Siirry suoraan sisältöön

Yksilön elämänkaari ja vuorovaikutuksen tukeminen (5op)

Opintojakson tunnus: TUOH1

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op
Opetuskieli
suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- jäsentää kommunikaatio-ohjauksen kokonaisuuden pedagogisena toimintana
- osaa kuvata ihmisen elämänkaaren eri vaiheet eri lähtökohdista käsin
- osaa kuvata ihmisen eri kehitysvaiheisiin liittyviä oppimiseen vaikuttavia ilmiöitä
- osaa erotella kielen kehityksen vaiheet ja tavallisimpia puhevammaisuutta aiheuttavia tekijöitä.
- tuntee erilaisia palveluita ja mahdollisuuksia, joita on olemassa yksilön tukemiseksi
- osaa kohdata ja analysoida moninaisuutta ja toiseutta sekä tiedostaa kohtaamisen merkityksen vuorovaikutusosaamisessa
- tiedostaa elämänkaaren eri vaiheissa tapahtuneen vammautumisen tai sairastumisen vaikutuksen yksilön toimintakykyyn ja vuorovaikutukseen.

Sisältö

Sisältö
- Kasvu- ja kehitysteoriat
- Motorinen kehitys
- Kielenkehitys
- Aistien merkitys
- Tulevina tulkkeina ja kommunikaatio-ohjaajina opiskelijat saavat opintojakson aikana käsityksen siitä, mitä on olla osa asiakkaiden, heidän läheistensä sekä erilaisten ammattilaisten muodostamaa (monikulttuurista) yhteisöä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa kuvata kommunikaatio-ohjauksen kokonaisuuden pääpirteittäin.
Opiskelija osaa kuvata ihmisen elämänkaaren vaiheita sekä ihmisen eri oppimiseen vaikuttavia kehitysvaiheita pääpirteittäin. Teoriatiedoissa on vielä puutteita.
Opiskelija osaa pääosin määritellä erilaisia yksilön tukemiseksi olemassa olevia palveluita, joiden yhtenä osana on kommunikaatio-ohjaus.
Opiskelijalla on perustason valmiudet kohdata moninaisuutta ja kykyä kuvata vamman tai sairastumisen vaikutuksen yksilön vuorovaikutukseen.
Tehtävänantojen noudattamisessa ja tehtävien suorittamisessa on puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa kuvata hyvin kommunikaatio-ohjauksen kokonaisuuden pedagogisena toimena.
Opiskelija osaa kuvata hyvin ihmisen elämänkaaren vaiheita sekä ihmisen eri oppimiseen vaikuttavia kehitysvaiheita. Opiskelija hallitsee hyvin opintojakson käsitteistöä.
Opiskelijalla on hyvät tiedot erilaisia yksilön tukemiseksi olemassa olevista palveluista, joiden yhtenä osana on kommunikaatio-ohjaus.
Opiskelijalla on hyvät valmiudet kohdata moninaisuutta ja kykyä kuvata vamman tai sairastumisen vaikutuksen yksilön vuorovaikutukseen.
Opiskelija on suorittanut opintojakson tehtävät tehtävänantojen mukaisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa kiitettävällä tarkkuudella kuvata kommunikaatio-ohjauksen kokonaisuuden pedagogisena toimena.
Opiskelija osaa kiitettävästi kuvata ihmisen elämänkaaren vaiheita sekä ihmisen eri oppimiseen vaikuttavia kehitysvaiheita. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson käsitteistöä.
Opiskelijalla on erinomaiset tiedot erilaisia yksilön tukemiseksi olemassa olevista palveluista, joiden yhtenä osana on kommunikaatio-ohjaus.
Opiskelijalla on erinomaiset valmiudet kohdata moninaisuutta ja kykyä teoreettisesti kuvata vamman tai sairastumisen vaikutuksen yksilön vuorovaikutukseen.
Opiskelija on suorittanut opintojakson tehtävät huolellisesti ja tarkasti sekä tehtävänantojen mukaisesti. Tehtävissä näkyy opiskelijan oma ajattelu.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija ei ole suorittanut kaikkia opintojakson tehtäviä hyväksytysti.

Lisätiedot

Oppija-taso

5 op:n opintojakso koostuu osista
- Yksilön kehitys ja elämänkaari 2 op
- Yksilöä tukevat palvelut elämänkaaressa 3 op

Siirry alkuun