Tulevaisuuden ennakointiLaajuus (5 op)
Tunnus: YTE04
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Tulevaisuuden ennakointi on kehittämistoimintaan kytkeytyvä tiedonala, joka tarjoaa tulevaisuutta koskevaa tietoa esimerkiksi työpaikoilla tehtävän päätöksenteon tueksi. Opintojakso tarjoaa tietoa ja työkaluja muutoksen ja vaihtoehtoisten tulevaisuuksien hahmottamiseen, niiden analysoimiseen sekä haluttujen tulevaisuuksien toteuttamiseen. Opintojaksolla perehdytään tulevaisuuden ennakoinnin menetelmiin käytännönläheisen soveltamisen näkökulmasta. Opintojaksolla opiskelija pohtii ja oppii tunnistamaan yhteiskunnan megatrendejä, trendejä ja heikkoja signaaleja. Opintojakson pääpaino on yhteisöpedagogien ja kulttuurituottajien toimialojen tulevaisuuskuvissa sekä työelämän muutoksessa.
Opintojakson opiskeltuaan opiskelija:
- ymmärtää tulevaisuustiedon erityisen ja tutkimuksellisen luonteen
- tietää, mitä tulevaisuusajattelu, ennakoiva asenne ja tulevaisuuden tutkimuksen muut keskeiset käsitteet ovat
- hahmottaa työyhteisöönsä, ammattialaansa ja koko yhteiskuntaan kohdistuvat muutospaineet ja kykenee reagoimaan niihin
- tuntee tulevaisuuden ennakoinnissa käytettyjä menetelmiä (skenaario- ja tulevaisuustaajuustyöskentely, Delfoi ja erilaiset tulevaisuusverstaat)
- osaa soveltaa jotain opintojaksolla käsiteltyä tulevaisuuden ennakoinnin menetelmää
Sisältö
Sisällöt:
- tulevaisuuden ennakoinnin keskeiset käsitteet: tulevaisuusajattelu, ennakoiva asenne, megatrendit, trendit ja heikot signaalit
- ennakoinnin ja tulevaisuudentutkimuksen keskeiset menetelmät
- tulevaisuusajatteluun ja menetelmiin liittyvät käytännön harjoitteet
Ilmoittautumisaika
02.04.2024 - 09.09.2024
Ajoitus
13.09.2024 - 29.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Yhteisöjen kehittäminen
Toimipiste
Paikkaan sitomaton
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
8 - 300
Koulutus
- Yhteisöpedagogin koulutus (YAMK)
- Kulttuurituotannon koulutus (YAMK)
Opettaja
- Arto Lindholm
- Oona Tikkaoja
- Minna Hautio
- Erja Anttonen
Vastuuopettaja
Arto Lindholm
Ryhmät
-
yamkK_K24_PKSyamkK_k24_PKS
-
yamkY_s24_PKSyamkY_s24_PKS
-
AVOKYAMK_V_S24avokYAMK_v_s24
-
avoyYAMK_v_s24avoyYAMK_v_s24
Tavoitteet
Tulevaisuuden ennakointi on kehittämistoimintaan kytkeytyvä tiedonala, joka tarjoaa tulevaisuutta koskevaa tietoa esimerkiksi työpaikoilla tehtävän päätöksenteon tueksi. Opintojakso tarjoaa tietoa ja työkaluja muutoksen ja vaihtoehtoisten tulevaisuuksien hahmottamiseen, niiden analysoimiseen sekä haluttujen tulevaisuuksien toteuttamiseen. Opintojaksolla perehdytään tulevaisuuden ennakoinnin menetelmiin käytännönläheisen soveltamisen näkökulmasta. Opintojaksolla opiskelija pohtii ja oppii tunnistamaan yhteiskunnan megatrendejä, trendejä ja heikkoja signaaleja. Opintojakson pääpaino on yhteisöpedagogien ja kulttuurituottajien toimialojen tulevaisuuskuvissa sekä työelämän muutoksessa.
Opintojakson opiskeltuaan opiskelija:
- ymmärtää tulevaisuustiedon erityisen ja tutkimuksellisen luonteen
- tietää, mitä tulevaisuusajattelu, ennakoiva asenne ja tulevaisuuden tutkimuksen muut keskeiset käsitteet ovat
- hahmottaa työyhteisöönsä, ammattialaansa ja koko yhteiskuntaan kohdistuvat muutospaineet ja kykenee reagoimaan niihin
- tuntee tulevaisuuden ennakoinnissa käytettyjä menetelmiä (skenaario- ja tulevaisuustaajuustyöskentely, Delfoi ja erilaiset tulevaisuusverstaat)
- osaa soveltaa jotain opintojaksolla käsiteltyä tulevaisuuden ennakoinnin menetelmää
Sisältö
Sisällöt:
- tulevaisuuden ennakoinnin keskeiset käsitteet: tulevaisuusajattelu, ennakoiva asenne, megatrendit, trendit ja heikot signaalit
- ennakoinnin ja tulevaisuudentutkimuksen keskeiset menetelmät
- tulevaisuusajatteluun ja menetelmiin liittyvät käytännön harjoitteet
Aika ja paikka
Webinaarit ovat 18.9 ja 25.9 klo 14-17 sekä 2.10 ja 9.10 klo 14-18.
Viimeinen tehtävä tulee palauttaa 30.11.2024. mennessä. Tehtävät arvioidaan ja Peppi-järjestelmä päivitetään jokaisen kuun 15. päivä. Viimeinen päivitys suoritetaan 15.12.2024, jonka jälkeen kurssi suljetaan ja arkistoidaan.
Oppimateriaalit
Hanna-Kaisa Aalto ym. (toim.) Tulevaisuuden tutkimus tutuksi. https://tututopi.files.wordpress.com/2022/03/tva-1-2022.pdf .
Hiltunen, Elina 2012. Matkaopas tulevaisuuteen. LUVUT 1 (s. 21-43) ja 4 (s. 74-216). Helsinki: Talentum.
Hiltunen, E. 2019. Tulossa huomenna: miten megatrendit muokkaavat tulevaisuuttamme. Jyväskylä: Docendo.
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla on neljä webinaaria. Webinaareihin osallistuminen on pakollista, mutta niiden tietoperustaosat tallennetaan. Webinaareissa on usein vierailevia luennoitsijoita. Lisäksi kurssiin kuuluu itsenäisiä tehtäviä ja ryhmätöitä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojaksoa ei voi suorittaa vaihtoehtoisilla tavoilla.
Lisätietoja opiskelijoille
Tulevaisuuden ennakointi on kehittämistoimintaan kytkeytyvä tiedonala, joka tarjoaa tulevaisuutta koskevaa tietoa kaikkien organisaatioiden päätöksenteon tueksi. Opintojakso antaa työkaluja muutoksen ja vaihtoehtoisten tulevaisuuksien hahmottamiseen, niiden analysoimiseen sekä haluttujen tulevaisuuksien toteuttamiseen. Opintojaksolla perehdytään tulevaisuuden ennakoinnin menetelmiin käytännönläheisen soveltamisen näkökulmasta. Opintojaksolla opiskelija pohtii ja oppii tunnistamaan yhteiskunnan megatrendejä, trendejä ja heikkoja signaaleja.
Opintojakson tavoitteena on, että opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- ymmärtää tulevaisuustiedon erityisen ja tutkimuksellisen luonteen.
- tietää, mitä tulevaisuusajattelu, ennakoiva asenne ja tulevaisuuden tutkimuksen muut keskeiset käsitteet ovat.
- hahmottaa työyhteisöönsä, ammattialaansa ja koko yhteiskuntaan kohdistuvat muutospaineet ja kykenee reagoimaan niihin.
- tuntee tulevaisuuden ennakoinnissa käytettyjä menetelmiä (skenaario- ja tulevaisuustaajuustyöskentely, Delfoi ja erilaiset tulevaisuusverstaat).
- osaa soveltaa jotain opintojaksolla käsiteltyä tulevaisuuden ennakoinnin menetelmää.
Opintojaksolla tutustutaan tulevaisuuden ennakoinnin keskeisiin käsitteisiin, kuten tulevaisuusajattelu, ennakoiva asenne, megatrendit, trendit ja heikot signaalit. Lisäksi perehdytään ennakoinnin keskeisiin menetelmiin ja tehdään niihin liittyviä käytännön harjoitteita. Opintojaksolle osallistuminen ei edellytä aikaisempaa tulevaisuusosaamista.
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
01.04.2023 - 29.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 27.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Yhteisöjen kehittäminen
Toimipiste
Paikkaan sitomaton
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
8 - 600
Koulutus
- Yhteisöpedagogin koulutus (YAMK)
- Kulttuurituotannon koulutus (YAMK)
Opettaja
- Arto Lindholm
- Kimmo Lind
- Minna Hautio
- Oona Tikkaoja
- Erja Anttonen
Vastuuopettaja
Arto Lindholm
Ryhmät
-
yamkY_s23_PKSyamkY_s23_PKS
-
yamkK_K24_PKSyamkK_k24_PKS
-
AVOKYAMK_V_K24avokYAMK_v_k24
-
AVOYYAMK_V_K24avoyYAMK_v_k24
Tavoitteet
Tulevaisuuden ennakointi on kehittämistoimintaan kytkeytyvä tiedonala, joka tarjoaa tulevaisuutta koskevaa tietoa esimerkiksi työpaikoilla tehtävän päätöksenteon tueksi. Opintojakso tarjoaa tietoa ja työkaluja muutoksen ja vaihtoehtoisten tulevaisuuksien hahmottamiseen, niiden analysoimiseen sekä haluttujen tulevaisuuksien toteuttamiseen. Opintojaksolla perehdytään tulevaisuuden ennakoinnin menetelmiin käytännönläheisen soveltamisen näkökulmasta. Opintojaksolla opiskelija pohtii ja oppii tunnistamaan yhteiskunnan megatrendejä, trendejä ja heikkoja signaaleja. Opintojakson pääpaino on yhteisöpedagogien ja kulttuurituottajien toimialojen tulevaisuuskuvissa sekä työelämän muutoksessa.
Opintojakson opiskeltuaan opiskelija:
- ymmärtää tulevaisuustiedon erityisen ja tutkimuksellisen luonteen
- tietää, mitä tulevaisuusajattelu, ennakoiva asenne ja tulevaisuuden tutkimuksen muut keskeiset käsitteet ovat
- hahmottaa työyhteisöönsä, ammattialaansa ja koko yhteiskuntaan kohdistuvat muutospaineet ja kykenee reagoimaan niihin
- tuntee tulevaisuuden ennakoinnissa käytettyjä menetelmiä (skenaario- ja tulevaisuustaajuustyöskentely, Delfoi ja erilaiset tulevaisuusverstaat)
- osaa soveltaa jotain opintojaksolla käsiteltyä tulevaisuuden ennakoinnin menetelmää
Sisältö
Sisällöt:
- tulevaisuuden ennakoinnin keskeiset käsitteet: tulevaisuusajattelu, ennakoiva asenne, megatrendit, trendit ja heikot signaalit
- ennakoinnin ja tulevaisuudentutkimuksen keskeiset menetelmät
- tulevaisuusajatteluun ja menetelmiin liittyvät käytännön harjoitteet
Aika ja paikka
Webinaarit ovat 16.1; 30.1; 13.2; 27.2. Kaksi ensimmäistä webinaaria 14-17 ja kaksi viimeistä 14-18. Kaikki tehtävät tulee olla palautettuna viimeistään 31.5. Tehtävät arvioidaan kevään jokaisen kuun 15. päivän paikkeilla, mutta viimeisen kerran 10.6. Jos kaikki tehtävät on suoritettu hyväksytysti arviointipäivään mennessä, suoritusmerkinnän Peppi-järjestelmään saa arviointipäivänä.
Oppimateriaalit
Hanna-Kaisa Aalto ym. (toim.) Tulevaisuuden tutkimus tutuksi. https://tututopi.files.wordpress.com/2022/03/tva-1-2022.pdf .
Hiltunen, Elina 2012. Matkaopas tulevaisuuteen. LUVUT 1 (s. 21-43) ja 4 (s. 74-216). Helsinki: Talentum.
Hiltunen, E. 2019. Tulossa huomenna: miten megatrendit muokkaavat tulevaisuuttamme. Jyväskylä: Docendo.
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla on neljä nelituntista webinaaria. Webinaareihin osallistuminen on pakollista, mutta niiden tietoperustaosat tallennetaan. Webinaareissa on usein vierailevia luennoitsijoita. Itsenäisiä tehtäviä on neljä, joista yksi tehtävistä suoritetaan ryhmätyönä. Kirjallisuuden omaksuminen testataan verkkotestillä, jonka tulos ei kuitenkaan vaikuta arvosanaan. Tehtävät ja opintojakso arvioidaan asteikolla 1-5.
Lisätietoja opiskelijoille
Tulevaisuuden ennakointi on kehittämistoimintaan kytkeytyvä tiedonala, joka tarjoaa tulevaisuutta koskevaa tietoa kaikkien organisaatioiden päätöksenteon tueksi. Opintojakso antaa työkaluja muutoksen ja vaihtoehtoisten tulevaisuuksien hahmottamiseen, niiden analysoimiseen sekä haluttujen tulevaisuuksien toteuttamiseen. Opintojaksolla perehdytään tulevaisuuden ennakoinnin menetelmiin käytännönläheisen soveltamisen näkökulmasta. Opintojaksolla opiskelija pohtii ja oppii tunnistamaan yhteiskunnan megatrendejä, trendejä ja heikkoja signaaleja.
Opintojakson tavoitteena on, että opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- ymmärtää tulevaisuustiedon erityisen ja tutkimuksellisen luonteen.
- tietää, mitä tulevaisuusajattelu, ennakoiva asenne ja tulevaisuuden tutkimuksen muut keskeiset käsitteet ovat.
- hahmottaa työyhteisöönsä, ammattialaansa ja koko yhteiskuntaan kohdistuvat muutospaineet ja kykenee reagoimaan niihin.
- tuntee tulevaisuuden ennakoinnissa käytettyjä menetelmiä (skenaario- ja tulevaisuustaajuustyöskentely, Delfoi ja erilaiset tulevaisuusverstaat).
- osaa soveltaa jotain opintojaksolla käsiteltyä tulevaisuuden ennakoinnin menetelmää.
Opintojaksolla tutustutaan tulevaisuuden ennakoinnin keskeisiin käsitteisiin, kuten tulevaisuusajattelu, ennakoiva asenne, megatrendit, trendit ja heikot signaalit. Lisäksi perehdytään ennakoinnin keskeisiin menetelmiin ja tehdään niihin liittyviä käytännön harjoitteita. Opintojaksolle osallistuminen ei edellytä aikaisempaa tulevaisuusosaamista.
Ilmoittautumisaika
01.04.2023 - 01.10.2023
Ajoitus
30.08.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Yhteisöjen kehittäminen
Toimipiste
Paikkaan sitomaton
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
8 - 600
Koulutus
- Yhteisöpedagogin koulutus (YAMK)
- Kulttuurituotannon koulutus (YAMK)
Opettaja
- Arto Lindholm
- Minna Hautio
- Oona Tikkaoja
- Erja Anttonen
Vastuuopettaja
Arto Lindholm
Ryhmät
-
yamkY_s23_PKSyamkY_s23_PKS
-
yamkK_k23_PKSyamkK_k23_PKS
-
AVOYYAMK_v_s23avoyYAMK_v_s23
-
AVOKYAMK_V_S23avokYAMK_v_s23
Tavoitteet
Tulevaisuuden ennakointi on kehittämistoimintaan kytkeytyvä tiedonala, joka tarjoaa tulevaisuutta koskevaa tietoa esimerkiksi työpaikoilla tehtävän päätöksenteon tueksi. Opintojakso tarjoaa tietoa ja työkaluja muutoksen ja vaihtoehtoisten tulevaisuuksien hahmottamiseen, niiden analysoimiseen sekä haluttujen tulevaisuuksien toteuttamiseen. Opintojaksolla perehdytään tulevaisuuden ennakoinnin menetelmiin käytännönläheisen soveltamisen näkökulmasta. Opintojaksolla opiskelija pohtii ja oppii tunnistamaan yhteiskunnan megatrendejä, trendejä ja heikkoja signaaleja. Opintojakson pääpaino on yhteisöpedagogien ja kulttuurituottajien toimialojen tulevaisuuskuvissa sekä työelämän muutoksessa.
Opintojakson opiskeltuaan opiskelija:
- ymmärtää tulevaisuustiedon erityisen ja tutkimuksellisen luonteen
- tietää, mitä tulevaisuusajattelu, ennakoiva asenne ja tulevaisuuden tutkimuksen muut keskeiset käsitteet ovat
- hahmottaa työyhteisöönsä, ammattialaansa ja koko yhteiskuntaan kohdistuvat muutospaineet ja kykenee reagoimaan niihin
- tuntee tulevaisuuden ennakoinnissa käytettyjä menetelmiä (skenaario- ja tulevaisuustaajuustyöskentely, Delfoi ja erilaiset tulevaisuusverstaat)
- osaa soveltaa jotain opintojaksolla käsiteltyä tulevaisuuden ennakoinnin menetelmää
Sisältö
Sisällöt:
- tulevaisuuden ennakoinnin keskeiset käsitteet: tulevaisuusajattelu, ennakoiva asenne, megatrendit, trendit ja heikot signaalit
- ennakoinnin ja tulevaisuudentutkimuksen keskeiset menetelmät
- tulevaisuusajatteluun ja menetelmiin liittyvät käytännön harjoitteet
Aika ja paikka
Webinaarit ovat 20.9 ja 27.9 klo 14-17 sekä 4.10 ja 11.10 klo 14-18.
Viimeinen tehtävä tulee palauttaa 30.11.2023. mennessä. Tehtävät arvioidaan ja Peppi-järjestelmä päivitetään jokaisen kuun 15. päivä, viimeisen kerran 15.12.2023.
Oppimateriaalit
Hanna-Kaisa Aalto ym. (toim.) Tulevaisuuden tutkimus tutuksi. https://tututopi.files.wordpress.com/2022/03/tva-1-2022.pdf .
Hiltunen, Elina 2012. Matkaopas tulevaisuuteen. LUVUT 1 (s. 21-43) ja 4 (s. 74-216). Helsinki: Talentum.
Hiltunen, E. 2019. Tulossa huomenna: miten megatrendit muokkaavat tulevaisuuttamme. Jyväskylä: Docendo.
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla on neljä webinaaria. Webinaareihin osallistuminen on pakollista, mutta niiden tietoperustaosat tallennetaan. Webinaareissa on usein vierailevia luennoitsijoita. Lisäksi kurssiin kuuluu itsenäisiä tehtäviä ja ryhmätöitä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojaksoa ei voi suorittaa vaihtoehtoisilla tavoilla.
Lisätietoja opiskelijoille
Tulevaisuuden ennakointi on kehittämistoimintaan kytkeytyvä tiedonala, joka tarjoaa tulevaisuutta koskevaa tietoa kaikkien organisaatioiden päätöksenteon tueksi. Opintojakso antaa työkaluja muutoksen ja vaihtoehtoisten tulevaisuuksien hahmottamiseen, niiden analysoimiseen sekä haluttujen tulevaisuuksien toteuttamiseen. Opintojaksolla perehdytään tulevaisuuden ennakoinnin menetelmiin käytännönläheisen soveltamisen näkökulmasta. Opintojaksolla opiskelija pohtii ja oppii tunnistamaan yhteiskunnan megatrendejä, trendejä ja heikkoja signaaleja.
Opintojakson tavoitteena on, että opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- ymmärtää tulevaisuustiedon erityisen ja tutkimuksellisen luonteen.
- tietää, mitä tulevaisuusajattelu, ennakoiva asenne ja tulevaisuuden tutkimuksen muut keskeiset käsitteet ovat.
- hahmottaa työyhteisöönsä, ammattialaansa ja koko yhteiskuntaan kohdistuvat muutospaineet ja kykenee reagoimaan niihin.
- tuntee tulevaisuuden ennakoinnissa käytettyjä menetelmiä (skenaario- ja tulevaisuustaajuustyöskentely, Delfoi ja erilaiset tulevaisuusverstaat).
- osaa soveltaa jotain opintojaksolla käsiteltyä tulevaisuuden ennakoinnin menetelmää.
Opintojaksolla tutustutaan tulevaisuuden ennakoinnin keskeisiin käsitteisiin, kuten tulevaisuusajattelu, ennakoiva asenne, megatrendit, trendit ja heikot signaalit. Lisäksi perehdytään ennakoinnin keskeisiin menetelmiin ja tehdään niihin liittyviä käytännön harjoitteita. Opintojaksolle osallistuminen ei edellytä aikaisempaa tulevaisuusosaamista.
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
07.04.2022 - 30.01.2023
Ajoitus
09.01.2023 - 29.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Yhteisöjen kehittäminen
Toimipiste
Paikkaan sitomaton
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
8 - 600
Koulutus
- Yhteisöpedagogin koulutus (YAMK)
- Kulttuurituotannon koulutus (YAMK)
Opettaja
- Arto Lindholm
- Pia Lundbom
- Kimmo Lind
- Pekka Vartiainen
- Tiina Valkendorff
- Katri Otonkorpi-Lehtoranta
- Oona Tikkaoja
- Minna Hautio
- Erja Anttonen
Vastuuopettaja
Arto Lindholm
Ryhmät
-
AVOKYAMK_V_K23avokYAMK_v_k23
-
yamkK_k23_PKSyamkK_k23_PKS
-
yamkY_s22_PKSyamkY_s22_PKS
Tavoitteet
Tulevaisuuden ennakointi on kehittämistoimintaan kytkeytyvä tiedonala, joka tarjoaa tulevaisuutta koskevaa tietoa esimerkiksi työpaikoilla tehtävän päätöksenteon tueksi. Opintojakso tarjoaa tietoa ja työkaluja muutoksen ja vaihtoehtoisten tulevaisuuksien hahmottamiseen, niiden analysoimiseen sekä haluttujen tulevaisuuksien toteuttamiseen. Opintojaksolla perehdytään tulevaisuuden ennakoinnin menetelmiin käytännönläheisen soveltamisen näkökulmasta. Opintojaksolla opiskelija pohtii ja oppii tunnistamaan yhteiskunnan megatrendejä, trendejä ja heikkoja signaaleja. Opintojakson pääpaino on yhteisöpedagogien ja kulttuurituottajien toimialojen tulevaisuuskuvissa sekä työelämän muutoksessa.
Opintojakson opiskeltuaan opiskelija:
- ymmärtää tulevaisuustiedon erityisen ja tutkimuksellisen luonteen
- tietää, mitä tulevaisuusajattelu, ennakoiva asenne ja tulevaisuuden tutkimuksen muut keskeiset käsitteet ovat
- hahmottaa työyhteisöönsä, ammattialaansa ja koko yhteiskuntaan kohdistuvat muutospaineet ja kykenee reagoimaan niihin
- tuntee tulevaisuuden ennakoinnissa käytettyjä menetelmiä (skenaario- ja tulevaisuustaajuustyöskentely, Delfoi ja erilaiset tulevaisuusverstaat)
- osaa soveltaa jotain opintojaksolla käsiteltyä tulevaisuuden ennakoinnin menetelmää
Sisältö
Sisällöt:
- tulevaisuuden ennakoinnin keskeiset käsitteet: tulevaisuusajattelu, ennakoiva asenne, megatrendit, trendit ja heikot signaalit
- ennakoinnin ja tulevaisuudentutkimuksen keskeiset menetelmät
- tulevaisuusajatteluun ja menetelmiin liittyvät käytännön harjoitteet
Aika ja paikka
Webinaarit ovat 17.1; 31.1; 16.2; 28.2 klo 14-18. Kaikki tehtävät tulee olla palautettuna viimeistään 31.5. Tehtävät arvioidaan kevään jokaisen kuun 15. päivä, mutta viimeisen kerran 9.6. Jos kaikki tehtävät on suoritettu hyväksytysti arviointipäivään mennessä, suoritusmerkinnän Peppi-järjestelmään saa arviointipäivänä.
Oppimateriaalit
Hanna-Kaisa Aalto ym. (toim.) Tulevaisuuden tutkimus tutuksi. https://tututopi.files.wordpress.com/2022/03/tva-1-2022.pdf .
Hiltunen, Elina 2012. Matkaopas tulevaisuuteen. LUVUT 1 (s. 21-43) ja 4 (s. 74-216). Helsinki: Talentum.
Hiltunen, E. 2019. Tulossa huomenna: miten megatrendit muokkaavat tulevaisuuttamme. Jyväskylä: Docendo.
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla on neljä nelituntista webinaaria. Webinaareihin osallistuminen on pakollista, mutta niiden tietoperustaosat tallennetaan. Webinaareissa on usein vierailevia luennoitsijoita. Itsenäisiä tehtäviä on neljä, joista yksi tehtävistä suoritetaan ryhmätyönä. Kirjallisuuden omaksuminen testataan verkkotestillä, jonka tulos ei kuitenkaan vaikuta arvosanaan. Tehtävät ja opintojakso arvioidaan asteikolla 1-5.
Lisätietoja opiskelijoille
Tulevaisuuden ennakointi on kehittämistoimintaan kytkeytyvä tiedonala, joka tarjoaa tulevaisuutta koskevaa tietoa kaikkien organisaatioiden päätöksenteon tueksi. Opintojakso antaa työkaluja muutoksen ja vaihtoehtoisten tulevaisuuksien hahmottamiseen, niiden analysoimiseen sekä haluttujen tulevaisuuksien toteuttamiseen. Opintojaksolla perehdytään tulevaisuuden ennakoinnin menetelmiin käytännönläheisen soveltamisen näkökulmasta. Opintojaksolla opiskelija pohtii ja oppii tunnistamaan yhteiskunnan megatrendejä, trendejä ja heikkoja signaaleja.
Opintojakson tavoitteena on, että opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- ymmärtää tulevaisuustiedon erityisen ja tutkimuksellisen luonteen.
- tietää, mitä tulevaisuusajattelu, ennakoiva asenne ja tulevaisuuden tutkimuksen muut keskeiset käsitteet ovat.
- hahmottaa työyhteisöönsä, ammattialaansa ja koko yhteiskuntaan kohdistuvat muutospaineet ja kykenee reagoimaan niihin.
- tuntee tulevaisuuden ennakoinnissa käytettyjä menetelmiä (skenaario- ja tulevaisuustaajuustyöskentely, Delfoi ja erilaiset tulevaisuusverstaat).
- osaa soveltaa jotain opintojaksolla käsiteltyä tulevaisuuden ennakoinnin menetelmää.
Opintojaksolla tutustutaan tulevaisuuden ennakoinnin keskeisiin käsitteisiin, kuten tulevaisuusajattelu, ennakoiva asenne, megatrendit, trendit ja heikot signaalit. Lisäksi perehdytään ennakoinnin keskeisiin menetelmiin ja tehdään niihin liittyviä käytännön harjoitteita. Opintojaksolle osallistuminen ei edellytä aikaisempaa tulevaisuusosaamista.