Innovaatiotoiminta (P+M+AVO) (5op)
Toteutuksen tunnus: KATU1-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 07.04.2022 - 01.09.2022
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 08.09.2022 - 31.12.2022
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Kulttuurituotanto ja Tulkkaus
- Toimipiste
- Paikkaan sitomaton
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 200
- Koulutus
- Tulkkauksen koulutus (AMK)
- Yhteisöpedagogin koulutus (AMK)
- Kulttuurituotannon koulutus (AMK)
- Opettajat
- Liisa Hämäläinen
- Zita Kobor-Laitinen
- Minna Hautio
- Niila Tamminen
- Nina Luostarinen
- Vastuuopettaja
- Minna Hautio
- Ryhmät
-
amkKm_s20_PKSamkKm_s20_PKS
-
amkKp_s20_TURamkKp_s20_TUR
-
amkKp_s20_PKSamkKp_s20_PKS
-
amkYp_s20_JYVamkYp_s20_JYV
-
amkYp_s20_KUOamkYp_s20_KUO
-
amkYp_s20_PKSamkYp_s20_PKS
-
amkYp_s20_TURamkYp_s20_TUR
-
amkKp_s20_JYVamkKp_s20_JYV
-
AVOK_V_S22avoK_v_s22
-
AVOK_V_S22_JYVavoK_v_s22_JYV
-
AVOK_V_S22_PKSavoK_v_s22_PKS
-
MoveMove
- Opintojakso
- KATU1
Arviointiasteikko
0-5
Tavoitteet
Opiskelija:
- Tunnistaa yhteiskunnallisesti ja globaalisti vaikuttavia muutosvirtoja.
- Osaa soveltaa tulevaisuusajattelua omassa ammatillisessa toimintaympäristössään.
- Ymmärtää innovaatioprosessin edellytykset, vaiheet ja toimintatavat.
- Osaa edistää luovaa, käytännönläheistä ongelmanratkaisua.
Suoritustavat
Opintojakso on mahdollista tehdä usealla eri tavalla: perus-verkkototeutuksena, itsenäisenä toteutuksena, Humakin hankkeeseen harjoitteluna tehden tai työssä opinnollistaen. Avoimen opiskelijoille vain perus-verkkototeutus tai itsenäinen toteutus ovat mahdollisia.
Sisältö
- tulevaisuuskäsitteistö
- ennakointityön perusteet
- innovaatio-osaamisen ja innovatiivisuuden edistäminen
- luovat menetelmät innovaatiotoiminnassa.
Aika ja paikka
13.09.2022 12.30 - 15.00 Tulevaisuuspäivä
15.09.2022 12.30 - 14.00 Ennakoinnin perusteet
06.10.2022 09.00 - 11.30 Mikä innovaatio on?
03.11.2022 12.30 - 15.00 Miten innovaatio tehdään?
28.11.2022 09.00 - 11.30 Miten innovatiivisuutta voi edistää?
Opetusmenetelmät
Opintojakso on mahdollista tehdä usealla eri tavalla: perus-verkkototeutuksena, itsenäisenä toteutuksena, Humakin hankkeeseen harjoitteluna tehden tai työssä opinnollistaen. (Avoimen opiskelijoille vain perus-verkkototeutus tai itsenäinen toteutus ovat mahdollisia.)
Verkkototeutuksen ja itsenäisen toteutuksen tehtävät ovat hyvin samankaltaiset. Ero on siinä, että verkkototeutuksen tehtävät ovat aikatauluun sidottuja ja itsenäisellä toteutuksella on ainoastaan yksi deadline opintojakson lopussa. Verkkototeutuksen tehtävät on pilkottu pieniksi kokonaisuuksiksi, joiden palautuspäivämäärät on jaksotettu opintojakson koko mitalle. Verkkototeutukseen kuuluu viisi webinaaria.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1)
Opiskelijan tulevaisuuskäsitteistön ja ennakointityön käsitteistön hallinta on suurelta osin puutteellinen. Hän ei juuri osaa soveltaa tulevaisuusajattelua omassa ammatillisessa toimintaympäristössään ja tuotetut ratkaisut joko puuttuvat tai ovat jo aiemmin tunnettuja, jolloin ne eivät ole innovatiivisia. Hän hahmottaa innovaatioprosessin heikosti tai ei lainkaan eikä hän ole juuri omaksunut valmiuksia edistää luovuutta henkilökohtaisella ja tiimitasolla sekä työympäristöissä. Tehtävänantojen noudattaminen on suurimmalta osaltaan puutteellista.
Tyydyttävä (2)
Opiskelijalla on selviä puutteita tulevaisuuskäsitteistön ja ennakointityön käsitteistön hallinnassa. Hän osaa soveltaa tulevaisuusajattelua omassa ammatillisessa toimintaympäristössään jossain määrin, mutta luovuus ratkaisujen kehittämisessä jää vähäiseksi tai puuttuu kokonaan, eivätkä ratkaisut ole myöskään innovatiivisia. Hän tuntee innovaatioprosessin pääpiirteissään ja hänellä on jonkin verran valmiuksia edistää luovuutta henkilökohtaisella ja tiimitasolla sekä työympäristöissä. Tehtävänantojen noudattamisessa voi olla selviä puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Opiskelija hallitsee tulevaisuuskäsitteistön ja ennakointityön melko hyvin. Hän osaa soveltaa tulevaisuusajattelua omassa ammatillisessa toimintaympäristössään kohtuullisen hyvin ja tuottaa melko luovia ratkaisuja ammatillisiin haasteisiin, vaikka ratkaisut eivät erityisen innovatiivisia olekaan. Hän tuntee innovaatioprosessin melko hyvin ja hänellä on hallussaan perusvalmiudet edistää luovuutta henkilökohtaisella ja tiimitasolla sekä työympäristöissä. Tehtävänantojen noudattamisessa saattaa olla jonkin verran puutteita.
Hyvä (4)
Opiskelija hallitsee tulevaisuuskäsitteistön ja ennakointityön perusteet hyvin. Hän osaa soveltaa tulevaisuusajattelua omassa ammatillisessa toimintaympäristössään hyvin ja tuottaa luovia ja innovatiivisia ratkaisuja ammatillisiin haasteisiin. Hän tuntee innovaatioprosessin hyvin ja hänellä on kohtuullisen hyvät valmiudet edistää luovuutta henkilökohtaisella ja tiimitasolla sekä työympäristöissä. Hän on suorittanut opintojakson tehtävät tehtävänantojen mukaisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija hallitsee tulevaisuuskäsitteistön ja ennakointityön perusteet kiitettävästi. Hän osaa soveltaa tulevaisuusajattelua omassa ammatillisessa toimintaympäristössään erinomaisesti ja tuottaa aidosti luovia ja innovatiivisia ratkaisuja ammatillisiin haasteisiin. Hän tuntee innovaatioprosessin syvällisesti ja hänellä on erinomaiset valmiudet edistää luovuutta henkilökohtaisella ja tiimitasolla sekä työympäristöissä. Hän on suorittanut opintojakson tehtävät huolellisesti ja tarkasti tehtävänantojen mukaisesti.
Esitietovaatimukset
Opintojaksolle voi osallistua missä tahansa opintojen vaiheessa eikä se edellytä muita aiempia Humakin opintoja. Erillisiä lähtötaso- tai osaamisvaatimuksia ei ole.
Lisätiedot
Opintojaksolla on kolme opettajaa: Minna Hautio (opintojaksovastaava) Nina Luostarinen ja Zita Kóbor-Laitinen.
Innovaatiotoiminta-opintojaksossa selviää, mitä innovaatio ja innovoiminen käytännössä tarkoittavat ja miten innovaatioita voi edistää työelämässä. Opintojakso antaa innovaatioprosessin läpiviemiseen tarvittavan perusosaamisen. Lisäksi opintojaksolla opitaan tulevaisuustiedon ja ennakoinnin perusteet.
Opintojaksolle kannattaa tulla tutkimaan omaa innovaatiosuhdettaan ja kehittämään omaa innovativiisuuttaan. Siellä saa myös tärkeitä työelämätaitoja. Opintojaksolle voi osallistua missä tahansa opintojen vaiheessa, mutta yleensä se tehdään kolmantena opintovuonna. Erillisiä lähtötasovaatimuksia ei ole.