Tulkin työn moninaisuus (5op)
Toteutuksen tunnus: TUHA2-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.04.2025 - 14.12.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
- 01.09.2025 - 31.07.2026
- Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Kulttuurituotanto ja Tulkkaus
- Toimipiste
- Helsingin kampus
- Paikkaan sitomaton
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 85
- Koulutus
- Tulkkauksen koulutus (AMK)
Arviointiasteikko
Hyväksytty - Hylätty
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa soveltaa vuorovaikutustaitojaan viittomakielisessä keskustelussa
- osaa analysoida erilaisia diskursseja ja niissä vaikuttavia tekijöitä
- osaa soveltaa toimintaansa erilaisten toimintaympäristöjen vaatimusten mukaisesti
- osaa kehittää viittomakielen taitoaan
- osaa tehdä yhteistyötä tilanteiden mukaisten toimijoiden kanssa.
Sisältö
Sisältö
- Harjoittelu (sis. tavoitteiden asettaminen, suunnittelu, toteutus & raportointi)
- Vuorovaikutusosaaminen (läsnäolo ja kuuntelu, rohkaisu, palaute, myötätunto, huomioiminen, ilahduttaminen, ennakointi ja rohkeus osallistua)
- Pajapäivät harjoittelun päätteeksi (harjoittelukokemusten jakaminen)
- Viittomakielialan työmahdollisuudet
- Viittomakielialan organisaatiot ja toimijat
- Yhteistyö eri asiakasryhmiä edustavien organisaatioiden ja viittomakielialan toimijoiden kanssa
- Viittomakielellä kommunikointi ja taidon kehittäminen erilaisissa tilanteissa
Aika ja paikka
HUOM! Lukujärjestysten valmistuttua (30.4. jälkeen ja 31.10. jälkeen).
Toteutus pitää sisällään lukujärjestyksen mukaiset opetustunnit ja harjoittelu aikavälillä 1.9.2025.- 31.5.2026.
Opetus toteutuu pääosin arkipäivisin klo 8-16 välillä.
Lähiopetukseen osallistutaan pääsääntöisesti Helsingin kampusella (Valkea talo, Ilkantie 4).
Mahdollinen etäopetus järjestetään pääsääntöisesti zoomissa.
Harjoittelu suoritetaan viittomakielisessä/kielelliseen saavutettavuuteen liittyvässä toimintaympäristössä.
Oppimateriaalit
Lehtorin ja/tai opiskelijan toteutuksen yhteydessä määrittelemä kirjallisuus ja oppimateriaalit.
esim. Kiili, J. & Pollari, K. (toim.). 2012. Hei, kato mua! Vuorovaikutus ja hyvinvointi kuurojen ja huonokuuloisten lasten elämässä. Lapsiasiainvaltuutetun toimisto. https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/163267 (Luku 5)
Opetusmenetelmät
Toteutus pitää sisällään harjoittelun sekä harjoitteluun valmistautumista & raportointia. Lisäksi opintojaksoon liittyy lähiopetusta (mm. pajapäivät).
Opetus voi olla lähiopetusta kampuksella ja/tai etäopetusta verkossa. Opetuksiin osallistuminen on pakollista (madolliset poissaolot tulee korvata).
Opintojakson hyväksytysti suorittaminen edellyttää sekä opetukseen osallistumista että harjoittelun hyväksyttyä suorittamista & harjoittelun hyväksyttyä raportointia.
5 op opintojakso tarkoittaa 135h opiskelijan työtä. 1h = 60 minuuttia.
Opintojakson toteutus esitellään opintojakson ensimmäisillä tunneilla.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Harjoittelu suoritetaan viittomakielisessä/kielelliseen saavutettavuuteen liittyvässä toimintaympäristössä.
Kansainvälisyys
Harjoittelun voi suorittaa kansainvälisessä ympäristössä, ulkomailla.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op opintojakso: 135h opiskelijan työtä. (1h = 60 minuuttia).
Harjoittelua voi kerryttää aikavälillä 1.1.-31.7.2025 sen jälkeen, kun opiskelija on laatinut harjoittelusopimuksen ja se on allekirjoitettu. Harjoittelua varten tullaan rauhoittamaan aikaa lukujärjestyksestä kevätlukukaudella 2026. Jos opiskelija haluaa suorittaa harjoittelun muuna ajankohtana, asiasta tulee sopia opintojaksosta vastaavan lehtorin kanssa.
Toteutus pitää sisällään lukujärjestyksen mukaiset oppitunnit aikavälillä 1.9.2025- 31.5..2026.(HUOM! Lukujärjestysten valmistuttua 30.4. jälkeen.)
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
HYVÄKSYTTY
Opiskelija osaa soveltaa vuorovaikutustaitojaan viittomakielisessä keskustelussa. Hän osaa analysoida erilaisia diskursseja ja niissä vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija osaa soveltaa toimintaansa erilaisten toimintaympäristöjen vaatimusten mukaisesti ja osaa tehdä yhteistyötä tilanteiden mukaisten toimijoiden kanssa. Opiskelija osaa kehittää viittomakielen taitoaan.
HYLÄTTY
Opiskelija ei osaa soveltaa vuorovaikutustaitojaan viittomakielisessä keskustelussa. Hän ei osaa analysoida erilaisia diskursseja, eikä niissä vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija ei osaa soveltaa toimintaansa erilaisten toimintaympäristöjen vaatimusten mukaisesti eikä hän osaa tehdä yhteistyötä tilanteiden mukaisten toimijoiden kanssa. Opiskelija ei osaa kehittää viittomakielen taitoaan.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty:
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää kaikkien alla mainittujen kriteerien täyttymistä:
Opiskelija
- suorittaa opintojakson kaikki tehtävät hyväksytysti
- suorittaa harjoittelun hyväksytysti:
1. on asettanut harjoittelulle tavoitteet hyväksytysti,
2. on tehnyt harjoittelusuunnitelman ja/tai sopimuksen hyväksytysti,
3. on tehnyt harjoittelun hyväksytysti ja
4. on raportoinut harjoittelu hyväksytysti.
- osallistuu opintojakson opetukseen ja/tai tehnyt mahdolliset poissaoloa korvaavat tehtävät hyväksytysti
- osoittaa saavuttaneensa opintojakson tavoitteet.
Hylätty:
Opintojakson suoritus on hylätty, mikäli yksikin seuraavista toteutuu:
Opiskelija
- ei ole suorittanut opintojakson kaikki tehtävät hyväksytysti
- ei ole suorittanut harjoittelun hyväksytysti:
1. ei ole asettanut harjoittelulle tavoitteet hyväksytysti,
2. ei ole tehnyt harjoittelusuunnitelman ja/tai sopimuksen hyväksytysti,
3. ei ole tehnyt harjoittelun hyväksytysti ja
4. ei ole raportoinut harjoittelu hyväksytysti.
- ei ole osallistunut opintojakson opetukseen ja/tai tehnyt mahdolliset poissaoloa korvaavat tehtävät hyväksytysti.
- ei osoita saavuttaneensa riittävästi opintojakson tavoitteita.
Lisätiedot
Opintojaksovastaava: Outi Kuvaja
Tämä opintojakso sisältää harjoittelu, joka suoritetaan viittomakielisessä/kielelliseen saavutettavuuteen liittyvässä toimintaympäristössä.
Opintojaksolla opitaan vuorovaikutustaitoja viittomakielisessä keskustelussa. Harjaannutaan soveltamaan omaa toimintaa erilaisten toimintaympäristöjen vaatimusten mukaisesti ja yhteistyössä tilanteen mukaisten toimijoiden kanssa. Lisäksi kehitetään viittomakielen taitoa ja viittomakielialan tuntemusta.
Opintojaksolla käsiteltäviä teemoja ovat mm. vuorovaikutusosaaminen, viittomakielialan työmahdollisuudet, organisaatiot ja toimijat sekä viittomakielellä kommunikointi.
Opintojakso sopii henkilöille, jotka haluavat kehittää osaamistaan viittomakielessä ja/tai viittomakielisessä toimintaympäristössä toimimisessa.
Opintojaksolla tarvitsee tietokoneen ja muistiinpanovälineet. Harjoittelun lisäksi opintojaksolla työskennellään Humakin verkko-opiskeluympäristössä Hoodlessa. Hoodle pohjautuu Open LMS – moderniin Moodle -tekniikkaan