Siirry suoraan sisältöön

Nuorisotyön kentät ja kohtaamisen tavatLaajuus (5 op)

Tunnus: NTO03-NKK

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Opintojakson opiskeltuaan opiskelija
• osaa havainnoida, kuvata ja arvioida työympäristön merkitystä nuorisotyön sisällöille
• tuntee aihepiiriin liittyvän nuorisotyön tutkimuksen ja käsitteet sekä osaa tarkastella niitä kriittisesti työelämäkontekstissa
• osaa suunnitella ja jalkauttaa nuorisotyön viemistä erilaisille nuorisotyön kentille sekä arvioida kriittisesti työskentelyään

Sisältö

• Nuorisotyön erilaisten työ ja toimintaympäristöjen analysointi
• Monialainen yhteistyö
• Digitaalisuus nuorisotyössä

Ilmoittautumisaika

01.04.2023 - 20.12.2023

Ajoitus

04.03.2024 - 28.04.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Tyke, Seikkailu ja YAMK

Toimipiste

Helsingin TKI-keskus (Ilkka)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

8 - 100

Koulutus
  • Yhteisöpedagogin koulutus (YAMK)
Opettaja
  • Suvi Tuominen
  • Katja Munter
  • Erja Anttonen
  • Aino Tormulainen
Vastuuopettaja

Katja Munter

Ryhmät
  • yamkY_s23_PKS
    yamkY_s23_PKS

Tavoitteet

Opintojakson opiskeltuaan opiskelija
• osaa havainnoida, kuvata ja arvioida työympäristön merkitystä nuorisotyön sisällöille
• tuntee aihepiiriin liittyvän nuorisotyön tutkimuksen ja käsitteet sekä osaa tarkastella niitä kriittisesti työelämäkontekstissa
• osaa suunnitella ja jalkauttaa nuorisotyön viemistä erilaisille nuorisotyön kentille sekä arvioida kriittisesti työskentelyään

Sisältö

• Nuorisotyön erilaisten työ ja toimintaympäristöjen analysointi
• Monialainen yhteistyö
• Digitaalisuus nuorisotyössä

Aika ja paikka

Aloituswebinaari 11.3.2024
Päätöswebinaari 4.4.2024

Opetusmenetelmät

Verkko-opinnot

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson esittelyvideo:
https://youtu.be/W33P_k7o8qk

Opintojaksoon liittyvä blogteksti ilmestyy kevät-kesällä 2022

Kuvaus:
Nuorisotyön työympäristöt ovat siellä missä nuoretkin ovat. Nuorten ohella myös monialainen yhteistyö vie nuorisotyöntekijöitä erilaisiin työympäristöihin. Joissakin tilanteissa voi olla haastavaa sanoittaa, mistä eri työympäristöissä toimimisesta on kyse, onko tarkasteltava ilmiö toimintaympäristö, työote vai erillinen työmuoto. Työympäristö voi olla julkinen tila ja perinteisen fyysisen työympäristön sijaan työtä voidaan tehdä myös digitaalisissa ympäristöissä.

Sisällöt:
Nuorisotyön erilaisten työ ja toimintaympäristöjen analysointi
Monialainen yhteistyö
Digitaalisuus nuorisotyössä

Opintojakso jakautuu neljään osioon:
Orientaatio
Valokuva nuorisotyössä
Nuorisotyö eri ympäristöissä
Uudistuva nuorisotyö

Opiskelijapalaute:
"tehtävät pystyi suorittamaan itselle sopivassa aikataulussa."

"Tämä oli oikein mielenkiintoinen kurssi ja sisällöltään tosi hyvä"

"Innostavat opettajat, jotka jaksoivat kannustaa ja kehua."

"Tehtävän koot, ei liian suuria, eikä liian pieniä. Käytännön tehtävät nykyisessä työssä oli loistavia lisiä, pääsi heti testaamaan."

Arviointiasteikko

Hyväksytty - Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan asteikolla suoritettu - täydennettävä. Opintojakson suorittaminen edellyttää opintojakson tehtävien ja kokoavan esseen hyväksytyn suorittamisen. Opintojakson aikana jokainen opiskelija antaa ja saa vertaiskommentteja. Opintojaksoon sisältyy reflektoiva kirje, joka tukee opiskelijan itsearviointia.

Ilmoittautumisaika

07.04.2022 - 14.12.2022

Ajoitus

06.03.2023 - 16.04.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Järjestö- ja nuorisotyö

Toimipiste

Helsingin TKI-keskus (Ilkka)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

8 - 100

Koulutus
  • Yhteisöpedagogin koulutus (YAMK)
Opettaja
  • Suvi Tuominen
  • Katja Munter
  • Merja Kylmäkoski
  • Sirpa Ali-Melkkilä
  • Erja Anttonen
Vastuuopettaja

Merja Kylmäkoski

Ryhmät
  • yamkY_s22_PKS
    yamkY_s22_PKS

Tavoitteet

Opintojakson opiskeltuaan opiskelija
• osaa havainnoida, kuvata ja arvioida työympäristön merkitystä nuorisotyön sisällöille
• tuntee aihepiiriin liittyvän nuorisotyön tutkimuksen ja käsitteet sekä osaa tarkastella niitä kriittisesti työelämäkontekstissa
• osaa suunnitella ja jalkauttaa nuorisotyön viemistä erilaisille nuorisotyön kentille sekä arvioida kriittisesti työskentelyään

Sisältö

• Nuorisotyön erilaisten työ ja toimintaympäristöjen analysointi
• Monialainen yhteistyö
• Digitaalisuus nuorisotyössä

Aika ja paikka

Aloituswebinaari 6.3.2023
Päätöswebinaari 30.3.2023

Opetusmenetelmät

Verkko-opinnot

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson esittelyvideo:
https://youtu.be/W33P_k7o8qk

Opintojaksoon liittyvä blogteksti ilmestyy kevät-kesällä 2022

Kuvaus:
Nuorisotyön työympäristöt ovat siellä missä nuoretkin ovat. Nuorten ohella myös monialainen yhteistyö vie nuorisotyöntekijöitä erilaisiin työympäristöihin. Joissakin tilanteissa voi olla haastavaa sanoittaa, mistä eri työympäristöissä toimimisesta on kyse, onko tarkasteltava ilmiö toimintaympäristö, työote vai erillinen työmuoto. Työympäristö voi olla julkinen tila ja perinteisen fyysisen työympäristön sijaan työtä voidaan tehdä myös digitaalisissa ympäristöissä.

Sisällöt:
Nuorisotyön erilaisten työ ja toimintaympäristöjen analysointi
Monialainen yhteistyö
Digitaalisuus nuorisotyössä

Opintojakso jakautuu neljään osioon:
Orientaatio
Valokuva nuorisotyössä
Nuorisotyö eri ympäristöissä
Uudistuva nuorisotyö

Opiskelijapalaute:
"tehtävät pystyi suorittamaan itselle sopivassa aikataulussa."

"Tämä oli oikein mielenkiintoinen kurssi ja sisällöltään tosi hyvä"

"Innostavat opettajat, jotka jaksoivat kannustaa ja kehua."

"Tehtävän koot, ei liian suuria, eikä liian pieniä. Käytännön tehtävät nykyisessä työssä oli loistavia lisiä, pääsi heti testaamaan."

Arviointiasteikko

Hyväksytty - Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan asteikolla suoritettu - täydennettävä. Opintojakson suorittaminen edellyttää opintojakson tehtävien ja kokoavan esseen hyväksytyn suorittamisen. Opintojakson aikana jokainen opiskelija antaa ja saa vertaiskommentteja. Opintojaksoon sisältyy reflektoiva kirje, joka tukee opiskelijan itsearviointia.