Adventure education - learn and experience through paddling (5cr)
Course unit code: SEOM1
General information
- Credits
- 5 cr
Objective
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- Tuntee toiminnallisen, kokemuksellisen ja elämyksellisen pedagogiikan teoreettisen viitekehyksen seikkailukasvatuksessa.
- Tunnistaa ympäristö- ja luontokasvatuksen osana kokemuksellista ja elämyksellistä oppimista ja seikkailukasvatusta.
- Pohtii kokemukselliseen ja elämykselliseen oppimiseen pohjautuvaa seikkailullista toimintaa ja sen mahdollisuuksia osana omaa henkilökohtaista tai ammatillista toimintaa.
- Kykenee huomioimaan psyykkisen, sosiaalisen ja fyysisen turvallisuuden merkityksen oppimiselle.
Content
Seikkailukasvatuksen teoria kohtaa käytännön turvallisesti ja elämyksellisesti kajakkimelontaa hyödyntäen. Yhdistä opit toiminnallisesta pedagogiikasta ja kajakkimelonnasta, tuloksena on elämyksellinen ja kokemuksellinen matka seikkailukasvatuksen maailmaan.
Opintojaksolla opiskelija omaksuu seikkailukasvatuksen keskeisen tietoperustan. Opintojaksolla perehdytään toiminnallisen ja kokemuksellisen oppimisen sekä elämys- ja seikkailupedagogiikan keskeiseen käsitteistöön, lähtökohtiin ja käytäntöön soveltamiseen. Kurssin kontaktijakso suoritetaan seikkailukasvatuksellisen metodiikan mukaisesti melontaa hyödyntäen.
- Mitä on seikkailukasvatus, seikkailukasvatuksen peruskäsitteistöä
- Kokemuksellisuus ja elämyksellisyys, ja elämyksen tason havainnoiminen
- Seikkailukasvatuksellinen oppimisprosessi
- Seikkailukasvatuksellisen metodiikan soveltaminen käytännössä
- Turvallisen toimintaympäristön hallinta kasvatuksellisen tavoitteen saavuttamiseksi
- Kontaktijakson suoritettuaan opiskelijat saavat Melonta ja Soutuliiton Meloja 1 kortin
Qualifications
- Opinnoissa edellytetään opintojen käytännön toteutuksen näkökulmasta riittävää psyykkistä ja fyysistä terveyttä sekä toimintakykyä. Opiskelijan tulee pystyä toimimaan erilaisissa sosiaalisissa tilanteissa ja ryhmissä, osallistumaan keskihaastaville päiväretkille meloen, sekä toimimaan vastuullisesti ja turvallisuutta edistävällä tavalla.
- Opiskelijat vastaavat sään mukaisista henkilökohtaisista varusteistaan ja ruokailuistaan. Humak tarjoaa opiskelijoiden käyttöön kajakit varusteineen. Tarkemmat tiedot varustautumisesta ja energiahuollosta löytyvät Humakin Hoodle -oppimisympäristöstä opintojen alettua.
Materials
- Karppinen, S.J.A, Marttila, M. & Saaranen-Kauppinen, A. (toim.). Humanistinen AMK 2020. Seikkailukasvatusta Suomessa – pedagogisia ja didaktisia näkökulmia
- Beames, Sam & Brown, Mike 2016. Adventurous Learning – A Pedagogy for a Changing World. Routledge