PalvelumuotoiluLaajuus (5 op)
Tunnus: YPM02
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opintojaksolla syvennytään palvelumuotoilun tietoperustaan ja käytäntöön. Teoreettinen orientaatio perehdyttää opiskelijan keskeisiin palveluinnovaatioteorioihin, palvelumuotoilun terminologiaan ja menetelmiin. Kurssin käytännöllisessä osassa opiskelija oppii suunnittelemaan ja toteuttamaan palvelumuotoiluun perustuvia kehittämishankkeita työelämän tarpeisiin.
Opintojakson opiskeltuaan opiskelija:
- ymmärtää palvelujen merkityksen taloudellisessa toiminnassa
- ymmärtää palveluiden laadun merkityksen organisaation kilpailutekijänä
- tuntee muotoiluajattelun ja palveluiden suunnittelun perusteet
- tuntee erilaisia palveluiden tuotteistamismenetelmiä ja osaa soveltaa niitä käytäntöön
- osaa arvioida erilaisia palvelukonsepteja ja kykenee tunnistamaan palveluiden kehittämistarpeita
- osaa tehdä palvelumuotoilusuunnitelman palveluiden kehittämiseksi ja kykenee toimeenpanemaan sen
Sisältö
Sisällöt:
- palvelumuotoilun tietopohja ja menetelmät
- palveluiden laadun arviointi ja seuranta
- palvelumuotoiluun perustuvan kehittämishankkeen toteutussuunnitelman tekeminen
- tuotteistaminen, innovaatiotoiminta, laadun arviointi, asiakaskokemus, palveluyhteiskunta, kansainvälisyys, digitalisaatio, työelämän muutos
Ilmoittautumisaika
29.03.2024 - 29.09.2024
Ajoitus
04.10.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
KulTu
Toimipiste
Paikkaan sitomaton
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
8 - 600
Koulutus
- Yhteisöpedagogin koulutus (YAMK)
- Kulttuurituotannon koulutus (YAMK)
Opettaja
- Pasi Toivanen
- Oona Tikkaoja
- Gyan Dookie
Vastuuopettaja
Pasi Toivanen
Ryhmät
-
AVOK_V_S24avoK_v_s24
-
yamkK_K24_PKSyamkK_k24_PKS
-
yamkY_s24_PKSyamkY_s24_PKS
-
avoyYAMK_v_s24avoyYAMK_v_s24
Tavoitteet
Opintojaksolla syvennytään palvelumuotoilun tietoperustaan ja käytäntöön. Teoreettinen orientaatio perehdyttää opiskelijan keskeisiin palveluinnovaatioteorioihin, palvelumuotoilun terminologiaan ja menetelmiin. Kurssin käytännöllisessä osassa opiskelija oppii suunnittelemaan ja toteuttamaan palvelumuotoiluun perustuvia kehittämishankkeita työelämän tarpeisiin.
Opintojakson opiskeltuaan opiskelija:
- ymmärtää palvelujen merkityksen taloudellisessa toiminnassa
- ymmärtää palveluiden laadun merkityksen organisaation kilpailutekijänä
- tuntee muotoiluajattelun ja palveluiden suunnittelun perusteet
- tuntee erilaisia palveluiden tuotteistamismenetelmiä ja osaa soveltaa niitä käytäntöön
- osaa arvioida erilaisia palvelukonsepteja ja kykenee tunnistamaan palveluiden kehittämistarpeita
- osaa tehdä palvelumuotoilusuunnitelman palveluiden kehittämiseksi ja kykenee toimeenpanemaan sen
Sisältö
Sisällöt:
- palvelumuotoilun tietopohja ja menetelmät
- palveluiden laadun arviointi ja seuranta
- palvelumuotoiluun perustuvan kehittämishankkeen toteutussuunnitelman tekeminen
- tuotteistaminen, innovaatiotoiminta, laadun arviointi, asiakaskokemus, palveluyhteiskunta, kansainvälisyys, digitalisaatio, työelämän muutos
Opetusmenetelmät
Vuorovaikutteinen verkkokurssi. Opiskelu on mahdollista ajasta ja paikasta riippumatta: ei lähiopetusta eikä webinaareja.
Arviointiasteikko
Hyväksytty - Hylätty
Ilmoittautumisaika
01.04.2023 - 29.01.2024
Ajoitus
15.01.2024 - 31.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
KulTu
Toimipiste
Paikkaan sitomaton
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
8 - 600
Koulutus
- Yhteisöpedagogin koulutus (YAMK)
- Kulttuurituotannon koulutus (YAMK)
Opettaja
- Pasi Toivanen
- Kristiina Vesama
- Oona Tikkaoja
- Gyan Dookie
Vastuuopettaja
Pasi Toivanen
Ryhmät
-
yamkY_s23_PKSyamkY_s23_PKS
-
yamkK_K24_PKSyamkK_k24_PKS
-
AVOKYAMK_V_K24avokYAMK_v_k24
-
AVOYYAMK_V_K24avoyYAMK_v_k24
Tavoitteet
Opintojaksolla syvennytään palvelumuotoilun tietoperustaan ja käytäntöön. Teoreettinen orientaatio perehdyttää opiskelijan keskeisiin palveluinnovaatioteorioihin, palvelumuotoilun terminologiaan ja menetelmiin. Kurssin käytännöllisessä osassa opiskelija oppii suunnittelemaan ja toteuttamaan palvelumuotoiluun perustuvia kehittämishankkeita työelämän tarpeisiin.
Opintojakson opiskeltuaan opiskelija:
- ymmärtää palvelujen merkityksen taloudellisessa toiminnassa
- ymmärtää palveluiden laadun merkityksen organisaation kilpailutekijänä
- tuntee muotoiluajattelun ja palveluiden suunnittelun perusteet
- tuntee erilaisia palveluiden tuotteistamismenetelmiä ja osaa soveltaa niitä käytäntöön
- osaa arvioida erilaisia palvelukonsepteja ja kykenee tunnistamaan palveluiden kehittämistarpeita
- osaa tehdä palvelumuotoilusuunnitelman palveluiden kehittämiseksi ja kykenee toimeenpanemaan sen
Sisältö
Sisällöt:
- palvelumuotoilun tietopohja ja menetelmät
- palveluiden laadun arviointi ja seuranta
- palvelumuotoiluun perustuvan kehittämishankkeen toteutussuunnitelman tekeminen
- tuotteistaminen, innovaatiotoiminta, laadun arviointi, asiakaskokemus, palveluyhteiskunta, kansainvälisyys, digitalisaatio, työelämän muutos
Opetusmenetelmät
Vuorovaikutteinen verkkokurssi. Opiskelu on mahdollista ajasta ja paikasta riippumatta: ei lähiopetusta eikä webinaareja. Kaikki tehtävät tulee olla tehtyinä 31.5.2024 mennessä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty - Hylätty
Ilmoittautumisaika
01.04.2023 - 01.10.2023
Ajoitus
06.10.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
KulTu
Toimipiste
Paikkaan sitomaton
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
8 - 600
Koulutus
- Yhteisöpedagogin koulutus (YAMK)
- Kulttuurituotannon koulutus (YAMK)
Opettaja
- Pasi Toivanen
- Oona Tikkaoja
- Gyan Dookie
Vastuuopettaja
Pasi Toivanen
Ryhmät
-
yamkY_s23_PKSyamkY_s23_PKS
-
yamkK_k23_PKSyamkK_k23_PKS
-
AVOYYAMK_v_s23avoyYAMK_v_s23
-
AVOKYAMK_V_S23avokYAMK_v_s23
Tavoitteet
Opintojaksolla syvennytään palvelumuotoilun tietoperustaan ja käytäntöön. Teoreettinen orientaatio perehdyttää opiskelijan keskeisiin palveluinnovaatioteorioihin, palvelumuotoilun terminologiaan ja menetelmiin. Kurssin käytännöllisessä osassa opiskelija oppii suunnittelemaan ja toteuttamaan palvelumuotoiluun perustuvia kehittämishankkeita työelämän tarpeisiin.
Opintojakson opiskeltuaan opiskelija:
- ymmärtää palvelujen merkityksen taloudellisessa toiminnassa
- ymmärtää palveluiden laadun merkityksen organisaation kilpailutekijänä
- tuntee muotoiluajattelun ja palveluiden suunnittelun perusteet
- tuntee erilaisia palveluiden tuotteistamismenetelmiä ja osaa soveltaa niitä käytäntöön
- osaa arvioida erilaisia palvelukonsepteja ja kykenee tunnistamaan palveluiden kehittämistarpeita
- osaa tehdä palvelumuotoilusuunnitelman palveluiden kehittämiseksi ja kykenee toimeenpanemaan sen
Sisältö
Sisällöt:
- palvelumuotoilun tietopohja ja menetelmät
- palveluiden laadun arviointi ja seuranta
- palvelumuotoiluun perustuvan kehittämishankkeen toteutussuunnitelman tekeminen
- tuotteistaminen, innovaatiotoiminta, laadun arviointi, asiakaskokemus, palveluyhteiskunta, kansainvälisyys, digitalisaatio, työelämän muutos
Opetusmenetelmät
Vuorovaikutteinen verkkokurssi. Opiskelu on mahdollista ajasta ja paikasta riippumatta: ei lähiopetusta eikä webinaareja. Kaikki tehtävät tulee olla tehtyinä 31.12.2023 mennessä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty - Hylätty
Ilmoittautumisaika
07.04.2022 - 30.01.2023
Ajoitus
16.01.2023 - 31.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
KulTu
Toimipiste
Paikkaan sitomaton
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
8 - 600
Koulutus
- Yhteisöpedagogin koulutus (YAMK)
- Kulttuurituotannon koulutus (YAMK)
Opettaja
- Pasi Toivanen
- Oona Tikkaoja
- Gyan Dookie
Vastuuopettaja
Pasi Toivanen
Ryhmät
-
AVOKYAMK_V_K23avokYAMK_v_k23
-
yamkK_k23_PKSyamkK_k23_PKS
-
yamkY_s22_PKSyamkY_s22_PKS
Tavoitteet
Opintojaksolla syvennytään palvelumuotoilun tietoperustaan ja käytäntöön. Teoreettinen orientaatio perehdyttää opiskelijan keskeisiin palveluinnovaatioteorioihin, palvelumuotoilun terminologiaan ja menetelmiin. Kurssin käytännöllisessä osassa opiskelija oppii suunnittelemaan ja toteuttamaan palvelumuotoiluun perustuvia kehittämishankkeita työelämän tarpeisiin.
Opintojakson opiskeltuaan opiskelija:
- ymmärtää palvelujen merkityksen taloudellisessa toiminnassa
- ymmärtää palveluiden laadun merkityksen organisaation kilpailutekijänä
- tuntee muotoiluajattelun ja palveluiden suunnittelun perusteet
- tuntee erilaisia palveluiden tuotteistamismenetelmiä ja osaa soveltaa niitä käytäntöön
- osaa arvioida erilaisia palvelukonsepteja ja kykenee tunnistamaan palveluiden kehittämistarpeita
- osaa tehdä palvelumuotoilusuunnitelman palveluiden kehittämiseksi ja kykenee toimeenpanemaan sen
Sisältö
Sisällöt:
- palvelumuotoilun tietopohja ja menetelmät
- palveluiden laadun arviointi ja seuranta
- palvelumuotoiluun perustuvan kehittämishankkeen toteutussuunnitelman tekeminen
- tuotteistaminen, innovaatiotoiminta, laadun arviointi, asiakaskokemus, palveluyhteiskunta, kansainvälisyys, digitalisaatio, työelämän muutos
Opetusmenetelmät
Vuorovaikutteinen verkkokurssi. Opiskelu on mahdollista ajasta ja paikasta riippumatta: ei lähiopetusta eikä webinaareja. Kaikki tehtävät tulee olla tehtyinä 31.5.2023 mennessä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty - Hylätty