Ammatillinen harjoittelu 4: Järjestötyötä kehittävä harjoittelu (15op)
Toteutuksen tunnus: JAEN3-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.04.2024 - 24.05.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 14.08.2024 - 31.08.2025
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 15 op
- Lähiosuus
- 15 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Järjestö- ja nuorisotyö
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 1 - 300
- Koulutus
- Yhteisöpedagogin koulutus (AMK)
Arviointiasteikko
Hyväksytty - Hylätty
Tavoitteet
Opiskelija
- Tunnistaa työelämän kehittämistarpeita ja osaa toteuttaa tavoitteellista kehittämistoimintaa käytännössä.
- Syventää järjestötyön asiantuntijuuttaan ja kehittämisosaamistaan.
- Vahvistaa osaamisidentiteettiään järjestötyön ammattilaisena.
Sisältö
Opintojakso on 3. tason kehittävä harjoittelu. Harjoittelun teema on oman kehittämisosaamisen vahvistaminen ja järjestöjen työelämän kehittämistarpeiden tunnistaminen ja kehittämistoiminnan toteutus käytännössä. Harjoittelu suoritetaan järjestössä, kehittämishankkeessa tai verkostossa. Harjoittelu raportoidaan Harjoittelun käsikirjan ohjeiden mukaisesti. Harjoittelutehtävät voidaan kohdentaa vaihtoehtoisesti osaamistavoitteiden mukaan.
Aika ja paikka
Harjoittelun suositeltu ajankohta on opintojen loppuvaiheessa syventävien opintojen jälkeen. Harjoittelun suositeltava suorittamisajankohta on kolmas opiskeluvuosi. Harjoittelua voi perustellusti suorittaa myös muuna ajankohtana oman opintosuunnitelman mukaisesti. Tähän harjoitteluun oleellisesti liittyvät opintojaksot ovat Ennakointi ja johtaminen järjestötyössä -opintokokonaisuuden kaksi muuta jaksoa Ennakointi ja strategiatyö järjestöissä 5 op ja Johtaminen ja yhteisötaidot järjestöissä 5 op. Näiden opintojaksojen suorittamista ennen tätä harjoittelua tai harjoittelun rinnalla suositellaan vahvasti.
Aiemmat ammatilliset harjoittelut 1-3 tulee olla hyväksytysti suoritettuna ennen kehittävää harjoittelua.
Oppimateriaalit
Opintojakson ydinkirjallisuus keskittyy työelämän kehittämisen teemoihin, ja tukee oppimistehtävän tekemistä. Opintojakson Hoodlessa on myös lisämateriaalia.
1. Salonen, Kari & Eloranta, Sini & Hautala, Tiina & Kinos, Sirppa 2017. Kehittämistoiminta ja kehittämisen menetelmiä ammatillisessa korkeakoulutuksessa. Turun ammattikorkeakoulun oppimateriaaleja 108. Saatavilla verkossa: https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-216-649-4
2. Suoranta, Anu (toim.) 2023. Työelämän muutostrendit 2023. Humanistinen ammattikorkeakoulu julkaisuja, 172. Saatavilla verkosta:
https://www.humak.fi/wp-content/uploads/2023/12/tyoelaman-muutostrendit-2023-humak.pdf
3. Hirvikoski, Tuija & Äyväri, Anne & Hagman, Katja & Wollstén, Piia 2018. Yhteiskehittämisen käsikirja. Laurea ammattikorkeakoulu ja Espoon kaupunki. Saatavilla verkosta:
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/151289/Hagman_Hirvikoski_Wollsten_Ayvari.pdf?sequence=4&isAllowed=y
Opetusmenetelmät
Opintojakso suoritetaan harjoitteluna itsenäisesti työelämässä.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakso suoritetaan harjoitteluna teemaan ja tavoitteisiin sopivassa harjoittelupaikassa järjestötyön toimintaympäristössä. Harjoittelupaikka voi olla myös esim. TKI -hanke tai -projekti, tai harjoittelu voi toteutua KV vaihdossa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakso ei sisällä tenttiä.
Kansainvälisyys
Harjoittelu on mahdollisuus suorittaa kansainvälisessä toimintaympäristössä niin kotimaassa kuin ulkomailla.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Harjoittelu on mahdollista opinnollistaa soveltuvissa työtehtävissä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 15 op eli 405 tuntia. Harjoittelu työelämässä 360 h ja tehtävät 45 h. Harjoittelun voi suorittaa joko intensiivisenä jaksona tai pidemmällä aikavälillä sopimuksen mukaan.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Opiskelija saa merkinnän opintokorttiinsa, kun harjoittelussa olevat osatehtävät on suoritettu hyväksytysti.
Opintojakson arviointi:
Hyväksytty 40% minimisuorituksella
Opiskelijan osaaminen kehittävän harjoittelun tavoitteiden näkökulmasta on heikkoa. Kehittämistoiminnan ymmärrys ja kyky soveltaa sitä työelämässä on jäänyt heikolle tasolle. Kehittämistoiminnan valintojen perusteleminen jää puutteelliseksi. Opiskelija käyttää heikosti termistöä. Kehittämistoiminnan ja vaikuttavuuden käsitteiden ymmärrys jää vähäiseksi. Kehittämistoiminnan tietoperustaa on hyödynnetty kapeasti. Opintojakson ohjeiden noudattaminen ja aikataulutus on ollut heikkoa.
Hyväksytty
Opiskelijan osaaminen kehittävän harjoittelun tavoitteiden näkökulmasta on hyvää tasoa. Hän osaa soveltaa osaamistaan kehittämistoiminnassa ja kykenee perustelemaan näkemyksiään ja toimenpiteitä. Hän tuntee termistöä ja osaa sujuvasti kuvata kehittämistoimintaa ja vaikuttavuutta sen avulla. Kehittämistoiminnan tietoperustaa on kuvattu hyvin ja moninaisesti. Opintojakson ohjeet, aikataulutus ja/tai tehtävänannot ovat sujuneet pääosin hyvin.
Kiittäen hyväksytty
Opiskelijan osaaminen kehittävän harjoittelun tavoitteiden näkökulmasta on kiitettävää tasoa. Hän osaa hyvin soveltaa osaamistaan kehittämistoiminnassa ja kykenee perustelemaan näkemyksiään ja toimenpiteitä. Hän tuntee laaja-alaisesti termistöä ja osaa sen avulla kuvata kehittämistoimintaa ja vaikuttavuutta. Kehittämistoiminnan tietoperustaa on kuvattu monipuolisesti ja syvällisesti. Opintojakson suorittaminen on edennyt sujuvasti ja aikataulussa.
Hylätty
Opiskelija ei ole suorittanut kaikkia opintojakson tehtäviä ohjeistusten tai varsinaista harjoittelua sopimuksen mukaisesti. Opiskelija ei osoittanut riittävää osaamista opintojakson tavoitteiden toteutumiseksi ja jakson suorittamiseksi.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Harjoittelussa opiskelija syventää asiantuntijuuttaan ja kehittämisosaamistaan ja harjaantuu tunnistamaan työelämän kehittämistarpeita ja toteuttamaan tavoitteellista kehittämistoimintaa yhdessä työelämän kanssa. Kehittävän harjoittelun oppimistehtävänä on neljästä osiosta koostuva raportti, jossa tarkastellaan työelämälähtöistä kehittämistä eli tehtäväkokonaisuuden myötä harjaannutaan tunnistamaan työelämän kehittämistarpeita ja toteutetaan kehittämistoimintaa käytännössä tulevaisuussuuntautuneesti yhdessä työelämän kanssa. Harjoittelun ohjaaja antaa opiskelijalle laadullisen palautteen käytännön työtehtävissä suoriutumisesta ja kehittymisestä. Harjoittelusta tehdään itsearviointi ja harjoittelu esitellään työelämäseminaarissa. Lehtori antaa laadullisen palautteen oppimistehtävästä, kun tehtävät on tehty pyydetyssä aikataulussa, viimeistään kuukausi harjoittelun päättymisestä.
Hyväksytty 40% minimisuorituksella
Opiskelijan osaaminen kehittävän harjoittelun tavoitteiden näkökulmasta on heikkoa. Kehittämistoiminnan ymmärrys ja kyky soveltaa sitä työelämässä on jäänyt heikolle tasolle. Kehittämistoiminnan valintojen perusteleminen jää puutteelliseksi. Opiskelija käyttää heikosti termistöä. Kehittämistoiminnan ja vaikuttavuuden käsitteiden ymmärrys jää vähäiseksi. Kehittämistoiminnan tietoperustaa on hyödynnetty kapeasti. Opintojakson ohjeiden noudattaminen ja aikataulutus on ollut heikkoa.
Hyväksytty
Opiskelijan osaaminen kehittävän harjoittelun tavoitteiden näkökulmasta on hyvää tasoa. Hän osaa soveltaa osaamistaan kehittämistoiminnassa ja kykenee perustelemaan näkemyksiään ja toimenpiteitä. Hän tuntee termistöä ja osaa sujuvasti kuvata kehittämistoimintaa ja vaikuttavuutta sen avulla. Kehittämistoiminnan tietoperustaa on kuvattu hyvin ja moninaisesti. Opintojakson ohjeet, aikataulutus ja/tai tehtävänannot ovat sujuneet pääosin hyvin.
Kiittäen hyväksytty
Opiskelijan osaaminen kehittävän harjoittelun tavoitteiden näkökulmasta on kiitettävää tasoa. Hän osaa hyvin soveltaa osaamistaan kehittämistoiminnassa ja kykenee perustelemaan näkemyksiään ja toimenpiteitä. Hän tuntee laaja-alaisesti termistöä ja osaa sen avulla kuvata kehittämistoimintaa ja vaikuttavuutta. Kehittämistoiminnan tietoperustaa on kuvattu monipuolisesti ja syvällisesti. Opintojakson suorittaminen on edennyt sujuvasti ja aikataulussa.
Hylätty
Opiskelija ei ole suorittanut kaikkia opintojakson tehtäviä ohjeistusten tai varsinaista harjoittelua sopimuksen mukaisesti. Opiskelija ei osoittanut riittävää osaamista opintojakson tavoitteiden toteutumiseksi ja jakson suorittamiseksi.
Englanniksi
Lisätiedot
Harjoittelu on kolmas järjestötyön syventävissä opinnoissa, ja tasoltaan se on kehittävä harjoittelu.
Järjestötyön ja nuorisotyön suuntautumisopintojen kehittävillä harjoitteluilla on yhteinen Hoodle-alue ja samat oppimistehtävät molemmissa suuntautumisopinnoissa.