MonimuotoisuusLaajuus (5 op)
Tunnus: YMM05
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija:
- ymmärtää sosiaalisen todellisuuden rakentumisen kielen kautta
- tunnistaa valtadiskurssin, vastadiskurssin ja ammattilaisdiskurssin välisiä suhteita ja osaa soveltaa tietoa omassa viestinnässään erilaisissa yhteisöissä
- osaa ammatillisessa toiminnassaan arvioida ja muokata kielen ja muiden ilmaisukeinojen kautta toteutuvaa yhdenvertaista ja arvostavaa kohtaamista
- kykenee edistämään saavutettavuutta ja moninaisuutta arvostavia toimintatapoja yhteisöissä ja verkostoissa
- tiedostaa moninaisuutta estäviä ajattelumalleja ja rakenteita ja osaa toimia niiden purkamiseksi
Sisältö
- Yhdenvertaisuutta edistävää ja moninaisuutta arvostavaa toimintaa ohjaavat eettiset periaatteet ja lainsäädännölliset lähtökohdat
- Sosiaalinen konstruktionismi ja multimodaalinen diskurssintutkimus yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan toiminnan tarkastelun välineenä
- Sosiaalipedagoginen ajattelu sosiaalisesti kestävän ja monimuotoisuutta arvostavan toiminnan edistämisessä
Oppimateriaalit
Kirjallisuus
Artikkelit
Blogit
Videot
Lisätiedot
Opintojaksolla perehdytään monimuotoisuuteen kolmen teeman kautta. Ensimmäisenä näistä on monimuotoisuuteen liittyvien eettisten perusteiden ja säädösten tuntemus. Toisena teemana on ymmärryksen, mielikuvien ja tiedon rakentuminen kielen ja muiden ilmaisutapojen välityksellä. Kolmantena teemana on yhdenvertaisuuden, toimijuuden ja saavutettavuuden edistäminen monimuotoisissa yhteisöissä ja verkostoissa.
HUOM. Opintojakso suoritetaan Humakin Humaster-opintoina.
Ilmoittautumisaika
14.04.2024 - 29.09.2024
Ajoitus
03.10.2024 - 18.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Tyke, Seikkailu ja YAMK
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
8 - 300
Koulutus
- Yhteisöpedagogin koulutus (YAMK)
- Kulttuurituotannon koulutus (YAMK)
- Tulkkaustoiminnan kehittäminen YAMK
Opettaja
- Arto Lindholm
- Pekka Vartiainen
- Hanna Kiuru
- Zita Kobor-Laitinen
- Lotta Viinikka
Vastuuopettaja
Arto Lindholm
Ryhmät
-
mokTYamk_s23_PKSmokTYamk_s23_PKS
-
yamkY_s24_PKSyamkY_s24_PKS
-
AVOKYAMK_V_S24avokYAMK_v_s24
-
yamkT_s24_PKSyamkT_s24_PKS
-
avoyYAMK_v_s24avoyYAMK_v_s24
Tavoitteet
Opiskelija:
- ymmärtää sosiaalisen todellisuuden rakentumisen kielen kautta
- tunnistaa valtadiskurssin, vastadiskurssin ja ammattilaisdiskurssin välisiä suhteita ja osaa soveltaa tietoa omassa viestinnässään erilaisissa yhteisöissä
- osaa ammatillisessa toiminnassaan arvioida ja muokata kielen ja muiden ilmaisukeinojen kautta toteutuvaa yhdenvertaista ja arvostavaa kohtaamista
- kykenee edistämään saavutettavuutta ja moninaisuutta arvostavia toimintatapoja yhteisöissä ja verkostoissa
- tiedostaa moninaisuutta estäviä ajattelumalleja ja rakenteita ja osaa toimia niiden purkamiseksi
Sisältö
- Yhdenvertaisuutta edistävää ja moninaisuutta arvostavaa toimintaa ohjaavat eettiset periaatteet ja lainsäädännölliset lähtökohdat
- Sosiaalinen konstruktionismi ja multimodaalinen diskurssintutkimus yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan toiminnan tarkastelun välineenä
- Sosiaalipedagoginen ajattelu sosiaalisesti kestävän ja monimuotoisuutta arvostavan toiminnan edistämisessä
Aika ja paikka
Webinaarit 10.10 klo 13 - 16, 31.10.2024 klo 14 - 16, 14.11.2024 klo 14 - 16.
Opetusmenetelmät
Webinaarit, itsenäinen työskentely Hoodlen alueella sekä oppimistehtävät.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arvioinnissa painotetaan opintojakson tavoitteiden saavuttamista ja sisällön soveltavaa käsittelyä, mikä osoitetaan oppimistehtävien kautta.
Hylätty (0)
Tavoitteet jäävät täyttymättä. Oppimistehtävät eivät vastaa tehtävänantoja.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tavoitteista jää jokin täyttymättä ja sisällöllinen käsittely jää joiltakin osin pinnalliseksi tai puutteelliseksi.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Tavoitteet toteutuvat kokonaisuudessaan. Opiskelija on omaksunut opintojakson sisällöt ja osaa soveltaa niitä oivaltavasti tukeutuen teoreettisiin lähtökohtiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Tavoitteet toteutuvat kokonaisuudessaan. Opiskelija on omaksunut syvällisesti opintojakson sisällöt ja osaa soveltaa niitä monipuolisesti ja oivaltavasti tukeutuen kattavasti erilaisiin teoreettisiin lähtökohtiin.
Lisätiedot
Opintojaksolla perehdytään monimuotoisuuteen kolmen teeman kautta. Ensimmäisenä näistä on monimuotoisuuteen liittyvien eettisten perusteiden ja säädösten tuntemus. Toisena teemana on ymmärryksen, mielikuvien ja tiedon rakentuminen kielen ja muiden ilmaisutapojen välityksellä. Kolmantena teemana on yhdenvertaisuuden, toimijuuden ja saavutettavuuden edistäminen monimuotoisissa yhteisöissä ja verkostoissa.
HUOM. Opintojakso suoritetaan Humakin Humaster-opintoina.
Ilmoittautumisaika
01.04.2023 - 29.01.2024
Ajoitus
22.01.2024 - 22.03.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Tyke, Seikkailu ja YAMK
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
8 - 600
Koulutus
- Yhteisöpedagogin koulutus (YAMK)
- Kulttuurituotannon koulutus (YAMK)
Opettaja
- Arto Lindholm
- Lotta Viinikka
- Pekka Vartiainen
- Hanna Kiuru
- Zita Kobor-Laitinen
Vastuuopettaja
Hanna Kiuru
Ryhmät
-
AVOKYAMK_V_K24avokYAMK_v_k24
-
mokTYamk_s23_PKSmokTYamk_s23_PKS
-
yamkK_K24_PKSyamkK_k24_PKS
-
yamkY_s23_PKSyamkY_s23_PKS
-
AVOYYAMK_V_K24avoyYAMK_v_k24
Tavoitteet
Opiskelija:
- ymmärtää sosiaalisen todellisuuden rakentumisen kielen kautta
- tunnistaa valtadiskurssin, vastadiskurssin ja ammattilaisdiskurssin välisiä suhteita ja osaa soveltaa tietoa omassa viestinnässään erilaisissa yhteisöissä
- osaa ammatillisessa toiminnassaan arvioida ja muokata kielen ja muiden ilmaisukeinojen kautta toteutuvaa yhdenvertaista ja arvostavaa kohtaamista
- kykenee edistämään saavutettavuutta ja moninaisuutta arvostavia toimintatapoja yhteisöissä ja verkostoissa
- tiedostaa moninaisuutta estäviä ajattelumalleja ja rakenteita ja osaa toimia niiden purkamiseksi
Sisältö
- Yhdenvertaisuutta edistävää ja moninaisuutta arvostavaa toimintaa ohjaavat eettiset periaatteet ja lainsäädännölliset lähtökohdat
- Sosiaalinen konstruktionismi ja multimodaalinen diskurssintutkimus yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan toiminnan tarkastelun välineenä
- Sosiaalipedagoginen ajattelu sosiaalisesti kestävän ja monimuotoisuutta arvostavan toiminnan edistämisessä
Aika ja paikka
Webinaarit 1.2.2024 klo 14-16, 28.2.2024 klo 14-16 ja 7.3.2024 klo 14-16.
Opetusmenetelmät
Webinaarit, itsenäinen työskentely Hoodlen alueella sekä oppimistehtävät.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arvioinnissa painotetaan opintojakson tavoitteiden saavuttamista ja sisällön soveltavaa käsittelyä, mikä osoitetaan oppimistehtävien kautta.
Hylätty (0)
Tavoitteet jäävät täyttymättä. Oppimistehtävät eivät vastaa tehtävänantoja.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tavoitteista jää jokin täyttymättä ja sisällöllinen käsittely jää joiltakin osin pinnalliseksi tai puutteelliseksi.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Tavoitteet toteutuvat kokonaisuudessaan. Opiskelija on omaksunut opintojakson sisällöt ja osaa soveltaa niitä oivaltavasti tukeutuen teoreettisiin lähtökohtiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Tavoitteet toteutuvat kokonaisuudessaan. Opiskelija on omaksunut syvällisesti opintojakson sisällöt ja osaa soveltaa niitä monipuolisesti ja oivaltavasti tukeutuen kattavasti erilaisiin teoreettisiin lähtökohtiin.
Lisätiedot
Opintojaksolla perehdytään monimuotoisuuteen kolmen teeman kautta. Ensimmäisenä näistä on monimuotoisuuteen liittyvien eettisten perusteiden ja säädösten tuntemus. Toisena teemana on ymmärryksen, mielikuvien ja tiedon rakentuminen kielen ja muiden ilmaisutapojen välityksellä. Kolmantena teemana on yhdenvertaisuuden, toimijuuden ja saavutettavuuden edistäminen monimuotoisissa yhteisöissä ja verkostoissa.
HUOM. Opintojakso suoritetaan Humakin Humaster-opintoina.
Ilmoittautumisaika
16.04.2023 - 01.10.2023
Ajoitus
16.10.2023 - 20.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Tyke, Seikkailu ja YAMK
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
8 - 600
Koulutus
- Yhteisöpedagogin koulutus (YAMK)
- Kulttuurituotannon koulutus (YAMK)
- Tulkkaustoiminnan kehittäminen YAMK
Opettaja
- Pekka Vartiainen
- Hanna Kiuru
- Zita Kobor-Laitinen
- Tanja Gavrilov
- Lotta Viinikka
Vastuuopettaja
Hanna Kiuru
Ryhmät
-
AVOYYAMK_v_s23avoyYAMK_v_s23
-
yamkK_k23_PKSyamkK_k23_PKS
-
yamkT_s23_PKSyamkT_s23_PKS
-
yamkY_s23_PKSyamkY_s23_PKS
-
AVOKYAMK_V_S23avokYAMK_v_s23
Tavoitteet
Opiskelija:
- ymmärtää sosiaalisen todellisuuden rakentumisen kielen kautta
- tunnistaa valtadiskurssin, vastadiskurssin ja ammattilaisdiskurssin välisiä suhteita ja osaa soveltaa tietoa omassa viestinnässään erilaisissa yhteisöissä
- osaa ammatillisessa toiminnassaan arvioida ja muokata kielen ja muiden ilmaisukeinojen kautta toteutuvaa yhdenvertaista ja arvostavaa kohtaamista
- kykenee edistämään saavutettavuutta ja moninaisuutta arvostavia toimintatapoja yhteisöissä ja verkostoissa
- tiedostaa moninaisuutta estäviä ajattelumalleja ja rakenteita ja osaa toimia niiden purkamiseksi
Sisältö
- Yhdenvertaisuutta edistävää ja moninaisuutta arvostavaa toimintaa ohjaavat eettiset periaatteet ja lainsäädännölliset lähtökohdat
- Sosiaalinen konstruktionismi ja multimodaalinen diskurssintutkimus yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan toiminnan tarkastelun välineenä
- Sosiaalipedagoginen ajattelu sosiaalisesti kestävän ja monimuotoisuutta arvostavan toiminnan edistämisessä
Aika ja paikka
Webinaarit 2.11.2023 klo 14-16, 16.11.2023 klo 14-16 ja 14.12.2023 klo 14-16.
Opetusmenetelmät
Webinaarit, itsenäinen työskentely Hoodlen alueella sekä oppimistehtävät.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arvioinnissa painotetaan opintojakson tavoitteiden saavuttamista ja sisällön soveltavaa käsittelyä, mikä osoitetaan oppimistehtävien kautta.
Hylätty (0)
Tavoitteet jäävät täyttymättä. Oppimistehtävät eivät vastaa tehtävänantoja.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tavoitteista jää jokin täyttymättä ja sisällöllinen käsittely jää joiltakin osin pinnalliseksi tai puutteelliseksi.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Tavoitteet toteutuvat kokonaisuudessaan. Opiskelija on omaksunut opintojakson sisällöt ja osaa soveltaa niitä oivaltavasti tukeutuen teoreettisiin lähtökohtiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Tavoitteet toteutuvat kokonaisuudessaan. Opiskelija on omaksunut syvällisesti opintojakson sisällöt ja osaa soveltaa niitä monipuolisesti ja oivaltavasti tukeutuen kattavasti erilaisiin teoreettisiin lähtökohtiin.
Lisätiedot
Opintojaksolla perehdytään monimuotoisuuteen kolmen teeman kautta. Ensimmäisenä näistä on monimuotoisuuteen liittyvien eettisten perusteiden ja säädösten tuntemus. Toisena teemana on ymmärryksen, mielikuvien ja tiedon rakentuminen kielen ja muiden ilmaisutapojen välityksellä. Kolmantena teemana on yhdenvertaisuuden, toimijuuden ja saavutettavuuden edistäminen monimuotoisissa yhteisöissä ja verkostoissa.
HUOM. Opintojakso suoritetaan Humakin Humaster-opintoina.
Ilmoittautumisaika
07.04.2022 - 30.01.2023
Ajoitus
16.01.2023 - 31.03.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Järjestö- ja nuorisotyö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
8 - 600
Koulutus
- Yhteisöpedagogin koulutus (YAMK)
- Kulttuurituotannon koulutus (YAMK)
Opettaja
- Lotta Viinikka
- Pekka Vartiainen
- Hanna Kiuru
- Zita Kobor-Laitinen
- Laura Keihäs
Vastuuopettaja
Hanna Kiuru
Ryhmät
-
AVOKYAMK_V_K23avokYAMK_v_k23
-
yamkK_k23_PKSyamkK_k23_PKS
-
yamkY_s22_PKSyamkY_s22_PKS
Tavoitteet
Opiskelija:
- ymmärtää sosiaalisen todellisuuden rakentumisen kielen kautta
- tunnistaa valtadiskurssin, vastadiskurssin ja ammattilaisdiskurssin välisiä suhteita ja osaa soveltaa tietoa omassa viestinnässään erilaisissa yhteisöissä
- osaa ammatillisessa toiminnassaan arvioida ja muokata kielen ja muiden ilmaisukeinojen kautta toteutuvaa yhdenvertaista ja arvostavaa kohtaamista
- kykenee edistämään saavutettavuutta ja moninaisuutta arvostavia toimintatapoja yhteisöissä ja verkostoissa
- tiedostaa moninaisuutta estäviä ajattelumalleja ja rakenteita ja osaa toimia niiden purkamiseksi
Sisältö
- Yhdenvertaisuutta edistävää ja moninaisuutta arvostavaa toimintaa ohjaavat eettiset periaatteet ja lainsäädännölliset lähtökohdat
- Sosiaalinen konstruktionismi ja multimodaalinen diskurssintutkimus yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan toiminnan tarkastelun välineenä
- Sosiaalipedagoginen ajattelu sosiaalisesti kestävän ja monimuotoisuutta arvostavan toiminnan edistämisessä
Aika ja paikka
Webinaarit 1.2.2023 klo 14-16, 22.2.2023 klo 14-16 ja 8.3.2023 klo 14-16.
Opetusmenetelmät
Webinaarit ja itsenäinen/ ryhmätyöskentely Hoodlen alueella.
Lisätiedot
Opintojaksolla perehdytään monimuotoisuuteen kolmen teeman kautta. Ensimmäisenä näistä on monimuotoisuuteen liittyvien eettisten perusteiden ja säädösten tuntemus. Toisena teemana on ymmärryksen, mielikuvien ja tiedon rakentuminen kielen ja muiden ilmaisutapojen välityksellä. Kolmantena teemana on yhdenvertaisuuden, toimijuuden ja saavutettavuuden edistäminen monimuotoisissa yhteisöissä ja verkostoissa.
HUOM. Opintojakso suoritetaan Humakin Humaster-opintoina.