Strateginen viestintä ja markkinointiLaajuus (5 op)
Tunnus: KUYAMK-SVM
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojaksolla syvennytään kulttuurialan organisaatioiden viestintään ja markkinointiin strategisen johtamisen näkökulmasta. Erityistarkastelussa on, miten viestintä ja markkinointi suunnitellaan ja toteutetaan organisaation strategisten tavoitteiden saavuttamiseksi.
Opinnoissa perehdytään strategisen viestinnän ja markkinoinnin tietoperustaan ja teknologiaan, tehdään case-analyysejä ja syvennytään kulttuuriorganisaation strategisen viestinnän ja markkinoinnin innovatiiviseen suunnitteluun sekä suunnitelman toimenpanemiseen käytännössä.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- ymmärtää viestinnän ja markkinoinnin merkityksen organisaation strategisessa johtamisessa
- tuntee digitaalisten välineiden käytön mahdollisuudet strategisen viestinnän ja markkinoinnin toteutuksessa
- osaa arvioida kulttuurialan organisaatioiden viestintää ja markkinointia strategisen johtamisen näkökulmasta ja tunnistaa kehittämistarpeet
- osaa suunnitella organisaation strategista viestintää ja markkinointia myös digitaalisessa toimintaympäristössä ja kykenee toimeenpanemaan suunnitelman käytäntöön.
Sisältö
Sisällöt:
- strategisen viestinnän ja markkinoinnin tietoperusta
- strategisen viestinnän ja markkinoinnin kehittämissuunnitelman tekeminen kulttuurialan organisaatioilla
- kulttuurialan muutostarpeiden ennakointi viestinnän ja markkinoinnin strategisessa johtamisessa: monimuotoisuus, kansainvälisyys, digitaalisen viestinnän ja markkinoinnin välineet, tekoälypohjaiset sovellukset, tulevaisuusorientoitunut ajattelu
Ilmoittautumisaika
01.04.2025 - 20.08.2025
Ajoitus
01.09.2025 - 31.12.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Tyke, Seikkailu ja YAMK
Toimipiste
Paikkaan sitomaton
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
- Kulttuurituotannon koulutusohjelma (YAMK)
Opettaja
- Pasi Toivanen
- Oona Tikkaoja
Vastuuopettaja
Pekka Vartiainen
Ryhmät
-
yamkK_S25_PKSyamkK_S25_PKS
Tavoitteet
Opintojaksolla syvennytään kulttuurialan organisaatioiden viestintään ja markkinointiin strategisen johtamisen näkökulmasta. Erityistarkastelussa on, miten viestintä ja markkinointi suunnitellaan ja toteutetaan organisaation strategisten tavoitteiden saavuttamiseksi.
Opinnoissa perehdytään strategisen viestinnän ja markkinoinnin tietoperustaan ja teknologiaan, tehdään case-analyysejä ja syvennytään kulttuuriorganisaation strategisen viestinnän ja markkinoinnin innovatiiviseen suunnitteluun sekä suunnitelman toimenpanemiseen käytännössä.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- ymmärtää viestinnän ja markkinoinnin merkityksen organisaation strategisessa johtamisessa
- tuntee digitaalisten välineiden käytön mahdollisuudet strategisen viestinnän ja markkinoinnin toteutuksessa
- osaa arvioida kulttuurialan organisaatioiden viestintää ja markkinointia strategisen johtamisen näkökulmasta ja tunnistaa kehittämistarpeet
- osaa suunnitella organisaation strategista viestintää ja markkinointia myös digitaalisessa toimintaympäristössä ja kykenee toimeenpanemaan suunnitelman käytäntöön.
Sisältö
Sisällöt:
- strategisen viestinnän ja markkinoinnin tietoperusta
- strategisen viestinnän ja markkinoinnin kehittämissuunnitelman tekeminen kulttuurialan organisaatioilla
- kulttuurialan muutostarpeiden ennakointi viestinnän ja markkinoinnin strategisessa johtamisessa: monimuotoisuus, kansainvälisyys, digitaalisen viestinnän ja markkinoinnin välineet, tekoälypohjaiset sovellukset, tulevaisuusorientoitunut ajattelu
Aika ja paikka
Sisällöt:
- strategisen viestinnän ja markkinoinnin tietopohja ja kehittämismenetelmät
- strategisen viestinnän ja markkinoinnin kehittämissuunnitelman tekeminen ja suunnitelman toimeenpaneminen
- kulttuurialan muutostarpeiden ennakointi viestinnän ja markkinoinnin strategisessa johtamisessa: monialainen toimintaympäristö, kansainvälisyys, digitalisaatio, tulevaisuusorientoitunut ajattelu
Opetusmenetelmät
Kevät- ja kesälukukaudella 2025 tämä opintojakso opiskellaan kokonaan itsenäisillä tehtävillä Hoodlessa.
Kuvaus:
Opintojaksolla perehdytään viestintään ja markkinointiin organisaation strategisen johtamisen näkökulmasta. Erityistarkastelussa on, miten viestintä ja markkinointi suunnitellaan ja toteutetaan tavoitteellisesti organisaation strategisen mission saavuttamiseksi. Opinnoissa perehdytään aihealueen tietopohjaan, tehdään case-analyysejä ja syvennytään kulttuuriorganisaation strategisen viestinnän ja markkinoinnin suunnitteluun ja suunnitelman toimenpanemiseen käytännössä.
Opintojakson opiskeltuaan opiskelija:
- ymmärtää viestinnän ja markkinoinnin merkityksen organisaation strategisessa johtamisessa
- tuntee strategiaviestinnän ja -markkinoinnin perusteet
- osaa arvioida organisaatioiden viestintää ja markkinointia strategisen johtamisen näkökulmasta ja tunnistaa kehittämistarpeet
- osaa suunnitella organisaation strategista viestintää ja markkinointia ja kykenee toimeenpanemaan suunnitelman käytäntöön
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
28.10.2024 - 24.05.2025
Ajoitus
03.02.2025 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Tyke, Seikkailu ja YAMK
Toimipiste
Paikkaan sitomaton
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
- Kulttuurituotannon koulutusohjelma (YAMK)
Opettaja
- Pasi Toivanen
- Pekka Vartiainen
Vastuuopettaja
Pekka Vartiainen
Ryhmät
-
yamkK_k23_PKSyamkK_k23_PKS
-
yamkK_K24_PKSyamkK_k24_PKS
Tavoitteet
Opintojaksolla syvennytään kulttuurialan organisaatioiden viestintään ja markkinointiin strategisen johtamisen näkökulmasta. Erityistarkastelussa on, miten viestintä ja markkinointi suunnitellaan ja toteutetaan organisaation strategisten tavoitteiden saavuttamiseksi.
Opinnoissa perehdytään strategisen viestinnän ja markkinoinnin tietoperustaan ja teknologiaan, tehdään case-analyysejä ja syvennytään kulttuuriorganisaation strategisen viestinnän ja markkinoinnin innovatiiviseen suunnitteluun sekä suunnitelman toimenpanemiseen käytännössä.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- ymmärtää viestinnän ja markkinoinnin merkityksen organisaation strategisessa johtamisessa
- tuntee digitaalisten välineiden käytön mahdollisuudet strategisen viestinnän ja markkinoinnin toteutuksessa
- osaa arvioida kulttuurialan organisaatioiden viestintää ja markkinointia strategisen johtamisen näkökulmasta ja tunnistaa kehittämistarpeet
- osaa suunnitella organisaation strategista viestintää ja markkinointia myös digitaalisessa toimintaympäristössä ja kykenee toimeenpanemaan suunnitelman käytäntöön.
Sisältö
Sisällöt:
- strategisen viestinnän ja markkinoinnin tietoperusta
- strategisen viestinnän ja markkinoinnin kehittämissuunnitelman tekeminen kulttuurialan organisaatioilla
- kulttuurialan muutostarpeiden ennakointi viestinnän ja markkinoinnin strategisessa johtamisessa: monimuotoisuus, kansainvälisyys, digitaalisen viestinnän ja markkinoinnin välineet, tekoälypohjaiset sovellukset, tulevaisuusorientoitunut ajattelu
Aika ja paikka
Sisällöt:
- strategisen viestinnän ja markkinoinnin tietopohja ja kehittämismenetelmät
- strategisen viestinnän ja markkinoinnin kehittämissuunnitelman tekeminen ja suunnitelman toimeenpaneminen
- kulttuurialan muutostarpeiden ennakointi viestinnän ja markkinoinnin strategisessa johtamisessa: monialainen toimintaympäristö, kansainvälisyys, digitalisaatio, tulevaisuusorientoitunut ajattelu
Opetusmenetelmät
Kevät- ja kesälukukaudella 2025 tämä opintojakso opiskellaan kokonaan itsenäisillä tehtävillä Hoodlessa.
Kuvaus:
Opintojaksolla perehdytään viestintään ja markkinointiin organisaation strategisen johtamisen näkökulmasta. Erityistarkastelussa on, miten viestintä ja markkinointi suunnitellaan ja toteutetaan tavoitteellisesti organisaation strategisen mission saavuttamiseksi. Opinnoissa perehdytään aihealueen tietopohjaan, tehdään case-analyysejä ja syvennytään kulttuuriorganisaation strategisen viestinnän ja markkinoinnin suunnitteluun ja suunnitelman toimenpanemiseen käytännössä.
Opintojakson opiskeltuaan opiskelija:
- ymmärtää viestinnän ja markkinoinnin merkityksen organisaation strategisessa johtamisessa
- tuntee strategiaviestinnän ja -markkinoinnin perusteet
- osaa arvioida organisaatioiden viestintää ja markkinointia strategisen johtamisen näkökulmasta ja tunnistaa kehittämistarpeet
- osaa suunnitella organisaation strategista viestintää ja markkinointia ja kykenee toimeenpanemaan suunnitelman käytäntöön
Arviointiasteikko
0-5