Kieli ja teknologia (M+P+AVO) (5op)
Toteutuksen tunnus: TUSA2-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.07.2023 - 10.11.2023
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 22.11.2023 - 03.03.2024
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Kulttuurituotanto ja Tulkkaus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Tulkkauksen koulutus (AMK)
- Opettajat
- Hanna-Kaisa Turja
- Hannaliisa Huhtinen
- Päivi Rainò
- Hanna Putkonen
- Tanja Gavrilov
- Vastuuopettaja
- Hanna-Kaisa Turja
- Ryhmät
-
amkTp_s23_PKSamkTp_s23_PKS
-
amkTm_s23_KUOamkTm_s23_KUO
- Opintojakso
- TUSA2
Arviointiasteikko
0-5
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa tarkastella kriittisesti viestintää ja vuorovaikutusta kasvokkaisissa ja teknologiavälitteisissä vuorovaikutustilanteissa
- tunnistaa vuorovaikutuksen multimodaalisuuden
- osaa kuvata, mitä kaikkea kielelliseen saavutettavuuteen kuuluu
- hahmottaa teknologian mahdollisuudet kielen dokumentoinnissa ja analysoinnissa
- harjoittelee ja kehittää teknisten työkalujen käyttöä omassa viestinnässään
Suoritustavat
Osallistumalla opintojaksolle
Sisältö
Sisältö
- Teknologian vaikutus vuorovaikutukseen
- Kielellinen saavutettavuus
- Vuorovaikutuksen multimodaalisuus
- Puhutut, viitotut ja kirjoitetut kielimuodot viestinnässä
- Kielikorpukset ja sanakirjat työkaluna
- Teknologia työkaluna (esim. tekstitys, puheentunnistus, konekääntäminen)
Aika ja paikka
Lukujärjestykset löytyvät Lukkarikoneesta.
Oppimateriaalit
Hirvonen, M., Kinnunen, T. & Åkermarck, M. 2020. Saavutettava viestintä: Yhteiskunnallista yhdenvertaisuutta edistämässä. Gaudeamus.(E-kirja)
Stevanovic, M., Lindholm, C., Arminen, I. (2016) Keskustelunanalyysi: Kuinka tutkia sosiaalista toimintaa ja vuorovaikutusta. Vastapaino. (E-kirja)
Tapio, E. (2021) Vuorovaikutuksen resurssit. Videoluento (14 min)
Suomen tietokirjailijat, Inkinen, T., Löytönen, M., & Rutanen, A. (2014). Kirja muuttuvassa tietoympäristössä. Suomen tietokirjailijat.
Takkinen ym. 2020: Miten viittomakielen korpusta luodaan ja mihin sitä tarvitaan? (E-artikkeli) ttps://doi.org/10.23997/pk.95499
Aarnikoivu & Saarinen 2020: "Kuuluuko täältä, kuuluuko nyt?": Tohtoriopiskelijoiden verkkovälitteisen kirjoitusopetuksen ongelmatilanteiden neksusanalyysi (E-artikkeli) https://doi.org/10.23997/pk.95498
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla opiskellaan verkossa eri tavoin. Opintojakso sisältää webinaareja, erilaisia verkkotehtäviä ja aineistoja.
Opintojaksolla opiskelija tutustuu erilaisiin kieliteknologisiin välineisiin ja harjoittelee valittujen välineiden käyttöä. Opintojaksolla tehdään pienimuotoinen dokumenttivideo ryhmässä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on laajuudeltaan 5 opintopistettä ja se vastaa noin 135 tunnin kuormitusta.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Kiitettävä 5
Opiskelija osaa käyttää luovasti ja soveltavasti kieliteknologisia apuvälineitä ja lisätä siten kielellistä saavutettavuutta. Opiskelija osaa soveltaa teknisten työkalujen käyttöä omassa viestinnässään ja arvioida perustellusti niiden käyttöä. Hän osaa analysoida kriittisesti ja monipuolisesti teknologian mahdollisuuksia vuorovaikutustilanteissa.
Opiskelija osoittaa osaavansa käyttää tarkoituksenmukaisesti ja kiitettävästi opintojaksolla opetettua kieliteknologista välinettä.
Hyvä 3–4
Opiskelija osaa käyttää hyvin kieliteknologisia apuvälineitä ja lisätä siten kielellistä saavutettavuutta. Opiskelija tietää, miten teknologisia työkaluja voi käyttää omassa viestinnässään ja osaa selittää niiden käyttöä. Hän osaa selittää ja kuvata teknologian mahdollisuuksia vuorovaikutustilanteissa.
Opiskelija osoittaa osaavansa käyttää perustellusti opintojaksolla opetettua kieliteknologista välinettä.
Tyydyttävä 1
Opiskelija osaa käyttää kieliteknologisia apuvälineitä pääpiirteittäin. Opiskelija tietää joitakin tekijöitä, joiden avulla voidaan lisätä kielellistä saavutettavuutta. Opiskelija tietää, miten teknologisia työkaluja voi käyttää omassa viestinnässään ja tunnistaa joitakin käyttötilanteita. Hän osaa nimetä ja tunnistaa teknologian mahdollisuuksia vuorovaikutustilanteissa.
Opiskelija osoittaa osaavansa käyttää joiltakin osin opintojaksolla opetettua kieliteknologista välinettä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa käyttää kieliteknologisia apuvälineitä pääpiirteittäin.
Opiskelija tietää joitakin tekijöitä, joiden avulla voidaan lisätä kielellistä saavutettavuutta.
Opiskelija tietää, miten teknologisia työkaluja voi käyttää omassa viestinnässään ja tunnistaa joitakin käyttötilanteita. Hän osaa nimetä ja tunnistaa teknologian mahdollisuuksia vuorovaikutustilanteissa.
Opiskelija osoittaa osaavansa käyttää joiltakin osin opintojaksolla opetettua kieliteknologista välinettä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa käyttää hyvin kieliteknologisia apuvälineitä ja lisätä siten kielellistä saavutettavuutta.
Opiskelija tietää, miten teknologisia työkaluja voi käyttää omassa viestinnässään ja osaa selittää niiden käyttöä. Hän osaa selittää ja kuvata teknologian mahdollisuuksia vuorovaikutustilanteissa.
Opiskelija osoittaa osaavansa käyttää perustellusti opintojaksolla opetettua kieliteknologista välinettä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa käyttää luovasti ja soveltavasti kieliteknologisia apuvälineitä ja lisätä siten kielellistä saavutettavuutta.
Opiskelija osaa soveltaa teknisten työkalujen käyttöä omassa viestinnässään ja arvioida perustellusti niiden käyttöä. Hän osaa analysoida kriittisesti ja monipuolisesti teknologian mahdollisuuksia vuorovaikutustilanteissa.
Opiskelija osoittaa osaavansa käyttää tarkoituksenmukaisesti ja kiitettävästi opintojaksolla opetettua kieliteknologista välinettä.
Esitietovaatimukset
Opiskelijalle suositellaan esitiedoksi TUSA1 Mitä kieli on? -opintojakson suorittamista tai vastaavaa osaamista
Lisätiedot
Opintojaksolla syvennetään ymmärrystä kielestä teknologian näkökulmasta.
Opintojaksolla käsitellään kieliteknologiaa ja kielen ja teknologian välistä suhdetta. Lisäksi opiskelija perehtyy kielikorpuksiin ja tekee pienimuotoisen sanastotyön.
Opintojakso antaa valmiuksia myös teknologisten välineiden käyttämiseen opintojen aikana.