Siirry suoraan sisältöön

Nuoren hyvinvoinnin vahvistaminen ja kohdennettu tuki (5op)

Toteutuksen tunnus: NUKO2-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.04.2024 - 20.08.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
07.10.2024 - 31.12.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Järjestö- ja nuorisotyö
Toimipiste
Paikkaan sitomaton
Opetuskielet
suomi
Paikat
1 - 200
Koulutus
Yhteisöpedagogin koulutus (AMK)
Opettajat
Piia Mylly
Marjo Kolehmainen
Heidi Odell
Sari Huttu
Jenni Hernelahti
Vastuuopettaja
Jenni Hernelahti
Ryhmät
Move
Move
Opintojakso
NUKO2

Arviointiasteikko

0-5

Sisällön jaksotus

Tarkempi sisällön jaksotus käy ilmi opintojakson Hoodlesta.

Tavoitteet

Opiskelija
- Tunnistaa yhteiskunnan eriarvoisuutta synnyttäviä tekijöitä.
- Tunnistaa erityistä tukea tarvitsevat nuoret ja hallitsee keinoja nuorten tukemiseen.
- Ymmärtää nuoren hyvinvointia tukevan työn merkityksen ja osaa soveltaa ehkäisevää työotetta eri konteksteissa.
- Sisäistää kohdennetun nuorisotyön tarpeen, merkityksen ja työmuodot.
- Osaa soveltaa toiminnassaan verkostomaista ja monialaista työskentelyä sekä digitaalisuuden mahdollisuuksia.

Sisältö

- eriarvoisuutta tuottavat rakenteet, ylisukupolvinen huono-osaisuus ja niihin vaikuttaminen
- suojaavat tekijät ja riskitekijät, mielenterveyden vahvistamisen, tunnetaitojen ja ehkäisevän päihdetyön näkökulmista
- nuorten moninaisuus ja erityisen tuen tarve
- kohdennetun nuorisotyön työmuodot
- palveluohjaus työotteena

Aika ja paikka

Opintojakso tulee suorittaa ajalla 7.10. –31.12.2024. Opintojaksoon kuulu neljä webinaaria syksyllä 2024: 21.10., 11.11., 2.12. ja 19.12. Klo 12.30–15.00.
Opintojaksolle on laadittu viitteellinen aikataulu tukemaan tehtävien tekemisen etenemistä. Suosittelemme lämpimästi aloittamaan tehtäviä heti opintojakson alettua. Tehtäviä on useita.

Syksyllä 2024 opintojakso on tarjolla vain verkkototeutuksena.

Oppimateriaalit

Oppimateriaaleina on muun muassa kirjallisuutta, artikkeleja, blogeja ja videoita. Materiaalit on listattu opintojakson Hoodle-ympäristössä.

Opintojakson ydinkirjallisuus:

Häkli, Jouni & Kallio, Kirsi-Pauliina & Korkiamäki, Riikka (toim.) 2014. Myönteinen tunnistaminen. Nuorisotutkimusverkosto/ Nuorisotutkimusseura, Verkkojulkaisuja 90. https://edition.fi/nuorisotutkimusseura/catalog/view/968/953/3480-1

Peräaho, Katri (toim.) 2024. Mielenterveyden vahvistajan käsikirja. Näkökulmia nuorten mielenterveyden vahvistamiseen etsivässä nuorisotyössä ja työpajatoiminnassa. Into – etsivä nuorisotyö ja työpajatoiminta ry, Kohdennetun nuorisotyön osaamiskeskus. https://www.intory.fi/app/uploads/2024/03/mielenterveyden-vahvistajan-kasikirja.pdf

Vauhkonen, Teemu & Hoikkala, Tommi 2020. Syrjäytymisen lasku. Tutkimus syrjäytymisestä, sen kustannuksista ja kohdennetun nuorisotyön vaikuttavuudesta. Nuorisotutkimusverkosto/Nuorisotutkimusseura, verkkojulkaisuja 153.
https://edition.fi/nuorisotutkimusseura/catalog/view/263/202/771-1 

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla on itsenäisiä tehtäviä, ryhmätehtäviä ja webinaareja. Kokoava tehtävä arvioidaan numeerisesti. Opintojakso toteutuu syksyllä 2024 siten, että webinaarit rytmittävät opintojaksoa ja viimeinen kokoava tehtävä tulee palauttaa opintojakson loppuun mennessä.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakson lähiopetuksessa hyödynnetään työelämän asiantuntijoita.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksoon ei kuulu tenttiä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Työn opinnollistaminen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 op. Opintojakson suorittamiseen kuluu aikaa noin 130 tuntia.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tunnistaa erityistä tukea tarvitsevat nuoret ja pääpirteittäin yhteiskunnan eriarvoisuutta synnyttäviä tekijöitä. Hän ymmärtää jossain määrin nuoren hyvinvointia tukevan työn merkityksen ja on tutustunut ehkäisevään työotteeseen sekä myönteiseen tunnistamiseen. Opiskelija osaa nimetä kohdennetun nuorisotyön tarpeen, merkityksen ja työmuodot. Hän hahmottaa jossain määrin työmuodon verkostomaisen ja monialaisen työskentelyn, mutta ei välttämättä osaa viedä oppimaansa eri työskentely-ympäristöihin. Opiskelija on tutustunut koontitehtävän kirjallisuuteen pintapuolisesti, eikä yhteys käytännön työhön ole selkeä. Koontitehtävän esityksessä on puutteita selkeydessä ja jäsentelyssä. Oman oppimisen soveltaminen ja arviointi jäävät vähäisiksi.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija tuntee hyvin yhteiskunnan eriarvoisuutta synnyttäviä tekijöitä ja tunnistaa hyvin erityistä tukea tarvitsevat nuoret. Hän ymmärtää nuoren hyvinvointia tukevan työn merkityksen ja osaa soveltaa ehkäisevää työotetta ja myönteistä tunnistamista eri konteksteissa. Opiskelija on sisäistänyt kohdennetun nuorisotyön tarpeen, merkityksen ja työmuodot hyvin. Hän hahmottaa työmuodon verkostomaisen ja monialaisen työskentelyn ja osaa toimia eri työskentely-ympäristöissä. Opiskelija on tutustunut koontitehtävän kirjallisuuteen hyvin ja osaa linkittää sen käytännön työhön. Koontitehtävän esitys on pääosin hyvin jäsennelty ja selkeä. Taito soveltaa ja arvioida omaa oppimista on hyvää.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija tuntee monipuolisesti yhteiskunnan eriarvoisuutta synnyttäviä tekijöitä ja tunnistaa tarkasti erityistä tukea tarvitsevat nuoret. Hän ymmärtää nuoren hyvinvointia tukevan työn merkityksen laajasti ja osaa soveltaa työssään ehkäisevää työotetta ja myönteistä tunnistamista eri konteksteissa. Opiskelija on sisäistänyt kohdennetun nuorisotyön tarpeen, merkityksen ja työmuodot erinomaisesti. Hän hahmottaa hyvin työmuodon verkostomaisen ja monialaisen työskentelyn ja osaa toimia eri työskentely-ympäristöissä. Opiskelija on tutustunut koontitehtävän kirjallisuuteen erinomaisesti ja osaa linkittää sen käytännön työhön. Koontitehtävän esitys on hyvin jäsennelty ja selkeä. Opiskelija arvioi omaa oppimistaan syvällisesti.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty arvosana (0): Opiskelija ei ole suorittanut kaikkia opintojakson tehtäviä hyväksytysti tai tehtäviä ei ole palautettu sovittujen palautusaikataulujen puitteissa.

Lisätiedot

Opintojaksolla perehdytään nuorten hyvinvointiin erityisesti kohdennetun nuorisotyön näkökulmasta. Sisällöissä käsitellään muun muassa etsivää nuorisotyötä, työpajatyötä, ehkäisevää päihdetyötä ja mielen hyvinvoinnin edistämistä. Lisäksi tutustutaan eri kohderyhmien tuentarpeisiin nuorisotyöllisen työotteen näkökulmasta.

Syksyllä 2024 opintojakso on tarjolla vain verkkototeutuksena. Opintojakso on osa nuorisotyön suuntautumisopintojen Kohtaaminen nuorisotyössä-opintokokonaisuutta. Verkkototeutuksessa tarvitaan toimiva tietokone, verkkoyhteys, kamera ja mikrofoni webinaareihin osallistumista varten.

Siirry alkuun