Siirry suoraan sisältöön

Pelikasvatus nuorisotyössä (5op)

Toteutuksen tunnus: VAYP2-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.04.2023 - 26.02.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
04.03.2024 - 19.05.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Järjestö- ja nuorisotyö
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Yhteisöpedagogin koulutus (AMK)
Opettajat
Suvi Tuominen
Pasi Tuominen
Vastuuopettaja
Suvi Tuominen
Ryhmät
AVOY_V_S23
avoY_v_s23
Opintojakso
VAYP2

Arviointiasteikko

Hyväksytty - Hylätty

Tavoitteet

Opiskelija
- Saa valmiuksia toteuttaa pelisivistyksen ohjaamaa pelikasvatusta nuorisotyöllisessä pelitoiminnassa.
- Ymmärtää pelikulttuureihin liittyviä ilmiöitä.
- Oppii tukemaan pelaavan nuoren hyvinvointia.
- Saa valmiuksia edistää yhdenvertaisuutta nuorisotyöllisessä pelitoiminnassa.
- Arvioi kriittisesti omaa suhdettaan pelaamiseen ja pelikulttuureihin sekä omaa tapaansa pelikasvattaa.

Sisältö

Opintojaksolla perehdytään pelikasvatukseen ja pelisivistykseen käsitteinä. Lisäksi tutustutaan pelaavan nuoren hyvinvointiin vaikuttaviin tekijöihin sekä erilaisiin pelikasvatuksen tapoihin nuorisotyössä. Digitaalisiin peleihin liittyvä ikärajalainsäädäntö tulee tutuksi. Yhdenvertaisuuden teema kulkee punaisena lankana läpi opintojakson. Opintojaksolla keskitytään digitaaliseen pelaamiseen.

Aika ja paikka

Opintojakso järjestetään kokonaisuudessaan verkossa. Opintojakson oppimisympäristö aukeaa 4.3.2024 ja silloin opiskelijat saavat näkyviin ennakkotehtävän, joka tulee olla tehtynä ennen ensimmäistä webinaaria.

Webinaarit järjestetään:
13.3. 12.30-15.00
10.4. 12.30-15.00
24.4. 12.30-15.00

Oppimateriaalit

- Friman, Usva; Arjoranta, Jonne; Kinnunen, Jani; Heljakka, Katriina; Stenros, Jaakko 2022. Pelit kulttuurina. Vastapaino. Saatavilla Humakin kirjastosta painettuna ja e-julkaisuna: https://humak.finna.fi/Record/hurma.82360
- Tossavainen, Tommi (toim.) 2019. Pelikasvattajan käsikirja 2. Kansallinen audiovisuaalinen instituutti. Saatavilla osoitteessa: https://pelikasvatus.fi/pelikasvattajankasikirja2.pdf

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla perehdytään pelikasvatukseen ja pelisivistykseen käsitteinä. Lisäksi tutustutaan pelaavan nuoren hyvinvointiin vaikuttaviin tekijöihin sekä erilaisiin pelikasvatuksen tapoihin nuorisotyössä. Digitaalisiin peleihin liittyvä ikärajalainsäädäntö tulee tutuksi. Yhdenvertaisuuden teema kulkee punaisena lankana läpi opintojakson. Opintojaksolla keskitytään digitaaliseen pelaamiseen.

Opintojakso on rytmitetty siten, että jokaisella opiskeluviikolla käsitellään yksi aihe itsenäisesti opiskellen. Kuhunkin aiheeseen liittyy opiskeltavia materiaaleja (videoita, artikkeleita, oppaita) sekä tehtäviä. Opintojaksolla voi edetä omaan tahtiin myös nopeammin.

Opintojaksolla on kolme webinaaria, joiden luento-osuudet tallennetaan myöhemmin katsottaviksi. Webinaareissa on kuitenkin pääosassa yhteinen tiedontuotanto ja ryhmätyöt, ja opiskelijan tulee perehtyä etukäteen tiettyihin osa-alueisiin.

Ensimmäisessä webinaarissa käydään läpi opintojakson suoritusohjeet, luodaan yleiskatsaus opintojaksoon ja aloitetaan perehtyminen pelaamiseen. Ennen ensimmäistä webinaaria opiskelijan tulee varata aikaa ennakkotehtävän tekemiseen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson työmäärä vastaa 5 opintopisteen työmäärää. Opintojakso on rytmitetty siten, että työmäärä pysyisi kohtuullisena koko opintojakson ajan.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksyttyyn suoritukseen vaaditaan opintojakson kaikkien tehtävien tekeminen ohjeiden mukaisesti.

Lisätiedot

Mitä pelaaminen merkitsee nuorelle? Miksi pelitoimintaa pitäisi järjestää nuorisotyössä? Mitä kaikkea pelikasvatus pitää sisällään? Tule laajentamaan ymmärrystäsi pelikasvatuksen mahdollisuuksista nuorisotyössä!

Pelikasvatus nuorisotyössä tarjoaa monipuolisen näkökulman pelikasvatukseen. Opintojaksolla käydään ensin läpi aihepiiriin liittyvät peruskäsitteet (mm. pelisivistys, pelitoiminta, toksisuus) ja sen jälkeen perehdytään mm. nuorten pelikulttuureihin, pelaavien nuorten hyvinvointiin, vihapuheeseen ja häirintään sekä nuorisotyölliseen pelitoimintaan.

Tämä opintojakso ei edellytä aiempaa kokemusta pelaamisesta, pelitoiminnan järjestämisestä tai nuorisotyöstä. Tärkeintä on aito kiinnostus niin pelaamista kuin nuorisotyötäkin kohtaan.

Oppimistavoitteet:
Opiskelija
- saa valmiuksia toteuttaa pelisivistyksen ohjaamaa pelikasvatusta nuorisotyöllisessä pelitoiminnassa.
- ymmärtää pelikulttuureihin liittyviä ilmiöitä.
- oppii tukemaan pelaavan nuoren hyvinvointia.
- saa valmiuksia edistää yhdenvertaisuutta nuorisotyöllisessä pelitoiminnassa.
- arvioi kriittisesti omaa suhdettaan pelaamiseen ja pelikulttuureihin sekä omaa tapaansa pelikasvattaa.
 
Sisältö
Opintojaksolla perehdytään pelikasvatukseen ja pelisivistykseen käsitteinä. Lisäksi tutustutaan pelaavan nuoren hyvinvointiin vaikuttaviin tekijöihin sekä erilaisiin pelikasvatuksen tapoihin nuorisotyössä. Digitaalisiin peleihin liittyvä ikärajalainsäädäntö tulee tutuksi. Yhdenvertaisuuden teema kulkee punaisena lankana läpi opintojakson. Opintojaksolla keskitytään digitaaliseen pelaamiseen. 

Siirry alkuun