Nuorisotyön kentät ja kohtaamisen tavatLaajuus (5 op)
Tunnus: NTO03-NKK
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opintojakson opiskeltuaan opiskelija
• osaa havainnoida, kuvata ja arvioida työympäristön merkitystä nuorisotyön sisällöille
• tuntee aihepiiriin liittyvän nuorisotyön tutkimuksen ja käsitteet sekä osaa tarkastella niitä kriittisesti työelämäkontekstissa
• osaa suunnitella ja jalkauttaa nuorisotyön viemistä erilaisille nuorisotyön kentille sekä arvioida kriittisesti työskentelyään
Sisältö
• Nuorisotyön erilaisten työ ja toimintaympäristöjen analysointi
• Monialainen yhteistyö
• Digitaalisuus nuorisotyössä
Ilmoittautumisaika
01.04.2023 - 20.12.2023
Ajoitus
04.03.2024 - 28.04.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Tyke, Seikkailu ja YAMK
Toimipiste
Helsingin TKI-keskus (Ilkka)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
8 - 100
Koulutus
- Yhteisöpedagogin koulutus (YAMK)
Opettaja
- Suvi Tuominen
- Katja Munter
- Erja Anttonen
- Aino Tormulainen
Vastuuopettaja
Katja Munter
Ryhmät
-
yamkY_s23_PKSyamkY_s23_PKS
Tavoitteet
Opintojakson opiskeltuaan opiskelija
• osaa havainnoida, kuvata ja arvioida työympäristön merkitystä nuorisotyön sisällöille
• tuntee aihepiiriin liittyvän nuorisotyön tutkimuksen ja käsitteet sekä osaa tarkastella niitä kriittisesti työelämäkontekstissa
• osaa suunnitella ja jalkauttaa nuorisotyön viemistä erilaisille nuorisotyön kentille sekä arvioida kriittisesti työskentelyään
Sisältö
• Nuorisotyön erilaisten työ ja toimintaympäristöjen analysointi
• Monialainen yhteistyö
• Digitaalisuus nuorisotyössä
Aika ja paikka
Aloituswebinaari 11.3.2024
Päätöswebinaari 4.4.2024
Opetusmenetelmät
Verkko-opinnot
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson esittelyvideo:
https://youtu.be/W33P_k7o8qk
Opintojaksoon liittyvä blogteksti ilmestyy kevät-kesällä 2022
Kuvaus:
Nuorisotyön työympäristöt ovat siellä missä nuoretkin ovat. Nuorten ohella myös monialainen yhteistyö vie nuorisotyöntekijöitä erilaisiin työympäristöihin. Joissakin tilanteissa voi olla haastavaa sanoittaa, mistä eri työympäristöissä toimimisesta on kyse, onko tarkasteltava ilmiö toimintaympäristö, työote vai erillinen työmuoto. Työympäristö voi olla julkinen tila ja perinteisen fyysisen työympäristön sijaan työtä voidaan tehdä myös digitaalisissa ympäristöissä.
Sisällöt:
Nuorisotyön erilaisten työ ja toimintaympäristöjen analysointi
Monialainen yhteistyö
Digitaalisuus nuorisotyössä
Opintojakso jakautuu neljään osioon:
Orientaatio
Valokuva nuorisotyössä
Nuorisotyö eri ympäristöissä
Uudistuva nuorisotyö
Opiskelijapalaute:
"tehtävät pystyi suorittamaan itselle sopivassa aikataulussa."
"Tämä oli oikein mielenkiintoinen kurssi ja sisällöltään tosi hyvä"
"Innostavat opettajat, jotka jaksoivat kannustaa ja kehua."
"Tehtävän koot, ei liian suuria, eikä liian pieniä. Käytännön tehtävät nykyisessä työssä oli loistavia lisiä, pääsi heti testaamaan."
Arviointiasteikko
Hyväksytty - Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan asteikolla suoritettu - täydennettävä. Opintojakson suorittaminen edellyttää opintojakson tehtävien ja kokoavan esseen hyväksytyn suorittamisen. Opintojakson aikana jokainen opiskelija antaa ja saa vertaiskommentteja. Opintojaksoon sisältyy reflektoiva kirje, joka tukee opiskelijan itsearviointia.
Ilmoittautumisaika
07.04.2022 - 14.12.2022
Ajoitus
06.03.2023 - 16.04.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Järjestö- ja nuorisotyö
Toimipiste
Helsingin TKI-keskus (Ilkka)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
8 - 100
Koulutus
- Yhteisöpedagogin koulutus (YAMK)
Opettaja
- Suvi Tuominen
- Katja Munter
- Merja Kylmäkoski
- Sirpa Ali-Melkkilä
- Erja Anttonen
Vastuuopettaja
Merja Kylmäkoski
Ryhmät
-
yamkY_s22_PKSyamkY_s22_PKS
Tavoitteet
Opintojakson opiskeltuaan opiskelija
• osaa havainnoida, kuvata ja arvioida työympäristön merkitystä nuorisotyön sisällöille
• tuntee aihepiiriin liittyvän nuorisotyön tutkimuksen ja käsitteet sekä osaa tarkastella niitä kriittisesti työelämäkontekstissa
• osaa suunnitella ja jalkauttaa nuorisotyön viemistä erilaisille nuorisotyön kentille sekä arvioida kriittisesti työskentelyään
Sisältö
• Nuorisotyön erilaisten työ ja toimintaympäristöjen analysointi
• Monialainen yhteistyö
• Digitaalisuus nuorisotyössä
Aika ja paikka
Aloituswebinaari 6.3.2023
Päätöswebinaari 30.3.2023
Opetusmenetelmät
Verkko-opinnot
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson esittelyvideo:
https://youtu.be/W33P_k7o8qk
Opintojaksoon liittyvä blogteksti ilmestyy kevät-kesällä 2022
Kuvaus:
Nuorisotyön työympäristöt ovat siellä missä nuoretkin ovat. Nuorten ohella myös monialainen yhteistyö vie nuorisotyöntekijöitä erilaisiin työympäristöihin. Joissakin tilanteissa voi olla haastavaa sanoittaa, mistä eri työympäristöissä toimimisesta on kyse, onko tarkasteltava ilmiö toimintaympäristö, työote vai erillinen työmuoto. Työympäristö voi olla julkinen tila ja perinteisen fyysisen työympäristön sijaan työtä voidaan tehdä myös digitaalisissa ympäristöissä.
Sisällöt:
Nuorisotyön erilaisten työ ja toimintaympäristöjen analysointi
Monialainen yhteistyö
Digitaalisuus nuorisotyössä
Opintojakso jakautuu neljään osioon:
Orientaatio
Valokuva nuorisotyössä
Nuorisotyö eri ympäristöissä
Uudistuva nuorisotyö
Opiskelijapalaute:
"tehtävät pystyi suorittamaan itselle sopivassa aikataulussa."
"Tämä oli oikein mielenkiintoinen kurssi ja sisällöltään tosi hyvä"
"Innostavat opettajat, jotka jaksoivat kannustaa ja kehua."
"Tehtävän koot, ei liian suuria, eikä liian pieniä. Käytännön tehtävät nykyisessä työssä oli loistavia lisiä, pääsi heti testaamaan."
Arviointiasteikko
Hyväksytty - Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan asteikolla suoritettu - täydennettävä. Opintojakson suorittaminen edellyttää opintojakson tehtävien ja kokoavan esseen hyväksytyn suorittamisen. Opintojakson aikana jokainen opiskelija antaa ja saa vertaiskommentteja. Opintojaksoon sisältyy reflektoiva kirje, joka tukee opiskelijan itsearviointia.