Siirry suoraan sisältöön

Johtaminen ja yhteisötaidot järjestöissä (5op)

Toteutuksen tunnus: JAEN2-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.04.2024 - 20.08.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
30.09.2024 - 15.12.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Järjestö- ja nuorisotyö
Toimipiste
Paikkaan sitomaton
Opetuskielet
suomi
Paikat
1 - 300
Koulutus
Yhteisöpedagogin koulutus (AMK)
Opettajat
Tarja Nyman
Pekka Kaunismaa
Kristiina Vesama
Satu Riikonen
Vastuuopettaja
Kristiina Vesama
Ryhmät
amkYp_s22_JYV
amkYp_s22_JYV
amkYp_s22_TUR
amkYp_s22_TUR
amkYp_s22_KUO
amkYp_s22_KUO
amkYp_s22_PKS
amkYp_s22_PKS
Move
Move
Opintojakso
JAEN2

Arviointiasteikko

0-5

Sisällön jaksotus

Tarkempi sisällön jaksotus käy ilmi opintojakson Hoodlesta.

Tavoitteet

Opiskelija
- Tietää järjestöjohtamisen osa-alueet, vastuut ja erityispiirteet
- Ymmärtää strategisen ajattelun merkityksen johtamisessa ja kehittämisessä
- Tiedostaa työhyvinvoinnin ja moninaisuuden merkityksen järjestön johtamisessa
- Edistää sidosryhmien toimijuutta ja osallisuutta.

Sisältö

- työyhteisön ja vapaaehtoisorganisaation johtaminen
- strateginen ja operatiivinen johtaminen
- järjestön muutoksen johtaminen
- työhyvinvoinnin ja moninaisuuden johtaminen järjestöissä

Aika ja paikka

Opintojakso tulee suorittaa ajanjaksolla 30.9.-8.12.2024. Opintojaksoon kuuluu kaksi webinaaria, jotka järjestetään tiistaina 12.11.2024 klo 9.00.-11.30. ja keskiviikkona 4.12.2024 klo 9.00.-11.00. LIsäksi mahdollisuus esitellä kokoava tehtävä webinaarissa, joka järjestetään torstaina 12.12.2024 klo 9.00.-11.30.

Lukuvuonna 2024-2025 opintojakso on tarjolla verkkomuotoisena toteutuksena, syyslukukaudella 2024 ja kevälukukaudella 2025.

Oppimateriaalit

Materiaalit on kuvattu opintojakson Hoodle-ympäristössä.

Opetusmenetelmät

Verkkomuotoinen toteutus: Opintojaksoon kuuluu itsenäistä työskentelyä, mahdollisesti parityöskentelyä ja webinaareja, jotka tallennetaan.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Tähän opintojaksoon sisältyy työelämäyhteistyötä.
Opiskelijat haastattelevat osana opintojaksoa järjestöjohtajaa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksoon ei kuulu tenttiä, mutta tehtäviin voi sisältyä pieniä testejä.

Kansainvälisyys

Kansainvälisyys kulkee järjestötyön suuntautumisopinnoissa läpileikkaavana teemana. Opintojaksolla voi valita halutessaan tarkasteltavakseen kansainvälisen tai kansainväistä työtä tekevän järjestön.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Työn opinnollistaminen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Suomeksi
Opintojakson laajuus on 5 op ja opintojakson suorittamiseen kuluu aikaa noin 130 tuntia.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija ymmärtää tyydyttävästi järjestöjohtamisen osa-alueet ja erityispiirteet. Hän hahmottaa pääpiirteittäin strategisen ajattelun merkityksen johtamisessa ja kehittämisessä. Opiskelija tiedostaa työhyvinvoinnin ja moninaisuuden merkityksen järjestön johtamisessa. Hän osaa edistää jonkin verran sidosryhmien toimijuutta ja osallisuutta. Opintojakson kokoavassa tehtävässä asiatietojen kattavuus ja käsitteiden käyttö sekä oikeellisuus suhteessa aihepiiriin on tyydyttävää tasoa, samoin käytäntöön soveltaminen ja omakohtaisuus. Opiskelija osaa arvioida aihetta kriittisesti jonkin verran, kokonaisnäkemyksellisyys on kehittymässä. Videoraportti ei ole ulkoisesti tai teknisesti kovin houkutteleva, ohjeistusta on noudatettu vähän, esitystapa on kankea ja tekijällä on selviä vaikeuksia kirjoittaa sujuvaa asiatekstiä. Kirjalliset lähteet jäävät sisällöstä irrallisiksi ja työ on hajanainen. Opiskelijan kyky merkitä lähdeviittaukset ja laatia oikeaoppinen lähdeluettelo on kehittymässä. Työ on mahdollisesti palautunut myöhässä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija ymmärtää hyvin järjestöjohtamisen osa-alueet ja erityispiirteet sekä hahmottaa strategisen ajattelun merkityksestä johtamisessa ja kehittämisessä. Opiskelija tiedostaa työhyvinvoinnin ja moninaisuuden merkityksen järjestön johtamisessa. Hän osaa edistää sidosryhmien toimijuutta ja osallisuutta. Opintojakson kokoavassa tehtävässä asiatietojen kattavuus ja käsitteiden käyttö sekä oikeellisuus suhteessa aihepiiriin on hyvää tasoa, samoin käytäntöön soveltaminen ja omakohtaisuus. Opiskelija osaa arvioida aihetta kriittisesti varsin hyvin, kokonaisnäkemyksellisyyttä löytyy työstä. Videoraportti pääosin ulkoisesti tai teknisesti tuotettu hyvin, ohjeistusta on noudatettu ainakin pääpiirteittäin. Teksti on sujuvaa ja asiantuntijan ottein kirjoitettua. Kirjallisia lähteitä on käytetty hyvin. Lähdeviittaukset ja -luettelo on merkitty pääsääntöisesti oikein. Opiskelija osaa myös hyvin suunnata työtään tulevaisuusorientoituneesti. Opiskelija on suorittanut opintojakson kokoavan tehtävän sovitussa aikataulussa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija ymmärtää syvällisesti järjestöjohtamisen osa-alueita ja erityispiirteitä sekä hahmottaa hyvin strategisen ajattelun merkityksen johtamisessa ja kehittämisessä. Opiskelija tiedostaa työhyvinvoinnin ja moninaisuuden merkityksen järjestön johtamisessa. Hän osaa edistää sidosryhmien toimijuutta ja osallisuutta. Opintojakson kokoavassa tehtävässä asiatietojen kattavuus ja käsitteiden käyttö sekä oikeellisuus suhteessa aihepiiriin on kiitettävää tasoa, samoin käytäntöön soveltaminen ja omakohtaisuus. Opiskelija osaa arvioida aihetta kriittisesti erittäin hyvin ja kokonaisnäkemys on kiitettävää. Videoraportti on ulkoisesti ja teknisesti tuotettu hyvin, ohjeistusta on noudatettu ja esitystapa on innostava. Kokoava tehtävä on kielellisesti moitteeton ja sisällöllisesti vakuuttava. Lähdeviitteet ja -luettelo on laadittu huolellisesti. Kirjallisia lähteitä on käytetty hyvin. Opiskelija osaa myös hyvin suunnata työtään tulevaisuusorientoituneesti. Opiskelija on suorittanut opintojakson tehtävät huolellisesti ja tarkasti tehtävänantojen mukaisesti sovitussa aikataulussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty(0): Opiskelija ei ole suorittanut kaikkia opintojakson tehtäviä hyväksytysti.

Lisätiedot

Opintojaksovastaava on lehtori Kristiina Vesama.

Lähtötasovaatimukset / aiemmin suoritetut opintojaksot:
- Tutkinto-opiskelijoilla lähtötasovaatimuksena on Ammatilliset perusopinnot, josta erityisesti opintojakso Yhteisöpedagogin ammatillinen osaaminen 10 op
- Avoimen opiskelijoilla ei ole lähtötasovaatimuksia

Siirry alkuun