Siirry suoraan sisältöön

Kieli ja teknologia (M+P+AVO) (5op)

Toteutuksen tunnus: TUSA2-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.07.2023 - 10.11.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
22.11.2023 - 03.03.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
2 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Kulttuurituotanto ja Tulkkaus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Tulkkauksen koulutus (AMK)
Opettajat
Hanna-Kaisa Turja
Hannaliisa Huhtinen
Päivi Rainò
Hanna Putkonen
Tanja Gavrilov
Vastuuopettaja
Hanna-Kaisa Turja
Ryhmät
amkTp_s23_PKS
amkTp_s23_PKS
amkTm_s23_KUO
amkTm_s23_KUO
Opintojakso
TUSA2

Arviointiasteikko

0-5

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa tarkastella kriittisesti viestintää ja vuorovaikutusta kasvokkaisissa ja teknologiavälitteisissä vuorovaikutustilanteissa
- tunnistaa vuorovaikutuksen multimodaalisuuden
- osaa kuvata, mitä kaikkea kielelliseen saavutettavuuteen kuuluu
- hahmottaa teknologian mahdollisuudet kielen dokumentoinnissa ja analysoinnissa
- harjoittelee ja kehittää teknisten työkalujen käyttöä omassa viestinnässään

Suoritustavat

Osallistumalla opintojaksolle

Sisältö

Sisältö
- Teknologian vaikutus vuorovaikutukseen
- Kielellinen saavutettavuus
- Vuorovaikutuksen multimodaalisuus
- Puhutut, viitotut ja kirjoitetut kielimuodot viestinnässä
- Kielikorpukset ja sanakirjat työkaluna
- Teknologia työkaluna (esim. tekstitys, puheentunnistus, konekääntäminen)

Aika ja paikka

Lukujärjestykset löytyvät Lukkarikoneesta.

Oppimateriaalit

Hirvonen, M., Kinnunen, T. & Åkermarck, M. 2020. Saavutettava viestintä: Yhteiskunnallista yhdenvertaisuutta edistämässä. Gaudeamus.(E-kirja)
Stevanovic, M., Lindholm, C., Arminen, I. (2016) Keskustelunanalyysi: Kuinka tutkia sosiaalista toimintaa ja vuorovaikutusta. Vastapaino. (E-kirja)
Tapio, E. (2021) Vuorovaikutuksen resurssit. Videoluento (14 min)
Suomen tietokirjailijat, Inkinen, T., Löytönen, M., & Rutanen, A. (2014). Kirja muuttuvassa tietoympäristössä. Suomen tietokirjailijat.
Takkinen ym. 2020: Miten viittomakielen korpusta luodaan ja mihin sitä tarvitaan? (E-artikkeli) ttps://doi.org/10.23997/pk.95499
Aarnikoivu & Saarinen 2020: "Kuuluuko täältä, kuuluuko nyt?": Tohtoriopiskelijoiden verkkovälitteisen kirjoitusopetuksen ongelmatilanteiden neksusanalyysi (E-artikkeli) https://doi.org/10.23997/pk.95498

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla opiskellaan verkossa eri tavoin. Opintojakso sisältää webinaareja, erilaisia verkkotehtäviä ja aineistoja.
Opintojaksolla opiskelija tutustuu erilaisiin kieliteknologisiin välineisiin ja harjoittelee valittujen välineiden käyttöä. Opintojaksolla tehdään pienimuotoinen dokumenttivideo ryhmässä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on laajuudeltaan 5 opintopistettä ja se vastaa noin 135 tunnin kuormitusta.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Kiitettävä 5


Opiskelija osaa käyttää luovasti ja soveltavasti kieliteknologisia apuvälineitä ja lisätä siten kielellistä saavutettavuutta. Opiskelija osaa soveltaa teknisten työkalujen käyttöä omassa viestinnässään ja arvioida perustellusti niiden käyttöä. Hän osaa analysoida kriittisesti ja monipuolisesti teknologian mahdollisuuksia vuorovaikutustilanteissa.

Opiskelija osoittaa osaavansa käyttää tarkoituksenmukaisesti ja kiitettävästi opintojaksolla opetettua kieliteknologista välinettä.



Hyvä 3–4

Opiskelija osaa käyttää hyvin kieliteknologisia apuvälineitä ja lisätä siten kielellistä saavutettavuutta. Opiskelija tietää, miten teknologisia työkaluja voi käyttää omassa viestinnässään ja osaa selittää niiden käyttöä. Hän osaa selittää ja kuvata teknologian mahdollisuuksia vuorovaikutustilanteissa.

Opiskelija osoittaa osaavansa käyttää perustellusti opintojaksolla opetettua kieliteknologista välinettä.



Tyydyttävä 1

Opiskelija osaa käyttää kieliteknologisia apuvälineitä pääpiirteittäin. Opiskelija tietää joitakin tekijöitä, joiden avulla voidaan lisätä kielellistä saavutettavuutta. Opiskelija tietää, miten teknologisia työkaluja voi käyttää omassa viestinnässään ja tunnistaa joitakin käyttötilanteita. Hän osaa nimetä ja tunnistaa teknologian mahdollisuuksia vuorovaikutustilanteissa.

Opiskelija osoittaa osaavansa käyttää joiltakin osin opintojaksolla opetettua kieliteknologista välinettä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa käyttää kieliteknologisia apuvälineitä pääpiirteittäin.
Opiskelija tietää joitakin tekijöitä, joiden avulla voidaan lisätä kielellistä saavutettavuutta.
Opiskelija tietää, miten teknologisia työkaluja voi käyttää omassa viestinnässään ja tunnistaa joitakin käyttötilanteita. Hän osaa nimetä ja tunnistaa teknologian mahdollisuuksia vuorovaikutustilanteissa.
Opiskelija osoittaa osaavansa käyttää joiltakin osin opintojaksolla opetettua kieliteknologista välinettä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa käyttää hyvin kieliteknologisia apuvälineitä ja lisätä siten kielellistä saavutettavuutta.
Opiskelija tietää, miten teknologisia työkaluja voi käyttää omassa viestinnässään ja osaa selittää niiden käyttöä. Hän osaa selittää ja kuvata teknologian mahdollisuuksia vuorovaikutustilanteissa.
Opiskelija osoittaa osaavansa käyttää perustellusti opintojaksolla opetettua kieliteknologista välinettä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa käyttää luovasti ja soveltavasti kieliteknologisia apuvälineitä ja lisätä siten kielellistä saavutettavuutta.
Opiskelija osaa soveltaa teknisten työkalujen käyttöä omassa viestinnässään ja arvioida perustellusti niiden käyttöä. Hän osaa analysoida kriittisesti ja monipuolisesti teknologian mahdollisuuksia vuorovaikutustilanteissa.
Opiskelija osoittaa osaavansa käyttää tarkoituksenmukaisesti ja kiitettävästi opintojaksolla opetettua kieliteknologista välinettä.

Esitietovaatimukset

Opiskelijalle suositellaan esitiedoksi TUSA1 Mitä kieli on? -opintojakson suorittamista tai vastaavaa osaamista

Lisätiedot

Opintojaksolla syvennetään ymmärrystä kielestä teknologian näkökulmasta.
Opintojaksolla käsitellään kieliteknologiaa ja kielen ja teknologian välistä suhdetta. Lisäksi opiskelija perehtyy kielikorpuksiin ja tekee pienimuotoisen sanastotyön.
Opintojakso antaa valmiuksia myös teknologisten välineiden käyttämiseen opintojen aikana.

Siirry alkuun