Siirry suoraan sisältöön

Monimuotoisuus (5 op)

Toteutuksen tunnus: YMM05-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

14.04.2024 - 29.09.2024

Ajoitus

03.10.2024 - 18.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Tyke, Seikkailu ja YAMK

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

8 - 300

Koulutus

  • Yhteisöpedagogin koulutus (YAMK)
  • Kulttuurituotannon koulutus (YAMK)
  • Tulkkaustoiminnan kehittäminen YAMK

Opettaja

  • Arto Lindholm
  • Pekka Vartiainen
  • Hanna Kiuru
  • Zita Kobor-Laitinen
  • Lotta Viinikka

Vastuuopettaja

Arto Lindholm

Ryhmät

  • mokTYamk_s23_PKS
    mokTYamk_s23_PKS
  • yamkY_s24_PKS
    yamkY_s24_PKS
  • AVOKYAMK_V_S24
    avokYAMK_v_s24
  • yamkT_s24_PKS
    yamkT_s24_PKS
  • avoyYAMK_v_s24
    avoyYAMK_v_s24

Tavoitteet

Opiskelija:
- ymmärtää sosiaalisen todellisuuden rakentumisen kielen kautta
- tunnistaa valtadiskurssin, vastadiskurssin ja ammattilaisdiskurssin välisiä suhteita ja osaa soveltaa tietoa omassa viestinnässään erilaisissa yhteisöissä
- osaa ammatillisessa toiminnassaan arvioida ja muokata kielen ja muiden ilmaisukeinojen kautta toteutuvaa yhdenvertaista ja arvostavaa kohtaamista
- kykenee edistämään saavutettavuutta ja moninaisuutta arvostavia toimintatapoja yhteisöissä ja verkostoissa
- tiedostaa moninaisuutta estäviä ajattelumalleja ja rakenteita ja osaa toimia niiden purkamiseksi

Sisältö

- Yhdenvertaisuutta edistävää ja moninaisuutta arvostavaa toimintaa ohjaavat eettiset periaatteet ja lainsäädännölliset lähtökohdat
- Sosiaalinen konstruktionismi ja multimodaalinen diskurssintutkimus yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan toiminnan tarkastelun välineenä
- Sosiaalipedagoginen ajattelu sosiaalisesti kestävän ja monimuotoisuutta arvostavan toiminnan edistämisessä

Aika ja paikka

Webinaarit 10.10 klo 13 - 16, 31.10.2024 klo 14 - 16, 14.11.2024 klo 14 - 16.

Opetusmenetelmät

Webinaarit, itsenäinen työskentely Hoodlen alueella sekä oppimistehtävät.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arvioinnissa painotetaan opintojakson tavoitteiden saavuttamista ja sisällön soveltavaa käsittelyä, mikä osoitetaan oppimistehtävien kautta.

Hylätty (0)

Tavoitteet jäävät täyttymättä. Oppimistehtävät eivät vastaa tehtävänantoja.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tavoitteista jää jokin täyttymättä ja sisällöllinen käsittely jää joiltakin osin pinnalliseksi tai puutteelliseksi.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tavoitteet toteutuvat kokonaisuudessaan. Opiskelija on omaksunut opintojakson sisällöt ja osaa soveltaa niitä oivaltavasti tukeutuen teoreettisiin lähtökohtiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tavoitteet toteutuvat kokonaisuudessaan. Opiskelija on omaksunut syvällisesti opintojakson sisällöt ja osaa soveltaa niitä monipuolisesti ja oivaltavasti tukeutuen kattavasti erilaisiin teoreettisiin lähtökohtiin.

Lisätiedot

Opintojaksolla perehdytään monimuotoisuuteen kolmen teeman kautta. Ensimmäisenä näistä on monimuotoisuuteen liittyvien eettisten perusteiden ja säädösten tuntemus. Toisena teemana on ymmärryksen, mielikuvien ja tiedon rakentuminen kielen ja muiden ilmaisutapojen välityksellä. Kolmantena teemana on yhdenvertaisuuden, toimijuuden ja saavutettavuuden edistäminen monimuotoisissa yhteisöissä ja verkostoissa.

HUOM. Opintojakso suoritetaan Humakin Humaster-opintoina.