Yhteisöpedagogi (AMK) polkuopinnot 60 op (monimuoto-opinnot): Yhteisöpedagogin polkuopinnot (monimuoto-opinnot) syksy 2024
Tunnus: YP-KAMPUSPOLKU-2024
Kuvaus
Humakin opetussuunnitelmat ovat osaamisperustaisia ja rakentuvat opintokokonaisuuksista. Opintojaksot on sisällön syvyyden ja vaativuuden perusteella luokiteltu oppija-, taitaja- ja kehittäjätasoiksi.
Yhteisöpedagogin polkuopinnot ovat 60 opintopistettä ja koostuvat seuraavista opinnoista:
- Polkuopintojen perusopinnoista (AMK) (12 op),
- Yhteisöpedagogin polkuopintojen perusopinnoista (40 op)
- Yhteisöpedagogin valinnaisista opinnoista (vähintään 8 op)
Polun alussa opiskelija tekee ensin polkuopintojen perusopinnoista erityisesti Opiskelu- ja digitaidot 5 op sekä Työelämän tekstitaidot 5 op. Urasuunnittelun menetelmät 2 op opintoihin kytkeytyy opiskelijan ohjaus ja valmennus koko polun opintojen ajan.
Opiskelija suorittaa polussa Yhteisöpedagogin polkuopintojen perusopinnot (40 op). Perusopintojen lisäksi opiskelija voi valita suorittavansa joko ammatillisia suuntautumisopintoja (10 op) tai valita yhteisöpedagogin muita valinnaisia opintoja vähintään 8 op. Ammatilliset suuntautumisopinnot (10 op) voi valita joko järjestö-, nuorisotyön tai työyhteisöjen kehittämisen suuntautumisopinnoista.
Yhteisöpedagogi (AMK) polkuopinnoista voit jatkaa erillishaun kautta suorittamaan Yhteisöpedagogi (AMK) tutkintoa. Yhteisöpedagogikoulutuksesta (AMK) valmistuu nuorisotyön, järjestötyön, työyhteisöjen kehittämisen ja seikkailukasvatuksen ammattilaiseksi. Yhteisöpedagogin ammattitaito perustuu monipuoliseen osaamiseen, vuorovaikutuksen ja yhteisön vahvistamiseen sekä osallisuuden rakentamiseen. Yhteisöpedagogi on arvostavan kohtaamisen ammattilainen, joka voi työskennellä moninaisissa tehtävissä ja toimintaympäristöissä yhteiskunnan eri sektoreilla. Yhteisöpedagogikoulutuksessa korostuu työelämän tarpeista lähtevä osaamisen kehittäminen.
Opetussuunnitelman kehittäminen ja työelämäyhteistyö
Opetussuunnitelmaa on kehitetty yhdessä työelämän, opetushenkilöstön ja opiskelijoiden kanssa vastaamaan alan tulevaisuuden osaamistarpeita. Osana opetussuunnitelman kehittämistyötä on tehty oppimisympäristöjen ja -yhteisöjen konseptointia.
Opetussuunnitelmatyössä on paneuduttu opiskelijoiden valmennuksen ja ohjauksen kehittämiseen. Jokaisella opiskelijalla on opintojensa aikana mahdollisuus henkilökohtaiseen valmennukseen ja mahdollisuus rakentaa joustavasti yksilöllistä, opiskelijalähtöistä oppimispolkuaan.
Lisätiedot
Humakissa opetuksen lähtökohtana on valmennuspedagogiikka. Valmennuspedagogiikan keskeisiä elementtejä ovat työelämäperustainen ja yhteisöllinen oppiminen sekä vuorovaikutus. Opiskelijan osaaminen rakentuu sekä opetuksen että käytännön kokemuksien, kuten työelämäprojektien ja harjoitteluiden, kautta.
Valmennuspedagogiikka haastaa opiskelija asettamaan itselleen opintojen edetessä yhä vaativampia tehtäviä. Opintojaksojen osaamistavoitteet syvenevät opintojen edetessä.
Osaamistavoitteet
Humakin ammattikorkeakoulututkintojen yhteisten opintojen osaamistavoitteet pohjautuvat kaikille ammattikorkeakoulututkinnoille yhteisiin kompetensseihin. Yhteiset kompetenssit ovat oppimaan oppiminen, työelämässä toimiminen, eettisyys, kansainvälisyys ja monikulttuurisuus sekä ennakoiva kehittäminen. Yhteiset kompetenssit luovat perustan työelämässä toimimiselle, yhteistyölle ja asiantuntijuuden kehittymiselle.
Yhteisöpedagogitutkinnon osaamistavoitteet kiinnittyvät yhteisöpedagogitutkinnon kompetensseihin, jotka ovat yhteisöllinen, pedagoginen, yhteiskunnallinen ja vaikuttamis- ja kehittämisosaaminen. Näiden lisäksi painotus on vahvasti myös kansainvälisen osaamisen edistämisessä.
Yhteisöpedagogitutkinnon opetussuunnitelma pohjautuu Humakin inhimilliseen arvoperustaan ja nuorisotyön, järjestötyön, seikkailukasvatuksen ja työyhteisöjen kehittämisen erityisosaamiseen. Koulutamme osaajia, joilla on rohkeutta puolustaa ihmistä, inhimillisyyttä ja kansalaisoikeuksia.
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2024-2025 | 2025-2026 | Syksy 2024 | Kevät 2025 | Syksy 2025 | 1. / 2024 | 2. / 2025 | 3. / 2025 | 1. / 2025 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
POPET-1001 |
Polkuopintojen perusopinnot (AMK)
(Valitaan kaikki ) |
12 | |||||||||
KATO1 | Opiskelu- ja digitaidot | 5 | |||||||||
KATO2B | Urasuunnittelun perusteet | 2 | |||||||||
KAVU2 | Työelämän tekstitaidot | 5 | |||||||||
YP-1015 |
Yhteisöpedagogin polkuopintojen perusopinnot
(Valitaan kaikki ) |
50 | |||||||||
KAKE1 | Ekososiaalinen sivistys ja saavutettavuus | 5 | |||||||||
KAVU1 | Vuorovaikutus | 5 | |||||||||
YP-1015-YPTY |
Yhteisöpedagogin työkentät
(Valitaan kaikki ) |
20 | |||||||||
YPTY1 | Yhteisöpedagogin ammatillinen osaaminen | 10 | |||||||||
YPTY2 | Ammatillinen harjoittelu 1: Yhteisöpedagogin työkenttiin tutustuminen | 10 | |||||||||
YP-POPE-1001 |
Yhteisöllinen ja pedagoginen osaaminen
(Valitaan kaikki ) |
20 | |||||||||
YPPE1 | Yhteisöllinen pedagogiikka | 5 | |||||||||
YPPE2 | Ohjaaminen ja toiminnalliset menetelmät | 5 | |||||||||
YPPE3 | Toimijuuden ja osallisuuden vahvistaminen yhteiskunnassa | 5 | |||||||||
YPPE4 | Ihmisoikeuksien ja moninaisuuden edistäminen | 5 | |||||||||
Yhteensä | 60 | 62 | 0 | 37 | 25 | 0 | 37 | 15 | 10 | 0 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
Opintojen rakenne AMK
AMK-asetuksen mukaiset luokittelut AMK-tutkintoa varten
Ammattiopinto |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
Harjoittelu |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
Opinnäytetyö |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
Perusopinto |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
Vapaasti valittava opinto |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
Luokittelemattomat |
Opiskelu- ja digitaidot |
Urasuunnittelun perusteet |
Työelämän tekstitaidot |
Ekososiaalinen sivistys ja saavutettavuus |
Vuorovaikutus |
Yhteisöpedagogin ammatillinen osaaminen |
Ammatillinen harjoittelu 1: Yhteisöpedagogin työkenttiin tutustuminen |
Yhteisöllinen pedagogiikka |
Ohjaaminen ja toiminnalliset menetelmät |
Toimijuuden ja osallisuuden vahvistaminen yhteiskunnassa |
Ihmisoikeuksien ja moninaisuuden edistäminen |
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) |
---|---|---|
POPET-1001 |
Polkuopintojen perusopinnot (AMK)
(Valitaan kaikki) |
12 |
KATO1 | Opiskelu- ja digitaidot | 5 |
KATO2B | Urasuunnittelun perusteet | 2 |
KAVU2 | Työelämän tekstitaidot | 5 |
YP-1015 |
Yhteisöpedagogin polkuopintojen perusopinnot
(Valitaan kaikki) |
50 |
KAKE1 | Ekososiaalinen sivistys ja saavutettavuus | 5 |
KAVU1 | Vuorovaikutus | 5 |
YP-1015-YPTY |
Yhteisöpedagogin työkentät
(Valitaan kaikki) |
20 |
YPTY1 | Yhteisöpedagogin ammatillinen osaaminen | 10 |
YPTY2 | Ammatillinen harjoittelu 1: Yhteisöpedagogin työkenttiin tutustuminen | 10 |
YP-POPE-1001 |
Yhteisöllinen ja pedagoginen osaaminen
(Valitaan kaikki) |
20 |
YPPE1 | Yhteisöllinen pedagogiikka | 5 |
YPPE2 | Ohjaaminen ja toiminnalliset menetelmät | 5 |
YPPE3 | Toimijuuden ja osallisuuden vahvistaminen yhteiskunnassa | 5 |
YPPE4 | Ihmisoikeuksien ja moninaisuuden edistäminen | 5 |