Siirry suoraan sisältöön

Verkostotyö ja yhteiskehittäminen järjestöissä (5op)

Toteutuksen tunnus: JAVA2-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.04.2024 - 15.12.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
10.03.2025 - 31.05.2025
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Järjestö- ja nuorisotyö
Toimipiste
Helsingin kampus
Jyväskylän kampus
Kuopion kampus
Turun kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
1 - 200
Opettajat
Outi Väyrynen
Anniina Aunola
Erja Anttonen
Minna Rajalin
Janina Sjöstrand
Lotta Viinikka
Vastuuopettaja
Erja Anttonen
Ajoitusryhmät
Helsinki (Koko: 50 . Avoin AMK : 0.)
Jyväskylä (Koko: 50 . Avoin AMK : 0.)
Kuopio (Koko: 50 . Avoin AMK : 0.)
Turku (Koko: 50 . Avoin AMK : 0.)
Ryhmät
amkYm_s23_PKS
amkYm_s23_PKS
amkYm_s23_JYV
amkYm_s23_JYV
amkYm_s23_KUO
amkYm_s23_KUO
amkYm_s23_TUR
amkYm_s23_TUR
Pienryhmät
Helsinki
Jyväskylä
Kuopio
Turku
Opintojakso
JAVA2

Arviointiasteikko

0-5

Tavoitteet

Opiskelija
- Rakentaa kumppanuuksia järjestöissä.
- Edistää monialaista, monipaikkaista ja eri toimijoiden välistä yhteistyötä.
- Suunnittelee ja toteuttaa yhteiskehittämistä verkostoissa.
- Kehittää ja koordinoi verkostotyötä.

Suoritustavat

Osallistumalla opintojaksolle

Sisältö

- verkostotyön ja kumppanuuksien merkitys, tilat ja toimintatavat
- kehittämisprosessien fasilitointi
- yhteiskehittäminen järjestötyössä sekä verkostoissa

Aika ja paikka

Opintojakson verkko-oppimisympäristö (Hoodle) avautuu 10.3.2025. Opintojakso päättyy 31.5.2024.

Lähiopetukset (4 lähiopetuspäivää) toteutuvat lukujärjestyksen mukaan:
- 20.3.2025: opintojakson aloitus, opintojakson suorittaminen, verkostotyön luento, pienryhmätyöskentelyä. Ei oletusta opiskelijan ennakkovalmistautumisesta.
- 9.4.2025: yhteiskehittäminen ja fasilitointi. Työskentely tässä lähiopetus verkossa -tilaisuudessa perustuu käänteisen oppimisen työtapaan (edellyttää opiskelijan ennakkovalmistautumista).
- 23.4.2025: fasilitoitavat työpajat (voit fasilitoida työpajan vertaisille tai olla osallistujan roolissa, jos fasilitoit työpajan esim. järjestöön)
- 15.5.2025: opintojakson tehtävien reflektointia (verkostotyön haastattelu, fasilitointityöpaja) ja yhteiskehittämisen tehtävän tekeminen

Oppimateriaalit

Kirjallisuus
Artikkelit
Blogit
Videot

Oppimateriaali löytyy opintojakson verkkoalustalta (Hoodle) digitaalisessa muodossa.

Opetusmenetelmät

Opintojakso sisältää neljä lähiopetuskertaa Humakin kampuksilla sekä verkkoympäristössä tehtävää opiskelua.

Opintojaksolla toteutetaan käänteisen oppimisen toimintatapaa eli flippausta. Flippauksessa (Flipped Classroom tai Flipped Learning) opiskelija opiskelee kutakin käsiteltävää asiaa ennen lähiopetusta.

Opintojakson tehtävät on rakennettu siten, että aiemmat tehtävät pohjustavat seuraavia tehtäviä.

Hoodlessa oppitunti-toiminnolla tehdyt osuudet sisältävät opetusvideoita, aineistoja sekä tietoa ja tukea palautettavien tehtävien tekemiseen.

Verkostotyötä käsittelevä haastattelu tehdään järjestötoimijan kanssa.

Tehtävistä haastattelutehtävän purku tehdään pienryhmissä.

Opintojaksolla opiskelija suunnittelee ja toteuttaa työpajan fasilitoinnin. Fasilitoivan työpajan voi toteuttaa järjestössä, omalla työ-/harjoittelupaikalla tai vertaisryhmälle lähiopetuksessa kampuksella.

Opintojaksoon sisältyy itsenäisesti ja vuorovaikutteisesti toisten opiskelijoiden kanssa suoritettavia oppimistehtäviä sekä toisten tekemien tehtävien kommentointia ja vertaisarviointia.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Verkostotyötä käsittelevä haastattelutehtävä tehdään järjestötoimijan kanssa.

Opintojaksolla opiskelija suunnittelee ja toteuttaa työpajan fasilitoinnin. Fasilitoivan työpajan voi toteuttaa järjestössä, omalla työ-/harjoittelupaikalla tai vertaisryhmälle lähiopetuksessa kampuksella 23.4.2025.

Yhteiskehittämisen tehtävä toteutetaan viimeisellä lähiopetuskerralla (15.5.2025).

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksoon ei sisällyt tenttiä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Huom. Humakin tutkinto-opiskelijat sekä Humakin avoimen ammattikorkeakoulun opiskelijat voivat myös opinnollistaa opintojakson. Opinnollistamiseen liittyvät lisätiedot ovat opintojakso verkkoalustalla (Hoodle).

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä ja se edellyttää 135 tunnin työmäärää (1 op = 27 tuntia opiskelua).
Vaativuudeltaan opintojakso on eurooppalaisen (EQF) sekä kansallisen (NQF) tutkintojen viitekehyksen vaatimustasoa 6 (ammattikorkeakoulututkinnot ja alemmat korkeakoulututkinnot).

Tutustuminen opintojaksoon, kuten opintojakson suorittamiseen ja oppimistehtäviin, on hyvä aloittaa heti opintojakson Hoodlen avautuessa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1-2): Opiskelija tunnistaa kumppanuuksien rakentamisen sekä verkostotyön merkityksiä järjestöissä. Hän hahmottaa jossain määrin monialaista, monipaikkaista ja eri toimijoiden välistä yhteistyötä. Hän on tutustunut verkostoissa tapahtuvaan kehittämiseen, yhteiskehittämiseen ja fasilitointiin. Oman oppimisen soveltaminen ja arviointi jäävät vähäisiksi.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3-4): Opiskelija tuntee hyvin kumppanuuksien rakentamisen sekä verkostotyön merkityksiä järjestöissä. Hän ymmärtää monialaista, monipaikkaista ja eri toimijoiden välistä yhteistyötä. Hänellä on hyvä käsitys verkostotyön kehittämisestä, yhteiskehittämisestä sekä fasilitoinnista järjestöissä. Taito soveltaa ja arvioida omaa oppimista on hyvää.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5): Opiskelija tuntee monipuolisesti kumppanuuksien rakentamisen sekä verkostotyön merkityksiä järjestöissä. Hän analysoi hyvin monialaisen, monipaikkaisen ja eri toimijoiden välistä yhteistyötä. Hän osaa soveltaa oppimaansa verkostotyön kehittämiseen, yhteiskehittämiseen ja fasilitointiin. Opiskelija arvioi omaa oppimistaan syvällisesti.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty (0): Opiskelija ei ole suorittanut kaikkia opintojakson tehtäviä hyväksytysti tai annettujen aikataulujen puitteissa

Lisätiedot

Opintojakso on vaativuudeltaan Taitaja-tasoa. Tämä näkyy opintojakson sisällöissä ja tehtävissä seuraavasti: Opiskelija on taitaja ja soveltaja. Hän perehtyy ammatilliseen työskentelyyn, toimintamuotoihin ja erilaisiin työmenetelmiin erilaisissa toimintaympäristöissä. Opiskelija osoittaa ammatillisten kompetenssien vahvistumisen ja asettaa ammatilliselle kehittymiselleen tavoitteita.

Siirry alkuun