Yhteisölliset ja osallistavat menetelmät verkossa (5op)
Toteutuksen tunnus: VVYO21-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 07.04.2022 - 06.10.2022
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 10.10.2022 - 31.12.2022
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Järjestö- ja nuorisotyö
- Toimipiste
- Paikkaan sitomaton
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 8 - 60
- Koulutus
- Yhteisöpedagogin koulutus (AMK)
- Opettajat
- Päivi Timonen
- Susanna Pitkänen
- Opintojakso
- VVYO21
Arviointiasteikko
Hyväksytty - Hylätty
Tavoitteet
Opiskelija
- vahvistaa taitoja rakentaa yhteisöllisiä toimintatapoja verkkovälitteisesti toteutettuun työhön tai koulutukseen.
- tutustuu ja käyttää erilaisia yhteisöllisiä työn kehittämiseen ja pedagogiikkaan liittyviä menetelmiä ja verkkotyökaluja sekä kerää ja jakaa kokemuksia niiden käytöstä.
- saa valmiuksia rakentaa yhteisöllisyyttä verkossa ja soveltaa erilaisia yhteisöllisen oppimisen ja kehittämisen prosesseja verkkoympäristöissä.
Sisältö
- Kohtaava läsnäolo ja ryhmänä verkossa: toimiminen ja ohjaaminen
- Digitaalinen nuorisotyö, digitaalinen järjestötyö
- Työn kehittämisen suunnitelma ja koulutuksen pedagoginen käsikirjoitus
- Yhteistuottaminen: kirjoitus, mediat ja esitys, ideointi, valinta ja äänestys
- Digitaaliset työ- ja oppimisympäristöt
- Opinnoissa vahvistetaan osallistujien yhteisö- ja sosiaalipedagogista osaamista.
Aika ja paikka
Verkko-opintoina Hoodle oppimisympäristössä ja -yhteisössä. Opintojakso sisältää online lähiopetusta eli edellyttää osallistumista webinaareihin. Opintojaksolla on paljon yhteistä työskentelyä ja oppimista eri tavoin toteutettuna. Opiskelijalla on hyvä olla valmius opiskella ryhmissä, pareittain jne. opintojakson kuluessa.
Webinaareissa suositellaan kameroiden aukipitämistä, että opiskelijat ja opettajat tulevat tutuiksi toistensa kanssa. Osallistujista jää visuaalinen muistijälki, jolloin osallistujien verkostoituminen on jälkeenpäin helpompaa. Opintojakso edellyttää aktiivista opiskelua.
Opintojaksoon kuuluu orientaatiotilaisuuden lisäksi 4 webinaaria, jotka toteutetaan eri webinaarialustoilla ja joissa ryhmien valmistelemat osuudet toteutuvat. Opintojakso sisältää myös oppimisryhmien omia itsenäisiä kokoontumisia
Orientaatio ti 11.10.22 klo. 15–16.30.Alustavat webinaaripäivämäärät:
ke 19.10.22 klo 9.30–12.00
to 3.11.22 klo 15-17.30
ke 16.11. klo.9.30-12.00
to 8.12.22 klo 15-17.30 Päätöswebinaari, oppimistehtävät, ryhmäpalaute
Kuhunkin webinaariin luodaan yhteisöllinen ja osallistava ohjelma yhdessä opiskelijoiden kanssa.
Jokaisesta webinaarista julkaistaan pedagogisen kässärin mukainen ohjelma ennakkoon.
Webinaarit tallennetaan opintojakson ajaksi opiskelijoiden käyttöön.
Oppimateriaalit
Kaikki oppimateriaali ilmoitetaan opintojaksolla Hoodlessa.
Opetusmenetelmät
Verkko-opiskelu, käänteinen oppiminen (Flipped learning) ja yhteisöllinen verkko-opiskelu.
Opintojakso sisältää oppimateriaalia, aineistoa, tehtäviä, joihin tutustut ennen kutakin webinaaria, ja jotka on suunniteltu suoritettavaksi ennakkoon ennen tulevaa webinaaria. Webinaareissa syvennetään oppimista ja sisältöön perehdytään yhteisöllisesti. Avaamme käänteisen oppimisen osuutta artikkelissa seuraavasti (lähde): https://www.humak.fi/julkaisut/kurkistuksia-verkko-opetuksen-ja-opetusteknologian-mahdollisuuksiin/
Opintojakso toteutuu syksyllä 2022
Opintojen laajuus on 5 op eli 5 x 27 tuntia opiskelua.
Mottona: "Olemme innostuneet toimimaan yhteisöllisesti verkossa ja arvioimaan sekä suunnittelemaan verkkotyötämme jatkuvan kehittämisen menetelmin".
Yhteisöllisillä menetelmillä tarkoitetaan valmiuksia käyttää sellaisia menetelmiä verkossa, joissa kehittäminen ja työskentely tapahtuu ryhmän yhteisessä toiminnassa.
Osallistavilla menetelmillä tarkoitetaan tapaa aktivoida opiskelijoita osallistumaan yksin ja yhdessä aktiivisesti oppimisprosessiin mm. tiedon tuottamiseen, ryhmäprosesseihin verkossa, keskusteluihin, valintoihin, vertaistukeen ja vertaisarviointiin.
Valmentajasi tällä opintojaksolla ovat:
Susanna Pitkänen
Suvi Tuominen
Päivi Timonen
Erja Anttonen
Opintojakson keskeiset sisällöt:
-Kohtaava läsnäolo ja dialogisuus verkossa
-Ryhmän ohjaaminen, osallistaminen ja fasilitointi verkossa
-Yhteisöllisen verkkotoiminnan suunnittelu ja kehittäminen
-Yhteistuottaminen: kirjoitus, mediat ja esitys, ideointi, valinta ja äänestys
-Digitaaliset työ- ja oppimisympäristöt
Arviointi:
-Opintojakso arvioidaan: täydennettävä–suoritettu
-Opintojaksolla annetaan ja saadaan vertaispalautetta
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
- Osallistumisen aktiivisesti opintojaksolle, kuten keskusteluihin ja webinaareihin.
- Osallistujan omalle vastuulle jää hänelle riittävä perehtyminen käänteisen oppimisen periaatteella tuotettuun oppimateriaaliin (itseohjautuvuus, autonomia).
- Teoriaa sisältävässä oppimateriaaleissa on käytössä suoritusten seuranta, tämä tukee opiskelijaa navigoimaan opintojaksolla.
- Hyväksytysti suoritetun kehittävän oppimistehtävän (2 op) tekemisen ja raportin / esittelyn, josta osallistuja saa laadullisen arvioinnin. Opimistehtävään kuuluu myös vertaispalautteen antaminen muille opiskelijoille.
- Tämä ohjeistetaan opintojaksolla
- Tiedon jakaminen ja tuottaminen "Työkaluopakkiin".