Tulkin ja kommunikaatio-ohjaajan moninainen asiakaskunta (5op)
Toteutuksen tunnus: TUKO1-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.04.2024 - 01.10.2024
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 09.09.2024 - 22.11.2024
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Kulttuurituotanto ja Tulkkaus
- Toimipiste
- Kuopion kampus
- Paikkaan sitomaton
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 60
- Koulutus
- Tulkkauksen koulutus (AMK)
- Opettajat
- Sirpa Lyytinen
- Marjukka Nisula
- Tanja Gavrilov
- Vastuuopettaja
- Tanja Gavrilov
- Ryhmät
-
AVOT_V_S24_KUOavoT_v_s24_KUO
-
amkTm_s24_KUOamkTm_s24_KUO
- Opintojakso
- TUKO1
Arviointiasteikko
0-5
Tavoitteet
Opiskelija
- tietää ja tunnistaa eri tavoin kommunikoivia ihmisiä
- tietää syitä kielellisten haasteiden taustalla
- ymmärtää syitä erilaisten kommunikointia tukevien keinojen käyttöön
- osaa huomioida eri keinoilla kommunikoivia ja heidän vuorovaikutustarpeitaan
- ymmärtää aistien merkityksen vuorovaikutuksessa.
Suoritustavat
- Osallistumalla opintojaksolle
- Harjoitteluna
- Hankkeessa
Sisältö
Sisältö
- Erilaisilla keinoilla kommunikoivat ihmiset yhteiskunnassamme
- Kommunikointia tukevien keinojen tyypillisimmät käyttäjäryhmät
- Selkeän viestinnän hyödyt yhteiskunnassa
- Erilaiset kielelliset haasteet ja niiden tyypillisimmät syyt
- Aistien merkitys vuorovaikutuksessa
Aika ja paikka
Opintojakso sijoittuu 9.9.-22.11.2024 väliselle ajalle. Opetus toteutuu pääosin arkipäivisin klo 8-16 välillä.
Lähiopetus toteutuu pääosin Kuopion kampuksella. Etäopetus, kuten webinaarit ja mahdolliset ohjaustapaamiset, pidetään Zoomissa.
Opintojakson oppimisympäristönä on Humakin Hoodle-ympäristö.
Oppimateriaalit
Launonen, Kaisa 2023. Vuorovaikutus – kehitys, riskit ja tukeminen kuntoutuksen keinoin. 6. painos. Oppimateriaalikeskus Opike. Kehitysvammaliitto.
Karjalainen, Anna-Liisa & Wallenius-Penttilä, Kristiina (toim.) 2020. Eri tavoin kommunikoivien kohtaaminen sosiaali- ja terveysalan työssä. Helsinki: Diakonia-ammattikorkeakoulu. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/344887/DIAK_Opetus_5.pdf?sequence=5&isAllowed=y
Launonen, Kaisa & Korpijaakko-Huuhka, Anna-Maija (toim.) 2009. Kommunikoinnin häiriöt. Syitä, ilmenemismuotoja ja kuntoutuksen perusteita. Helsinki: Gaudeamus Helsinki University Press.
Roisko, Eija, Vesala, Hannu T. & Ylitalo, Juho 2018. Myönnetty, ei käytetty. Selvitys puhevammaisten tulkkauspalvelun haasteista ja mahdollisuuksista vuosina 2011–2014. Kelan tutkimus 2018. Kansaneläkelaitos. https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/251192/Tyopapereita143_saavutettava.pdf?sequence=4&isAllowed=y
Segler-Heikkilä, Lena & Vik, Gun-Viol (toim.) 2022. Kun puhe tuottaa vaikeuksia. Tulkkausalan ammattilaiset ja asiakaslähtöiset apuvälineet puhevammaisen henkilön tukena. Helsinki: Diakonia-ammattikorkeakoulu.
Stevanovic, Melisa & Lindholm, Camilla (toim.) 2016. Keskustelunanalyysi. Kuinka tutkia sosiaalista toimintaa ja vuorovaikutusta. Tampere: Vastapaino.
Kurssikirjallisuuden lisäksi opintojakson aineistona ovat luentomateriaalit, kaunokirjallisuus sekä mahdolliset muut artikkelit ja verkkoaineistot, jotka käsittelevät tulkin ja kommunikaatio-ohjaajan asiakasryhmiä.
Opetusmenetelmät
Opintojakso koostuu webinaareista, lähiopetuspäivistä sekä itsenäisestä työskentelystä.
Opintojakson tarkempi toteutus (tehtävät, sisällöt, kirjallisuus, arviointi, palautuspäivät) esitellään opintojakson ensimmäisillä tunneilla viikolla 37.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
- Osallistumalla opintojaksolle
- Opinnollistamalla
- AHOToimalla
- Harjoitteluna
- Hankkeessa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on viiden opintopisteen laajuinen, mikä tarkoittaa 135 tuntia opiskelua.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tuntee opintojakson käsitteistöä ja tulkin asiakaskuntaa, mutta teoriatiedossa on vielä puutteita.
Opiskelija tunnistaa tulkin ja kommunikaatio-ohjaajan asiakaskunnan ja erilaiset kommunikoinnin tarpeet pääpiirteittäin, ja hänellä on perustason valmiudet kohdata erilaisia kielenkäyttäjiä.
Opiskelija tunnistaa aistien merkityksen vuorovaikutuksessa.
Tehtävänantojen noudattamisessa ja tehtävien suorittamisessa on puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija hallitsee hyvin opintojakson käsitteistöä ja osaa nimetä hyvin tulkin ja kommunikaatio-ohjaajan erilaisia asiakasryhmiä.
Opiskelijalla on hyvät tiedot tulkin ja kommunikaatio-ohjaajan asiakaskunnasta ja kommunikointitarpeista, ja hänellä on valmiudet kohdata ja tunnistaa erilaisia vuorovaikutustarpeita.
Opiskelija tietää aistien merkityksen vuorovaikutuksessa.
Opiskelija on suorittanut opintojakson tehtävät tehtävänantojen mukaisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson käsitteistöä ja ymmärtää tulkin asiakaskunnan moninaisuuden.
Opiskelijalla on erinomaiset teoreettiset valmiudet kohdata ja huomioida eri tavoin kommunikoivia ihmisiä.
Opiskelija on sisäistänyt aistien merkityksen vuorovaikutuksessa.
Opiskelija on suorittanut opintojakson tehtävät huolellisesti ja tarkasti sekä tehtävänantojen mukaisesti. Tehtävissä näkyy opiskelijan oma ajattelu.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty:
Opiskelija ei ole suorittanut opintojakson tehtäviä hyväksytysti.
Lisätiedot
Oppija-taso
5 op:n opintojakso muodostuu kahdesta osasta:
- Erilaisilla keinoilla kommunikoivat ihmiset yhteiskunnassamme 3 op
- Aistien merkitys vuorovaikutuksessa 2 op
Jakson jälkeen opiskelija osaa tunnistaa ja huomioida vuorovaikutustilanteiden kielellistä moninaisuutta. Jakso antaa eväitä erilaisten kielellisten tarpeiden ja kommunikointikeinojen tunnistamiseen vuorovaikutustilanteissa. Myös aistien merkitys vuorovaikutuksessa tulee tutuksi. Aisteja tarkastellaan erityisesti kuulon, näön ja tuntoaistin osalta.
Tarvitset opintojaksolla tietokoneen ja toimivan verkkoyhteyden.