Skip to main content

Innovaatiotoiminnan käytännöt (verkko) (5op)

Toteutuksen tunnus: IS02-3024

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.04.2023 - 15.12.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
05.02.2024 - 30.05.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Kulttuurituotanto ja Tulkkaus
Toimipiste
Paikkaan sitomaton
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Kulttuurituotannon koulutus (AMK)
Opettajat
Minna Hautio
Sanna Pekkinen
Mayreth Wolff
Nina Luostarinen
Vastuuopettaja
Minna Hautio
Opintojakso
IS02

Arviointiasteikko

Hyväksytty - Hylätty

Tavoitteet

Opiskelija:

- hallitsee monialaisten innovatiivisten projektien suunnittelun ja toteuttamisen
- osaa etsiä asiakaslähtöisiä, kestäviä ja taloudellisesti kannattavia ratkaisuja
- edistää ryhmän luovuutta ja tuloksellisuutta.

Sisältö

Kollektiivisen ja monialaisen luovuuden hyödyntäminen ja toiminta ryhmässä.

Aika ja paikka

Videotunnit järjestetään videohuoneessa https://humak.zoom.us/j/4470869334 seuraavasti:

12.3.2024 14.00-15.30 (ryhmät koossa, kohderyhmä tiedossa, alkuidea valmis)
27.3.2024 15.30-17.00 (kokeilun idea valmis, eli mitä kokeillaan ja miten, aikataulu)
10.4.2024 13.30-14.30 (kokeilun idea valmis, eli mitä kokeillaan ja miten, aikataulu)
24.4.2024 15.30-17.00 (viimeiset kokeiluun liittyvät kysymykset)
Kunkin lukukauden lopulla järjestetään pidempi webinaari, jossa ryhmät esittelevät innovaatioprojektinsa tulokset muille. Esittely kestää maksimissaan 20 minuuttia ja sisältää esim. power pointin tai muun esitysmedian. Näiden päivämäärät ovat:

15.5.2024 12.30-15.00
16.5.2024 12.30-15.00
Mikäli on tarpeen esitellä työ jonain muuna ajankohtana, sen voi tehdä jollain "kysy lehtorilta" -videotunnilla. Ajankäytön suunnittelemiseksi on tarpeen sopia etukäteen tällaisesta tarpeesta.

Oppimateriaalit

Ei erillisiä oppimateriaaleja, opintojakso on toiminnallinen.

Opetusmenetelmät

Tämä opintojakso sisältää innovaatiokokeilun tekemisen ja siitä raportoimisen sekä projektin esittelyn. Työ tehdään pienryhmissä. Aloituswebinaarin ja esitysten välissä on neljä tapaamista, joissa ryhmät kertovat projektiensa vaiheeista ja lehtorit sparraavat ryhmiä.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei harjoittelumuotoista toteutusta. Innovaatiot voivat liittyä työelämästä tai Humakin hankkeista tulleisiin toimeksiantoihin, mutta tämä ei ole välttämätöntä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaista suoritustapaa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson suorittamiseen kuluu laskennallisesti noin 130 tuntia per opiskelija.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytyn suorituksen ehdot:

Opiskelijaryhmät toteuttavat ryhmän kanssa innovaatiokokeilun alusta loppuun. Innovaatiokokeiluun sisältyy idean kehittäminen sille tasolle, että sitä voi testata. Testaaminen tehdään aiotun kohderyhmän kanssa ja siitä kerätään palautetta, jota arvioidaan.

Opiskelijaryhmät ideoivat innovaation ja luovat sille toteutussuunnitelman. Kun suunnitelma on hyväksi havaittu ja opettajan hyväksymä, se viedään toteutukseen. Toteutus tarkoittaa matalan kynnyksen kokeiluja ja testauksia, jotka dokumentoidaan (tiiviiksi toimitetuilla) videoilla tai valokuvin sekä tekstinä. Kokeiluun osallistuvien palaute analysoidaan. Kokeilu esitetään napakkana n. 20 minuutin mittaisena esityksenä esittelypäivinä.

Mikäli suoritus ei täytä edellä kuvattuja ehtoja, sitä ei voida hyväksyä suoritetuksi, vaan se täytyy hylätä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1 tai tyydyttävä: Opiskelija ymmärtää välttämättömät aiheeseen liittyvät teoreettiset ja soveltavat periaatteet. Opiskelijalla soveltamiskyky on kuitenkin vakavasti puutteellinen. Opiskelija hallitsee 40–54% opintojakson sisällöistä ja tavoitteista.

2 tai tyydyttävä: Opiskelija ymmärtää aiheeseen liittyviä tärkeimpiä teoreettisia ja soveltavia periaatteita. Opiskelija osaa soveltaa tietojaan aiheeseen liittyvissä tyypillisissä tilanteissa, mutta osoittaa huomattavaa epävarmuutta muilta osin. Opiskelija hallitsee 55–64% opintojakson sisällöistä ja tavoitteista.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3 tai hyvä: Opiskelija osoittaa hyvää teoreettisen ja soveltavan tiedon tuntemusta ja osaa soveltaa taitoa pääosin asianmukaisesti. Opiskelija osoittaa kuitenkin epävarmuutta joidenkin moniulotteisempien näkökohtien hallinnassa. Opiskelija hallitsee 65–74% opintojakson sisällöistä ja tavoitteista.

4 tai hyvä: Opiskelija osoittaa erittäin hyvää teoreettisen ja soveltavan tiedon tuntemusta ja osaa soveltaa taitoa asianmukaisesti. Opiskelija kykenee itsenäiseen työskentelyyn sekä kirjallisten että taitoperustaisien tehtävien osalta. Opiskelijan teoreettisen tai taitoperustaiseen aineksen hallintaan liittyvät virheet eivät ole perustavaa laatua. Opiskelija hallitsee 75–89% opintojakson sisällöistä ja tavoitteista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5 tai kiitettävä: Opiskelija osoittaa erinomaista teoreettisen ja soveltavan tiedon tuntemusta sekä osaa soveltaa taitoa erittäin hyvin. Opiskelija kykenee laajaan itsenäiseen työskentelyyn sekä kirjallisten että taitoperustaisien tehtävien osalta. Opiskelija hallitsee 90–100% opintojakson sisällöistä ja tavoitteista.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Täydennettävä: Opiskelija ei omaa aiheeseen liittyvää vähimmäistason tietoa. Opiskelija hallitsee 0-39 % opintojakson sisällöistä ja tavoitteista.

Lisätiedot

Opintojaksolla on kaksi opettajaa/sparraajaa: Minna Hautio ja Nina Luostarinen. Opintojaksovastaava on Minna Hautio.

Opintojaksolla kokeillaan innovaatioprosessia käytännössä. Tavoitteena on oman luovan ideoinnin vieminen käytäntöön, innovaatiokokeiluihin liittyvien riskien sietäminen ja hallinta sekä uskallus tuoda uusia ideoita kokeiluasteelle aidon kohderyhmän pariin. Opintojakso kehittää innovaatiokyvykkyyttä ja antaa valmiuksia ja työkaluja innovaatioprosessien läpivientiin työelämässä.

Opintojakso sopii opiskelijoille, jotka ovat jo suorittaneet Innovaatiotoiminta-opintojakson tai opiskelevat siellä samanaikaisesti.

Go back to top of page