Nuorisotyön tietoperusta ja toimintaympäristöt (verkko) (5op)
Toteutuksen tunnus: NUAM1-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.04.2023 - 27.08.2023
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 18.08.2023 - 15.12.2023
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Järjestö- ja nuorisotyö
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 10 - 100
- Koulutus
- Yhteisöpedagogin koulutus (AMK)
- Opettajat
- Suvi Tuominen
- Piia Mylly
- Tiina Toivola
- Anna Pikala
- Tiina Heimo
- Sirpa Ali-Melkkilä
- Vastuuopettaja
- Sirpa Ali-Melkkilä
- Ryhmät
-
MoveMove
-
amkYmV_s23_PKSamkYmV_s23_PKS
-
AVOY_V_S23avoY_v_s23
- Opintojakso
- NUAM1
Arviointiasteikko
0-5
Sisällön jaksotus
Opintojakso avautuu pe 18.8.2023, jolloin opiskelija voi aloittaa itsenäisten tehtävien teon.
4.10.2023 aloituswebinaarin yhteydessä avautuu ryhmiin jakautuminen, ja lopuksi klo 15-16 kannattaa varata aikaa ryhmän toiminnan sopimiselle. Ryhmät tekevät yhdessä noin 1,5 opintopisteen tehtävän, joka tulee palauttaa 15.11. mennessä. Tehtävää voi hyödyntää joko samassa ryhmässä tai niin halutessaan, yksin työstettävässä 1 op:n kokoavassa tehtävässä.
Opintojakson päätös- ja ryhmätöiden purkuwebinaari pidetään 30.11.2023 ja viimeisen, arvioitavan tehtävän palautuspäivä on 3.12. Opiskelija arvioi omaa oppimistaan koko opintojakson ajan.
Tavoitteet
Opiskelija
- Ymmärtää, mitä nuorisotyö on ja miksi, miten ja missä nuorisotyötä tehdään.
- Hallitsee ja osaa soveltaa nuorisotyön keskeistä tietoperustaa.
- Hahmottaa nuorisotyön kansallisessa ja kansainvälisessä viitekehyksessä.
- Tunnistaa nuorisotyölle oleelliset palveluverkostot ja osaa hyödyntää niitä monialaisessa ja moniammatillisessa työssä.
Sisältö
- nuorisotyön tietoperusta
- nuorisotyön arvot ja eettiset periaatteet
- nuorisotyön tavoitteet, työmuodot ja moninaiset digitaaliset ja fyysiset toimintaympäristöt
- keskeiset kansalliset ja kansainväliset toimijat ja ohjelmat nuorisotyön kentällä
- moniammatillisuus nuorisotyössä
Aika ja paikka
Opintojakso toteutuu kokonaan verkossa.
Opintojaksoon kuuluu viisi webinaaria, joihin suositellaan osallistumaan.
- ke 4.10.2023 klo 12.30-15 (16): virittäydytään aiheeseen, avataan opintojakson kulkua sekä aineistoja.
- ke 11.10. klo 13-15 ja klo 15-15-16.15: Nuorisotyön Speaker`s Corner/ Humakin Nuorisotyön viikolla järjestämä verkkotapahtuma, jonka jälkeen opiskelijat jäävät linjoille keskustelemaan annetuista kysymyksistä. Vuosittain järjestettävän tapahtuman aiheena syksyllä 2023 Tiedontuotanto nuorisotyössä otsokolla Nuorisotyö tiedon viidakossa.
- ti 24.10. klo 9-11.30 pohditaan nuorisotyötä teoreettisista viitekehyksistä käsin.
- to 9.11.klo 12.30-15 käsittelemme etiikkaan ja nuorisotyön arvopohjaan liittyviä aiheita.
Viimeinen tehtävät ja teemat kokoava webinaari pidetään to 30.11. klo 9-11.30.
Webinaarit tallennetaan mahdollisuuksien mukaan ja linkit sekä tarvittavat pohjatiedot löytyvät opintojakson Hoodlesta. Opintojakson viimeisen tehtävän palautus viimeistään su 3.12.2023.
Oppimateriaalit
Gretschel, Junttila-Vitikka & Puuronen 2016. Suuntaviivoja nuorisotoimialan määrittelyyn ja arviointiin. Nuorisotutkimusverkosto, Nuorisotutkimusseura. Verkkojulkaisuja 96. (sivut 173-179, 181-183, 190-192)
https://www.nuorisotutkimusseura.fi/julkaisut/verkkokauppa/verkkojulkaisut/1243-suuntaviivoja
Malm 2021. Parempi vaihtoehto kuin 80-luvun Suomi.
https://www.humak.fi/julkaisut/karla-malm-parempi-vaihtoehto-kuin-80-luvun-suomi-nuorisotyon-tekijat-paikat-ja-ymparistot-vuonna-2030/
Salo 2012. Nuorisotyö - keskeinen toimija lasten ja nuorten hyvinvointityön kokonaisuudessa (sivut 80-89). Teoksessa Kyrönlampi, Taina (toim.) MoSpa -Nuorisotyön monialaisuutta kehittämässä.
https://www.humak.fi/julkaisut/mospa/
Tani, Kiilakoski & Honkatukia 2019. Toimintavalmiusajattelu nuorisotyön, kasvatuksen ja opetuksen kentillä, kokonaisvaltainen näkökulma nuorten hyvinvoinnin edistämiseen. Kasvatus & Aika 3/2019.
https://journal.fi/kasvatusjaaika/article/view/80151
Tietosivusto nuorisotyöstä Suomessa.
https://nuorisotyosta.fi/
Lisäksi opintojaksolla käsitellään mm.
Nuorisolaki: https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2016/20161285
Nuorisotyön ammattieettiset ohjeet: https://www.alli.fi/nuorisotyon-ammattieettiset-ohjeet/
Nuorisotilastot.fi
sekä muita hyödyllisiä suomalaisia ja eurooppalaisia verkkolähteitä
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla järjestetään webinaareja, tehdään yksilötehtäviä ja arvioitava ryhmätyö 4 henkilön ryhmissä. Oman oppimisen reflektointia tehdään opintojakson kaikista osioista ja omasta työskentelystä opintojakson päätteeksi.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole tenttiä. Arvioitava tehtävä on pienissä ryhmässä toteutettava 2 op:n kokonaisuus nuorisotyön muodot, toimijat ja toimintaympäristöt.
Kansainvälisyys
Opintojaksolla avataan nuorisotyön kytköksiä eurooppalaisen tason ohjaaviin asiakirjoihin ja toimijoihin.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Syksyllä 2023 toteutus vain verkkototeutuksena, ei muita suoritustapoja.
Syksyllä 2024 toteutus verkossa ja monimuotototeutuksena kampuksilla. Opintojakso on osa nuorisotyön suuntautumisopintojen Ammattilaiseksi nuorisotyöhön (20 op) opintokokonaisuutta. Opetussuunnitelmassa opintojakso on 2. vuoden opintoja ja sijoittuu Taitaja -tasolle.Toteutus on opintokokonaisuuden ja Nuorisotyön suuntautumisopintojen ensimmäinen opintojakso.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 opintopisteen opintojakso tarkoittaa 5 x 27 h opiskelijan työpanosta. Opintojakson työskentely jakautuu seuraavien tehtäväkokonaisuuksien alle:
1) Nuorisotyötä Suomessa 0,5 op (itsenäinen)
2) Nuorisotyön organisaatiot Suomessa ja Euroopassa noin 0,5 op (itsenäinen)
3) Ammatillinen nuorisotyö ja sen kehittyminen 0,5 op (itsenäinen)
4) Nuorisotyön tulevaisuus 2035 1 op (itsenäinen)
5) Nuorisotyön työmuodot, toimijat ja toimintaympäristöt 2 op (ryhmätehtävä)
Webinaarit linkittyvät em. aihealueisiin ja tukevat ammatillista kehittymistä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tuntee opintojakson teoreettisen ja soveltavan tiedon yhteyksiä, mutta käsitys voi jäädä pintapuoliseksi. Hän hallitsee jossain määrin nuorisotyön tietoperustaa ja hahmottaa nuorisotyön osana kansallista ja kansainvälistä viitekehystä pääpiirteissään. Opiskelija tuntee keskeisiä nuorisotyön toimintamuotoja ja -ympäristöjä sekä toimijoita jonkin verran ja hahmottaa nuorisotyön osana moniammatillista toimintakenttää, mutta osaamisessa voi olla puutteita. Hän hahmottaa nuorisotyön arvot ja eettiset periaatteet ja niiden merkityksen nuorisotyön lähtökohtiin jossain määrin. Opiskelijalla on vielä haasteita nähdä syy-yhteyksiä oppimansa ja käytännön nuorisotyön välillä.
Opiskelija hallitsee 40-64% opintojakson sisällöistä ja tavoitteista.
Opintojakson suorittamisessa aikataulussa ja tehtävänantoja noudattaen on selviä puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osoittaa opintojaksolla hyvää teoreettisen ja soveltavan tiedon tuntemusta. Hän hallitsee nuorisotyön tietoperustaa ja hahmottaa nuorisotyön osana kansallista ja kansainvälistä viitekehystä hyvin tai vähintään kohtuullisen hyvin. Opiskelija tuntee keskeisiä nuorisotyön toimintamuotoja ja -ympäristöjä sekä toimijoita ja hahmottaa nuorisotyön osana moniammatillista toimintakenttää hyvin. Hän ymmärtää nuorisotyötä ohjaavat arvot ja eettiset periaatteet ja niiden vaikutuksen nuorisotyön lähtökohtiin hyvin. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa käytäntöön tarkoituksenmukaisesti ja laaja-alaisesti.
Opiskelija hallitsee 65-89% opintojakson sisällöistä ja tavoitteista.
Opintojakso on suoritettu pääasiassa aikataulussa ja annettuja tehtävänantoja noudattaen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa opintojaksolla erinomaista teoreettisen ja soveltavan tiedon tuntemusta. Hän hallitsee keskeisen nuorisotyön tietoperustan ja hahmottaa nuorisotyön osana kansallista ja kansainvälistä viitekehystä kiitettävästi. Opiskelija tuntee keskeiset nuorisotyön toimintamuodot ja -ympäristöt sekä toimijat ja hahmottaa nuorisotyön osana moniammatillista toimintakenttää hyvin. Hän ymmärtää nuorisotyötä ohjaavat arvot ja eettiset periaatteet ja niiden vaikutuksen nuorisotyön lähtökohtiin erinomaisesti. Opiskelijalla on erinomaiset valmiudet soveltaa oppimaansa käytäntöön tarkoituksenmukaisesti ja laaja-alaisesti.
Opiskelija hallitsee 90–100% opintojakson sisällöistä ja tavoitteista.
Opintojakso on suoritettu aikataulussa ja annettuja tehtävänantoja noudattaen.
Englanniksi
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty (0): Opiskelija ei ole suorittanut kaikkia opintojakson tehtäviä hyväksytysti, läsnäolo opetuksessa on puutteellista tai tehtäviä ei ole palautettu annettujen palautusaikataulujen puitteissa.
Lisätiedot
Nuorisotyön suuntautumisopintoja ja tätä opintojaksoa edeltää opetussuunnitelmassa Yhteisöpedagogi ammatillisena osaajana - opinnot, jossa opiskellaan Tutustuminen nuorisotyöhön 2 op -osuus. Näissä toiselle vuodelle ajoittuvissa opinnoissa lähdetään siten Oppija-tasolta eteenpäin. Tämän opintojakson alussa opiskelijan kannattaa tehdä Testaa pohjatietosi -osio, jotta muistuu mieleen tai avoimen amk:n opiskelijana pääsee lähtötasolle, jolta tämä opintojakso aloitetaan.