Nuorisotyön tietoperusta ja toimintaympäristöt (5op)
Toteutuksen tunnus: NUAM1-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.04.2024 - 15.12.2024
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 15.01.2025 - 31.05.2025
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Järjestö- ja nuorisotyö
- Toimipiste
- Paikkaan sitomaton
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 10 - 100
- Koulutus
- Yhteisöpedagogin koulutus (AMK)
- Opettajat
- Suvi Tuominen
- Sirpa Ali-Melkkilä
- Maarit Honkonen-Seppälä
- Vastuuopettaja
- Sirpa Ali-Melkkilä
- Ryhmät
-
MoveMove
-
AVOY_V_K24avoY_v_k24
-
avoy_v_s24avoy_v_s24
-
AVOY_V_K25avoY_v_k25
- Opintojakso
- NUAM1
Arviointiasteikko
0-5
Sisällön jaksotus
Opintojakso avautuu ma 13.1.2025, jolloin opiskelija voi aloittaa itsenäisten tehtävien tekemisen ja aineistoon perehtymisen. Opintojakso rakentuu kokoavan ryhmätehtävän ympärille, ja kaikki aikaisemmat osiot hyödyttävät viimeisen tehtävän tekemistä. Ensimmäisellä verkko-opetuskerralla on varattu aikaa ryhmien muodostamiseen ryhmätehtävää varten. Opiskelijaryhmät saavat palautetta ryhmätyöt kokoavassa webinaarissa, jonka jälkeen on mahdollista hioa ryhmätyö valmiiksi ennen palautusta sekä tehdä itsearviointi.
Tavoitteet
Opiskelija
- Ymmärtää, mitä nuorisotyö on ja miksi, miten ja missä nuorisotyötä tehdään.
- Hallitsee ja osaa soveltaa nuorisotyön keskeistä tietoperustaa.
- Hahmottaa nuorisotyön kansallisessa ja kansainvälisessä viitekehyksessä.
- Tunnistaa nuorisotyölle oleelliset palveluverkostot ja osaa hyödyntää niitä monialaisessa ja moniammatillisessa työssä.
Sisältö
- nuorisotyön tietoperusta
- nuorisotyön arvot ja eettiset periaatteet
- nuorisotyön tavoitteet, työmuodot ja moninaiset digitaaliset ja fyysiset toimintaympäristöt
- keskeiset kansalliset ja kansainväliset toimijat ja ohjelmat nuorisotyön kentällä
- moniammatillisuus nuorisotyössä
Aika ja paikka
Keväällä 2025 tarjolla on vain verkkototeutus. Verkko-opetus järjestetään Zoom-ympäristössä ja tallennetaan mahdollisuuksien mukaan. Tallenteet löytyvät opintojakson Hoodle-ympäristöstä. On kuitenkin suositeltavaa osallistua opetukseen annettuna ajankohtana.
ke 5.2. klo 12.30-15
to 6.2. klo 12.30-15
pe 28.2. klo 12.30-15
to 6.3. klo 13-15.30
ma 24.3. klo 12.30-15
Oppimateriaalit
Gretschel, Junttila-Vitikka & Puuronen 2016. Suuntaviivoja nuorisotoimialan määrittelyyn ja arviointiin. Nuorisotutkimusverkosto, Nuorisotutkimusseura. Verkkojulkaisuja 96. (sivut 173-179, 181-183, 190-192)
https://www.nuorisotutkimusseura.fi/julkaisut/verkkokauppa/verkkojulkaisut/1243-suuntaviivoja
Malm 2021. Parempi vaihtoehto kuin 80-luvun Suomi.
https://www.humak.fi/julkaisut/karla-malm-parempi-vaihtoehto-kuin-80-luvun-suomi-nuorisotyon-tekijat-paikat-ja-ymparistot-vuonna-2030/
Kiilakoski & Kinnunen 2017. Talolta kaduille – yhteisöllinen nuorisotyö työmuotona. Teoksessa Hoikkala, Tommi & Kuivakangas, Johanna (toim.). Kenen nuorisotyö? Yhteisöpedagogiikan kentät ja mahdollisuudet.
Tani, Kiilakoski & Honkatukia 2019. Toimintavalmiusajattelu nuorisotyön, kasvatuksen ja opetuksen kentillä, kokonaisvaltainen näkökulma nuorten hyvinvoinnin edistämiseen. Kasvatus & Aika 3/2019.
https://journal.fi/kasvatusjaaika/article/view/80151
Tietosivusto nuorisotyöstä Suomessa.
https://nuorisotyosta.fi/
Lisäksi opintojaksolla käsitellään mm.
Valtakunnallinen nuorisotyön ja -politiikan ohjelma 2024-2027 Vanupo: https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/165597
Nuorisolaki: https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2016/20161285
Nuorisotyön ammattieettiset ohjeet: https://www.alli.fi/nuorisotyon-ammattieettiset-ohjeet/
Nuorisotilastot.fi
sekä muita hyödyllisiä suomalaisia ja eurooppalaisia verkkolähteitä
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla opiskellaan käänteisen oppimisen mallin mukaisesti: ennen reaaliaikaista verkko-opetusta opiskelijat perehtyvät aineistoihin Hoodlessa ja tekevät itsenäisiä tehtäviä verkossa opintojakson aikataulun mukaisesti.
Opintojaksolla tehdään laaja 2 op ryhmätyö neljän henkilön ryhmissä. Ryhmä palauttaa arvioitavan kokoavan tehtävän. Vain painavasta syystä tehtävän voi tehdä yksilösuorituksena. Oman oppimisen reflektointia tehdään opintojakson kaikista osioista ja omasta työskentelystä opintojakson päätteeksi.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole tenttiä. Arvioitava tehtävä on joko ryhmässä tai pakottavasta syystä yksilötyönä toteutettava 2 op kokonaisuus Nuorisotyön muodot, toimijat ja toimintaympäristöt.
Kansainvälisyys
Opintojaksolla avataan nuorisotyön kytköksiä eurooppalaisen tason ohjaaviin asiakirjoihin.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 opintopisteen opintojakso tarkoittaa noin 5 x 27 h opiskelijan työpanosta. Opintojakson työskentely jakautuu seuraavien tehtäväkokonaisuuksien alle:
1) Nuorisotyötä Suomessa 0,5 op (itsenäinen)
2) Nuorisotyön organisaatiot Suomessa ja Euroopassa noin 0,5 op (itsenäinen)
3) Ammatillinen nuorisotyö ja sen kehittyminen 0,5 op (itsenäinen)
4) Nuorisotyön tulevaisuus 2035 1 op (itsenäinen)
5) Nuorisotyön työmuodot, toimijat ja toimintaympäristöt 2 op (ryhmätehtävä)
Verkko-opetus linkittyy em. aihealueisiin ja tukee ammatillista kehittymistä, joten opiskelijan osallistuminen opetukseen edistää opintojakson suorittamista.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tuntee opintojakson teoreettisen ja soveltavan tiedon yhteyksiä, mutta käsitys voi jäädä pintapuoliseksi. Hän hallitsee jossain määrin nuorisotyön tietoperustaa ja hahmottaa nuorisotyön osana kansallista ja kansainvälistä viitekehystä pääpiirteissään. Opiskelija tuntee keskeisiä nuorisotyön toimintamuotoja ja -ympäristöjä sekä toimijoita jonkin verran ja hahmottaa nuorisotyön osana moniammatillista toimintakenttää, mutta osaamisessa voi olla puutteita. Hän hahmottaa nuorisotyön arvot ja eettiset periaatteet ja niiden merkityksen nuorisotyön lähtökohtiin jossain määrin. Opiskelijalla on vielä haasteita nähdä syy-yhteyksiä oppimansa ja käytännön nuorisotyön välillä.
Opiskelija hallitsee 40-64% opintojakson sisällöistä ja tavoitteista.
Opintojakson suorittamisessa aikataulussa ja tehtävänantoja noudattaen on selviä puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osoittaa opintojaksolla hyvää teoreettisen ja soveltavan tiedon tuntemusta. Hän hallitsee nuorisotyön tietoperustaa ja hahmottaa nuorisotyön osana kansallista ja kansainvälistä viitekehystä hyvin tai vähintään kohtuullisen hyvin. Opiskelija tuntee keskeisiä nuorisotyön toimintamuotoja ja -ympäristöjä sekä toimijoita ja hahmottaa nuorisotyön osana moniammatillista toimintakenttää hyvin. Hän ymmärtää nuorisotyötä ohjaavat arvot ja eettiset periaatteet ja niiden vaikutuksen nuorisotyön lähtökohtiin hyvin. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa käytäntöön tarkoituksenmukaisesti ja laaja-alaisesti.
Opiskelija hallitsee 65-89% opintojakson sisällöistä ja tavoitteista.
Opintojakso on suoritettu pääasiassa aikataulussa ja annettuja tehtävänantoja noudattaen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa opintojaksolla erinomaista teoreettisen ja soveltavan tiedon tuntemusta. Hän hallitsee keskeisen nuorisotyön tietoperustan ja hahmottaa nuorisotyön osana kansallista ja kansainvälistä viitekehystä kiitettävästi. Opiskelija tuntee keskeiset nuorisotyön toimintamuodot ja -ympäristöt sekä toimijat ja hahmottaa nuorisotyön osana moniammatillista toimintakenttää hyvin. Hän ymmärtää nuorisotyötä ohjaavat arvot ja eettiset periaatteet ja niiden vaikutuksen nuorisotyön lähtökohtiin erinomaisesti. Opiskelijalla on erinomaiset valmiudet soveltaa oppimaansa käytäntöön tarkoituksenmukaisesti ja laaja-alaisesti.
Opiskelija hallitsee 90–100% opintojakson sisällöistä ja tavoitteista.
Opintojakso on suoritettu aikataulussa ja annettuja tehtävänantoja noudattaen.
Englanniksi
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty (0): Opiskelija ei ole suorittanut kaikkia opintojakson tehtäviä hyväksytysti, läsnäolo opetuksessa on puutteellista tai tehtäviä ei ole palautettu annettujen palautusaikataulujen puitteissa.
Lisätiedot
Opintojakso on osa nuorisotyön suuntautumisopintojen Ammattilaiseksi nuorisotyöhön (20 op) -opintokokonaisuutta. Opetussuunnitelmassa opintojakso on 2. vuoden opintoja ja sijoittuu Taitaja-tasolle. Tämä opintojakso on opintokokonaisuuden ja Nuorisotyön suuntautumisopintojen ensimmäinen opintojakso.
Nuorisotyön suuntautumisopintoja ja tätä opintojaksoa edeltää opetussuunnitelmassa Yhteisöpedagogi ammatillisena osaajana -opinnot, jossa opiskellaan Tutustuminen nuorisotyöhön 2 op -osuus. Näissä toiselle vuodelle ajoittuvissa opinnoissa lähdetään siten Oppija-tasolta eteenpäin. Tämän opintojakson alussa opiskelijan kannattaa tehdä Testaa pohjatietosi -osio, jotta muistuu mieleen tai avoimen amk:n opiskelijana pääsee lähtötasolle, jolta tämä opintojakso aloitetaan.