Pedagoginen osaaminenLaajuus (5 op)
Tunnus: YPY02-PO
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opintojaksossa opiskelija vahvistaa pedagogista osaamistaan sekä osallistavan pedagogiikan tietotaitoaan.
Opintojakson opiskeltuaan opiskelija:
• osoittaa tiedostavansa ja kykenevänsä syventämään pedagogista osaamistaan ja kehittämistä erilaisissa yhteisöissä sekä toimintaverkostoissa
• osaa suunnitella asiantuntemuksen jakamista, toimia vaikuttavan asiantuntijan rooleissa, kehittää oppimiseen tähtäävää ryhmätoimintaa sekä reflektoida toimintaansa ryhmien ohjaajana
• ymmärtää ja hahmottaa kriittisesti viimeaikaiseen käyttäytymistieteelliseen tutkimustietoon perustuvan ihmisen kasvun, kehityksen ja toiminnan näkökulmana yhteisölliset toimintaympäristöt
Sisältö
Sisällöt:
• pedagogiset ajattelu- ja toimintatavat yhteisöpedagogin toimialoilla
• ryhmä- ja roolityöskentely oppivan yhteisön voimavarana
• ryhmässä toimimisen ja ohjaamisen näkökulmat, asiantuntijuuden jakaminen ja voimaantuminen
• pedagogiset prosessit, reflektointi ja kehittäminen
Ilmoittautumisaika
01.04.2024 - 29.09.2024
Ajoitus
01.10.2024 - 20.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Järjestö- ja nuorisotyö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
8 - 120
Koulutus
- Yhteisöpedagogin koulutus (YAMK)
Opettaja
- Pia Lundbom
- Eeva Sinisalo-Juha
- Hanna Kiuru
- Tarja Nyman
- Anita Saaranen-Kauppinen
Vastuuopettaja
Anita Saaranen-Kauppinen
Ryhmät
-
yamkY_s24_PKSyamkY_s24_PKS
Tavoitteet
Opintojaksossa opiskelija vahvistaa pedagogista osaamistaan sekä osallistavan pedagogiikan tietotaitoaan.
Opintojakson opiskeltuaan opiskelija:
• osoittaa tiedostavansa ja kykenevänsä syventämään pedagogista osaamistaan ja kehittämistä erilaisissa yhteisöissä sekä toimintaverkostoissa
• osaa suunnitella asiantuntemuksen jakamista, toimia vaikuttavan asiantuntijan rooleissa, kehittää oppimiseen tähtäävää ryhmätoimintaa sekä reflektoida toimintaansa ryhmien ohjaajana
• ymmärtää ja hahmottaa kriittisesti viimeaikaiseen käyttäytymistieteelliseen tutkimustietoon perustuvan ihmisen kasvun, kehityksen ja toiminnan näkökulmana yhteisölliset toimintaympäristöt
Sisältö
Sisällöt:
• pedagogiset ajattelu- ja toimintatavat yhteisöpedagogin toimialoilla
• ryhmä- ja roolityöskentely oppivan yhteisön voimavarana
• ryhmässä toimimisen ja ohjaamisen näkökulmat, asiantuntijuuden jakaminen ja voimaantuminen
• pedagogiset prosessit, reflektointi ja kehittäminen
Aika ja paikka
Webinaarit 10.10.2024 klo 9-12, 7.11.2024 klo 9-12 ja 5.12.2024 klo 9-12.
Opetusmenetelmät
Webinaarit ja itsenäinen/ ryhmätyöskentely Hoodlen alueella.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson tehtävien arvioinnissa painotetaan opintojakson tavoitteiden saavuttamista ja sisältöjen soveltavaa käsittelyä.
Tavoite: opiskelija osoittaa tiedostavansa ja kykenevänsä syventämään pedagogista osaamistaan ja kehittämistä erilaisissa yhteisöissä sekä toimintaverkostoissa; osaa suunnitella asiantuntemuksen jakamista, toimia vaikuttavan asiantuntijan rooleissa, kehittää oppimiseen tähtäävää ryhmätoimintaa sekä reflektoida toimintaansa ryhmien ohjaajana.
Sisältö: pedagogiset ajattelu- ja toimintatavat yhteisöpedagogin toimialoilla; ryhmässä toimimisen ja ohjaamisen näkökulmat, asiantuntijuuden jakaminen ja voimaantuminen; pedagogiset prosessit, reflektointi ja kehittäminen.
Hylätty (0)
Opiskelija ei suoriteta oppimistehtäviä määräajassa. Tavoitteet jäävät täyttymättä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tavoitteista jää jotakin täyttymättä tai ne jäävät joiltakin osin pinnallisiksi tai puutteellisiksi.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Tavoitteet toteutuvat kokonaisuudessaan. Opiskelija on omaksunut opintojakson sisällöt ja osaa soveltaa niitä oivaltavasti. Oppimistehtävien toteuttaminen on monitieteistä ja eri näkökulmia yhdistävää. Opiskelija osoittaa valmiuksia kokemusten reflektoituun tarkasteluun.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Tavoitteet toteutuvat kokonaisuudessaan. Opiskelija on omaksunut syvällisesti opintojakson sisällöt ja osaa soveltaa niitä monipuolisesti ja oivaltavasti. Oppimistehtävien toteuttaminen perustuu uteliaaseen, monipuoliseen ja monitieteiseen tiedonhankintaan ja kokemusten reflektoituun tarkasteluun.
Ilmoittautumisaika
01.04.2023 - 01.10.2023
Ajoitus
01.10.2023 - 22.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Järjestö- ja nuorisotyö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
8 - 120
Koulutus
- Yhteisöpedagogin koulutus (YAMK)
Opettaja
- Pia Lundbom
- Eeva Sinisalo-Juha
- Hanna Kiuru
- Tarja Nyman
Vastuuopettaja
Hanna Kiuru
Ryhmät
-
yamkY_s23_PKSyamkY_s23_PKS
Tavoitteet
Opintojaksossa opiskelija vahvistaa pedagogista osaamistaan sekä osallistavan pedagogiikan tietotaitoaan.
Opintojakson opiskeltuaan opiskelija:
• osoittaa tiedostavansa ja kykenevänsä syventämään pedagogista osaamistaan ja kehittämistä erilaisissa yhteisöissä sekä toimintaverkostoissa
• osaa suunnitella asiantuntemuksen jakamista, toimia vaikuttavan asiantuntijan rooleissa, kehittää oppimiseen tähtäävää ryhmätoimintaa sekä reflektoida toimintaansa ryhmien ohjaajana
• ymmärtää ja hahmottaa kriittisesti viimeaikaiseen käyttäytymistieteelliseen tutkimustietoon perustuvan ihmisen kasvun, kehityksen ja toiminnan näkökulmana yhteisölliset toimintaympäristöt
Sisältö
Sisällöt:
• pedagogiset ajattelu- ja toimintatavat yhteisöpedagogin toimialoilla
• ryhmä- ja roolityöskentely oppivan yhteisön voimavarana
• ryhmässä toimimisen ja ohjaamisen näkökulmat, asiantuntijuuden jakaminen ja voimaantuminen
• pedagogiset prosessit, reflektointi ja kehittäminen
Aika ja paikka
Webinaarit 12.10.2023 klo 9-12, 9.11.2023 klo 9-12 ja 7.12.2023 klo 9-12.
Opetusmenetelmät
Webinaarit ja itsenäinen/ ryhmätyöskentely Hoodlen alueella.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson tehtävien arvioinnissa painotetaan opintojakson tavoitteiden saavuttamista ja sisältöjen soveltavaa käsittelyä.
Tavoite: opiskelija osoittaa tiedostavansa ja kykenevänsä syventämään pedagogista osaamistaan ja kehittämistä erilaisissa yhteisöissä sekä toimintaverkostoissa; osaa suunnitella asiantuntemuksen jakamista, toimia vaikuttavan asiantuntijan rooleissa, kehittää oppimiseen tähtäävää ryhmätoimintaa sekä reflektoida toimintaansa ryhmien ohjaajana.
Sisältö: pedagogiset ajattelu- ja toimintatavat yhteisöpedagogin toimialoilla; ryhmässä toimimisen ja ohjaamisen näkökulmat, asiantuntijuuden jakaminen ja voimaantuminen; pedagogiset prosessit, reflektointi ja kehittäminen.
Hylätty (0)
Opiskelija ei suoriteta oppimistehtäviä määräajassa. Tavoitteet jäävät täyttymättä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tavoitteista jää jotakin täyttymättä tai ne jäävät joiltakin osin pinnallisiksi tai puutteellisiksi.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Tavoitteet toteutuvat kokonaisuudessaan. Opiskelija on omaksunut opintojakson sisällöt ja osaa soveltaa niitä oivaltavasti. Oppimistehtävien toteuttaminen on monitieteistä ja eri näkökulmia yhdistävää. Opiskelija osoittaa valmiuksia kokemusten reflektoituun tarkasteluun.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Tavoitteet toteutuvat kokonaisuudessaan. Opiskelija on omaksunut syvällisesti opintojakson sisällöt ja osaa soveltaa niitä monipuolisesti ja oivaltavasti. Oppimistehtävien toteuttaminen perustuu uteliaaseen, monipuoliseen ja monitieteiseen tiedonhankintaan ja kokemusten reflektoituun tarkasteluun.