Skip to main content

Ammatillinen harjoittelu 4: nuorisotyötä kehittävä harjoittelu (15op)

Toteutuksen tunnus: NUKE3-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.04.2024 - 24.05.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
19.08.2024 - 31.08.2025
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
15 op
Lähiosuus
15 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Järjestö- ja nuorisotyö
Toimipiste
Helsingin kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
1 - 80
Koulutus
Yhteisöpedagogin koulutus (AMK)
Opettajat
Sari Höylä
Vastuuopettaja
Sari Höylä
Opintojakso
NUKE3

Arviointiasteikko

Hyväksytty - Hylätty

Tavoitteet

Opiskelija
- Syventää nuorisotyön asiantuntijuuttaan ja kehittämisosaamistaan.
- Vahvistaa omaa ammatti-identiteettiään nuorisotyön ammattilaisena.
- Tunnistaa työelämän kehittämistarpeita ja osaa toteuttaa tavoitteellista kehittämistoimintaa käytännössä yhdessä työelämän toimijoiden kanssa.

Sisältö

Opintojakso on 3. tason kehittävä harjoittelu. Harjoittelu suoritetaan alan työpaikassa ja raportoidaan Harjoittelun käsikirjan ohjeiden mukaisesti.Harjoittelun teema on työelämälähtöinen kehittäminen. Mahdollisia harjoittelupaikkoja ovat esimerkiksi nuorisotyön hallinto, kehittämistehtävät, hankkeet, moniammatilliset verkostot, sidosryhmät tai vapaaehtoistoiminta.

Aika ja paikka

Harjoittelun suositeltu ajankohta on opintojen loppuvaiheessa syventävien opintojen jälkeen. Harjoittelun suositeltava suorittamisajankohta on kolmas opiskeluvuosi. Harjoittelua voi perustellusti suorittaa myös muuna ajankohtana oman opintosuunnitelman mukaisesti. Tähän harjoitteluun oleellisesti liittyvät opintojaksot ovat Kehittyvä nuorisotyö -opintokokonaisuuden kaksi muuta jaksoa Ajankohtaiset ilmiöt ja tutkimustieto nuorisotyössä 5 op sekä Nuorisopolitikka ja nuorisotyön vaikuttavuus 5 op. Näiden opintojaksojen suorittamista ennen tätä harjoittelua tai harjoittelun rinnalla suositellaan vahvasti.
Aiemmat ammatilliset harjoittelut 1-3 tulee olla hyväksytysti suoritettuna ennen kehittävää harjoittelua.

Oppimateriaalit

Opintojakson ydinkirjallisuus keskittyy työelämän kehittämisen teemoihin, ja tukee oppimistehtävän tekemistä. Opintojakson Hoodlessa on myös lisämateriaalia.

1. Salonen, Kari & Eloranta, Sini & Hautala, Tiina & Kinos, Sirppa 2017. Kehittämistoiminta ja kehittämisen menetelmiä ammatillisessa korkeakoulutuksessa. Turun ammattikorkeakoulun oppimateriaaleja 108. Saatavilla verkossa: https://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522166494.pdf

2. Suoranta, Anu (toim.) 2023. Työelämän muutostrendit 2023. Humanistinen ammattikorkeakoulu julkaisuja, 172. Saatavilla verkosta:
https://www.humak.fi/wp-content/uploads/2023/12/tyoelaman-muutostrendit-2023-humak.pdf

3. Hirvikoski, Tuija & Äyväri, Anne & Hagman, Katja & Wollstén, Piia 2018. Yhteiskehittämisen käsikirja. Laurea ammattikorkeakoulu ja Espoon kaupunki. Saatavilla verkosta:
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/151289/Hagman_Hirvikoski_Wollsten_Ayvari.pdf?sequence=4&isAllowed=y

Opetusmenetelmät

Opintojakso suoritetaan harjoitteluna itsenäisesti työelämässä.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakso suoritetaan harjoitteluna teemaan ja tavoittesiin sopivassa harjoittelupaikassa nuorisotyön toimintaympäristössä. Harjoittelupaikka voi olla myös esim. nuorisojärjestö, TKI -hanke tai -projekti, tai harjoittelu voi toteutua KV vaihdossa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakso ei sisällä tenttiä.

Kansainvälisyys

Harjoittelu on mahdollisuus suorittaa kansainvälisessä toimintaympäristössä niin kotimaassa kuin ulkomailla.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Harjoittelu on mahdollista opinnollistaa soveltuvissa työtehtävissä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 15 op eli 405 tuntia. Harjoittelu työelämässä 360 h ja tehtävät 45 h. Harjoittelun voi suorittaa joko intensiivisenä jaksona tai pidemmällä aikavälillä sopimuksen mukaan.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Opiskelija saa merkinnän opintokorttiinsa, kun harjoittelussa olevat osatehtävät on suoritettu hyväksytysti.

Opintojakson arviointi:

Hyväksytty 40% minimisuorituksella
Opiskelijan osaaminen kehittävän harjoittelun tavoitteiden näkökulmasta on heikkoa. Kehittämistoiminnan ymmärrys ja kyky soveltaa sitä työelämässä on jäänyt heikolle tasolle. Kehittämistoiminnan valintojen perusteleminen jää puutteelliseksi. Opiskelija käyttää heikosti termistöä. Kehittämistoiminnan ja vaikuttavuuden käsitteiden ymmärrys jää vähäiseksi. Kehittämistoiminnan tietoperustaa on hyödynnetty kapeasti. Opintojakson ohjeiden noudattaminen ja aikataulutus on ollut heikkoa.

Hyväksytty
Opiskelijan osaaminen kehittävän harjoittelun tavoitteiden näkökulmasta on hyvää tasoa. Hän osaa soveltaa osaamistaan kehittämistoiminnassa ja kykenee perustelemaan näkemyksiään ja toimenpiteitä. Hän tuntee termistöä ja osaa sujuvasti kuvata kehittämistoimintaa ja vaikuttavuutta sen avulla. Kehittämistoiminnan tietoperustaa on kuvattu hyvin ja moninaisesti. Opintojakson ohjeet, aikataulutus ja/tai tehtävänannot ovat sujuneet pääosin hyvin.

Kiittäen hyväksytty
Opiskelijan osaaminen kehittävän harjoittelun tavoitteiden näkökulmasta on kiitettävää tasoa. Hän osaa hyvin soveltaa osaamistaan kehittämistoiminnassa ja kykenee perustelemaan näkemyksiään ja toimenpiteitä. Hän tuntee laaja-alaisesti termistöä ja osaa sen avulla kuvata kehittämistoimintaa ja vaikuttavuutta. Kehittämistoiminnan tietoperustaa on kuvattu monipuolisesti ja syvällisesti. Opintojakson suorittaminen on edennyt sujuvasti ja aikataulussa.

Hylätty
Opiskelija ei ole suorittanut kaikkia opintojakson tehtäviä ohjeistusten tai varsinaista harjoittelua sopimuksen mukaisesti. Opiskelija ei osoittanut riittävää osaamista opintojakson tavoitteiden toteutumiseksi ja jakson suorittamiseksi.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty 40% minimisuorituksella
Opiskelijan osaaminen kehittävän harjoittelun tavoitteiden näkökulmasta on heikkoa. Kehittämistoiminnan ymmärrys ja kyky soveltaa sitä työelämässä on jäänyt heikolle tasolle. Kehittämistoiminnan valintojen perusteleminen jää puutteelliseksi. Opiskelija käyttää heikosti termistöä. Kehittämistoiminnan ja vaikuttavuuden käsitteiden ymmärrys jää vähäiseksi. Kehittämistoiminnan tietoperustaa on hyödynnetty kapeasti. Opintojakson ohjeiden noudattaminen ja aikataulutus on ollut heikkoa.

Hyväksytty
Opiskelijan osaaminen kehittävän harjoittelun tavoitteiden näkökulmasta on hyvää tasoa. Hän osaa soveltaa osaamistaan kehittämistoiminnassa ja kykenee perustelemaan näkemyksiään ja toimenpiteitä. Hän tuntee termistöä ja osaa sujuvasti kuvata kehittämistoimintaa ja vaikuttavuutta sen avulla. Kehittämistoiminnan tietoperustaa on kuvattu hyvin ja moninaisesti. Opintojakson ohjeet, aikataulutus ja/tai tehtävänannot ovat sujuneet pääosin hyvin.

Kiittäen hyväksytty
Opiskelijan osaaminen kehittävän harjoittelun tavoitteiden näkökulmasta on kiitettävää tasoa. Hän osaa hyvin soveltaa osaamistaan kehittämistoiminnassa ja kykenee perustelemaan näkemyksiään ja toimenpiteitä. Hän tuntee laaja-alaisesti termistöä ja osaa sen avulla kuvata kehittämistoimintaa ja vaikuttavuutta. Kehittämistoiminnan tietoperustaa on kuvattu monipuolisesti ja syvällisesti. Opintojakson suorittaminen on edennyt sujuvasti ja aikataulussa.

Hylätty
Opiskelija ei ole suorittanut kaikkia opintojakson tehtäviä ohjeistusten tai varsinaista harjoittelua sopimuksen mukaisesti. Opiskelija ei osoittanut riittävää osaamista opintojakson tavoitteiden toteutumiseksi ja jakson suorittamiseksi.
Englanniksi

Lisätiedot

Harjoittelu on kolmas nuorisotyön syventävissä opinnoissa, ja tasoltaan se on kehittävä harjoittelu.

Nuorisotyön ja järjestötyön suuntautumisopintojen kehittävillä harjoitteluilla on yhteinen Hoodle-alue ja samat oppimistehtävät molemmissa suuntautumisopinnoissa.

Go back to top of page