Siirry suoraan sisältöön

Pedagoginen osaaminenLaajuus (5 op)

Tunnus: YPY02-PO

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Opintojaksossa opiskelija vahvistaa pedagogista osaamistaan sekä osallistavan pedagogiikan tietotaitoaan.
Opintojakson opiskeltuaan opiskelija:
• osoittaa tiedostavansa ja kykenevänsä syventämään pedagogista osaamistaan ja kehittämistä erilaisissa yhteisöissä sekä toimintaverkostoissa
• osaa suunnitella asiantuntemuksen jakamista, toimia vaikuttavan asiantuntijan rooleissa, kehittää oppimiseen tähtäävää ryhmätoimintaa sekä reflektoida toimintaansa ryhmien ohjaajana
• ymmärtää ja hahmottaa kriittisesti viimeaikaiseen käyttäytymistieteelliseen tutkimustietoon perustuvan ihmisen kasvun, kehityksen ja toiminnan näkökulmana yhteisölliset toimintaympäristöt

Sisältö

Sisällöt:
• pedagogiset ajattelu- ja toimintatavat yhteisöpedagogin toimialoilla
• ryhmä- ja roolityöskentely oppivan yhteisön voimavarana
• ryhmässä toimimisen ja ohjaamisen näkökulmat, asiantuntijuuden jakaminen ja voimaantuminen
• pedagogiset prosessit, reflektointi ja kehittäminen

Ilmoittautumisaika

01.04.2024 - 29.09.2024

Ajoitus

01.10.2024 - 20.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Järjestö- ja nuorisotyö

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

8 - 120

Koulutus
  • Yhteisöpedagogin koulutus (YAMK)
Opettaja
  • Pia Lundbom
  • Eeva Sinisalo-Juha
  • Hanna Kiuru
  • Tarja Nyman
  • Anita Saaranen-Kauppinen
Vastuuopettaja

Anita Saaranen-Kauppinen

Ryhmät
  • yamkY_s24_PKS
    yamkY_s24_PKS

Tavoitteet

Opintojaksossa opiskelija vahvistaa pedagogista osaamistaan sekä osallistavan pedagogiikan tietotaitoaan.
Opintojakson opiskeltuaan opiskelija:
• osoittaa tiedostavansa ja kykenevänsä syventämään pedagogista osaamistaan ja kehittämistä erilaisissa yhteisöissä sekä toimintaverkostoissa
• osaa suunnitella asiantuntemuksen jakamista, toimia vaikuttavan asiantuntijan rooleissa, kehittää oppimiseen tähtäävää ryhmätoimintaa sekä reflektoida toimintaansa ryhmien ohjaajana
• ymmärtää ja hahmottaa kriittisesti viimeaikaiseen käyttäytymistieteelliseen tutkimustietoon perustuvan ihmisen kasvun, kehityksen ja toiminnan näkökulmana yhteisölliset toimintaympäristöt

Sisältö

Sisällöt:
• pedagogiset ajattelu- ja toimintatavat yhteisöpedagogin toimialoilla
• ryhmä- ja roolityöskentely oppivan yhteisön voimavarana
• ryhmässä toimimisen ja ohjaamisen näkökulmat, asiantuntijuuden jakaminen ja voimaantuminen
• pedagogiset prosessit, reflektointi ja kehittäminen

Aika ja paikka

Webinaarit 10.10.2024 klo 9-12, 7.11.2024 klo 9-12 ja 5.12.2024 klo 9-12.

Opetusmenetelmät

Webinaarit ja itsenäinen/ ryhmätyöskentely Hoodlen alueella.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson tehtävien arvioinnissa painotetaan opintojakson tavoitteiden saavuttamista ja sisältöjen soveltavaa käsittelyä.

Tavoite: opiskelija osoittaa tiedostavansa ja kykenevänsä syventämään pedagogista osaamistaan ja kehittämistä erilaisissa yhteisöissä sekä toimintaverkostoissa; osaa suunnitella asiantuntemuksen jakamista, toimia vaikuttavan asiantuntijan rooleissa, kehittää oppimiseen tähtäävää ryhmätoimintaa sekä reflektoida toimintaansa ryhmien ohjaajana.

Sisältö: pedagogiset ajattelu- ja toimintatavat yhteisöpedagogin toimialoilla; ryhmässä toimimisen ja ohjaamisen näkökulmat, asiantuntijuuden jakaminen ja voimaantuminen; pedagogiset prosessit, reflektointi ja kehittäminen.

Hylätty (0)

Opiskelija ei suoriteta oppimistehtäviä määräajassa. Tavoitteet jäävät täyttymättä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tavoitteista jää jotakin täyttymättä tai ne jäävät joiltakin osin pinnallisiksi tai puutteellisiksi.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tavoitteet toteutuvat kokonaisuudessaan. Opiskelija on omaksunut opintojakson sisällöt ja osaa soveltaa niitä oivaltavasti. Oppimistehtävien toteuttaminen on monitieteistä ja eri näkökulmia yhdistävää. Opiskelija osoittaa valmiuksia kokemusten reflektoituun tarkasteluun.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tavoitteet toteutuvat kokonaisuudessaan. Opiskelija on omaksunut syvällisesti opintojakson sisällöt ja osaa soveltaa niitä monipuolisesti ja oivaltavasti. Oppimistehtävien toteuttaminen perustuu uteliaaseen, monipuoliseen ja monitieteiseen tiedonhankintaan ja kokemusten reflektoituun tarkasteluun.

Ilmoittautumisaika

01.04.2023 - 01.10.2023

Ajoitus

01.10.2023 - 22.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Järjestö- ja nuorisotyö

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

8 - 120

Koulutus
  • Yhteisöpedagogin koulutus (YAMK)
Opettaja
  • Pia Lundbom
  • Eeva Sinisalo-Juha
  • Hanna Kiuru
  • Tarja Nyman
Vastuuopettaja

Hanna Kiuru

Ryhmät
  • yamkY_s23_PKS
    yamkY_s23_PKS

Tavoitteet

Opintojaksossa opiskelija vahvistaa pedagogista osaamistaan sekä osallistavan pedagogiikan tietotaitoaan.
Opintojakson opiskeltuaan opiskelija:
• osoittaa tiedostavansa ja kykenevänsä syventämään pedagogista osaamistaan ja kehittämistä erilaisissa yhteisöissä sekä toimintaverkostoissa
• osaa suunnitella asiantuntemuksen jakamista, toimia vaikuttavan asiantuntijan rooleissa, kehittää oppimiseen tähtäävää ryhmätoimintaa sekä reflektoida toimintaansa ryhmien ohjaajana
• ymmärtää ja hahmottaa kriittisesti viimeaikaiseen käyttäytymistieteelliseen tutkimustietoon perustuvan ihmisen kasvun, kehityksen ja toiminnan näkökulmana yhteisölliset toimintaympäristöt

Sisältö

Sisällöt:
• pedagogiset ajattelu- ja toimintatavat yhteisöpedagogin toimialoilla
• ryhmä- ja roolityöskentely oppivan yhteisön voimavarana
• ryhmässä toimimisen ja ohjaamisen näkökulmat, asiantuntijuuden jakaminen ja voimaantuminen
• pedagogiset prosessit, reflektointi ja kehittäminen

Aika ja paikka

Webinaarit 12.10.2023 klo 9-12, 9.11.2023 klo 9-12 ja 7.12.2023 klo 9-12.

Opetusmenetelmät

Webinaarit ja itsenäinen/ ryhmätyöskentely Hoodlen alueella.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson tehtävien arvioinnissa painotetaan opintojakson tavoitteiden saavuttamista ja sisältöjen soveltavaa käsittelyä.

Tavoite: opiskelija osoittaa tiedostavansa ja kykenevänsä syventämään pedagogista osaamistaan ja kehittämistä erilaisissa yhteisöissä sekä toimintaverkostoissa; osaa suunnitella asiantuntemuksen jakamista, toimia vaikuttavan asiantuntijan rooleissa, kehittää oppimiseen tähtäävää ryhmätoimintaa sekä reflektoida toimintaansa ryhmien ohjaajana.

Sisältö: pedagogiset ajattelu- ja toimintatavat yhteisöpedagogin toimialoilla; ryhmässä toimimisen ja ohjaamisen näkökulmat, asiantuntijuuden jakaminen ja voimaantuminen; pedagogiset prosessit, reflektointi ja kehittäminen.

Hylätty (0)

Opiskelija ei suoriteta oppimistehtäviä määräajassa. Tavoitteet jäävät täyttymättä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tavoitteista jää jotakin täyttymättä tai ne jäävät joiltakin osin pinnallisiksi tai puutteellisiksi.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tavoitteet toteutuvat kokonaisuudessaan. Opiskelija on omaksunut opintojakson sisällöt ja osaa soveltaa niitä oivaltavasti. Oppimistehtävien toteuttaminen on monitieteistä ja eri näkökulmia yhdistävää. Opiskelija osoittaa valmiuksia kokemusten reflektoituun tarkasteluun.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tavoitteet toteutuvat kokonaisuudessaan. Opiskelija on omaksunut syvällisesti opintojakson sisällöt ja osaa soveltaa niitä monipuolisesti ja oivaltavasti. Oppimistehtävien toteuttaminen perustuu uteliaaseen, monipuoliseen ja monitieteiseen tiedonhankintaan ja kokemusten reflektoituun tarkasteluun.