Ohjaaminen ja toiminnalliset menetelmät (verkko) (5op)
Toteutuksen tunnus: YPPE2-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.04.2023 - 01.10.2023
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.10.2023 - 11.12.2023
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Järjestö- ja nuorisotyö
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 1 - 500
- Koulutus
- Degree Programme in Adventure and Outdoor Education
- Yhteisöpedagogin koulutus (AMK)
- Yhteisöpedagogin koulutus (AMK), työyhteisön kehittäjä
- Opettajat
- Marjo Kolehmainen
- Päivi Timonen
- Susanna Pitkänen
- Heidi Odell
- Minna Rajalin
- Eeva Mäntylä
- Vastuuopettaja
- Piia Mylly
- Ryhmät
-
TykeTyke
-
MoveMove
-
AVOY_V_S23avoY_v_s23
- Opintojakso
- YPPE2
Arviointiasteikko
Hyväksytty - Hylätty
Tavoitteet
Opiskelija
- Ymmärtää keskeiset ryhmäytymiseen, ryhmärooleihin ja ryhmädynamiikkaan liittyvät teoriat ja osaa soveltaa niitä ohjaustilanteessa.
- Hallitsee ohjaamisen perusteet, tiedostaa erilaiset ohjaustyylit ja osaa toimia eri tilanteissa erilaisten ryhmien kanssa.
- Osaa soveltaa ammattialan tietoperustaa ohjaustilanteiden suunnittelussa ja perustella tekemiään valintoja.
- Osaa suunnitella ja toteuttaa tavoitteellisia, toiminnallisia ohjaustilanteita.
Suoritustavat
Osallistumalla opintojaksolle
Opinnollistamalla
Sisältö
- turvallisen ja tavoitteellisen ryhmän rakentaminen
- fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen turvallisuuden huomioiminen osana ryhmän ohjaamista
- tavoitteellisen ohjaustilanteen suunnittelu, toteuttaminen ja arviointi valitun kohderyhmän kanssa
Aika ja paikka
Opintojakso toteutuu aktiivisena yhteisöllisenä työskentelynä verkossa ja itsenäisesti opiskellen.
Opintojaksoon kuuluu toiminnallisten menetelmien kokeilemista, pienryhmätyöskentelyä ja verkkotapaamisia jotka on hyvä merkitä heti kalenteriin. Force majour syystä poissaolosta webinaareissa ilmoitettava etukäteen.
Yhteisöllisten webinaarien päivämäärät syksyllä 2023.
• 5.10 klo 16–18.00 Zoomissa (Kaikki opintojaksolle ilmoitttautuneiden yhteinen aloituswebinaari, jossa mm. käydään läpi eri suoritustavat, aikataulut, vertaispalautteet, loppukyselyt, opinnollistaminen ym. yksityiskohdat eri suoritustavoista, myös itsenäisen suoritustavan valinneille. )
9.11. klo 13-15.00 EDULabs hankkeen webinaari (Kaikki yhdessä, myös itsenäisesti opiskelevat)
EDULabs hankkeen webinaarissa esitellään mm. näitä menetelmiä:
Pakopelit nuorisotyössä
PhotoVoice (puhuva kuva) - valokuvausmenetelmä
Mission Impossible-ryhmäytystyökalu
Yhteisöllisen suoritustavat A valinneiden webinaarit:
• 25.10 klo 16–18.00 Zoomissa (opiskelijat toimijoina)
• 2.11 klo 16–18.00 Zoomissa (kaikki samaan aikaan, eri valmentajat ryhmittäin)
• 17.11 klo 10.00–12.00 Zoomissa (kaikki samaan aikaan, eri valmentajat ryhmittäin)
• 30.11 klo 16–18.00 Zoomissa (Kaikki yhdessä)
11.12. Kaikki tehtävät tehtynä
Itsenäisen, mutta yhteisöllisen suoritustavan B valinneiden aikataulu:
6.11. Ohjaustuokiotehtävän suunnitelman palauttaminen
17.-24.11. Loppukyselyyn vastaaminen
20.11 Ohjaustuokiotehtävän videotallenteen palauttaminen ja vertaispalautteen anto alkaa
11.12. Kaikki tehtävät tehtynä
Zoom linkit löytyvät opintojakson Hoodlesta, kun se avautuu.
Verkkokurssille suunnitellaan myös itsenäisesti toteutettava oppimispolku. Sen suorittamiseen liittyy tehtäviä, oppimateriaaliin perustuva loppukysely sekä toiminnallinen ohjaamistuokio, josta kerätään palautetta ja joka dokumentoidaan ja itsearvioidaan. Lisätiedot opintojakson Hoodlessa.
Oppimateriaalit
Vehviläinen, Sanna 2020. Ohjaustyön opas: yhteistyössä kohti toimijuutta.
Jääskeläinen, Laura 2022. Ryhmä toimivaksi: helppoja harjoituksia ryhmäyttämiseen.
Ståhlberg, Leena 2019. Pienryhmäohjaajan opas.
Edellämainittujen lisäksi opintojakon Hoodlessa on käänteisen oppimisen mukaisesti oppitunteja, jotka sisältävät erilaajuisia aineistoja.
Opetusmenetelmät
Opintojakson voi suorittaa erilaisilla joustavilla tavoilla. Suoritustapa A. on itsenäisen työskentelyn lisäksi yhteisöllisesti pienryhmissä toteutettu ohjaustuokio ja suoritustapa B. on itsenäisen opiskelun ja omatoimisesti toteutetun ohjaustuokion yhdistäminen verkkokeskusteluun ja loppukyselyyn, joka on toteutettu tenttiaktiviteetilla. Näiden erot on selitetty opintojaksolla ja heti ensimmäiseksi sinun tuleekin perehtyä suoritustapoihin ja tehdä ryhmävalinta Hoodlessa. toteutuu verkossa yhteisöllisenä ja pienryhmiin ja tapaamisiin perustuvana opiskeluna sekä itsenä työskentelynä. Oppimistehtävissä on mukana työelämäyhteistyötä.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty
Opiskelija osoittaa opintojaksolla teoreettisen ja soveltavan tiedon tuntemusta. Hän hallitsee keskeiset ohjaamiseen ja toiminnallisiin menetelmiin liittyvät käsitteet ja teoriat. Opiskelija pyrkii soveltamaan oppimaansa käytäntöön tarkoituksenmukaisesti ja turvallisesti niin suunnittelussa kuin toteutuksessakin. Opiskelija osaa perustella valintojaan ja reflektoida toimintaansa.
Opintojakso on suoritettu aikataulussa ja annettuja tehtävänantoja noudattaen.
Hylätty
Opiskelija ei ole suorittanut kaikkia opintojakson tehtäviä hyväksytysti, yhteisöllisissä verkkotapaamisissa läsnäolo on puutteellista tai tehtäviä ei ole palautettu annettujen palautusaikataulujen puitteissa. Opiskelija ei olen näin ollen osoittanut riittävää osaamista opintojakson suorittamiseksi.
Tarkemmat tiedot läsnäolovelvoitteesta opintojakson vastuulehtorilta.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty
Opiskelija osoittaa opintojaksolla teoreettisen ja soveltavan tiedon tuntemusta. Hän hallitsee keskeiset ohjaamiseen ja toiminnallisiin menetelmiin liittyvät käsitteet ja teoriat. Opiskelija pyrkii soveltamaan oppimaansa käytäntöön tarkoituksenmukaisesti ja turvallisesti niin suunnittelussa kuin toteutuksessakin. Opiskelija osaa perustella valintojaan ja reflektoida toimintaansa. Opintojakso on suoritettu aikataulussa ja annettuja tehtävänantoja noudattaen.
Hylätty
Opiskelija ei ole suorittanut kaikkia opintojakson tehtäviä hyväksytysti, yhteisöllisissä verkkotapaamisissa läsnäolo on puutteellista tai tehtäviä ei ole palautettu annettujen palautusaikataulujen puitteissa. Opiskelija ei olen näin ollen osoittanut riittävää osaamista opintojakson suorittamiseksi.