaajaksi kehittyminen
(Valitaan kaikki) |
7 |
KATO1 | Opiskelu- ja digitaidot | 5 |
KATO2B | Urasuunnittelun perusteet | 2 |
TU-TK-POPE-KAVU |
Vuorovaikutusosaaminen
(Valitaan kaikki) |
5 |
KAVU2 | Työelämän tekstitaidot | 5 |
TU-TK-1002 |
Valinnaiset tulkkiopiskelijan polkuopinnot (Avoin AMK)
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 0) |
0 |
TU-TK-POVAL-TUSA |
Kielellinen saavutettavuus
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 0) |
0 |
TUSA1 | Mitä kieli on? | 5 |
TUSA2 | Kieli ja teknologia | 5 |
TU-TK-POVAL-TUVO |
Viittomakielen oppija
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 0) |
0 |
TUVO1 | Johdatus viittomakieleen | 5 |
TUVO2 | Viittomakieli arkielämässä | 5 |
TU-TK-POVAL-TUKO |
Kommunikointia tukevat keinot ja menetelmät
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 0) |
0 |
TUKO1 | Tulkin ja kommunikaatio-ohjaajan moninainen asiakaskunta | 5 |
TUKO2 | Kuvakommunikointi ja kommunikoinnin apuvälineet | 5 |
TUKO3 | Viitotut ja keholliset kommunikointikeinot | 5 |
TUKO4 | Selkoilmaisu | 5 |
TU-TK-POVAL-1008 |
Tulkkauksen perusteet
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 0) |
0 |
TUPE1 | Tulkkauspalvelun perusteet | 5 |
TU-TK-POVAL-1009 |
Tulkkauksen vapaasti valittavat opinnot
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 0) |
0 |
VAPHU4 | Ruotsin kielen valmentavat opinnot | 3 |
VAPHU5 | Englannin kielen valmentavat opinnot | 3 |
VAPTU5 | Vuorovaikutuksen monimuotoisuus työelämässä | 3 |