Innovaatiotoiminnan käytännöt (verkko) (5op)
Toteutuksen tunnus: IS02-3021
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.04.2023 - 10.09.2023
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 13.09.2023 - 18.12.2023
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Kulttuurituotanto ja Tulkkaus
- Toimipiste
- Paikkaan sitomaton
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 8 - 60
- Koulutus
- Kulttuurituotannon koulutus (AMK)
Arviointiasteikko
Hyväksytty - Hylätty
Tavoitteet
Opiskelija:
- hallitsee monialaisten innovatiivisten projektien suunnittelun ja toteuttamisen
- osaa etsiä asiakaslähtöisiä, kestäviä ja taloudellisesti kannattavia ratkaisuja
- edistää ryhmän luovuutta ja tuloksellisuutta.
Sisältö
Kollektiivisen ja monialaisen luovuuden hyödyntäminen ja toiminta ryhmässä.
Aika ja paikka
13.09.2023 12.30 - 15.00 Aloituswebinaari
27.09.2023 15.30 - 17.00 Lehtorin vastaanottotunti
11.10.2023 15.30 - 17.00 Lehtorin vastaanottotunti
25.10.2023 15.30 - 17.00 Lehtorin vastaanottotunti
15.11.2023 15.30 - 17.00 Lehtorin vastaanottotunti
29.11.2023 12.30 - 15.00 Esitykset
30.11.2023 12.30 - 15.00 Esitykset
Oppimateriaalit
Ei erillisiä oppimateriaaleja, opintojakso on toiminnallinen.
Opetusmenetelmät
Tämä opintojakso sisältää innovaatiokokeilun tekemisen ja siitä raportoimisen sekä projektin esittelyn. Työ tehdään pienryhmissä. Aloituswebinaarin ja esitysten välissä on neljä tapaamista (lehtorin vastaanottotuntia), joissa ryhmät kertovat projektiensa vaiheeista ja lehtorit sparraavat ryhmiä.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei harjoittelumuotoista toteutusta. Innovaatiot voivat liittyä työelämästä tai Humakin hankkeista tulleisiin toimeksiantoihin, mutta tämä ei ole välttämätöntä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaista suoritustapaa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson suorittamiseen kuluu laskennallisesti noin 130 tuntia per opiskelija.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Hyväksytyn suorituksen ehdot:
Opiskelijaryhmät toteuttavat ryhmän kanssa innovaatiokokeilun alusta loppuun. Innovaatiokokeiluun sisältyy idean kehittäminen sille tasolle, että sitä voi testata. Testaaminen tehdään aiotun kohderyhmän kanssa ja siitä kerätään palautetta, jota arvioidaan.
Opiskelijaryhmät ideoivat innovaation ja luovat sille toteutussuunnitelman. Kun suunnitelma on hyväksi havaittu ja opettajan hyväksymä, se viedään toteutukseen. Toteutus tarkoittaa matalan kynnyksen kokeiluja ja testauksia, jotka dokumentoidaan (tiiviiksi toimitetuilla) videoilla tai valokuvin sekä tekstinä. Kokeiluun osallistuvien palaute analysoidaan. Kokeilu esitetään napakkana n. 20 minuutin mittaisena esityksenä esittelypäivinä.
Mikäli suoritus ei täytä edellä kuvattuja ehtoja, sitä ei voida hyväksyä suoritetuksi, vaan se täytyy hylätä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1 tai tyydyttävä: Opiskelija ymmärtää välttämättömät aiheeseen liittyvät teoreettiset ja soveltavat periaatteet. Opiskelijalla soveltamiskyky on kuitenkin vakavasti puutteellinen. Opiskelija hallitsee 40–54% opintojakson sisällöistä ja tavoitteista.
2 tai tyydyttävä: Opiskelija ymmärtää aiheeseen liittyviä tärkeimpiä teoreettisia ja soveltavia periaatteita. Opiskelija osaa soveltaa tietojaan aiheeseen liittyvissä tyypillisissä tilanteissa, mutta osoittaa huomattavaa epävarmuutta muilta osin. Opiskelija hallitsee 55–64% opintojakson sisällöistä ja tavoitteista.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3 tai hyvä: Opiskelija osoittaa hyvää teoreettisen ja soveltavan tiedon tuntemusta ja osaa soveltaa taitoa pääosin asianmukaisesti. Opiskelija osoittaa kuitenkin epävarmuutta joidenkin moniulotteisempien näkökohtien hallinnassa. Opiskelija hallitsee 65–74% opintojakson sisällöistä ja tavoitteista.
4 tai hyvä: Opiskelija osoittaa erittäin hyvää teoreettisen ja soveltavan tiedon tuntemusta ja osaa soveltaa taitoa asianmukaisesti. Opiskelija kykenee itsenäiseen työskentelyyn sekä kirjallisten että taitoperustaisien tehtävien osalta. Opiskelijan teoreettisen tai taitoperustaiseen aineksen hallintaan liittyvät virheet eivät ole perustavaa laatua. Opiskelija hallitsee 75–89% opintojakson sisällöistä ja tavoitteista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5 tai kiitettävä: Opiskelija osoittaa erinomaista teoreettisen ja soveltavan tiedon tuntemusta sekä osaa soveltaa taitoa erittäin hyvin. Opiskelija kykenee laajaan itsenäiseen työskentelyyn sekä kirjallisten että taitoperustaisien tehtävien osalta. Opiskelija hallitsee 90–100% opintojakson sisällöistä ja tavoitteista.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Täydennettävä: Opiskelija ei omaa aiheeseen liittyvää vähimmäistason tietoa. Opiskelija hallitsee 0-39 % opintojakson sisällöistä ja tavoitteista.
Lisätiedot
Opintojakson opettaja on Liisa Hämäläinen.
Opintojaksolla kokeillaan innovaatioprosessia käytännössä. Tavoitteena on oman luovan ideoinnin vieminen käytäntöön, innovaatiokokeiluihin liittyvien riskien sietäminen ja hallinta sekä uskallus tuoda uusia ideoita kokeiluasteelle aidon kohderyhmän pariin. Opintojakso kehittää innovaatiokyvykkyyttä ja antaa valmiuksia ja työkaluja innovaatioprosessien läpivientiin työelämässä.
Opintojakso sopii opiskelijoille, jotka ovat jo suorittaneet Innovaatiotoiminta-opintojakson tai opiskelevat siellä samanaikaisesti.