Siirry suoraan sisältöön

Pelikasvatus nuorisotyössä 1 (5op)

Toteutuksen tunnus: YPVV06-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.11.2022 - 25.05.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.06.2023 - 31.08.2023
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Järjestö- ja nuorisotyö
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 100
Koulutus
Yhteisöpedagogin koulutus (AMK)
Opettajat
Suvi Tuominen
Merja Kylmäkoski
Vastuuopettaja
Suvi Tuominen
Opintojakso
YPVV06

Arviointiasteikko

Hyväksytty - Hylätty

Sisällön jaksotus

Content periodicity

Tavoitteet

Opiskelija saa valmiuksia toteuttaa pelisivistyksen ohjaamaa pelikasvatustanuorisotyöllisessä pelitoiminnassa. Osaa arvioida kriittisesti omaa tapaa pelikasvattaa sekäomaa suhdetta pelaamiseen ja pelikulttuuriin. Osaa perustella pelikasvatuksen tarpeenesimerkiksi pelikulttuurin merkityksen nuorille. Ymmärtää pelisivistys keskeiset sisällöt jahahmottaa sen roolin ohjaamassa pelikasvatusta. - Opiskelija saa käsityksen siitä, mikä onominaista ammatillisessa osaamisessa nuorisotyöllisessä pelitoiminnassa, ja mitä tämätarkoittaa peilaten ajankohtaisiin nuorisotyön ilmiöihin kuten e-urheiluun ja ikärajoihin.Opiskelija saa valmiuksia työn sanoittamiseen erityisesti työyhteisön osaamisen ja yhteistyöntukemisen näkökulmasta. - Opiskelija ymmärtää pelikulttuurissa olevia yhdenvertaisuuttarajoittavia ilmiöitä ja niiden taustaa erityisesti sukupuolten tasa-arvon sekäteknologiataitojen oppimisen näkökulmasta. Opiskelija saa valmiuksia edistääyhdenvertaisuutta nuorisotyöllisessä pelitoiminnassa

Sisältö

Opintojaksolla perehdytään pelikasvatukseen ja pelisivistykseen käsitteinä. Lisäksi nuortenpelaamista tarkastellaan yhdenvertaisuuden näkökulmasta.

Aika ja paikka

Opintojakso järjestetään kokonaisuudessaan verkossa. Reaaliaikainen webinaari järjestetään Zoomissa 7.6. klo 16.00-18.00.

Opintojakson oppimisympäristö aukeaa 1.6.2023. Kaikki tehtävät tulee olla tehtyinä viimeistään 13.8. Jokainen opiskelija saa sanallisen palautteen kokoavaan tehtäväänsä opintojakson lehtorilta viimeistään 27.8. Opintojakson suoritusmerkintä annetaan elokuun loppuun mennessä.

Oppimateriaalit

Kokoavassa tehtävässä tulee hyödyntää vähintään kahta seuraavista lähteistä:

- Friman, Usva; Arjoranta, Jonne; Kinnunen, Jani; Heljakka, Katriina; Stenros, Jaakko 2022. Pelit kulttuurina. Vastapaino. Saatavilla Humakin kirjastosta painettuna ja e-julkaisuna: https://humak.finna.fi/Record/hurma.82360  
- Kiilakoski, Tomi & Kauppinen, Eila 2021. Oppiminen nuorisotyössä. Kiistanalainen käsite käytännössä. Sosiaalipedagoginen aikakauskirja, vuosikirja 2021, vol. 22. Suomen sosiaalipedagoginen seura. Saatavilla osoitteessa: https://journal.fi/sosiaalipedagogiikka/article/view/102979/66412
- Malm, Karla 2021. Parempi vaihtoehto kuin 80-luvun Suomi? Nuorisotyön tekijät, paikat ja ympäristöt vuonna 2030. Humanistinen ammattikorkeakoulu. Saatavilla osoitteessa: https://www.humak.fi/julkaisut/karla-malm-parempi-vaihtoehto-kuin-80-luvun-suomi-nuorisotyon-tekijat-paikat-ja-ymparistot-vuonna-2030/
- Verke 2019. Mitä nuorisotyön tulisi tietää? Havaintoja teknologisoituvasta maailmasta. Digitaalisen nuorisotyön osaamiskeskus. (Tähän tehtävään olennaisia erityisesti luvut Osaaminen, Kulttuuri ja Tekoäly.) Saatavilla osoitteessa: https://www.verke.org/julkaisut/mita-nuorisotyon-tulisi-tietaa/

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla käsitellään nuorisotyölliseen pelikasvatukseen liittyviä keskeisiä teemoja, esimerkiksi pelikasvatuksen erilaisia toteutustapoja ja tavoitteellisuutta. Yhdenvertaisuuden teema kulkee punaisena lankana läpi opintojakson. Kuhunkin aihealueeseen liittyy laadukkaita opiskeltavia materiaaleja (mm. videoita, artikkeleita, oppaita) sekä tehtäviä. Opintojakson kokoavana tehtävänä suoritetaan laajempi itsenäinen tehtävä.

Opintojakso suoritetaan omaan tahtiin itsenäisesti verkossa. Opintojakson alussa järjestetään reaaliaikainen webinaari (7.6. klo 16.00-18.00), jossa käydään läpi opintojakson suoritusohjeet, luodaan yleiskatsaus opintojaksoon ja aloitetaan perehtyminen pelikasvatukseen.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Training and Labour Cooperation

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Exam schedule

Kansainvälisyys

International connections

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Completion alternatives

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson työmäärä vastaa 5 opintopisteen työmäärää.

Lisätiedot

Mitä pelaaminen merkitsee nuorelle? Miksi pelitoimintaa pitäisi järjestää nuorisotyössä? Mitä kaikkea pelikasvatus pitää sisällään? Tule laajentamaan ymmärrystäsi pelikasvatuksen mahdollisuuksista nuorisotyössä!

Pelikasvatus nuorisotyössä 1 tarjoaa monipuolisen näkökulman pelikasvatukseen. Opintojaksolla käydään ensin läpi aihepiiriin liittyvät peruskäsitteet (mm. pelisivistys, pelikasvatus) ja sen jälkeen perehdytään mm. nuorten pelikulttuureihin, pelaavien nuorten hyvinvointiin, vihapuheeseen ja häirintään sekä nuorisotyölliseen pelitoimintaan.

Tämä opintojakso ei edellytä aiempaa kokemusta pelaamisesta, pelitoiminnan järjestämisestä tai nuorisotyöstä. Tärkeintä on aito kiinnostus niin pelaamista kuin nuorisotyötäkin kohtaan.

Oppimistavoitteet:

Opiskelija
- ymmärtää pelikasvatuksen keskeisimmät käsitteet.
- saa valmiuksia toteuttaa pelisivistyksen ohjaamaa pelikasvatusta nuorisotyöllisessä toiminnassa.
- arvioi kriittisesti omaa tapaansa pelikasvattaa sekä omaa suhdettaan pelaamiseen ja pelikulttuuriin.
- osaa perustella pelikasvatuksen tarpeen.
- saa käsityksen siitä, mikä on ominaista ammatillista osaamista nuorisotyöllisessä pelitoiminnassa.
- ymmärtää pelikulttuurissa olevia yhdenvertaisuutta rajoittavia ilmiöitä ja niiden taustaa sekä saa valmiuksia edistää yhdenvertaisuutta nuorisotyöllisessä pelitoiminnassa.

Siirry alkuun