Nuorisotyön tietoperusta ja toimintaympäristöt (5op)
Toteutuksen tunnus: NUAM1-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.04.2024 - 20.08.2024
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 18.08.2024 - 15.12.2024
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Järjestö- ja nuorisotyö
- Toimipiste
- Helsingin kampus
- Jyväskylän kampus
- Kuopion kampus
- Turun kampus
- Paikkaan sitomaton
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 10 - 300
- Koulutus
- Yhteisöpedagogin koulutus (AMK)
- Opettajat
- Suvi Tuominen
- Piia Mylly
- Tiina Toivola
- Aino Tormulainen
- Sirpa Ali-Melkkilä
- Sari Höylä
- Eeva Mäntylä
- Vastuuopettaja
- Sirpa Ali-Melkkilä
- Ajoitusryhmät
- Helsinki (Koko: 100 . Avoin AMK : 0.)
- Jyväskylä (Koko: 100 . Avoin AMK : 0.)
- Kuopio (Koko: 100 . Avoin AMK : 0.)
- Turku (Koko: 100 . Avoin AMK : 0.)
- Verkko (Move/Avoin AMK) (Koko: 100 . Avoin AMK : 0.)
- Ryhmät
-
MoveMove
-
amkYm_s23_PKSamkYm_s23_PKS
-
amkYm_s23_JYVamkYm_s23_JYV
-
amkYm_s23_KUOamkYm_s23_KUO
-
amkYm_s23_TURamkYm_s23_TUR
- Pienryhmät
- Helsinki
- Jyväskylä
- Kuopio
- Turku
- Verkko (Move/Avoin AMK)
- Opintojakso
- NUAM1
Arviointiasteikko
0-5
Sisällön jaksotus
Oppimisympäristö avautuu ma 12.8.2024, jolloin opiskelija voi aloittaa ensimmäisten itsenäisten tehtävien tekemisen ja aineistoon perehtymisen. Mukaan ehtii hyvin, vaikka aloittaa tehtävien suorittamisen syyskuun alussa.
Opintojakso rakentuu kokoavan ryhmätehtävän ympärille, ja kaikki aikaisemmat osiot hyödyttävät viimeisen tehtävän tekemistä. Ensimmäisellä opetuskerralla on varattu aikaa ryhmien muodostamiseen ryhmätehtävää varten. Opiskelijaryhmät saavat palautetta ryhmätyöt kokoavalla opetuskerralla, jonka jälkeen on mahdollista hioa ryhmätyö valmiiksi palautusta varten ja tehdä itsearviointi.
Tavoitteet
Opiskelija
- Ymmärtää, mitä nuorisotyö on ja miksi, miten ja missä nuorisotyötä tehdään.
- Hallitsee ja osaa soveltaa nuorisotyön keskeistä tietoperustaa.
- Hahmottaa nuorisotyön kansallisessa ja kansainvälisessä viitekehyksessä.
- Tunnistaa nuorisotyölle oleelliset palveluverkostot ja osaa hyödyntää niitä monialaisessa ja moniammatillisessa työssä.
Sisältö
- nuorisotyön tietoperusta
- nuorisotyön arvot ja eettiset periaatteet
- nuorisotyön tavoitteet, työmuodot ja moninaiset digitaaliset ja fyysiset toimintaympäristöt
- keskeiset kansalliset ja kansainväliset toimijat ja ohjelmat nuorisotyön kentällä
- moniammatillisuus nuorisotyössä
Aika ja paikka
Opintojakso toteutuu syyslukukaudella 2024 verkossa ja kampuksilla. Muista valita Hoodlessa ryhmävalintatyökalulla suorituspaikka ja -tapa, johon sitoudut koko opintojakson ajaksi. Ole tarkka!
Jos valitset verkkototeutuksen, sinulle kuuluvat nämä reaaliaikaiset verkko-opinnot:
ke 11.9. klo 15.30-18
to 12.9. klo 15.30-18
ti 1.10. klo 15.30-18
ke 9.10. klo 13-16
pe 25.10. klo 12.30-15
Kampustoteutuksissa on viisi lähiopetuspäivää oman kampuksen aikataulun mukaisesti.
Verkko-opetus järjestetään Zoom-ympäristössä ja tallennetaan mahdollisuuksien mukaan. Tallenteet löytyvät opintojakson Hoodle-ympäristöstä ja ovat käytettävissä myös kampustoteutuksessa soveltuvin osin. On kuitenkin suositeltavaa osallistua opetukseen annettuna ajankohtana oman toteutustavan ja paikan mukaisesti.
Oppimateriaalit
Gretschel, Junttila-Vitikka & Puuronen 2016. Suuntaviivoja nuorisotoimialan määrittelyyn ja arviointiin. Nuorisotutkimusverkosto, Nuorisotutkimusseura. Verkkojulkaisuja 96. (sivut 173-179, 181-183, 190-192)
https://www.nuorisotutkimusseura.fi/julkaisut/verkkokauppa/verkkojulkaisut/1243-suuntaviivoja
Malm 2021. Parempi vaihtoehto kuin 80-luvun Suomi.
https://www.humak.fi/julkaisut/karla-malm-parempi-vaihtoehto-kuin-80-luvun-suomi-nuorisotyon-tekijat-paikat-ja-ymparistot-vuonna-2030/
Salo 2012. Nuorisotyö - keskeinen toimija lasten ja nuorten hyvinvointityön kokonaisuudessa (sivut 80-89). Teoksessa Kyrönlampi, Taina (toim.) MoSpa -Nuorisotyön monialaisuutta kehittämässä.
https://www.humak.fi/julkaisut/mospa/
Tani, Kiilakoski & Honkatukia 2019. Toimintavalmiusajattelu nuorisotyön, kasvatuksen ja opetuksen kentillä, kokonaisvaltainen näkökulma nuorten hyvinvoinnin edistämiseen. Kasvatus & Aika 3/2019.
https://journal.fi/kasvatusjaaika/article/view/80151
Tietosivusto nuorisotyöstä Suomessa.
https://nuorisotyosta.fi/
Lisäksi opintojaksolla käsitellään mm.
Nuorisolaki: https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2016/20161285
Nuorisotyön ammattieettiset ohjeet: https://www.alli.fi/nuorisotyon-ammattieettiset-ohjeet/
Nuorisotilastot.fi
sekä muita hyödyllisiä suomalaisia ja eurooppalaisia verkkolähteitä.
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla on yksilötehtäviä, joista osa tehdään jo ennen ensimmäistä opetuskertaa. Oppimisympäristö avautuu ma 12.8.2024, jolloin opiskelija voi jo halutessaan aloittaa ensimmäisten itsenäisten tehtävien tekemisen. Mukaan ehtii kuitenkin hyvin, vaikka aloittaisi tehtävien suorittamisen syyskuun alussa.
Opintojaksolla hyödynnetään käänteisen oppimisen menetelmää: opiskelijat opiskelevat Hoodlessa itsenäisesti tietyt osiot ennen osallistumistaan opetukseen joko verkossa tai kampuksella. Kampustoteutuksilla osa itsenäisistä tehtävistä suoritetaan keskustelevina ryhmätehtävinä lähipäivissä, joten opiskelijan osallistuminen opetukseen edistää opintojakson suorittamista. Yhteinen aika kampuksella / verkossa käytetään tehtävistä keskustelemiseen sekä kiinnostaviin luentoihin.
Opintojaksolla tehdään laaja 2 op ryhmätyö neljän henkilön ryhmissä. Tämän arvioitavan kokoavan tehtävän voi tehdä pakottavasta syystä yksilöpalautuksena - sovi erikseen lehtorin kanssa. Oman oppimisen reflektointia tehdään opintojakson kaikista osioista ja omasta työskentelystä opintojakson päätteeksi.
Opiskelija valitsee Hoodle-alustalla, osallistuuko koko opintojakson ajan verkko- vai kampusopetukseen. Valinta on sitova.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole tenttiä. Arvioitava tehtävä on joko ryhmässä tai pakottavasta syystä yksilötyönä toteutettava 2 op kokonaisuus Nuorisotyön muodot, toimijat ja toimintaympäristöt.
Kansainvälisyys
Opintojaksolla avataan nuorisotyön kytköksiä eurooppalaisen tason ohjaaviin asiakirjoihin.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 opintopisteen opintojakso tarkoittaa noin 5 x 27 h opiskelijan työpanosta. Opintojakson työskentely jakautuu seuraavien tehtäväkokonaisuuksien alle:
1) Nuorisotyötä Suomessa 0,5 op (itsenäinen)
2) Nuorisotyön organisaatiot Suomessa ja Euroopassa noin 0,5 op (itsenäinen)
3) Ammatillinen nuorisotyö ja sen kehittyminen 0,5 op (itsenäinen)
4) Nuorisotyön tulevaisuus 2035 1 op (itsenäinen)
5) Nuorisotyön työmuodot, toimijat ja toimintaympäristöt 2 op (ryhmätehtävä)
Opetus verkossa ja kampuksella linkittyy em. aihealueisiin.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tuntee opintojakson teoreettisen ja soveltavan tiedon yhteyksiä, mutta käsitys voi jäädä pintapuoliseksi. Hän hallitsee jossain määrin nuorisotyön tietoperustaa ja hahmottaa nuorisotyön osana kansallista ja kansainvälistä viitekehystä pääpiirteissään. Opiskelija tuntee keskeisiä nuorisotyön toimintamuotoja ja -ympäristöjä sekä toimijoita jonkin verran ja hahmottaa nuorisotyön osana moniammatillista toimintakenttää, mutta osaamisessa voi olla puutteita. Hän hahmottaa nuorisotyön arvot ja eettiset periaatteet ja niiden merkityksen nuorisotyön lähtökohtiin jossain määrin. Opiskelijalla on vielä haasteita nähdä syy-yhteyksiä oppimansa ja käytännön nuorisotyön välillä.
Opiskelija hallitsee 40-64% opintojakson sisällöistä ja tavoitteista.
Opintojakson suorittamisessa aikataulussa ja tehtävänantoja noudattaen on selviä puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osoittaa opintojaksolla hyvää teoreettisen ja soveltavan tiedon tuntemusta. Hän hallitsee nuorisotyön tietoperustaa ja hahmottaa nuorisotyön osana kansallista ja kansainvälistä viitekehystä hyvin tai vähintään kohtuullisen hyvin. Opiskelija tuntee keskeisiä nuorisotyön toimintamuotoja ja -ympäristöjä sekä toimijoita ja hahmottaa nuorisotyön osana moniammatillista toimintakenttää hyvin. Hän ymmärtää nuorisotyötä ohjaavat arvot ja eettiset periaatteet ja niiden vaikutuksen nuorisotyön lähtökohtiin hyvin. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa käytäntöön tarkoituksenmukaisesti ja laaja-alaisesti.
Opiskelija hallitsee 65-89% opintojakson sisällöistä ja tavoitteista.
Opintojakso on suoritettu pääasiassa aikataulussa ja annettuja tehtävänantoja noudattaen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa opintojaksolla erinomaista teoreettisen ja soveltavan tiedon tuntemusta. Hän hallitsee keskeisen nuorisotyön tietoperustan ja hahmottaa nuorisotyön osana kansallista ja kansainvälistä viitekehystä kiitettävästi. Opiskelija tuntee keskeiset nuorisotyön toimintamuodot ja -ympäristöt sekä toimijat ja hahmottaa nuorisotyön osana moniammatillista toimintakenttää hyvin. Hän ymmärtää nuorisotyötä ohjaavat arvot ja eettiset periaatteet ja niiden vaikutuksen nuorisotyön lähtökohtiin erinomaisesti. Opiskelijalla on erinomaiset valmiudet soveltaa oppimaansa käytäntöön tarkoituksenmukaisesti ja laaja-alaisesti.
Opiskelija hallitsee 90–100% opintojakson sisällöistä ja tavoitteista.
Opintojakso on suoritettu aikataulussa ja annettuja tehtävänantoja noudattaen.
Englanniksi
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty (0): Opiskelija ei ole suorittanut kaikkia opintojakson tehtäviä hyväksytysti, läsnäolo opetuksessa on puutteellista tai tehtäviä ei ole palautettu annettujen palautusaikataulujen puitteissa.
Lisätiedot
Opintojakso on osa nuorisotyön suuntautumisopintojen Ammattilaiseksi nuorisotyöhön (20 op) opintokokonaisuutta. Opetussuunnitelmassa opintojakso on 2. vuoden opintoja ja sijoittuu Taitaja-tasolle. Toteutus on opintokokonaisuuden ja Nuorisotyön suuntautumisopintojen ensimmäinen opintojakso.
Nuorisotyön suuntautumisopintoja ja tätä opintojaksoa edeltää opetussuunnitelmassa Yhteisöpedagogi ammatillisena osaajana -opinnot, jossa opiskellaan Tutustuminen nuorisotyöhön 2 op -osuus. Näissä toiselle vuodelle ajoittuvissa opinnoissa lähdetään siten Oppija-tasolta eteenpäin. Tämän opintojakson alussa opiskelijan kannattaa tehdä Testaa pohjatietosi -osio, jotta muistuu mieleen tai avoimen amk:n opiskelijana pääsee lähtötasolle, jolta tämä opintojakso aloitetaan.