Siirry suoraan sisältöön

Ruotsi, YP (P) (5sp)

Kod: YHRU01-3061

Förverkligandets information


Anmälningstid
07.04.2022 - 14.12.2022
Registrering för implementering har avslutats.
Tajmning
31.03.2023 - 15.12.2023
Implementeringen har avslutats.
Antal studiepoäng
5 sp
Local portion
5 sp
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Järjestö- ja nuorisotyö
Verksamhetspunkt
Jyväskylän kampus
Undervisningsspråk
svenska
Antal studerande (min. - max.)
8 - 41
Utbildning
Yhteisöpedagogin koulutus (AMK)
Lärare
Hanna-Kaisa Hokkanen
Minna Rajalin
Lärare
Hanna-Kaisa Hokkanen
Grupper
amkYp_s22_JYV
amkYp_s22_JYV
AVOY_V_S22_JYV
avoY_v_s22_JYV
Kurs
YHRU01

Vitsordsskala

0-5

Lärandemål

Opiskelija:
• osaa aktiivisesti käyttää oman alansa sanastoa sekä suullisesti että kirjallisesti ruotsin kielellä
• osaa viestiä moniammatillisissa työyhteisöissä sekä suullisesti että kirjallisesti ruotsin kielellä
• osaa toimia erilaisissa kansainvälisissä ammatillisissa tilanteissa ruotsin kielellä
• osaa toimia erilaisissa haastattelu- ja ohjaustilanteissa ruotsin kielellä
• selviytyy työnhausta ruotsiksi ja osaa esitellä toimintaympäristöään ja työtehtäviään ruotsin kielellä
• osaa hankkia tietoa erilaisista ruotsinkielisistä oman alan lähteistä
• ymmärtää asiatyylin ja puhekielen eron ja osaa käyttää niitä asianmukaisesti.

Innehåll

Opintojaksossa perehdytään kirjalliseen ja suulliseen viestintään erilaisissa vuorovaikutustilanteissa (esim. raportointi, neuvottelut, puhelinkeskustelut, sähköpostit, työnhaku). Sisältönä on lisäksi mm. erilaiset ohjaus-, haastattelu- ja neuvontatilanteet sekä oman alan tiedon hankinta ja hyödyntäminen ammattitaidon ylläpitämisessä.

Opintojakso toteutuu jatkumona 2 op + 3 op.

Undervisningsmetoder

Opintojakso suoritetaan kontaktiopetuksessa kampuksella ja osittain verkossa itsenäisesti. Kurssilla on runsaasti erilaisia ammattialaan liittyviä suullisia ja kirjallisia tehtäviä. Tehtävät ovat kielentuottamis- ja ymmärtämistehtäviä sekä sanastotehtäviä. Opintojaksolla harjoitellaan ammatillisen kielen käyttöä aktiivisesti.

Opintojaksoon kuuluu lyhyt verkossa tehtävä sanastokoe sekä neliosainen lopputentti. Lopputentti koostuu kuullun ymmärtämisestä, luetun ymmärtämisestä, kirjoitustehtävästä ja suullisesta tentistä.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

1 tai tyydyttävä: Opiskelija ymmärtää välttämättömät aiheeseen liittyvät teoreettiset ja soveltavat periaatteet. Opiskelijalla soveltamiskyky on kuitenkin vakavasti puutteellinen. Opiskelija hallitsee 48–57% opintojakson sisällöistä ja tavoitteista.

2 tai tyydyttävä: Opiskelija ymmärtää aiheeseen liittyviä tärkeimpiä teoreettisia ja soveltavia periaatteita. Opiskelija osaa soveltaa tietojaan aiheeseen liittyvissä tyypillisissä tilanteissa, mutta osoittaa huomattavaa epävarmuutta muilta osin. Opiskelija hallitsee 58–67% opintojakson sisällöistä ja tavoitteista.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

3 tai hyvä: Opiskelija osoittaa hyvää teoreettisen ja soveltavan tiedon tuntemusta ja osaa soveltaa taitoa pääosin asianmukaisesti. Opiskelija osoittaa kuitenkin epävarmuutta joidenkin moniulotteisempien näkökohtien hallinnassa. Opiskelija hallitsee 68–77% opintojakson sisällöistä ja tavoitteista.

4 tai hyvä: Opiskelija osoittaa erittäin hyvää teoreettisen ja soveltavan tiedon tuntemusta ja osaa soveltaa taitoa asianmukaisesti. Opiskelija kykenee itsenäiseen työskentelyyn sekä kirjallisten että taitoperustaisien tehtävien osalta. Opiskelijan teoreettisen tai taitoperustaiseen aineksen hallintaan liittyvät virheet eivät ole perustavaa laatua. Opiskelija hallitsee 78–89% opintojakson sisällöistä ja tavoitteista.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

5 tai kiitettävä: Opiskelija osoittaa erinomaista teoreettisen ja soveltavan tiedon tuntemusta sekä osaa soveltaa taitoa erittäin hyvin. Opiskelija kykenee laajaan itsenäiseen työskentelyyn sekä kirjallisten että taitoperustaisien tehtävien osalta. Opiskelija hallitsee 90–100% opintojakson sisällöistä ja tavoitteista.

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Täydennettävä: Opiskelija ei omaa aiheeseen liittyvää vähimmäistason tietoa. Opiskelija hallitsee 0-39 % opintojakson sisällöistä ja tavoitteista.

Tilläggsuppgifter

Ennakkovaatimuksena on ruotsin kielen perussanaston ja -kieliopin hallitseminen niin, että tehtävien itsenäinen suorittaminen on mahdollista. Opintojakson lähtötaso vastaa tavoitetasoa B1, esim. lukioruotsi.

Opiskelijalla tulee olla käytössään asiaankuuluvat verkko-oppimisvälineet.

Opintojaksolla opitaan koulutusalan työssä tarvittavia ruotsin kielen kirjallisia ja suullisia taitoja. Sisällöt ovat ammattialaan liittyviä teemoja. Kurssi sopii yhteisöpedagogiksi opiskeleville, nuoriso- ja järjestötyön alalla työskenteleville sekä kaikille, jotka ovat kiinnostuneet parantamaan kohdekielen taitoaan.

Opintojakso arvioidaan lyhyen sanastokokeen sekä neliosaisen lopputentin perusteella asteikolla 1-5. Verkkovälitteisesti toteutettavassa lopputentissä opiskelija osoittaa ammattialaansa liittyvän kielen hallintaa luetunymmärtämisen, kuullun ymmärtämisen, kirjallisen tuottamistehtävän sekä suullisen pienryhmäkeskustelun kautta.

Perustuen valtioneuvoston asetukseen ammattikorkeakouluista 15.5.2003/352 sekä Valtioneuvoston asetukseen suomen ja ruotsin kielen taidon osoittamisesta valtionhallinnossa 12.5.2003/481 tulee merkintä toisen kotimaisen kielen osaamisen tasosta: tyydyttävä (tenttiarvosana 1-3) tai hyvä (tenttiarvosana 4-5). Suullisesta ja kirjallisesta kielitaidosta annetaan erilliset arvosanat.

Siirry alkuun