Nuoren hyvinvoinnin vahvistaminen ja kohdennettu tuki (5op)
Toteutuksen tunnus: NUKO2-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.08.2024 - 15.12.2024
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 27.03.2025 - 31.05.2025
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Järjestö- ja nuorisotyö
- Toimipiste
- Helsingin kampus
- Jyväskylän kampus
- Kuopion kampus
- Turun kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Yhteisöpedagogin koulutus (AMK)
- Opettajat
- Piia Mylly
- Marjo Kolehmainen
- Miki Mielonen
- Sari Huttu
- Jenni Hernelahti
- Vastuuopettaja
- Jenni Hernelahti
- Ajoitusryhmät
- Helsinki (Koko: 100 . Avoin AMK : 0.)
- Jyväskylä (Koko: 100 . Avoin AMK : 0.)
- Kuopio (Koko: 100 . Avoin AMK : 0.)
- Turku (Koko: 100 . Avoin AMK : 0.)
- Ryhmät
-
amkYm_s23_PKSamkYm_s23_PKS
-
amkYm_s23_JYVamkYm_s23_JYV
-
amkYm_s23_KUOamkYm_s23_KUO
-
amkYm_s23_TURamkYm_s23_TUR
- Pienryhmät
- Helsinki
- Jyväskylä
- Kuopio
- Turku
- Opintojakso
- NUKO2
Arviointiasteikko
0-5
Sisällön jaksotus
Tarkempi sisällön jaksotus käy ilmi opintojakson Hoodlesta.
Tavoitteet
Opiskelija
- Tunnistaa yhteiskunnan eriarvoisuutta synnyttäviä tekijöitä.
- Tunnistaa erityistä tukea tarvitsevat nuoret ja hallitsee keinoja nuorten tukemiseen.
- Ymmärtää nuoren hyvinvointia tukevan työn merkityksen ja osaa soveltaa ehkäisevää työotetta eri konteksteissa.
- Sisäistää kohdennetun nuorisotyön tarpeen, merkityksen ja työmuodot.
- Osaa soveltaa toiminnassaan verkostomaista ja monialaista työskentelyä sekä digitaalisuuden mahdollisuuksia.
Sisältö
- eriarvoisuutta tuottavat rakenteet, ylisukupolvinen huono-osaisuus ja niihin vaikuttaminen
- suojaavat tekijät ja riskitekijät, mielenterveyden vahvistamisen, tunnetaitojen ja ehkäisevän päihdetyön näkökulmista
- nuorten moninaisuus ja erityisen tuen tarve
- kohdennetun nuorisotyön työmuodot
- palveluohjaus työotteena
Aika ja paikka
Opintojakso tulee suorittaa ajalla 27.3.–31.5.2025. Opintojaksoon kuulu viisi opetuspäivää keväällä 2025. Lähiopetus järjestetään kampuksella tai esim. vierailukohteessa. Verkkopäivät ovat kokonaan verkossa. Opetuspäivät: 10.4. (lähiopetus), 15.4. (verkko), 24.4. (lähiopetus), 5.5. (verkko) ja 14.5. (lähiopetus).
Keväällä 2025 opintojakso on tarjolla sekä verkko- että kampustoteutuksena. Kampustoteutukseen sisältyy kuitenkin myös kaksi verkkopäivää yhdessä verkkototeutuksen kanssa.
Oppimateriaalit
Oppimateriaaleina on muun muassa kirjallisuutta, artikkeleja, blogeja ja videoita. Materiaalit on listattu opintojakson Hoodle-ympäristössä.
Opintojakson ydinkirjallisuus:
Häkli, Jouni & Kallio, Kirsi-Pauliina & Korkiamäki, Riikka (toim.) 2014. Myönteinen tunnistaminen. Nuorisotutkimusverkosto/ Nuorisotutkimusseura, Verkkojulkaisuja 90. https://edition.fi/nuorisotutkimusseura/catalog/view/968/953/3480-1
Peräaho, Katri (toim.) 2024. Mielenterveyden vahvistajan käsikirja. Näkökulmia nuorten mielenterveyden vahvistamiseen etsivässä nuorisotyössä ja työpajatoiminnassa. Into – etsivä nuorisotyö ja työpajatoiminta ry, Kohdennetun nuorisotyön osaamiskeskus. https://www.intory.fi/app/uploads/2024/03/mielenterveyden-vahvistajan-kasikirja.pdf
Vauhkonen, Teemu & Hoikkala, Tommi 2020. Syrjäytymisen lasku. Tutkimus syrjäytymisestä, sen kustannuksista ja kohdennetun nuorisotyön vaikuttavuudesta. Nuorisotutkimusverkosto/Nuorisotutkimusseura, verkkojulkaisuja 153.
https://edition.fi/nuorisotutkimusseura/catalog/view/263/202/771-1
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla on itsenäisiä tehtäviä, ryhmätehtäviä ja sekä lähi- ja verkko-opetusta. Kokoava tehtävä arvioidaan numeerisesti. Opintojakso toteutuu keväällä 2025 siten, että lähiopetuspäivät ja verkkopäivät rytmittävät opintojaksoa ja viimeinen kokoava tehtävä tulee palauttaa opintojakson loppuun mennessä.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakson webinaareissa ja lähiopetuksessa hyödynnetään työelämän asiantuntijoita.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksoon ei kuulu tenttiä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Työn opinnollistaminen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 op. Opintojakson suorittamiseen kuluu aikaa noin 130 tuntia.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tunnistaa erityistä tukea tarvitsevat nuoret ja pääpirteittäin yhteiskunnan eriarvoisuutta synnyttäviä tekijöitä. Hän ymmärtää jossain määrin nuoren hyvinvointia tukevan työn merkityksen ja on tutustunut ehkäisevään työotteeseen sekä myönteiseen tunnistamiseen. Opiskelija osaa nimetä kohdennetun nuorisotyön tarpeen, merkityksen ja työmuodot. Hän hahmottaa jossain määrin työmuodon verkostomaisen ja monialaisen työskentelyn, mutta ei välttämättä osaa viedä oppimaansa eri työskentely-ympäristöihin. Opiskelija on tutustunut koontitehtävän kirjallisuuteen pintapuolisesti, eikä yhteys käytännön työhön ole selkeä. Koontitehtävän esityksessä on puutteita selkeydessä ja jäsentelyssä. Oman oppimisen soveltaminen ja arviointi jäävät vähäisiksi.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija tuntee hyvin yhteiskunnan eriarvoisuutta synnyttäviä tekijöitä ja tunnistaa hyvin erityistä tukea tarvitsevat nuoret. Hän ymmärtää nuoren hyvinvointia tukevan työn merkityksen ja osaa soveltaa ehkäisevää työotetta ja myönteistä tunnistamista eri konteksteissa. Opiskelija on sisäistänyt kohdennetun nuorisotyön tarpeen, merkityksen ja työmuodot hyvin. Hän hahmottaa työmuodon verkostomaisen ja monialaisen työskentelyn ja osaa toimia eri työskentely-ympäristöissä. Opiskelija on tutustunut koontitehtävän kirjallisuuteen hyvin ja osaa linkittää sen käytännön työhön. Koontitehtävän esitys on pääosin hyvin jäsennelty ja selkeä. Taito soveltaa ja arvioida omaa oppimista on hyvää.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija tuntee monipuolisesti yhteiskunnan eriarvoisuutta synnyttäviä tekijöitä ja tunnistaa tarkasti erityistä tukea tarvitsevat nuoret. Hän ymmärtää nuoren hyvinvointia tukevan työn merkityksen laajasti ja osaa soveltaa työssään ehkäisevää työotetta ja myönteistä tunnistamista eri konteksteissa. Opiskelija on sisäistänyt kohdennetun nuorisotyön tarpeen, merkityksen ja työmuodot erinomaisesti. Hän hahmottaa hyvin työmuodon verkostomaisen ja monialaisen työskentelyn ja osaa toimia eri työskentely-ympäristöissä. Opiskelija on tutustunut koontitehtävän kirjallisuuteen erinomaisesti ja osaa linkittää sen käytännön työhön. Koontitehtävän esitys on hyvin jäsennelty ja selkeä. Opiskelija arvioi omaa oppimistaan syvällisesti.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty arvosana (0): Opiskelija ei ole suorittanut kaikkia opintojakson tehtäviä hyväksytysti tai tehtäviä ei ole palautettu sovittujen palautusaikataulujen puitteissa.
Lisätiedot
Opintojaksolla perehdytään nuorten hyvinvointiin erityisesti kohdennetun nuorisotyön näkökulmasta. Sisällöissä käsitellään muun muassa etsivää nuorisotyötä, työpajatyötä, ehkäisevää päihdetyötä ja mielen hyvinvoinnin edistämistä. Lisäksi tutustutaan eri kohderyhmien tuentarpeisiin nuorisotyöllisen työotteen näkökulmasta.
Opintojakso on osa nuorisotyön suuntautumisopintojen Kohtaaminen nuorisotyössä-opintokokonaisuutta. Verkkopäivinä tarvitaan toimiva tietokone, verkkoyhteys, kamera ja mikrofoni webinaareihin osallistumista varten.