Skip to main content

Instruction and activity-based methods (5cr)

Code: YPPE2-3011

General information


Enrollment
01.04.2024 - 31.01.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
13.01.2025 - 18.05.2025
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Järjestö- ja nuorisotyö
Campus
Nonstationary
Teaching languages
Finnish
English
Seats
1 - 300
Degree programmes
Degree Programme in Adventure and Outdoor Education
Degree Programme in Non-governmental organization (NGO) and youth work
Degree Programme in Workplace community development
Teachers
Piia Mylly
Heidi Odell
Teacher in charge
Piia Mylly
Course
YPPE2

Evaluation scale

Pass - Fail

Objective

Students
- Understand the central theories of group formation, group roles and group dynamics and can apply them to instructional situations.
- Manage the basic of instruction, are aware of different instructional styles and can perform in different situations with different groups
- Can apply the profession’s conceptual framework in the planning of instructional situations and to validate their choices.
- Can plan and carry out goal-oriented and activity-based instructional situations.

Accomplishment methods

Osallistumalla opintojaksolle
Opinnollistamalla

Content

- forming a safe and goal-oriented group
- considering physical, psychological and social safety as part of group instruction
- planning, implementing and assessing a goal-oriented instructional situation with a chosen target group

Location and time

Opintojakso toteutuu aktiivisena yhteisöllisenä työskentelynä verkossa ja itsenäisesti opiskellen.
Opintojaksoon kuuluu toiminnallisten menetelmien kokeilemista, pienryhmätyöskentelyä ja verkkotapaamisia jotka on hyvä merkitä heti kalenteriin. Force majour syystä poissaolosta webinaareissa ilmoitettava etukäteen.Zoom linkit löytyvät opintojakson Hoodlesta, kun se avautuu.
Huom. Webinaarivarauksiin keväälle 2025 saattaa tulla muutoksia. Ne ilmoitetaan mahdollisimman pian.

Materials

Vehviläinen, Sanna 2020. Ohjaustyön opas: yhteistyössä kohti toimijuutta.

Jääskeläinen, Laura 2022. Ryhmä toimivaksi: helppoja harjoituksia ryhmäyttämiseen.

Ståhlberg, Leena 2019. Pienryhmäohjaajan opas.

Edellämainittujen lisäksi opintojakon Hoodlessa on käänteisen oppimisen mukaisesti oppitunteja, jotka sisältävät erilaajuisia aineistoja.

Teaching methods

Opintojakson voi suorittaa erilaisilla joustavilla tavoilla:

Suoritustapa A .tapahtuu verkossa yhteisöllisenä ja pienryhmiin ja tapaamisiin perustuvana opiskeluna sekä itsenäisenä työskentelynä osatehtävin. Pienryhmät suunnittelevat ja vetävät toisilleen ohjaustuokiot webinaareihin. Yhteisiin aikoihin tulee voida sitoutua. A-tavan valinnassa on määräpäivä (Hoodlessa), jonka jälkeen pienryhmät käynnistyvät. Sen jälkeen vain suoritustavat B ja C mahdollisia.

Suoritustapa B. tapahtuu itsenäisesti sekä osatehtävin (mm. verkkokeskustelut muun ryhmän kanssa), että kentällä reaalisen ryhmän ohjaustuokiossa. Ohjattava ryhmä etsitään itse ja toteutetaan ohjaustuokio.

Suoritustapa C. on opinnollistaminen omaan työhön tai vakiintuneeseen vapaaehtoistoimintaan. Tässäkin etsitään itse ryhmä, jolle suunnitellaan ja toteutetaan ohjaustuokio. Lisäksi tehdään näyttöraportti. Opinnollistamisesta neuvotellaan vastuulehtorin kanssa.

Ensimmäiseksi sinun tuleekin perehtyä Hoodlessa suoritustapoihin ja tehdä ryhmävalinta etusivun valikon kautta.

Completion alternatives

Opintojakson itsenäisen suoritustavan voi tehdä yhteisöpedagogin ammatillisen harjoittelun ohessa ja hyödyntää siten harjoittelusta mahdollisesti löytyvää ohjattavaa ryhmää ohjaustuokion suunnitteluun ja vetämiseen. Tällöin suoritustapa on B tai C. Opiskelijan tulee kuitenkin huomioida harjoittelupaikan työaikojen joustavuus, että pystyisi osallistumaan opintojakson webinaareihin.

Assessment criteria, approved/failed

Hyväksytty

Opiskelija osoittaa opintojaksolla teoreettisen ja soveltavan tiedon tuntemusta. Hän hallitsee keskeiset ohjaamiseen ja toiminnallisiin menetelmiin liittyvät käsitteet ja teoriat. Opiskelija pyrkii soveltamaan oppimaansa käytäntöön tarkoituksenmukaisesti ja turvallisesti niin suunnittelussa kuin toteutuksessakin. Opiskelija osaa perustella valintojaan ja reflektoida toimintaansa.
Opintojakso on suoritettu aikataulussa ja annettuja tehtävänantoja noudattaen.

Hylätty

Opiskelija ei ole suorittanut kaikkia opintojakson tehtäviä hyväksytysti, yhteisöllisissä verkkotapaamisissa läsnäolo on puutteellista tai tehtäviä ei ole palautettu annettujen palautusaikataulujen puitteissa. Opiskelija ei olen näin ollen osoittanut riittävää osaamista opintojakson suorittamiseksi.

Tarkemmat tiedot läsnäolovelvoitteesta opintojakson vastuulehtorilta.

Assessment criteria, approved/failed

Hyväksytty
Opiskelija osoittaa opintojaksolla teoreettisen ja soveltavan tiedon tuntemusta. Hän hallitsee keskeiset ohjaamiseen ja toiminnallisiin menetelmiin liittyvät käsitteet ja teoriat. Opiskelija pyrkii soveltamaan oppimaansa käytäntöön tarkoituksenmukaisesti ja turvallisesti niin suunnittelussa kuin toteutuksessakin. Opiskelija osaa perustella valintojaan ja reflektoida toimintaansa. Opintojakso on suoritettu aikataulussa ja annettuja tehtävänantoja noudattaen.

Hylätty
Opiskelija ei ole suorittanut kaikkia opintojakson tehtäviä hyväksytysti, yhteisöllisissä verkkotapaamisissa läsnäolo on puutteellista tai tehtäviä ei ole palautettu annettujen palautusaikataulujen puitteissa. Opiskelija ei olen näin ollen osoittanut riittävää osaamista opintojakson suorittamiseksi.

Go back to top of page