Siirry suoraan sisältöön

Strateginen viestintä ja markkinointiLaajuus (5 op)

Tunnus: KUYAMK-SVM

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opintojaksolla syvennytään kulttuurialan organisaatioiden viestintään ja markkinointiin strategisen johtamisen näkökulmasta. Erityistarkastelussa on, miten viestintä ja markkinointi suunnitellaan ja toteutetaan organisaation strategisten tavoitteiden saavuttamiseksi.

Opinnoissa perehdytään strategisen viestinnän ja markkinoinnin tietoperustaan ja teknologiaan, tehdään case-analyysejä ja syvennytään kulttuuriorganisaation strategisen viestinnän ja markkinoinnin innovatiiviseen suunnitteluun sekä suunnitelman toimenpanemiseen käytännössä.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- ymmärtää viestinnän ja markkinoinnin merkityksen organisaation strategisessa johtamisessa
- tuntee digitaalisten välineiden käytön mahdollisuudet strategisen viestinnän ja markkinoinnin toteutuksessa
- osaa arvioida kulttuurialan organisaatioiden viestintää ja markkinointia strategisen johtamisen näkökulmasta ja tunnistaa kehittämistarpeet
- osaa suunnitella organisaation strategista viestintää ja markkinointia myös digitaalisessa toimintaympäristössä ja kykenee toimeenpanemaan suunnitelman käytäntöön.

Sisältö

Sisällöt:

- strategisen viestinnän ja markkinoinnin tietoperusta
- strategisen viestinnän ja markkinoinnin kehittämissuunnitelman tekeminen kulttuurialan organisaatioilla
- kulttuurialan muutostarpeiden ennakointi viestinnän ja markkinoinnin strategisessa johtamisessa: monimuotoisuus, kansainvälisyys, digitaalisen viestinnän ja markkinoinnin välineet, tekoälypohjaiset sovellukset, tulevaisuusorientoitunut ajattelu

Ilmoittautumisaika

01.04.2025 - 20.08.2025

Ajoitus

01.09.2025 - 31.12.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Tyke, Seikkailu ja YAMK

Toimipiste

Paikkaan sitomaton

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 50

Koulutus
  • Kulttuurituotannon koulutusohjelma (YAMK)
Opettaja
  • Pasi Toivanen
  • Oona Tikkaoja
Vastuuopettaja

Pekka Vartiainen

Ryhmät
  • yamkK_S25_PKS
    yamkK_S25_PKS

Tavoitteet

Opintojaksolla syvennytään kulttuurialan organisaatioiden viestintään ja markkinointiin strategisen johtamisen näkökulmasta. Erityistarkastelussa on, miten viestintä ja markkinointi suunnitellaan ja toteutetaan organisaation strategisten tavoitteiden saavuttamiseksi.

Opinnoissa perehdytään strategisen viestinnän ja markkinoinnin tietoperustaan ja teknologiaan, tehdään case-analyysejä ja syvennytään kulttuuriorganisaation strategisen viestinnän ja markkinoinnin innovatiiviseen suunnitteluun sekä suunnitelman toimenpanemiseen käytännössä.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- ymmärtää viestinnän ja markkinoinnin merkityksen organisaation strategisessa johtamisessa
- tuntee digitaalisten välineiden käytön mahdollisuudet strategisen viestinnän ja markkinoinnin toteutuksessa
- osaa arvioida kulttuurialan organisaatioiden viestintää ja markkinointia strategisen johtamisen näkökulmasta ja tunnistaa kehittämistarpeet
- osaa suunnitella organisaation strategista viestintää ja markkinointia myös digitaalisessa toimintaympäristössä ja kykenee toimeenpanemaan suunnitelman käytäntöön.

Sisältö

Sisällöt:

- strategisen viestinnän ja markkinoinnin tietoperusta
- strategisen viestinnän ja markkinoinnin kehittämissuunnitelman tekeminen kulttuurialan organisaatioilla
- kulttuurialan muutostarpeiden ennakointi viestinnän ja markkinoinnin strategisessa johtamisessa: monimuotoisuus, kansainvälisyys, digitaalisen viestinnän ja markkinoinnin välineet, tekoälypohjaiset sovellukset, tulevaisuusorientoitunut ajattelu

Aika ja paikka

Sisällöt:
- strategisen viestinnän ja markkinoinnin tietopohja ja kehittämismenetelmät
- strategisen viestinnän ja markkinoinnin kehittämissuunnitelman tekeminen ja suunnitelman toimeenpaneminen
- kulttuurialan muutostarpeiden ennakointi viestinnän ja markkinoinnin strategisessa johtamisessa: monialainen toimintaympäristö, kansainvälisyys, digitalisaatio, tulevaisuusorientoitunut ajattelu

Opetusmenetelmät

Kevät- ja kesälukukaudella 2025 tämä opintojakso opiskellaan kokonaan itsenäisillä tehtävillä Hoodlessa.

Kuvaus:
Opintojaksolla perehdytään viestintään ja markkinointiin organisaation strategisen johtamisen näkökulmasta. Erityistarkastelussa on, miten viestintä ja markkinointi suunnitellaan ja toteutetaan tavoitteellisesti organisaation strategisen mission saavuttamiseksi. Opinnoissa perehdytään aihealueen tietopohjaan, tehdään case-analyysejä ja syvennytään kulttuuriorganisaation strategisen viestinnän ja markkinoinnin suunnitteluun ja suunnitelman toimenpanemiseen käytännössä.

Opintojakson opiskeltuaan opiskelija:
- ymmärtää viestinnän ja markkinoinnin merkityksen organisaation strategisessa johtamisessa
- tuntee strategiaviestinnän ja -markkinoinnin perusteet
- osaa arvioida organisaatioiden viestintää ja markkinointia strategisen johtamisen näkökulmasta ja tunnistaa kehittämistarpeet
- osaa suunnitella organisaation strategista viestintää ja markkinointia ja kykenee toimeenpanemaan suunnitelman käytäntöön

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

28.10.2024 - 24.05.2025

Ajoitus

03.02.2025 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Tyke, Seikkailu ja YAMK

Toimipiste

Paikkaan sitomaton

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 50

Koulutus
  • Kulttuurituotannon koulutusohjelma (YAMK)
Opettaja
  • Pasi Toivanen
  • Pekka Vartiainen
Vastuuopettaja

Pekka Vartiainen

Ryhmät
  • yamkK_k23_PKS
    yamkK_k23_PKS
  • yamkK_K24_PKS
    yamkK_k24_PKS

Tavoitteet

Opintojaksolla syvennytään kulttuurialan organisaatioiden viestintään ja markkinointiin strategisen johtamisen näkökulmasta. Erityistarkastelussa on, miten viestintä ja markkinointi suunnitellaan ja toteutetaan organisaation strategisten tavoitteiden saavuttamiseksi.

Opinnoissa perehdytään strategisen viestinnän ja markkinoinnin tietoperustaan ja teknologiaan, tehdään case-analyysejä ja syvennytään kulttuuriorganisaation strategisen viestinnän ja markkinoinnin innovatiiviseen suunnitteluun sekä suunnitelman toimenpanemiseen käytännössä.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- ymmärtää viestinnän ja markkinoinnin merkityksen organisaation strategisessa johtamisessa
- tuntee digitaalisten välineiden käytön mahdollisuudet strategisen viestinnän ja markkinoinnin toteutuksessa
- osaa arvioida kulttuurialan organisaatioiden viestintää ja markkinointia strategisen johtamisen näkökulmasta ja tunnistaa kehittämistarpeet
- osaa suunnitella organisaation strategista viestintää ja markkinointia myös digitaalisessa toimintaympäristössä ja kykenee toimeenpanemaan suunnitelman käytäntöön.

Sisältö

Sisällöt:

- strategisen viestinnän ja markkinoinnin tietoperusta
- strategisen viestinnän ja markkinoinnin kehittämissuunnitelman tekeminen kulttuurialan organisaatioilla
- kulttuurialan muutostarpeiden ennakointi viestinnän ja markkinoinnin strategisessa johtamisessa: monimuotoisuus, kansainvälisyys, digitaalisen viestinnän ja markkinoinnin välineet, tekoälypohjaiset sovellukset, tulevaisuusorientoitunut ajattelu

Aika ja paikka

Sisällöt:
- strategisen viestinnän ja markkinoinnin tietopohja ja kehittämismenetelmät
- strategisen viestinnän ja markkinoinnin kehittämissuunnitelman tekeminen ja suunnitelman toimeenpaneminen
- kulttuurialan muutostarpeiden ennakointi viestinnän ja markkinoinnin strategisessa johtamisessa: monialainen toimintaympäristö, kansainvälisyys, digitalisaatio, tulevaisuusorientoitunut ajattelu

Opetusmenetelmät

Kevät- ja kesälukukaudella 2025 tämä opintojakso opiskellaan kokonaan itsenäisillä tehtävillä Hoodlessa.

Kuvaus:
Opintojaksolla perehdytään viestintään ja markkinointiin organisaation strategisen johtamisen näkökulmasta. Erityistarkastelussa on, miten viestintä ja markkinointi suunnitellaan ja toteutetaan tavoitteellisesti organisaation strategisen mission saavuttamiseksi. Opinnoissa perehdytään aihealueen tietopohjaan, tehdään case-analyysejä ja syvennytään kulttuuriorganisaation strategisen viestinnän ja markkinoinnin suunnitteluun ja suunnitelman toimenpanemiseen käytännössä.

Opintojakson opiskeltuaan opiskelija:
- ymmärtää viestinnän ja markkinoinnin merkityksen organisaation strategisessa johtamisessa
- tuntee strategiaviestinnän ja -markkinoinnin perusteet
- osaa arvioida organisaatioiden viestintää ja markkinointia strategisen johtamisen näkökulmasta ja tunnistaa kehittämistarpeet
- osaa suunnitella organisaation strategista viestintää ja markkinointia ja kykenee toimeenpanemaan suunnitelman käytäntöön

Arviointiasteikko

0-5