Työyhteisön kehittäjän moninaiset toimintaympäristöt ja menetelmätLaajuus (5 op)
Tunnus: TOO03-TKM
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opintojakson käytyään opiskelija
• ymmärtää työelämän ja työyhteisöjen kehittämisen merkityksen yksilöiden, moninaistuvien työn teon yhteisöjen, verkostojen, alueiden ja yhteiskuntien tasolla
• osaa tunnistaa ja arvioida erilaisia ja eri tilanteisiin soveltuvia työn, työyhteisöjen, työorganisaatioiden ja työelämän kehittämisen lähestymistapoja ja menetelmiä
• kykenee suunnittelemaan ja toimenpanemaan kehittämistoimia ja kehittämishankkeita erilaisissa toimintaympäristöissä ja erilaisissa työpaikkojen tilanteissa
• tuntee työyhteisöjen kehittämiseen liittyvät erikoiskäsitteet ja keskustelut myös kansainvälisellä tasolla ja osaa hyödyntää niitä työyhteisöjen kehittämisen käytännöissä
• hahmottaa eri tieteenaloihin ja tietoperustoihin perustuvien lähestymistapojen eroja ja erojen merkityksiä työelämän kehittämistoiminnassa
Sisältö
- Työelämän tutkimusavusteinen kehittäminen – taustaa ja perusperiaatteita
- Työyhteisön kehittäjä erilaisissa työpaikkojen kohtaamissa tilanteissa
- Kehittämisen käytännöt, kehittämisotteet ja kehittämismenetelmät
- Työyhteisöjen ja työorganisaatioiden kehittämishankkeiden ja kehittämistoimien suunnittelu ja toteutus
- Työyhteisöjen kehittäminen hajautuneessa, monipaikkaisessa tai useista ansainnan lähteistä koostuvassa työssä
- Alueellinen ja verkostomainen kehittämistyö
Esitietovaatimukset
vähintään alempi korkea-aste (amk-tutkinto tai kandidaatin tutkinto)
Ilmoittautumisaika
01.04.2023 - 08.01.2024
Ajoitus
12.02.2024 - 31.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Tyke, Seikkailu ja YAMK
Toimipiste
Helsingin TKI-keskus (Ilkka)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
8 - 100
Koulutus
- Yhteisöpedagogin koulutus (YAMK)
Opettaja
- Päivi Mäntyneva
- Sikke Leinikki
Vastuuopettaja
Päivi Mäntyneva
Ryhmät
-
yamkY_s23_PKSyamkY_s23_PKS
Tavoitteet
Opintojakson käytyään opiskelija
• ymmärtää työelämän ja työyhteisöjen kehittämisen merkityksen yksilöiden, moninaistuvien työn teon yhteisöjen, verkostojen, alueiden ja yhteiskuntien tasolla
• osaa tunnistaa ja arvioida erilaisia ja eri tilanteisiin soveltuvia työn, työyhteisöjen, työorganisaatioiden ja työelämän kehittämisen lähestymistapoja ja menetelmiä
• kykenee suunnittelemaan ja toimenpanemaan kehittämistoimia ja kehittämishankkeita erilaisissa toimintaympäristöissä ja erilaisissa työpaikkojen tilanteissa
• tuntee työyhteisöjen kehittämiseen liittyvät erikoiskäsitteet ja keskustelut myös kansainvälisellä tasolla ja osaa hyödyntää niitä työyhteisöjen kehittämisen käytännöissä
• hahmottaa eri tieteenaloihin ja tietoperustoihin perustuvien lähestymistapojen eroja ja erojen merkityksiä työelämän kehittämistoiminnassa
Sisältö
- Työelämän tutkimusavusteinen kehittäminen – taustaa ja perusperiaatteita
- Työyhteisön kehittäjä erilaisissa työpaikkojen kohtaamissa tilanteissa
- Kehittämisen käytännöt, kehittämisotteet ja kehittämismenetelmät
- Työyhteisöjen ja työorganisaatioiden kehittämishankkeiden ja kehittämistoimien suunnittelu ja toteutus
- Työyhteisöjen kehittäminen hajautuneessa, monipaikkaisessa tai useista ansainnan lähteistä koostuvassa työssä
- Alueellinen ja verkostomainen kehittämistyö
Aika ja paikka
Toteutusaika 15.2.-15.4.2024
Opintojakson oppimisympäristönä toimiva Hoodle-alusta aukeaa 13.2.2023, jolloin opiskelijat pääsevät tutustumaan opintojakson ennakkotehtävään.
Webinaarit toteutetaan seuraavasti:
Aloituswebinaari to 15.2.2024, kello 14-16
Päätöswebinaari to 18.4.2024, kello 14-17
Oppimateriaalit
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson Hoodle-alustalla.
Opetusmenetelmät
Opintojakso opiskellaan kokonaisuudessaan verkossa. Siihen sisältyy ennakkotehtävä, yksilö- ja ryhmätyöskentelyä sekä kahden tunnin aloituswebinaari ja kolmen tunnin päätöswebinaari. Webinaarit ovat yhteisöllisesti rakentuvia osallistumiseen perustuvia oppimistilaisuuksia, joten niitä ei tallenneta. Niihin ei ole kuitenkaan välttämätöntä osallistua. Opetuksen pääpaino on itsenäisesti ja vuorovaikutteisesti toisten opiskelijoiden kanssa suoritettavissa oppimistehtävissä. Arvioinnissa hyödynnetään itsearviointia sekä vertaisarviointia. Opintojaksot arvioidaan hyväksytty – täydennettävä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson kaikkien tehtävien on oltava palautettuna opintojakson Hoodle-alustalle 14.4.2023 mennessä. Suoritusmerkinnät merkitään Peppiin 31.5.2023 mennessä.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Opintojakson tehtävien hyväksytyn suorituksen arviointikriteerit ilmoitetaan opintojakson Hoodle-alustalla tehtäväkohtaisesti.
Arviointiasteikko
Hyväksytty - Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan asteikolla hyväksytty/täydennettävä.
Esitietovaatimukset
vähintään alempi korkea-aste (amk-tutkinto tai kandidaatin tutkinto)
Ilmoittautumisaika
07.04.2022 - 17.12.2022
Ajoitus
13.02.2023 - 14.04.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Järjestö- ja nuorisotyö
Toimipiste
Helsingin TKI-keskus (Ilkka)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
8 - 100
Koulutus
- Yhteisöpedagogin koulutus (YAMK)
Opettaja
- Päivi Mäntyneva
- Sikke Leinikki
Vastuuopettaja
Sikke Leinikki
Ryhmät
-
yamkY_s22_PKSyamkY_s22_PKS
Tavoitteet
Opintojakson käytyään opiskelija
• ymmärtää työelämän ja työyhteisöjen kehittämisen merkityksen yksilöiden, moninaistuvien työn teon yhteisöjen, verkostojen, alueiden ja yhteiskuntien tasolla
• osaa tunnistaa ja arvioida erilaisia ja eri tilanteisiin soveltuvia työn, työyhteisöjen, työorganisaatioiden ja työelämän kehittämisen lähestymistapoja ja menetelmiä
• kykenee suunnittelemaan ja toimenpanemaan kehittämistoimia ja kehittämishankkeita erilaisissa toimintaympäristöissä ja erilaisissa työpaikkojen tilanteissa
• tuntee työyhteisöjen kehittämiseen liittyvät erikoiskäsitteet ja keskustelut myös kansainvälisellä tasolla ja osaa hyödyntää niitä työyhteisöjen kehittämisen käytännöissä
• hahmottaa eri tieteenaloihin ja tietoperustoihin perustuvien lähestymistapojen eroja ja erojen merkityksiä työelämän kehittämistoiminnassa
Sisältö
- Työelämän tutkimusavusteinen kehittäminen – taustaa ja perusperiaatteita
- Työyhteisön kehittäjä erilaisissa työpaikkojen kohtaamissa tilanteissa
- Kehittämisen käytännöt, kehittämisotteet ja kehittämismenetelmät
- Työyhteisöjen ja työorganisaatioiden kehittämishankkeiden ja kehittämistoimien suunnittelu ja toteutus
- Työyhteisöjen kehittäminen hajautuneessa, monipaikkaisessa tai useista ansainnan lähteistä koostuvassa työssä
- Alueellinen ja verkostomainen kehittämistyö
Aika ja paikka
Toteutusaika 13.2.-14.4.2023
Opintojakson oppimisympäristönä toimiva Hoodle-alusta aukeaa 13.2.2023, jolloin opiskelijat pääsevät tutustumaan opintojakson ennakkotehtävään.
Webinaarit toteutetaan seuraavasti:
Aloituswebinaari to 23.2.2023, kello 14-16
Päätöswebinaari to 13.4.2023, kello 14-17
Oppimateriaalit
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson Hoodle-alustalla.
Opetusmenetelmät
Opintojakso opiskellaan kokonaisuudessaan verkossa. Siihen sisältyy ennakkotehtävä, yksilö- ja ryhmätyöskentelyä sekä kahden tunnin aloituswebinaari ja kolmen tunnin päätöswebinaari. Webinaarit ovat yhteisöllisesti rakentuvia osallistumiseen perustuvia oppimistilaisuuksia, joten niitä ei tallenneta. Niihin ei ole kuitenkaan välttämätöntä osallistua. Opetuksen pääpaino on itsenäisesti ja vuorovaikutteisesti toisten opiskelijoiden kanssa suoritettavissa oppimistehtävissä. Arvioinnissa hyödynnetään itsearviointia sekä vertaisarviointia. Opintojaksot arvioidaan hyväksytty – täydennettävä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson kaikkien tehtävien on oltava palautettuna opintojakson Hoodle-alustalle 14.4.2023 mennessä. Suoritusmerkinnät merkitään Peppiin 31.5.2023 mennessä.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Opintojakson tehtävien hyväksytyn suorituksen arviointikriteerit ilmoitetaan opintojakson Hoodle-alustalla tehtäväkohtaisesti.
Arviointiasteikko
Hyväksytty - Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan asteikolla hyväksytty/täydennettävä.
Esitietovaatimukset
vähintään alempi korkea-aste (amk-tutkinto tai kandidaatin tutkinto)