Siirry suoraan sisältöön

Työyhteisön kehittäjän moninaiset toimintaympäristöt ja menetelmätLaajuus (5 op)

Tunnus: TOO03-TKM

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Opintojakson käytyään opiskelija
• ymmärtää työelämän ja työyhteisöjen kehittämisen merkityksen yksilöiden, moninaistuvien työn teon yhteisöjen, verkostojen, alueiden ja yhteiskuntien tasolla
• osaa tunnistaa ja arvioida erilaisia ja eri tilanteisiin soveltuvia työn, työyhteisöjen, työorganisaatioiden ja työelämän kehittämisen lähestymistapoja ja menetelmiä
• kykenee suunnittelemaan ja toimenpanemaan kehittämistoimia ja kehittämishankkeita erilaisissa toimintaympäristöissä ja erilaisissa työpaikkojen tilanteissa
• tuntee työyhteisöjen kehittämiseen liittyvät erikoiskäsitteet ja keskustelut myös kansainvälisellä tasolla ja osaa hyödyntää niitä työyhteisöjen kehittämisen käytännöissä
• hahmottaa eri tieteenaloihin ja tietoperustoihin perustuvien lähestymistapojen eroja ja erojen merkityksiä työelämän kehittämistoiminnassa

Sisältö

- Työelämän tutkimusavusteinen kehittäminen – taustaa ja perusperiaatteita
- Työyhteisön kehittäjä erilaisissa työpaikkojen kohtaamissa tilanteissa
- Kehittämisen käytännöt, kehittämisotteet ja kehittämismenetelmät
- Työyhteisöjen ja työorganisaatioiden kehittämishankkeiden ja kehittämistoimien suunnittelu ja toteutus
- Työyhteisöjen kehittäminen hajautuneessa, monipaikkaisessa tai useista ansainnan lähteistä koostuvassa työssä
- Alueellinen ja verkostomainen kehittämistyö

Esitietovaatimukset

vähintään alempi korkea-aste (amk-tutkinto tai kandidaatin tutkinto)

Ilmoittautumisaika

01.04.2023 - 08.01.2024

Ajoitus

12.02.2024 - 31.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Tyke, Seikkailu ja YAMK

Toimipiste

Helsingin TKI-keskus (Ilkka)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

8 - 100

Koulutus
  • Yhteisöpedagogin koulutus (YAMK)
Opettaja
  • Päivi Mäntyneva
  • Sikke Leinikki
Vastuuopettaja

Päivi Mäntyneva

Ryhmät
  • yamkY_s23_PKS
    yamkY_s23_PKS

Tavoitteet

Opintojakson käytyään opiskelija
• ymmärtää työelämän ja työyhteisöjen kehittämisen merkityksen yksilöiden, moninaistuvien työn teon yhteisöjen, verkostojen, alueiden ja yhteiskuntien tasolla
• osaa tunnistaa ja arvioida erilaisia ja eri tilanteisiin soveltuvia työn, työyhteisöjen, työorganisaatioiden ja työelämän kehittämisen lähestymistapoja ja menetelmiä
• kykenee suunnittelemaan ja toimenpanemaan kehittämistoimia ja kehittämishankkeita erilaisissa toimintaympäristöissä ja erilaisissa työpaikkojen tilanteissa
• tuntee työyhteisöjen kehittämiseen liittyvät erikoiskäsitteet ja keskustelut myös kansainvälisellä tasolla ja osaa hyödyntää niitä työyhteisöjen kehittämisen käytännöissä
• hahmottaa eri tieteenaloihin ja tietoperustoihin perustuvien lähestymistapojen eroja ja erojen merkityksiä työelämän kehittämistoiminnassa

Sisältö

- Työelämän tutkimusavusteinen kehittäminen – taustaa ja perusperiaatteita
- Työyhteisön kehittäjä erilaisissa työpaikkojen kohtaamissa tilanteissa
- Kehittämisen käytännöt, kehittämisotteet ja kehittämismenetelmät
- Työyhteisöjen ja työorganisaatioiden kehittämishankkeiden ja kehittämistoimien suunnittelu ja toteutus
- Työyhteisöjen kehittäminen hajautuneessa, monipaikkaisessa tai useista ansainnan lähteistä koostuvassa työssä
- Alueellinen ja verkostomainen kehittämistyö

Aika ja paikka

Toteutusaika 15.2.-15.4.2024
Opintojakson oppimisympäristönä toimiva Hoodle-alusta aukeaa 13.2.2023, jolloin opiskelijat pääsevät tutustumaan opintojakson ennakkotehtävään.

Webinaarit toteutetaan seuraavasti:
Aloituswebinaari to 15.2.2024, kello 14-16
Päätöswebinaari to 18.4.2024, kello 14-17

Oppimateriaalit

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson Hoodle-alustalla.

Opetusmenetelmät

Opintojakso opiskellaan kokonaisuudessaan verkossa. Siihen sisältyy ennakkotehtävä, yksilö- ja ryhmätyöskentelyä sekä kahden tunnin aloituswebinaari ja kolmen tunnin päätöswebinaari. Webinaarit ovat yhteisöllisesti rakentuvia osallistumiseen perustuvia oppimistilaisuuksia, joten niitä ei tallenneta. Niihin ei ole kuitenkaan välttämätöntä osallistua. Opetuksen pääpaino on itsenäisesti ja vuorovaikutteisesti toisten opiskelijoiden kanssa suoritettavissa oppimistehtävissä. Arvioinnissa hyödynnetään itsearviointia sekä vertaisarviointia. Opintojaksot arvioidaan hyväksytty – täydennettävä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson kaikkien tehtävien on oltava palautettuna opintojakson Hoodle-alustalle 14.4.2023 mennessä. Suoritusmerkinnät merkitään Peppiin 31.5.2023 mennessä.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Opintojakson tehtävien hyväksytyn suorituksen arviointikriteerit ilmoitetaan opintojakson Hoodle-alustalla tehtäväkohtaisesti.

Arviointiasteikko

Hyväksytty - Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan asteikolla hyväksytty/täydennettävä.

Esitietovaatimukset

vähintään alempi korkea-aste (amk-tutkinto tai kandidaatin tutkinto)

Ilmoittautumisaika

07.04.2022 - 17.12.2022

Ajoitus

13.02.2023 - 14.04.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Järjestö- ja nuorisotyö

Toimipiste

Helsingin TKI-keskus (Ilkka)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

8 - 100

Koulutus
  • Yhteisöpedagogin koulutus (YAMK)
Opettaja
  • Päivi Mäntyneva
  • Sikke Leinikki
Vastuuopettaja

Sikke Leinikki

Ryhmät
  • yamkY_s22_PKS
    yamkY_s22_PKS

Tavoitteet

Opintojakson käytyään opiskelija
• ymmärtää työelämän ja työyhteisöjen kehittämisen merkityksen yksilöiden, moninaistuvien työn teon yhteisöjen, verkostojen, alueiden ja yhteiskuntien tasolla
• osaa tunnistaa ja arvioida erilaisia ja eri tilanteisiin soveltuvia työn, työyhteisöjen, työorganisaatioiden ja työelämän kehittämisen lähestymistapoja ja menetelmiä
• kykenee suunnittelemaan ja toimenpanemaan kehittämistoimia ja kehittämishankkeita erilaisissa toimintaympäristöissä ja erilaisissa työpaikkojen tilanteissa
• tuntee työyhteisöjen kehittämiseen liittyvät erikoiskäsitteet ja keskustelut myös kansainvälisellä tasolla ja osaa hyödyntää niitä työyhteisöjen kehittämisen käytännöissä
• hahmottaa eri tieteenaloihin ja tietoperustoihin perustuvien lähestymistapojen eroja ja erojen merkityksiä työelämän kehittämistoiminnassa

Sisältö

- Työelämän tutkimusavusteinen kehittäminen – taustaa ja perusperiaatteita
- Työyhteisön kehittäjä erilaisissa työpaikkojen kohtaamissa tilanteissa
- Kehittämisen käytännöt, kehittämisotteet ja kehittämismenetelmät
- Työyhteisöjen ja työorganisaatioiden kehittämishankkeiden ja kehittämistoimien suunnittelu ja toteutus
- Työyhteisöjen kehittäminen hajautuneessa, monipaikkaisessa tai useista ansainnan lähteistä koostuvassa työssä
- Alueellinen ja verkostomainen kehittämistyö

Aika ja paikka

Toteutusaika 13.2.-14.4.2023
Opintojakson oppimisympäristönä toimiva Hoodle-alusta aukeaa 13.2.2023, jolloin opiskelijat pääsevät tutustumaan opintojakson ennakkotehtävään.

Webinaarit toteutetaan seuraavasti:
Aloituswebinaari to 23.2.2023, kello 14-16
Päätöswebinaari to 13.4.2023, kello 14-17

Oppimateriaalit

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson Hoodle-alustalla.

Opetusmenetelmät

Opintojakso opiskellaan kokonaisuudessaan verkossa. Siihen sisältyy ennakkotehtävä, yksilö- ja ryhmätyöskentelyä sekä kahden tunnin aloituswebinaari ja kolmen tunnin päätöswebinaari. Webinaarit ovat yhteisöllisesti rakentuvia osallistumiseen perustuvia oppimistilaisuuksia, joten niitä ei tallenneta. Niihin ei ole kuitenkaan välttämätöntä osallistua. Opetuksen pääpaino on itsenäisesti ja vuorovaikutteisesti toisten opiskelijoiden kanssa suoritettavissa oppimistehtävissä. Arvioinnissa hyödynnetään itsearviointia sekä vertaisarviointia. Opintojaksot arvioidaan hyväksytty – täydennettävä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson kaikkien tehtävien on oltava palautettuna opintojakson Hoodle-alustalle 14.4.2023 mennessä. Suoritusmerkinnät merkitään Peppiin 31.5.2023 mennessä.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Opintojakson tehtävien hyväksytyn suorituksen arviointikriteerit ilmoitetaan opintojakson Hoodle-alustalla tehtäväkohtaisesti.

Arviointiasteikko

Hyväksytty - Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan asteikolla hyväksytty/täydennettävä.

Esitietovaatimukset

vähintään alempi korkea-aste (amk-tutkinto tai kandidaatin tutkinto)