Pelikasvatus nuorisotyössä (5op)
Toteutuksen tunnus: YPVV06-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.04.2023 - 24.05.2024
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.06.2024 - 31.08.2024
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Järjestö- ja nuorisotyö
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 100
- Koulutus
- Yhteisöpedagogin koulutus (AMK)
Arviointiasteikko
Hyväksytty - Hylätty
Sisällön jaksotus
Content periodicity
Tavoitteet
Opiskelija saa valmiuksia toteuttaa pelisivistyksen ohjaamaa pelikasvatustanuorisotyöllisessä pelitoiminnassa. Osaa arvioida kriittisesti omaa tapaa pelikasvattaa sekäomaa suhdetta pelaamiseen ja pelikulttuuriin. Osaa perustella pelikasvatuksen tarpeenesimerkiksi pelikulttuurin merkityksen nuorille. Ymmärtää pelisivistys keskeiset sisällöt jahahmottaa sen roolin ohjaamassa pelikasvatusta. - Opiskelija saa käsityksen siitä, mikä onominaista ammatillisessa osaamisessa nuorisotyöllisessä pelitoiminnassa, ja mitä tämätarkoittaa peilaten ajankohtaisiin nuorisotyön ilmiöihin kuten e-urheiluun ja ikärajoihin.Opiskelija saa valmiuksia työn sanoittamiseen erityisesti työyhteisön osaamisen ja yhteistyöntukemisen näkökulmasta. - Opiskelija ymmärtää pelikulttuurissa olevia yhdenvertaisuuttarajoittavia ilmiöitä ja niiden taustaa erityisesti sukupuolten tasa-arvon sekäteknologiataitojen oppimisen näkökulmasta. Opiskelija saa valmiuksia edistääyhdenvertaisuutta nuorisotyöllisessä pelitoiminnassa
Sisältö
Opintojaksolla perehdytään pelikasvatukseen ja pelisivistykseen käsitteinä. Lisäksi nuortenpelaamista tarkastellaan yhdenvertaisuuden näkökulmasta.
Aika ja paikka
Opintojakso järjestetään kokonaisuudessaan verkossa. Opintojakson oppimisympäristö aukeaa 3.6.2024. Reaaliaikainen webinaari järjestetään Zoomissa opintojakson alussa 6.6. klo 9-11. Webinaari tallennetaan ja sen voi katsoa myöhemmin. Kaikki tehtävät tulee olla tehtyinä viimeistään 18.8.2024. Opintojakson suoritusmerkintä annetaan elokuun loppuun mennessä.
Oppimateriaalit
- Friman, Usva; Arjoranta, Jonne; Kinnunen, Jani; Heljakka, Katriina; Stenros, Jaakko 2022. Pelit kulttuurina. Vastapaino. Saatavilla Humakin kirjastosta painettuna ja e-julkaisuna: https://humak.finna.fi/Record/hurma.82360
https://journal.fi/sosiaalipedagogiikka/article/view/102979/66412
- Tossavainen, Tommi (toim.) 2019. Pelikasvattajan käsikirja 2. Kansallinen audiovisuaalinen instituutti. Saatavilla osoitteessa: https://pelikasvatus.fi/pelikasvattajankasikirja2.pdf
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla perehdytään pelikasvatukseen ja pelisivistykseen käsitteinä. Lisäksi tutustutaan pelaavan nuoren hyvinvointiin vaikuttaviin tekijöihin sekä erilaisiin pelikasvatuksen tapoihin nuorisotyössä. Digitaalisiin peleihin liittyvä ikärajalainsäädäntö tulee tutuksi. Yhdenvertaisuuden teema kulkee punaisena lankana läpi opintojakson. Opintojaksolla keskitytään digitaaliseen pelaamiseen.
Opintojakso suoritetaan omaan tahtiin itsenäisesti verkossa. Opintojakson alussa järjestetään reaaliaikainen webinaari, jossa käydään läpi opintojakson suoritusohjeet, luodaan yleiskatsaus opintojaksoon ja aloitetaan perehtyminen pelikasvatukseen.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Training and Labour Cooperation
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Exam schedule
Kansainvälisyys
International connections
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Completion alternatives
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson työmäärä vastaa 5 opintopisteen työmäärää.
Lisätiedot
Mitä pelaaminen merkitsee nuorelle? Miksi pelitoimintaa pitäisi järjestää nuorisotyössä? Mitä kaikkea pelikasvatus pitää sisällään? Tule laajentamaan ymmärrystäsi pelikasvatuksen mahdollisuuksista nuorisotyössä!
Pelikasvatus nuorisotyössä tarjoaa monipuolisen näkökulman pelikasvatukseen. Opintojaksolla käydään ensin läpi aihepiiriin liittyvät peruskäsitteet (mm. pelisivistys, pelikasvatus) ja sen jälkeen perehdytään mm. nuorten pelikulttuureihin, pelaavien nuorten hyvinvointiin, vihapuheeseen ja häirintään sekä nuorisotyölliseen pelitoimintaan.
Tämä opintojakso ei edellytä aiempaa kokemusta pelaamisesta, pelitoiminnan järjestämisestä tai nuorisotyöstä. Tärkeintä on aito kiinnostus niin pelaamista kuin nuorisotyötäkin kohtaan.
Oppimistavoitteet:
Opiskelija
- saa valmiuksia toteuttaa pelisivistyksen ohjaamaa pelikasvatusta nuorisotyöllisessä pelitoiminnassa.
- ymmärtää pelikulttuureihin liittyviä ilmiöitä.
- oppii tukemaan pelaavan nuoren hyvinvointia.
- saa valmiuksia edistää yhdenvertaisuutta nuorisotyöllisessä pelitoiminnassa.
- arvioi kriittisesti omaa suhdettaan pelaamiseen ja pelikulttuureihin sekä omaa tapaansa pelikasvattaa.
Sisältö
Opintojaksolla perehdytään pelikasvatukseen ja pelisivistykseen käsitteinä. Lisäksi tutustutaan pelaavan nuoren hyvinvointiin vaikuttaviin tekijöihin sekä erilaisiin pelikasvatuksen tapoihin nuorisotyössä. Digitaalisiin peleihin liittyvä ikärajalainsäädäntö tulee tutuksi. Yhdenvertaisuuden teema kulkee punaisena lankana läpi opintojakson. Opintojaksolla keskitytään digitaaliseen pelaamiseen.