Viittomakieli arkielämässä (5op)
Opintojakson tunnus: TUVO2
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
- Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- osaa käyttää arkiympäristön viittomistoa ja hallitsee useita aihealueita
- osaa kohteliaisuusilmaisut ja tärkeimmät tunneilmaisun tavat
- oppii hyödyntämään ilmeitä ja non-verbaalisuutta ilmaisussaan tietoisesti
- osaa esittää tarkentavia kysymyksiä ja vastata niihin
- tuntee ajankäytön ilmaisutavat
- oppii käyttämään kuvailua ja tilankäyttöä.
Sisältö
Sisältö
- Arkielämän, lähiympäristön ja jokapäiväisten tekemisten viittomistot
- Arkielämän vuorovaikutustilanteet
- Lähiympäristön alueet ja Suomen yleisimmät paikkakunnanviittomat
- Tunteiden ja ajatusten ilmaus viittomakielellä
- Tarkentavien kysymysten ja vastausten esittäminen
- Kuvailu ja tilankäyttö
- Perustason ajanilmaukset, numeraalien inkorporaatiot ja klassifikaattorit
- Pääviittomaluokat: nominaalit ja verbaalit
Esitietovaatimukset
Opintojakson Johdatus viittomakieleen osaamistavoitteiden mukainen osaaminen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa vähintään 48% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.
Opiskelija osaa tuottaa yksinkertaisia ilmauksia, jotka käsittelevät hänelle tuttuja aiheita.
Opiskelija osaa ilmaista jollain tavalla kohteliaisuutta, tunteita ja aikaa.
Opiskelija osaa käyttää ilmaisussaan jonkin verran non-verbaalisuutta, sekä yksinkertaista tilankäyttöä ja kuvailua.
Opiskelija osaa esittää tarkentavia kysymyksiä ja vastata niihin.
Artikulaatio ja kielenhallinta ei vielä ole kohdekielenomaista, mikä vaatii vastaanottajalta paljon ja vaikeuttaa viestin perillemenoa.
Opiskelija ymmärtää tutuista ja helppotajuisista aiheista helposti tunnistettavia tietoja ja joitain toimintaohjeita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa vähintään 68% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.
Opiskelija pystyy kuvaamaan oman elinympäristönsä jokapäiväisiä asioita.
Opiskelija osaa ilmaista kohteliaisuutta, tunteita ja aikaa.
Opiskelija osaa käyttää ilmaisussaan non-verbaalisuutta, sekä jonkin verran tilankäyttöä ja kuvailua tutuissa aiheissa.
Opiskelija osaa esittää tarkentavia kysymyksiä ja vastata niihin.
Artikulaatio ja/tai kielen hallinta ei aina ole kohdekielenomaista, mikä vaatii vastaanottajalta paljon ja voi vaikeuttaa viestin perillemenoa.
Opiskelija ymmärtää tutuista ja helppotajuisista aiheista helposti tunnistettavia tietoja ja toimintaohjeita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa vähintään 90% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.
Opiskelija pystyy kuvaamaan varsin sujuvasti oman elinympäristönsä jokapäiväisiä asioita, sekä pystyy keskustelemaan rajoitetusti myös muista aiheista.
Opiskelija osaa ilmaista kohteliaisuutta, tunteita ja aikaa.
Opiskelija osaa tietoisesti käyttää ilmaisussaan non-verbaalisuutta, eleitä ja ilmeitä.
Opiskelija osaa soveltaa tilankäyttöä ja kuvailua tutuissa aiheissa.
Opiskelija osaa esittää tarkentavia kysymyksiä ja vastata niihin.
Artikulaatio ja/tai kielenhallinta ei aina ole kohdekielenomaista, mikä vaatii vastaanottajalta paljon ja vaikeuttaa viestin perillemenoa.
Opiskelija ymmärtää sujuvasti tutuista tai helppotajuisista aiheista helposti tunnistettavia tietoja ja toimintaohjeita.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty:
Opiskelijalla on haasteita keskustella hänelle tutuista asioista.
Opiskelija ei hallitse yksinkertaisimpia ilmauksia liittyen kohteliaisuuteen, tunteisiin tai aikaan.
Opiskelijalla on selkeästi haasteita non-verbaalissa ilmaisussa, eikä tilankäyttö ja kuvailu viittomisessa luonnistu.
Kysymysten ymmärtäminen ja tuottaminen, artikulaatio ja/tai kielen hallinta aiheuttavat selkeitä haasteita vuorovaikutukseen.
Opiskelijalla on haasteita ymmärtää helppotajuisia tekstejä ja yksinkertaisia ohjeita.
Opiskelija ei ole palauttanut kaikkia tehtäviään, niissä ei ole noudatettu tehtävänantoa tai ne eivät ole olleet sisällöltään riittäviä yltääkseen alimpaan arvosanaan.
Opiskelija ei osoita hallitsevansa vähintään 48% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.
Oppimateriaalit
Kirjallisuus
Artikkelit
Blogit
Videot
Lisätiedot
Oppija-taso
Opintojaksossa harjoitellaan arkielämän vuorovaikutusta, tarkentavien kysymysten ja vastausten esittämistä sekä tunteiden ilmaisemista viittomakielellä.
Opitaan arkiympäristön viittomistoa, ajanilmauksia, kuvailua ja tilankäyttöä.