Siirry suoraan sisältöön

Kommunikaatio-ohjauksen suunnittelu ja arviointi (5op)

Opintojakson tunnus: TUOH3

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op
Opetuskieli
suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- osaa suunnitella opetus- ja ohjaustilanteita oppijalähtöisesti ja tavoitteellisesti
- osaa valita opetukseensa tilanteisesti soveltuvia pedagogisia malleja
- osaa suunnitella arvioinnin ja tiedottaa arvioinnista.

Sisältö

Sisältö
- Monialaisen yhteistyön merkitys kommunikaatio-ohjauksen suunnittelussa
- Kriisin eri vaiheiden merkitys opetus ja ohjaustilanteen vuorovaikutukseen
- Toimintaympäristöjen monikulttuurisuuden huomioonottaminen opetuksen ja ohjauksen suunnittelussa
- Tarkastellaan opetuksessa ja ohjauksessa käytettäviä arvioinnin periaatteita

Esitietovaatimukset

Suositellaan pohjatietona ammatillisten suuntautumisopintojen Kommunikoinnin keinot ja menetelmät moduulia (25 op) tai vastaavat tiedot.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa suunnitella opetus- ja ohjaustilanteita, mutta tehtyjen valintojen perustelut oppijalähtöisyyden ja tavoitteellisuuden osalta ovat puutteellisia. Opiskelijalla on kykyä suunnitella opetuksensa tilanteisesti, mutta tehtyjen valintojen teoreettinen perustelu jää heikoksi. Opiskelija kykenee suunnittelemaan ja sanallistamaan arvioinnin tiettyyn opetuskokonaisuuteen. Opiskelija tuntee opintojakson käsitteistöä.
Tehtävänantojen noudattamisessa ja tehtävien suorittamisessa on puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa suunnitella opetus- ja ohjaustilanteita sekä perustella tekemänsä valinnat oppijalähtöisyyden ja tavoitteellisuuden osalta. Opiskelijalla on hyvät taidot suunnitella opetuksensa tilanteisesti, tehtyjen valintoja perustellaan teoreettisesti ja käytetään soveltuvaa käsitteistöä. Opiskelija kykenee suunnittelemaan ja sanallistamaan arvioinnin tiettyyn opetuskokonaisuuteen. Opiskelija hallitsee hyvin arvioinnin käsitteistöä.
Opiskelija on suorittanut opintojakson tehtävät tehtävänantojen mukaisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa kiitettävästi suunnitella opetus- ja ohjaustilanteita sekä perustella tekemänsä valinnat oppijalähtöisyyden ja tavoitteellisuuden osalta. Opiskelijalla on erinomaiset taidot suunnitella opetuksensa tilanteisesti, tehtyjen valintoja perustellaan teoreettisesti ja käytetään soveltuvaa käsitteistöä. Opiskelija kykenee suunnittelemaan ja sanallistamaan arvioinnin tiettyyn opetuskokonaisuuteen sekä perustelamaan ne teoreettisesti. Opiskelija hallitsee kiitettävästi arvioinnin käsitteistöä.
Opiskelija on suorittanut opintojakson tehtävät huolellisesti ja tarkasti sekä tehtävänantojen mukaisesti. Tehtävissä näkyy opiskelijan oma ajattelu.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija ei ole suorittanut opintojakson tehtäviä hyväksytysti.

Lisätiedot

Taitaja-taso

Siirry alkuun