Siirry suoraan sisältöön

Verkostoiva harjoittelu (5 op)

Toteutuksen tunnus: TUHA1-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.04.2024 - 24.05.2025

Ajoitus

15.08.2024 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kulttuurituotanto ja Tulkkaus

Toimipiste

Helsingin kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 40

Koulutus

  • Tulkkauksen koulutus (AMK)

Opettaja

  • Hanna Putkonen

Vastuuopettaja

Hanna Putkonen

Ryhmät

  • amkTp_s24_PKS
    amkTp_s24_PKS
  • AVOT_V_S24_PKS
    avoT_v_s24_PKS

Tavoitteet

Opiskelija
- tuntee harjoittelukäytänteet ja osaa laatia harjoitteluhakemuksen sekä asettaa itselleen oppimistavoitteita
- osaa kuvata tulkkauspalveluja käyttävien asiakasryhmien moninaisuutta
- osaa kuvata asiakkaan kohtaamisen keskeisiä periaatteita
- tekee viittomakielialan toimijoiden työstä ja tehtävistä havaintoja ja keskustelee tekemistään havainnoista
- hyödyntää monikanavaisia resursseja viittomakielisissä keskusteluissa ja pärjää yksinkertaisissa viittomakielisissä arkikeskusteluissa
- tietää opastuksen perusteet.

Sisältö

Sisältö
- Viittomakielisen asiakaskunnan moninaisuuteen tutustuminen
- Viittomakielialan eri toimijoihin tutustuminen & verkostoituminen
- Eri asiakasryhmien ja viittomakielialan toimijoiden tilaisuuksiin osallistuminen sekä tulkattujen tilaisuuksien seuraaminen
- Asiakkaan kohtaaminen
- Viittomakielialan monikielisyyteen, -menetelmäisyyteen ja -kulttuurisuuteen tutustuminen
- Harjoittelun haku
- CV
- Oppimistavoitteiden asettaminen ja toteutumisen analysointi
- Harjoittelun raportointi
- Verstasviikko
- Viittomakielen taidonnäyttö
- Opastuksen periaatteet

Aika ja paikka

Opetus tapahtuu ryhmän lukujärjestyksen mukaisesti.
Harjoittelu tapahtuu nk. keräilyharjoitteluna, jolloin opiskelija osallistuu eri toimijoiden tapahtumiin, keskusteluihin tai työhön annetun tuntimäärän verran.

Oppimateriaalit

- Opintojakson tavoitteisiin ja sisältöihin liittyvät luentomateriaalit
- Opintojaksoon linkitetyt materiaalit (Hoodle)
- Humak: Harjoittelun käsikirja
- Humak: Opiskelijan opas
- Humak: Tuudo
- Viittomakieli- ja tulkkausalan eri toimijoiden (esittely)materiaalit
- Eri toimijoiden verkkosivut ja sosiaalinen media
- Toteutuneeseen harjoitteluun liittyvät lähteet (yksilöllisesti)

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla toteutetaan lähiopetusta sekä kampuksella että verkossa. Hoodle-alustan materiaali on käytössä ajasta ja paikasta riippumattomaan verkko-opetukseen. Opiskelijat tekevät töitä itsenäisesti mutta myös ryhmä- ja paritöinä. Opintojaksoon kuuluu harjoittelu, jonka aikana opiskelija tutustuu tulkkausalan toimijoihin.
Opiskelija suunnittelee opintojaksonsa sisällön ja tuntien keräilyn jälkeen raportoi oppimisensa annettujen ohjeiden mukaan.
Opintojaksoon kuuluu myös harjoitteluseminaari annetun aikataulun mukaan.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opiskelijat tutustuvat opintojakson aikana tulkkausalan toimijoihin ja asiakkaisiin.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei ole tenttiä.

Kansainvälisyys

Opintojaksoon on mahdollista liittää kansainvälinen aspekti.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakson voi hyväksilukea aiemmalla vastaavalla (työ)kokemuksella.
Hyväksiluvusta ja sen laajuudesta on keskusteltava opintojaksosta vastaavan lehtorin kanssa ennen opintojakson alkua.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus 5op, vastaa n. 135 tunnin työskentelyä.
Opintojakso ohjeistetaan ensimmäisen lukukauden aikana.
Opintojakso päättyy toisen lukukauden lopussa järjestettävään harjoitteluseminaariin.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson tavoitteet ja sisällöt ovat:
Opiskelija
- tuntee harjoittelukäytänteet ja osaa laatia harjoitteluhakemuksen sekä asettaa itselleen oppimistavoitteita
- osaa kuvata tulkkauspalveluja käyttävien asiakasryhmien moninaisuutta
- osaa kuvata asiakkaan kohtaamisen keskeisiä periaatteita
- tekee viittomakielialan toimijoiden työstä ja tehtävistä havaintoja ja keskustelee tekemistään havainnoista
- hyödyntää monikanavaisia resursseja viittomakielisissä keskusteluissa ja pärjää yksinkertaisissa viittomakielisissä arkikeskusteluissa
- tietää opastuksen perusteet.

Opintojakson sisältö:
- Viittomakielisen asiakaskunnan moninaisuuteen tutustuminen
- Viittomakielialan eri toimijoihin tutustuminen & verkostoituminen
- Eri asiakasryhmien ja viittomakielialan toimijoiden tilaisuuksiin osallistuminen sekä tulkattujen tilaisuuksien seuraaminen
- Asiakkaan kohtaaminen
- Viittomakielialan monikielisyyteen, -menetelmäisyyteen ja -kulttuurisuuteen tutustuminen
- Harjoittelun haku
- CV
- Oppimistavoitteiden asettaminen ja toteutumisen analysointi
- Harjoittelun raportointi
- Verstasviikko
- Viittomakielen taidonnäyttö
- Opastuksen periaatteet

Arviointiasteikko

Hyväksytty - Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelijan tulee suorittaa kaikki opintojakson tehtävät ja harjoitukset annettujen ohjeiden mukaisesti.

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää kaikkien alla mainittujen kriteerien täyttymistä:

Opiskelija
- tuntee harjoittelukäytänteet
- osaa laatia harjoitteluhakemuksen
- osaa asettaa itselleen osaamisperusteisia oppimistavoitteita
- osaa kuvata tulkkauspalveluja käyttävien asiakasryhmien moninaisuutta
- osaa kuvata asiakkaan kohtaamisen keskeisiä periaatteita
- osaa kuvata viittomakielialan toimijoiden työtä ja tehtäviä
- kykenee keskustelemaan oppimastaan suhteessa opintojakson tavoitteisiin ja sisältöihin
- osaa kuvata viittomakielisissä keskusteluissa hyödynnettyjä monikanavaisia resursseja
- pärjää yksinkertaisissa viittomakielisissä arkikeskusteluissa
- tietää opastuksen perusteet
- suorittaa opintojakson kaikki tehtävät hyväksytysti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan skaalalla hyväksytty - hylätty. Opintojaksosta annetaan palautetta harjoitteluseminaarissa. Opiskelija saa palautetta myös kirjoittamastaan raportista.
Lisäksi opiskelija saa palautetta tunneilla suoritetuista harjotuksista.

Hylätty (0)

Opintojakson suoritus on hylätty, mikäli yksikin seuraavista toteutuu:

Opiskelija
- ei tunne keskeisiä harjoittelukäytänteitä
- ei osaa laatia harjoitteluhakemusta
- ei osaa asettaa itselleen osaamisperustaisia oppimistavoitteita
- kuvaa puutteellisesti tulkkauspalveluja käyttävien asiakasryhmien moninaisuutta
- kuvaa asiakkaan kohtaamisen keskeisiä periaatteita vaillinaisesti
- kuvaa suppeasti viittomakielialan toimijoiden työtä ja tehtäviä
- keskustelee niukasti ja pinnallisesti oppimastaan suhteessa opintojakson tavoitteisiin ja sisältöihin
- nimeää ylimalkaisesti viittomakielisissä keskusteluissa hyödynnettyjä monikanavaisia resursseja
- ei ymmärrä tai ei tule ymmärretyksi yksinkertaisissa viittomakielisissä arkikeskusteluissa
- ei tiedä opastuksen perusteita.
- suorittaa opintojakson tehtävät riittämättömästi.

Esitietovaatimukset

Opiskelijan tulee osata viittoa vähintään auttavasti. (TUVO1 Johdatus viittomakieleen tai vastaavat tiedot)

Lisätiedot

Oppija-taso

Opintojakson aikana perehdytään harjoitteluihin toimintaympäristönä, sekä harjoittelun eri vaiheisiin (hausta raportointiin). Opintojakson harjoittelu toteutetaan pääsääntöisesti ns. keräilynä, eli vierailemalla useissa eri paikoissa.

Opintojakso vaatii henkilökohtaista paikan päällä tapahtuvaa osallistumista eri toimijoiden erilaisiin tapahtumiin. Näin opiskelija pääsee tutustumaan ja verkostoitumaan sekä asiakas- että ammattikuntaan. Opintojaksoa ei voi suorittaa pelkästään verkossa.