Kulttuurituottaja AMK 240 OPS 2023: Kulttuurituotannon tutkinto-ohjelma 25-26
Tunnus: KU-AMK-2023
Kuvaus
Humakin opetussuunnitelmat ovat osaamisperustaisia ja rakentuvat opintokokonaisuuksista. Kulttuurituottaja (AMK) -tutkinto (240 opintopistettä) koostuu yhteisistä opinnoista (75 op), ammatillisista perusopinnoista (130 op), ammatillista suuntautumisopinnoista (15 op) ja vapaasti valittavista opinnoista (20 op). Opintoihin sisältyy 50 op harjoittelua ja 15 op:n laajuinen opinnäytetyö. Ammatillisissa suuntautumisopinnoissa voi suuntautua sisältöjen tuottamiseen, palvelujen tuottamiseen ja välittäjätoimintaan tai elämysten ja tapahtuminen tuottamiseen.
Kulttuurituottaja (AMK) -koulutuksesta valmistuu suunnittelu-, tuotanto- ja asiantuntijatehtäviin kykeneviä kulttuurituotannon ammattilaisia. Heillä on asiantuntijavalmiuksia kulttuurin ja taiteen ymmärtämiseen, tuotantojen hallinto- ja johtotehtäviin sekä luovien alojen yrittäjänä toimimiseen.
Opetussuunnitelman kehittäminen ja työelämäyhteistyö
Opetussuunnitelmaa on kehitetty yhdessä työelämän, opetushenkilöstön ja opiskelijoiden kanssa vastaamaan alan tulevaisuuden osaamistarpeita. Osana opetussuunnitelman kehittämistyötä on tehty oppimisympäristöjen ja -yhteisöjen konseptointia. Opiskelijat voivat opintojensa aikana osallistua opintojaksoille eli opetukseen viidessä eri oppimisympäristö ja -yhteisötyypissä. Nämä ovat verkko, kampus, kansainvälisyys, tutkimus-, kehitys- ja innovaatiohanke (TKI) sekä työelämä.
Opetussuunnitelman kehittämistyön keskiössä on myös opiskelijoiden valmennuksen ja ohjauksen kehittäminen. Jokaisella opiskelijalla on opintojensa aikana mahdollisuus henkilökohtaiseen valmennukseen ja mahdollisuus rakentaa joustavasti yksilöllistä, opiskelijalähtöistä oppimispolkuaan.
Lisätiedot
Humakissa opetuksen lähtökohtana on valmennuspedagogiikka. Valmennuspedagogiikan keskeisiä elementtejä ovat työelämäperustainen ja yhteisöllinen oppiminen sekä vuorovaikutus. Opiskelijan osaaminen rakentuu sekä opetuksen että käytännön kokemuksien, kuten työelämäprojektien ja harjoitteluiden, kautta.
Valmennuspedagogiikka haastaa opiskelija asettamaan itselleen opintojen edetessä yhä vaativampia tehtäviä. Opintojaksojen osaamistavoitteet syvenevät opintojen edetessä. Opintojaksot on sisällön syvyyden ja vaativuuden perusteella luokiteltu oppija-, taitaja- ja kehittäjä-tasoiksi. Opintojen alussa opiskelija on oppija, opintojen edetessä opiskelija on taitaja ja soveltaja ja opintojen loppuvaiheessa opiskelija on tutkiva ja osallistuva kehittäjä.
Osaamistavoitteet
Humakin ammattikorkeakoulututkintojen yhteisten opintojen osaamistavoitteet pohjautuvat kaikille ammattikorkeakoulututkinnoille yhteisiin kompetensseihin. Yhteiset kompetenssit ovat oppimaan oppiminen, työelämässä toimiminen, eettisyys, kansainvälisyys ja monikulttuurisuus sekä ennakoiva kehittäminen. Yhteiset kompetenssit luovat perustan työelämässä toimimiselle, yhteistyölle ja asiantuntijuuden kehittymiselle.
Kulttuurituottaja (AMK) -tutkinnon osaamistavoitteet kiinnittyvät kulttuurituotantotutkinnon kompetensseihin, jotka ovat toimintaympäristöjen tuntemus, tuottamisprosessin hallinta, liiketaloudellinen osaaminen ja kehittämis- ja vuorovaikutusosaaminen. Näiden lisäksi painotus on vahvasti myös kansainvälisen ja kestävän kehittämisen osaamisen edistämisessä.
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2025-2026 | 2026-2027 | 2027-2028 | 2028-2029 | Syksy 2025 | Kevät 2026 | Syksy 2026 | Kevät 2027 | Syksy 2027 | Kevät 2028 | Syksy 2028 | Kevät 2029 | 1. / 2025 | 2. / 2026 | 3. / 2026 | 1. / 2026 | 2. / 2027 | 3. / 2027 | 1. / 2027 | 2. / 2028 | 3. / 2028 | 1. / 2028 | 2. / 2029 | 3. / 2029 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
KAKO |
Humak AMK yhteiset opinnot
(Valitaan kaikki ) |
75 | ||||||||||||||||||||||||
KATO |
Työelämäosaajaksi kehittyminen
(Valitaan kaikki ) |
10 | ||||||||||||||||||||||||
KATO1 | Opiskelu- ja digitaidot | 5 | ||||||||||||||||||||||||
KATO2 | Urasuunnittelu | 5 | ||||||||||||||||||||||||
KAVU |
Vuorovaikutusosaaminen
(Valitaan kaikki ) |
10 | ||||||||||||||||||||||||
KAVU1 | Vuorovaikutus | 5 | ||||||||||||||||||||||||
KAVU2 | Työelämän tekstitaidot | 5 | ||||||||||||||||||||||||
KATU |
Tulevaisuuden tekijät
(Valitaan kaikki ) |
20 | ||||||||||||||||||||||||
KATU1 | Innovaatiotoiminta | 5 | ||||||||||||||||||||||||
KATU2 | Projektit ja talous | 5 | ||||||||||||||||||||||||
KATU3 | Kehittävät verkostot | 5 | ||||||||||||||||||||||||
KATU4 | Yritystoiminta muuttuvassa työelämässä | 5 | ||||||||||||||||||||||||
KAKE |
Sosiaalisesti ja kulttuurisesti kestävä maailma
(Valitaan kaikki ) |
10 | ||||||||||||||||||||||||
KAKE1 | Ekososiaalinen sivistys ja saavutettavuus | 5 | ||||||||||||||||||||||||
KAKE2 | Kohti kestävää maailmaa | 5 | ||||||||||||||||||||||||
KAOP |
Työelämän tutkimukselliset kehittämisopinnot
(Valitaan kaikki ) |
25 | ||||||||||||||||||||||||
KAOP1 | Tutkimuksellisen kehittämistoiminnan lähestymistavat | 5 | ||||||||||||||||||||||||
KAOP2 | Tutkimuksellisen kehittämistoiminnan menetelmät | 5 | ||||||||||||||||||||||||
KAOP3 | Opinnäytetyö | 15 | ||||||||||||||||||||||||
KUAMPE |
Ammatilliset perusopinnot
(Valitaan kaikki ) |
130 | ||||||||||||||||||||||||
KUPE |
Kulttuurituotannon perusteet
(Valitaan kaikki ) |
20 | ||||||||||||||||||||||||
KUPE1 | Ammattina kulttuurituottaja | 5 | ||||||||||||||||||||||||
KUPE2 | Kulttuurituottajan toimintaympäristöt | 5 | ||||||||||||||||||||||||
KUPE3 | Ammatillinen harjoittelu 1: Työskentely kulttuurituotantoalalla | 10 | ||||||||||||||||||||||||
KUKU |
Tuottaja kulttuurialalla
(Valitaan kaikki ) |
30 | ||||||||||||||||||||||||
KUKU1 | Kulttuurin ja taiteen ilmiöt | 5 | ||||||||||||||||||||||||
KUKU2 | Kulttuuripolitiikka | 5 | ||||||||||||||||||||||||
KUKU3 | Digitaalisuus kulttuurialalla | 5 | ||||||||||||||||||||||||
KUKU4 | Taiteen tuotanto | 5 | ||||||||||||||||||||||||
KUKU5 | Ammatillinen harjoittelu 2: Tuotantoharjoittelu | 10 | ||||||||||||||||||||||||
KUVI |
Markkinointi ja myynti
(Valitaan kaikki ) |
25 | ||||||||||||||||||||||||
KUVI1 | Markkinointia käytännössä | 5 | ||||||||||||||||||||||||
KUVI2 | Visuaalinen viestintä | 5 | ||||||||||||||||||||||||
KUVI3 | Brändäys ja myyntitaidot | 5 | ||||||||||||||||||||||||
KUVI4 | Ammatillinen harjoittelu 3: Markkinointiviestintä | 10 | ||||||||||||||||||||||||
KUTA |
Luova talous
(Valitaan kaikki ) |
30 | ||||||||||||||||||||||||
KUTA1 | Immateriaalioikeudet ja sopimukset | 5 | ||||||||||||||||||||||||
KUTA2 | Talous ja johtaminen | 5 | ||||||||||||||||||||||||
KUTA3 | Luovien alojen hankkeet ja rahoitus | 5 | ||||||||||||||||||||||||
KUTA4 | Kestävä ja vastuullinen liiketoiminta | 5 | ||||||||||||||||||||||||
KUTA5 | Ammatillinen harjoittelu 4: Liiketoiminta | 10 | ||||||||||||||||||||||||
KUKE |
Luovuus ja kehittämisosaaminen
(Valitaan kaikki ) |
15 | ||||||||||||||||||||||||
KUKE1 | Palvelumuotoilu ja tuotteistaminen | 5 | ||||||||||||||||||||||||
KUKE2 | Luovat ongelmanratkaisumenetelmät | 5 | ||||||||||||||||||||||||
KUKE3 | Strateginen suunnittelu | 5 | ||||||||||||||||||||||||
KUKI |
Kulttuurituottajan ammatilliset kieliopinnot
(Valitaan kaikki ) |
10 | ||||||||||||||||||||||||
KUKI1 | Englantia kulttuurituottajille | 5 | ||||||||||||||||||||||||
KUKI2 | Ruotsia kulttuurituottajille | 5 | ||||||||||||||||||||||||
KUAMSU |
Ammatilliset suuntautumisopinnot
(Valitaan yksi ) |
15 | ||||||||||||||||||||||||
KUSUS |
Luovien sisältöjen tuottaminen
(Valitaan kaikki ) |
15 | ||||||||||||||||||||||||
KUSUS1 | Luovien sisältöjen tuottaminen | 5 | ||||||||||||||||||||||||
KUSUS2 | Ammatillinen harjoittelu 5: Luovien sisältöjen tuottaminen | 10 | ||||||||||||||||||||||||
KUSUP |
Palvelujen tuottaminen ja välittäjätoiminta
(Valitaan kaikki ) |
15 | ||||||||||||||||||||||||
KUSUP1 | Palvelujen tuottaminen ja välittäjätoiminta | 5 | ||||||||||||||||||||||||
KUSUP2 | Ammatillinen harjoittelu 5: Palvelujen tuottaminen ja välittäjätoiminta | 10 | ||||||||||||||||||||||||
KUSUET |
Elämysten ja tapahtuminen tuottaminen
(Valitaan kaikki ) |
15 | ||||||||||||||||||||||||
KUSUET1 | Elämysten ja tapahtuminen tuottaminen | 5 | ||||||||||||||||||||||||
KUSUET2 | Ammatillinen harjoittelu 5: Elämysten ja tapahtuminen tuottaminen | 10 | ||||||||||||||||||||||||
VAPVA |
Vapaasti valittavat 2023-2030
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 20) |
20 | ||||||||||||||||||||||||
VAPHU |
Humak-tasoiset vapaasti valittavat
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 0) |
0 | ||||||||||||||||||||||||
VAPHU1 | Kansainvälinen vaihto | 3 | ||||||||||||||||||||||||
VAPHU2 | Tutorina toimiminen | 10 | ||||||||||||||||||||||||
VAPHU3 | Opiskelija-aktiivina toimiminen | 10 | ||||||||||||||||||||||||
VAPHU4 | Ruotsin kielen valmentavat opinnot | 3 | ||||||||||||||||||||||||
VAPHU5 | Englannin kielen valmentavat opinnot | 3 | ||||||||||||||||||||||||
VAPHU6 | Englanninkielinen kirjallisuus | 3 | ||||||||||||||||||||||||
VAPHU7 | Ruotsinkielinen kirjallisuus | 3 | ||||||||||||||||||||||||
VAPHU8 | Ruotsia aloittelijoille 1 | 5 | ||||||||||||||||||||||||
VAPHU9 | Otetta opintoihin | 2 | ||||||||||||||||||||||||
VAPHU10 | Suomea suomeksi edistyneille | 5 | ||||||||||||||||||||||||
VAPHU11 | Lukupiiri | 5 | ||||||||||||||||||||||||
VAPHU12 | KiVANET suomalainen viittomakieli | 3 | ||||||||||||||||||||||||
VAPKU |
Kutun vapaasti valittavat
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 0) |
0 | ||||||||||||||||||||||||
VAPKU1 |
Vapaaehtoistyön johtaminen
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 15) |
5 - 15 | ||||||||||||||||||||||||
VAPKU1A | Vapaaehtoistoiminnan arvot ja merkitys yhteiskunnassa | 5 | ||||||||||||||||||||||||
VAPKU1B | Vapaaehtoiskoordinaattorin työkalupakki | 5 | ||||||||||||||||||||||||
VAPKU1C | Muutoksen hallinta vapaaehtoisorganisaatioissa ja toiminnan kehittäminen | 5 | ||||||||||||||||||||||||
VAPKU2 | Luovien alojen liiketoiminnan kehittäminen | 10 | ||||||||||||||||||||||||
VAPKU3 | Henkilökohtaisen talouden hallinta | 5 | ||||||||||||||||||||||||
VAPKU4 | Kulttuurituottajan osaamisen syventäminen | 1 - 20 | ||||||||||||||||||||||||
VAPTU |
Tulkkauksen vapaasti valittavat
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 0) |
0 | ||||||||||||||||||||||||
VAPTU1 | Tulkkauksen loppukoe | 2 | ||||||||||||||||||||||||
VAPTU2 | Tulkin osaamisen syventäminen | 1 - 20 | ||||||||||||||||||||||||
VAPTU3 | Mielikuvasta viittomiseen | 5 | ||||||||||||||||||||||||
VAPTU4 | Kansainvälinen viittominen | 5 | ||||||||||||||||||||||||
VAPTU5 | Vuorovaikutuksen monimuotoisuus työelämässä | 3 | ||||||||||||||||||||||||
VAPTU6 | Tukiviittomien alkeet | 2 | ||||||||||||||||||||||||
VAPTU7 | Kuvakommunikoinnin perusteet | 5 | ||||||||||||||||||||||||
VAYP |
YP vapaasti valittavat
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 0) |
0 | ||||||||||||||||||||||||
VAYP1 | Yhteisöpedagogin osaamisen syventäminen | 1 - 20 | ||||||||||||||||||||||||
VAYP2 | Pelikasvatus nuorisotyössä | 5 | ||||||||||||||||||||||||
VAYP3 | Nuorisotyöllisen pelitoiminnan kehittäminen | 5 | ||||||||||||||||||||||||
VAYP4 | Seikkailukasvattajan tekniset taidot: Meloja 2 tekniikkakoe ja Melontaohjaajatodistus | 3 | ||||||||||||||||||||||||
VAYP5 | Seikkailukasvattajan tekniset taidot: Humak Köysitoiminnan ohjaaja testi | 3 | ||||||||||||||||||||||||
Yhteensä | 240 | 62.5 | 60 | 60 | 67.5 | 27.5 | 35 | 27.5 | 32.5 | 22.5 | 37.5 | 50 | 17.5 | 27.5 | 17.5 | 17.5 | 27.5 | 16.3 | 16.3 | 22.5 | 18.8 | 18.8 | 50 | 8.8 | 8.8 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
Opintojen rakenne AMK
AMK-asetuksen mukaiset luokittelut AMK-tutkintoa varten