Siirry suoraan sisältöön

Tulevaisuuden ennakointiLaajuus (5 op)

Tunnus: YTE04

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Tulevaisuuden ennakointi on kehittämistoimintaan kytkeytyvä tiedonala, joka tarjoaa tulevaisuutta koskevaa tietoa esimerkiksi työpaikoilla tehtävän päätöksenteon tueksi. Opintojakso tarjoaa tietoa ja työkaluja muutoksen ja vaihtoehtoisten tulevaisuuksien hahmottamiseen, niiden analysoimiseen sekä haluttujen tulevaisuuksien toteuttamiseen. Opintojaksolla perehdytään tulevaisuuden ennakoinnin menetelmiin käytännönläheisen soveltamisen näkökulmasta. Opintojaksolla opiskelija pohtii ja oppii tunnistamaan yhteiskunnan megatrendejä, trendejä ja heikkoja signaaleja. Opintojakson pääpaino on yhteisöpedagogien ja kulttuurituottajien toimialojen tulevaisuuskuvissa sekä työelämän muutoksessa.

Opintojakson opiskeltuaan opiskelija:
- ymmärtää tulevaisuustiedon erityisen ja tutkimuksellisen luonteen
- tietää, mitä tulevaisuusajattelu, ennakoiva asenne ja tulevaisuuden tutkimuksen muut keskeiset käsitteet ovat
- hahmottaa työyhteisöönsä, ammattialaansa ja koko yhteiskuntaan kohdistuvat muutospaineet ja kykenee reagoimaan niihin
- tuntee tulevaisuuden ennakoinnissa käytettyjä menetelmiä (skenaario- ja tulevaisuustaajuustyöskentely, Delfoi ja erilaiset tulevaisuusverstaat)
- osaa soveltaa jotain opintojaksolla käsiteltyä tulevaisuuden ennakoinnin menetelmää

Sisältö

Sisällöt:
- tulevaisuuden ennakoinnin keskeiset käsitteet: tulevaisuusajattelu, ennakoiva asenne, megatrendit, trendit ja heikot signaalit
- ennakoinnin ja tulevaisuudentutkimuksen keskeiset menetelmät
- tulevaisuusajatteluun ja menetelmiin liittyvät käytännön harjoitteet

Ilmoittautumisaika

02.04.2024 - 09.09.2024

Ajoitus

13.09.2024 - 29.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Yhteisöjen kehittäminen

Toimipiste

Paikkaan sitomaton

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

8 - 300

Koulutus
  • Yhteisöpedagogin koulutus (YAMK)
  • Kulttuurituotannon koulutus (YAMK)
Opettaja
  • Arto Lindholm
  • Oona Tikkaoja
  • Minna Hautio
  • Erja Anttonen
Vastuuopettaja

Arto Lindholm

Ryhmät
  • yamkK_K24_PKS
    yamkK_k24_PKS
  • yamkY_s24_PKS
    yamkY_s24_PKS
  • AVOKYAMK_V_S24
    avokYAMK_v_s24
  • avoyYAMK_v_s24
    avoyYAMK_v_s24

Tavoitteet

Tulevaisuuden ennakointi on kehittämistoimintaan kytkeytyvä tiedonala, joka tarjoaa tulevaisuutta koskevaa tietoa esimerkiksi työpaikoilla tehtävän päätöksenteon tueksi. Opintojakso tarjoaa tietoa ja työkaluja muutoksen ja vaihtoehtoisten tulevaisuuksien hahmottamiseen, niiden analysoimiseen sekä haluttujen tulevaisuuksien toteuttamiseen. Opintojaksolla perehdytään tulevaisuuden ennakoinnin menetelmiin käytännönläheisen soveltamisen näkökulmasta. Opintojaksolla opiskelija pohtii ja oppii tunnistamaan yhteiskunnan megatrendejä, trendejä ja heikkoja signaaleja. Opintojakson pääpaino on yhteisöpedagogien ja kulttuurituottajien toimialojen tulevaisuuskuvissa sekä työelämän muutoksessa.

Opintojakson opiskeltuaan opiskelija:
- ymmärtää tulevaisuustiedon erityisen ja tutkimuksellisen luonteen
- tietää, mitä tulevaisuusajattelu, ennakoiva asenne ja tulevaisuuden tutkimuksen muut keskeiset käsitteet ovat
- hahmottaa työyhteisöönsä, ammattialaansa ja koko yhteiskuntaan kohdistuvat muutospaineet ja kykenee reagoimaan niihin
- tuntee tulevaisuuden ennakoinnissa käytettyjä menetelmiä (skenaario- ja tulevaisuustaajuustyöskentely, Delfoi ja erilaiset tulevaisuusverstaat)
- osaa soveltaa jotain opintojaksolla käsiteltyä tulevaisuuden ennakoinnin menetelmää

Sisältö

Sisällöt:
- tulevaisuuden ennakoinnin keskeiset käsitteet: tulevaisuusajattelu, ennakoiva asenne, megatrendit, trendit ja heikot signaalit
- ennakoinnin ja tulevaisuudentutkimuksen keskeiset menetelmät
- tulevaisuusajatteluun ja menetelmiin liittyvät käytännön harjoitteet

Aika ja paikka

Webinaarit ovat 18.9 ja 25.9 klo 14-17 sekä 2.10 ja 9.10 klo 14-18.

Viimeinen tehtävä tulee palauttaa 30.11.2024. mennessä. Tehtävät arvioidaan ja Peppi-järjestelmä päivitetään jokaisen kuun 15. päivä. Viimeinen päivitys suoritetaan 15.12.2024, jonka jälkeen kurssi suljetaan ja arkistoidaan.

Oppimateriaalit

Hanna-Kaisa Aalto ym. (toim.) Tulevaisuuden tutkimus tutuksi. https://tututopi.files.wordpress.com/2022/03/tva-1-2022.pdf .
Hiltunen, Elina 2012. Matkaopas tulevaisuuteen. LUVUT 1 (s. 21-43) ja 4 (s. 74-216). Helsinki: Talentum.
Hiltunen, E. 2019. Tulossa huomenna: miten megatrendit muokkaavat tulevaisuuttamme. Jyväskylä: Docendo.

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla on neljä webinaaria. Webinaareihin osallistuminen on pakollista, mutta niiden tietoperustaosat tallennetaan. Webinaareissa on usein vierailevia luennoitsijoita. Lisäksi kurssiin kuuluu itsenäisiä tehtäviä ja ryhmätöitä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojaksoa ei voi suorittaa vaihtoehtoisilla tavoilla.

Lisätietoja opiskelijoille

Tulevaisuuden ennakointi on kehittämistoimintaan kytkeytyvä tiedonala, joka tarjoaa tulevaisuutta koskevaa tietoa kaikkien organisaatioiden päätöksenteon tueksi. Opintojakso antaa työkaluja muutoksen ja vaihtoehtoisten tulevaisuuksien hahmottamiseen, niiden analysoimiseen sekä haluttujen tulevaisuuksien toteuttamiseen. Opintojaksolla perehdytään tulevaisuuden ennakoinnin menetelmiin käytännönläheisen soveltamisen näkökulmasta. Opintojaksolla opiskelija pohtii ja oppii tunnistamaan yhteiskunnan megatrendejä, trendejä ja heikkoja signaaleja.

Opintojakson tavoitteena on, että opintojakson suoritettuaan opiskelija:

- ymmärtää tulevaisuustiedon erityisen ja tutkimuksellisen luonteen.
- tietää, mitä tulevaisuusajattelu, ennakoiva asenne ja tulevaisuuden tutkimuksen muut keskeiset käsitteet ovat.
- hahmottaa työyhteisöönsä, ammattialaansa ja koko yhteiskuntaan kohdistuvat muutospaineet ja kykenee reagoimaan niihin.
- tuntee tulevaisuuden ennakoinnissa käytettyjä menetelmiä (skenaario- ja tulevaisuustaajuustyöskentely, Delfoi ja erilaiset tulevaisuusverstaat).
- osaa soveltaa jotain opintojaksolla käsiteltyä tulevaisuuden ennakoinnin menetelmää.

Opintojaksolla tutustutaan tulevaisuuden ennakoinnin keskeisiin käsitteisiin, kuten tulevaisuusajattelu, ennakoiva asenne, megatrendit, trendit ja heikot signaalit. Lisäksi perehdytään ennakoinnin keskeisiin menetelmiin ja tehdään niihin liittyviä käytännön harjoitteita. Opintojaksolle osallistuminen ei edellytä aikaisempaa tulevaisuusosaamista.

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

01.04.2023 - 29.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 27.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Yhteisöjen kehittäminen

Toimipiste

Paikkaan sitomaton

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

8 - 600

Koulutus
  • Yhteisöpedagogin koulutus (YAMK)
  • Kulttuurituotannon koulutus (YAMK)
Opettaja
  • Arto Lindholm
  • Kimmo Lind
  • Minna Hautio
  • Oona Tikkaoja
  • Erja Anttonen
Vastuuopettaja

Arto Lindholm

Ryhmät
  • yamkY_s23_PKS
    yamkY_s23_PKS
  • yamkK_K24_PKS
    yamkK_k24_PKS
  • AVOKYAMK_V_K24
    avokYAMK_v_k24
  • AVOYYAMK_V_K24
    avoyYAMK_v_k24

Tavoitteet

Tulevaisuuden ennakointi on kehittämistoimintaan kytkeytyvä tiedonala, joka tarjoaa tulevaisuutta koskevaa tietoa esimerkiksi työpaikoilla tehtävän päätöksenteon tueksi. Opintojakso tarjoaa tietoa ja työkaluja muutoksen ja vaihtoehtoisten tulevaisuuksien hahmottamiseen, niiden analysoimiseen sekä haluttujen tulevaisuuksien toteuttamiseen. Opintojaksolla perehdytään tulevaisuuden ennakoinnin menetelmiin käytännönläheisen soveltamisen näkökulmasta. Opintojaksolla opiskelija pohtii ja oppii tunnistamaan yhteiskunnan megatrendejä, trendejä ja heikkoja signaaleja. Opintojakson pääpaino on yhteisöpedagogien ja kulttuurituottajien toimialojen tulevaisuuskuvissa sekä työelämän muutoksessa.

Opintojakson opiskeltuaan opiskelija:
- ymmärtää tulevaisuustiedon erityisen ja tutkimuksellisen luonteen
- tietää, mitä tulevaisuusajattelu, ennakoiva asenne ja tulevaisuuden tutkimuksen muut keskeiset käsitteet ovat
- hahmottaa työyhteisöönsä, ammattialaansa ja koko yhteiskuntaan kohdistuvat muutospaineet ja kykenee reagoimaan niihin
- tuntee tulevaisuuden ennakoinnissa käytettyjä menetelmiä (skenaario- ja tulevaisuustaajuustyöskentely, Delfoi ja erilaiset tulevaisuusverstaat)
- osaa soveltaa jotain opintojaksolla käsiteltyä tulevaisuuden ennakoinnin menetelmää

Sisältö

Sisällöt:
- tulevaisuuden ennakoinnin keskeiset käsitteet: tulevaisuusajattelu, ennakoiva asenne, megatrendit, trendit ja heikot signaalit
- ennakoinnin ja tulevaisuudentutkimuksen keskeiset menetelmät
- tulevaisuusajatteluun ja menetelmiin liittyvät käytännön harjoitteet

Aika ja paikka

Webinaarit ovat 16.1; 30.1; 13.2; 27.2. Kaksi ensimmäistä webinaaria 14-17 ja kaksi viimeistä 14-18. Kaikki tehtävät tulee olla palautettuna viimeistään 31.5. Tehtävät arvioidaan kevään jokaisen kuun 15. päivän paikkeilla, mutta viimeisen kerran 10.6. Jos kaikki tehtävät on suoritettu hyväksytysti arviointipäivään mennessä, suoritusmerkinnän Peppi-järjestelmään saa arviointipäivänä.

Oppimateriaalit

Hanna-Kaisa Aalto ym. (toim.) Tulevaisuuden tutkimus tutuksi. https://tututopi.files.wordpress.com/2022/03/tva-1-2022.pdf .
Hiltunen, Elina 2012. Matkaopas tulevaisuuteen. LUVUT 1 (s. 21-43) ja 4 (s. 74-216). Helsinki: Talentum.
Hiltunen, E. 2019. Tulossa huomenna: miten megatrendit muokkaavat tulevaisuuttamme. Jyväskylä: Docendo.

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla on neljä nelituntista webinaaria. Webinaareihin osallistuminen on pakollista, mutta niiden tietoperustaosat tallennetaan. Webinaareissa on usein vierailevia luennoitsijoita. Itsenäisiä tehtäviä on neljä, joista yksi tehtävistä suoritetaan ryhmätyönä. Kirjallisuuden omaksuminen testataan verkkotestillä, jonka tulos ei kuitenkaan vaikuta arvosanaan. Tehtävät ja opintojakso arvioidaan asteikolla 1-5.

Lisätietoja opiskelijoille

Tulevaisuuden ennakointi on kehittämistoimintaan kytkeytyvä tiedonala, joka tarjoaa tulevaisuutta koskevaa tietoa kaikkien organisaatioiden päätöksenteon tueksi. Opintojakso antaa työkaluja muutoksen ja vaihtoehtoisten tulevaisuuksien hahmottamiseen, niiden analysoimiseen sekä haluttujen tulevaisuuksien toteuttamiseen. Opintojaksolla perehdytään tulevaisuuden ennakoinnin menetelmiin käytännönläheisen soveltamisen näkökulmasta. Opintojaksolla opiskelija pohtii ja oppii tunnistamaan yhteiskunnan megatrendejä, trendejä ja heikkoja signaaleja.

Opintojakson tavoitteena on, että opintojakson suoritettuaan opiskelija:

- ymmärtää tulevaisuustiedon erityisen ja tutkimuksellisen luonteen.
- tietää, mitä tulevaisuusajattelu, ennakoiva asenne ja tulevaisuuden tutkimuksen muut keskeiset käsitteet ovat.
- hahmottaa työyhteisöönsä, ammattialaansa ja koko yhteiskuntaan kohdistuvat muutospaineet ja kykenee reagoimaan niihin.
- tuntee tulevaisuuden ennakoinnissa käytettyjä menetelmiä (skenaario- ja tulevaisuustaajuustyöskentely, Delfoi ja erilaiset tulevaisuusverstaat).
- osaa soveltaa jotain opintojaksolla käsiteltyä tulevaisuuden ennakoinnin menetelmää.

Opintojaksolla tutustutaan tulevaisuuden ennakoinnin keskeisiin käsitteisiin, kuten tulevaisuusajattelu, ennakoiva asenne, megatrendit, trendit ja heikot signaalit. Lisäksi perehdytään ennakoinnin keskeisiin menetelmiin ja tehdään niihin liittyviä käytännön harjoitteita. Opintojaksolle osallistuminen ei edellytä aikaisempaa tulevaisuusosaamista.

Ilmoittautumisaika

01.04.2023 - 01.10.2023

Ajoitus

30.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Yhteisöjen kehittäminen

Toimipiste

Paikkaan sitomaton

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

8 - 600

Koulutus
  • Yhteisöpedagogin koulutus (YAMK)
  • Kulttuurituotannon koulutus (YAMK)
Opettaja
  • Arto Lindholm
  • Minna Hautio
  • Oona Tikkaoja
  • Erja Anttonen
Vastuuopettaja

Arto Lindholm

Ryhmät
  • yamkY_s23_PKS
    yamkY_s23_PKS
  • yamkK_k23_PKS
    yamkK_k23_PKS
  • AVOYYAMK_v_s23
    avoyYAMK_v_s23
  • AVOKYAMK_V_S23
    avokYAMK_v_s23

Tavoitteet

Tulevaisuuden ennakointi on kehittämistoimintaan kytkeytyvä tiedonala, joka tarjoaa tulevaisuutta koskevaa tietoa esimerkiksi työpaikoilla tehtävän päätöksenteon tueksi. Opintojakso tarjoaa tietoa ja työkaluja muutoksen ja vaihtoehtoisten tulevaisuuksien hahmottamiseen, niiden analysoimiseen sekä haluttujen tulevaisuuksien toteuttamiseen. Opintojaksolla perehdytään tulevaisuuden ennakoinnin menetelmiin käytännönläheisen soveltamisen näkökulmasta. Opintojaksolla opiskelija pohtii ja oppii tunnistamaan yhteiskunnan megatrendejä, trendejä ja heikkoja signaaleja. Opintojakson pääpaino on yhteisöpedagogien ja kulttuurituottajien toimialojen tulevaisuuskuvissa sekä työelämän muutoksessa.

Opintojakson opiskeltuaan opiskelija:
- ymmärtää tulevaisuustiedon erityisen ja tutkimuksellisen luonteen
- tietää, mitä tulevaisuusajattelu, ennakoiva asenne ja tulevaisuuden tutkimuksen muut keskeiset käsitteet ovat
- hahmottaa työyhteisöönsä, ammattialaansa ja koko yhteiskuntaan kohdistuvat muutospaineet ja kykenee reagoimaan niihin
- tuntee tulevaisuuden ennakoinnissa käytettyjä menetelmiä (skenaario- ja tulevaisuustaajuustyöskentely, Delfoi ja erilaiset tulevaisuusverstaat)
- osaa soveltaa jotain opintojaksolla käsiteltyä tulevaisuuden ennakoinnin menetelmää

Sisältö

Sisällöt:
- tulevaisuuden ennakoinnin keskeiset käsitteet: tulevaisuusajattelu, ennakoiva asenne, megatrendit, trendit ja heikot signaalit
- ennakoinnin ja tulevaisuudentutkimuksen keskeiset menetelmät
- tulevaisuusajatteluun ja menetelmiin liittyvät käytännön harjoitteet

Aika ja paikka

Webinaarit ovat 20.9 ja 27.9 klo 14-17 sekä 4.10 ja 11.10 klo 14-18.

Viimeinen tehtävä tulee palauttaa 30.11.2023. mennessä. Tehtävät arvioidaan ja Peppi-järjestelmä päivitetään jokaisen kuun 15. päivä, viimeisen kerran 15.12.2023.

Oppimateriaalit

Hanna-Kaisa Aalto ym. (toim.) Tulevaisuuden tutkimus tutuksi. https://tututopi.files.wordpress.com/2022/03/tva-1-2022.pdf .
Hiltunen, Elina 2012. Matkaopas tulevaisuuteen. LUVUT 1 (s. 21-43) ja 4 (s. 74-216). Helsinki: Talentum.
Hiltunen, E. 2019. Tulossa huomenna: miten megatrendit muokkaavat tulevaisuuttamme. Jyväskylä: Docendo.

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla on neljä webinaaria. Webinaareihin osallistuminen on pakollista, mutta niiden tietoperustaosat tallennetaan. Webinaareissa on usein vierailevia luennoitsijoita. Lisäksi kurssiin kuuluu itsenäisiä tehtäviä ja ryhmätöitä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojaksoa ei voi suorittaa vaihtoehtoisilla tavoilla.

Lisätietoja opiskelijoille

Tulevaisuuden ennakointi on kehittämistoimintaan kytkeytyvä tiedonala, joka tarjoaa tulevaisuutta koskevaa tietoa kaikkien organisaatioiden päätöksenteon tueksi. Opintojakso antaa työkaluja muutoksen ja vaihtoehtoisten tulevaisuuksien hahmottamiseen, niiden analysoimiseen sekä haluttujen tulevaisuuksien toteuttamiseen. Opintojaksolla perehdytään tulevaisuuden ennakoinnin menetelmiin käytännönläheisen soveltamisen näkökulmasta. Opintojaksolla opiskelija pohtii ja oppii tunnistamaan yhteiskunnan megatrendejä, trendejä ja heikkoja signaaleja.

Opintojakson tavoitteena on, että opintojakson suoritettuaan opiskelija:

- ymmärtää tulevaisuustiedon erityisen ja tutkimuksellisen luonteen.
- tietää, mitä tulevaisuusajattelu, ennakoiva asenne ja tulevaisuuden tutkimuksen muut keskeiset käsitteet ovat.
- hahmottaa työyhteisöönsä, ammattialaansa ja koko yhteiskuntaan kohdistuvat muutospaineet ja kykenee reagoimaan niihin.
- tuntee tulevaisuuden ennakoinnissa käytettyjä menetelmiä (skenaario- ja tulevaisuustaajuustyöskentely, Delfoi ja erilaiset tulevaisuusverstaat).
- osaa soveltaa jotain opintojaksolla käsiteltyä tulevaisuuden ennakoinnin menetelmää.

Opintojaksolla tutustutaan tulevaisuuden ennakoinnin keskeisiin käsitteisiin, kuten tulevaisuusajattelu, ennakoiva asenne, megatrendit, trendit ja heikot signaalit. Lisäksi perehdytään ennakoinnin keskeisiin menetelmiin ja tehdään niihin liittyviä käytännön harjoitteita. Opintojaksolle osallistuminen ei edellytä aikaisempaa tulevaisuusosaamista.

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

07.04.2022 - 30.01.2023

Ajoitus

09.01.2023 - 29.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Yhteisöjen kehittäminen

Toimipiste

Paikkaan sitomaton

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

8 - 600

Koulutus
  • Yhteisöpedagogin koulutus (YAMK)
  • Kulttuurituotannon koulutus (YAMK)
Opettaja
  • Arto Lindholm
  • Pia Lundbom
  • Kimmo Lind
  • Pekka Vartiainen
  • Tiina Valkendorff
  • Katri Otonkorpi-Lehtoranta
  • Oona Tikkaoja
  • Minna Hautio
  • Erja Anttonen
Vastuuopettaja

Arto Lindholm

Ryhmät
  • AVOKYAMK_V_K23
    avokYAMK_v_k23
  • yamkK_k23_PKS
    yamkK_k23_PKS
  • yamkY_s22_PKS
    yamkY_s22_PKS

Tavoitteet

Tulevaisuuden ennakointi on kehittämistoimintaan kytkeytyvä tiedonala, joka tarjoaa tulevaisuutta koskevaa tietoa esimerkiksi työpaikoilla tehtävän päätöksenteon tueksi. Opintojakso tarjoaa tietoa ja työkaluja muutoksen ja vaihtoehtoisten tulevaisuuksien hahmottamiseen, niiden analysoimiseen sekä haluttujen tulevaisuuksien toteuttamiseen. Opintojaksolla perehdytään tulevaisuuden ennakoinnin menetelmiin käytännönläheisen soveltamisen näkökulmasta. Opintojaksolla opiskelija pohtii ja oppii tunnistamaan yhteiskunnan megatrendejä, trendejä ja heikkoja signaaleja. Opintojakson pääpaino on yhteisöpedagogien ja kulttuurituottajien toimialojen tulevaisuuskuvissa sekä työelämän muutoksessa.

Opintojakson opiskeltuaan opiskelija:
- ymmärtää tulevaisuustiedon erityisen ja tutkimuksellisen luonteen
- tietää, mitä tulevaisuusajattelu, ennakoiva asenne ja tulevaisuuden tutkimuksen muut keskeiset käsitteet ovat
- hahmottaa työyhteisöönsä, ammattialaansa ja koko yhteiskuntaan kohdistuvat muutospaineet ja kykenee reagoimaan niihin
- tuntee tulevaisuuden ennakoinnissa käytettyjä menetelmiä (skenaario- ja tulevaisuustaajuustyöskentely, Delfoi ja erilaiset tulevaisuusverstaat)
- osaa soveltaa jotain opintojaksolla käsiteltyä tulevaisuuden ennakoinnin menetelmää

Sisältö

Sisällöt:
- tulevaisuuden ennakoinnin keskeiset käsitteet: tulevaisuusajattelu, ennakoiva asenne, megatrendit, trendit ja heikot signaalit
- ennakoinnin ja tulevaisuudentutkimuksen keskeiset menetelmät
- tulevaisuusajatteluun ja menetelmiin liittyvät käytännön harjoitteet

Aika ja paikka

Webinaarit ovat 17.1; 31.1; 16.2; 28.2 klo 14-18. Kaikki tehtävät tulee olla palautettuna viimeistään 31.5. Tehtävät arvioidaan kevään jokaisen kuun 15. päivä, mutta viimeisen kerran 9.6. Jos kaikki tehtävät on suoritettu hyväksytysti arviointipäivään mennessä, suoritusmerkinnän Peppi-järjestelmään saa arviointipäivänä.

Oppimateriaalit

Hanna-Kaisa Aalto ym. (toim.) Tulevaisuuden tutkimus tutuksi. https://tututopi.files.wordpress.com/2022/03/tva-1-2022.pdf .
Hiltunen, Elina 2012. Matkaopas tulevaisuuteen. LUVUT 1 (s. 21-43) ja 4 (s. 74-216). Helsinki: Talentum.
Hiltunen, E. 2019. Tulossa huomenna: miten megatrendit muokkaavat tulevaisuuttamme. Jyväskylä: Docendo.

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla on neljä nelituntista webinaaria. Webinaareihin osallistuminen on pakollista, mutta niiden tietoperustaosat tallennetaan. Webinaareissa on usein vierailevia luennoitsijoita. Itsenäisiä tehtäviä on neljä, joista yksi tehtävistä suoritetaan ryhmätyönä. Kirjallisuuden omaksuminen testataan verkkotestillä, jonka tulos ei kuitenkaan vaikuta arvosanaan. Tehtävät ja opintojakso arvioidaan asteikolla 1-5.

Lisätietoja opiskelijoille

Tulevaisuuden ennakointi on kehittämistoimintaan kytkeytyvä tiedonala, joka tarjoaa tulevaisuutta koskevaa tietoa kaikkien organisaatioiden päätöksenteon tueksi. Opintojakso antaa työkaluja muutoksen ja vaihtoehtoisten tulevaisuuksien hahmottamiseen, niiden analysoimiseen sekä haluttujen tulevaisuuksien toteuttamiseen. Opintojaksolla perehdytään tulevaisuuden ennakoinnin menetelmiin käytännönläheisen soveltamisen näkökulmasta. Opintojaksolla opiskelija pohtii ja oppii tunnistamaan yhteiskunnan megatrendejä, trendejä ja heikkoja signaaleja.

Opintojakson tavoitteena on, että opintojakson suoritettuaan opiskelija:

- ymmärtää tulevaisuustiedon erityisen ja tutkimuksellisen luonteen.
- tietää, mitä tulevaisuusajattelu, ennakoiva asenne ja tulevaisuuden tutkimuksen muut keskeiset käsitteet ovat.
- hahmottaa työyhteisöönsä, ammattialaansa ja koko yhteiskuntaan kohdistuvat muutospaineet ja kykenee reagoimaan niihin.
- tuntee tulevaisuuden ennakoinnissa käytettyjä menetelmiä (skenaario- ja tulevaisuustaajuustyöskentely, Delfoi ja erilaiset tulevaisuusverstaat).
- osaa soveltaa jotain opintojaksolla käsiteltyä tulevaisuuden ennakoinnin menetelmää.

Opintojaksolla tutustutaan tulevaisuuden ennakoinnin keskeisiin käsitteisiin, kuten tulevaisuusajattelu, ennakoiva asenne, megatrendit, trendit ja heikot signaalit. Lisäksi perehdytään ennakoinnin keskeisiin menetelmiin ja tehdään niihin liittyviä käytännön harjoitteita. Opintojaksolle osallistuminen ei edellytä aikaisempaa tulevaisuusosaamista.