Siirry suoraan sisältöön

Toimijuuden ja osallisuuden vahvistaminen yhteiskunnassa (verkko) (5op)

Toteutuksen tunnus: YPPE3-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.04.2024 - 24.05.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.09.2024 - 31.07.2025
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Järjestö- ja nuorisotyö
Toimipiste
Paikkaan sitomaton
Opetuskielet
suomi
Paikat
1 - 300
Koulutus
Degree Programme in Adventure and Outdoor Education
Yhteisöpedagogin koulutus (AMK)
Yhteisöpedagogin koulutus (AMK), työyhteisön kehittäjä
Opettajat
Juha Nikkilä
Vastuuopettaja
Juha Nikkilä
Ryhmät
Tyke
Tyke
Move
Move
AVOY_V_S23
avoY_v_s23
AVOY_V_K24
avoY_v_k24
avoy_v_s24
avoy_v_s24
AVOY_V_K25
avoY_v_k25
Opintojakso
YPPE3

Arviointiasteikko

0-5

Sisällön jaksotus

Tarkempi sisällön jaksotus käy ilmi opintojakson Hoodlesta.

Tavoitteet

Opiskelija
- Tuntee toimijuuden ja osallisuuden edistämisen käsitteet ja osaa soveltaa niitä käytännössä.
- Hahmottaa, miten toimintaympäristöt, kulttuuri, yhteisöt, yhteiskunnan rakenteet ja erilaiset palvelut ovat yhteydessä toimintakykyyn ja toimijuuden vahvistumiseen.
- Ymmärtää osallisuuden yhteiskunnallisen merkityksen ja tuntee yhteiskunnallisen vaikuttamisen kanavia.

Suoritustavat

Osallistumalla opintojaksolle
Opinnollistamalla
Harjoitteluna
Hankkeessa

Sisältö

- toimijuuden ja osallisuuden käsitteet
- toimijuutta vahvistavat yksilölliset voimavarat
- toimintaympäristöjen, kulttuurin, yhteisöjen, yhteiskunnan rakenteiden ja palveluiden merkitys toimijuuden ja osallisuuden vahvistamisessa
- yhteiskunnallisen vaikuttamisen kanavat

Aika ja paikka

Opintojakson toteutusaika: 1.9.2024 - 31.7.2025

11.9.2024 klo 9.30-11.30 Ohjaus/valmennuswebinaari
4.10.2024 klo 9.30-11.30 Ohjaus/valmennuswebinaari
6.2.2025 klo 9.30-11.30 Ohjaus/valmennuswebinaari
7.3.2025 klo 9.30-11.30 Ohjaus/valmennuswebinaari

Oppimateriaalit

Materiaalit on listattu opintojakson Hoodle-ympäristössä erikseen.

Opetusmenetelmät

Webinaarit
Itsenäinen työskentely
Pari-tai pienryhmätyöt

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Työn opinnollistaminen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 op. Opintojakson suorittamiseen kuluu aikaa noin 130 tuntia.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä 1-2
Opiskelija tuntee toimijuuden ja osallisuuden edistämisen peruskäsitteet heikosti ja niiden mahdollinen soveltaminen käytäntöön on puutteellista. Toimintaympäristöjen, yhteiskunnallisten vaikuttamisen kanavien ja osallisuuden yhteiskunnallisen merkityksen tuntemus on heikkoa.
Opintojakson suorittamisessa annettujen aikataulujen ja tehtävänantojen puitteissa on selviä puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä 3-4
Opiskelija tuntee toimijuuden ja osallisuuden edistämisen peruskäsitteet hyvin ja kykenee tarvittaessa soveltamaan niitä käytäntöön. Toimintaympäristöjen, yhteiskunnallisten vaikuttamisen kanavien ja osallisuuden yhteiskunnallisen merkityksen tuntemus on pääpiirteittäin hyvällä tasolla.
Opintojakso on suoritettu annettujen ohjeiden mukaisesti aikatauluja noudattaen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä 5
Opiskelija tuntee toimijuuden ja osallisuuden edistämisen peruskäsitteet erittäin hyvin ja kykenee tarvittaessa soveltamaan niitä luontevasti käytäntöön oman toimintansa merkityksen ymmärtäen. Toimintaympäristöjen, yhteiskunnallisten vaikuttamisen kanavien ja osallisuuden yhteiskunnallisen merkityksen tuntemus on hyvällä tasolla.
Opintojakso on suoritettu annettujen ohjeiden mukaisesti aikatauluja noudattaen.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty (0): Opiskelija ei ole suorittanut opintojaksoon liittyviä kaikkia oppimistehtäviä ja osa-alueita hyväksytysti tai palauttanut niitä.

Lisätiedot

Opintojaksolla perehdytään toimijuuden ja osallisuuden edistämisen peruskäsitteisiin sekä niiden soveltamiseen käytännössä. Opintojakson suoritettuaan opiskelijalla on ymmärrys siitä kuinka erilaiset toimintaympäristöt, yhteisöt, kulttuurit ja yhteiskunnalliset rakenteet ovat yhteydessä toimijuuden vahvistamiseen sekä yksilö-että yhteisötasolla. Ymmärrys osallisuuden yhteiskunnallisesta merkityksestä ja vaikuttamisen kanavien ja keinojen tunteminen ovat yhteiskunnallisesti aktiivisen tiedostavan kansalaisen perustaitoja.

Siirry alkuun