Skip to main content

Yksilön elämänkaari ja vuorovaikutuksen tukeminen (5op)

Toteutuksen tunnus: TUOH1-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.04.2025 - 14.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
08.09.2025 - 14.12.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
2 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Kulttuurituotanto ja Tulkkaus
Toimipiste
Kuopion kampus
Paikkaan sitomaton
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
Tulkkauksen koulutus (AMK)
Opettajat
Sirpa Lyytinen
Tanja Gavrilov
Vastuuopettaja
Sirpa Lyytinen
Opintojakso
TUOH1

Arviointiasteikko

0-5

Tavoitteet

Opiskelija
- jäsentää kommunikaatio-ohjauksen kokonaisuuden pedagogisena toimintana
- osaa kuvata ihmisen elämänkaaren eri vaiheet eri lähtökohdista käsin
- osaa kuvata ihmisen eri kehitysvaiheisiin liittyviä oppimiseen vaikuttavia ilmiöitä
- osaa erotella kielen kehityksen vaiheet ja tavallisimpia puhevammaisuutta aiheuttavia tekijöitä.
- tuntee erilaisia palveluita ja mahdollisuuksia, joita on olemassa yksilön tukemiseksi
- osaa kohdata ja analysoida moninaisuutta ja toiseutta sekä tiedostaa kohtaamisen merkityksen vuorovaikutusosaamisessa
- tiedostaa elämänkaaren eri vaiheissa tapahtuneen vammautumisen tai sairastumisen vaikutuksen yksilön toimintakykyyn ja vuorovaikutukseen.

Sisältö

Sisältö
- Kasvu- ja kehitysteoriat
- Motorinen kehitys
- Kielenkehitys
- Aistien merkitys
- Tulevina tulkkeina ja kommunikaatio-ohjaajina opiskelijat saavat opintojakson aikana käsityksen siitä, mitä on olla osa asiakkaiden, heidän läheistensä sekä erilaisten ammattilaisten muodostamaa (monikulttuurista) yhteisöä.

Aika ja paikka

Lukujärjestysten valmistuttua (30.4. jälkeen).

Oppimateriaalit

Tarkempi kuvaus kurssikirjallisuudesta ilmoitetaan opintojakson Hoodlen toteutuksella.

Opetusmenetelmät

lähiopetus kampuksella
lähiopetus verkossa
ryhmä- tai parityöt
itsenäinen työskentely

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Mikäli olet Avoin AMK opiskelija, osaan Kampuksella toteutettavasta lähiopetuksesta on mahdollisuus itsenäiseen opiskeluun. Erillinen suoritustapa on sovittava opintojaksovastaavan (Sirpa Lyytinen) kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso toteutuu syyslukukaudella 8.9.-14.12.2025.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa kuvata kommunikaatio-ohjauksen kokonaisuuden pääpirteittäin.
Opiskelija osaa kuvata ihmisen elämänkaaren vaiheita sekä ihmisen eri oppimiseen vaikuttavia kehitysvaiheita pääpirteittäin. Teoriatiedoissa on vielä puutteita.
Opiskelija osaa pääosin määritellä erilaisia yksilön tukemiseksi olemassa olevia palveluita, joiden yhtenä osana on kommunikaatio-ohjaus.
Opiskelijalla on perustason valmiudet kohdata moninaisuutta ja kykyä kuvata vamman tai sairastumisen vaikutuksen yksilön vuorovaikutukseen.
Tehtävänantojen noudattamisessa ja tehtävien suorittamisessa on puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa kuvata hyvin kommunikaatio-ohjauksen kokonaisuuden pedagogisena toimena.
Opiskelija osaa kuvata hyvin ihmisen elämänkaaren vaiheita sekä ihmisen eri oppimiseen vaikuttavia kehitysvaiheita. Opiskelija hallitsee hyvin opintojakson käsitteistöä.
Opiskelijalla on hyvät tiedot erilaisia yksilön tukemiseksi olemassa olevista palveluista, joiden yhtenä osana on kommunikaatio-ohjaus.
Opiskelijalla on hyvät valmiudet kohdata moninaisuutta ja kykyä kuvata vamman tai sairastumisen vaikutuksen yksilön vuorovaikutukseen.
Opiskelija on suorittanut opintojakson tehtävät tehtävänantojen mukaisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa kiitettävällä tarkkuudella kuvata kommunikaatio-ohjauksen kokonaisuuden pedagogisena toimena.
Opiskelija osaa kiitettävästi kuvata ihmisen elämänkaaren vaiheita sekä ihmisen eri oppimiseen vaikuttavia kehitysvaiheita. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson käsitteistöä.
Opiskelijalla on erinomaiset tiedot erilaisia yksilön tukemiseksi olemassa olevista palveluista, joiden yhtenä osana on kommunikaatio-ohjaus.
Opiskelijalla on erinomaiset valmiudet kohdata moninaisuutta ja kykyä teoreettisesti kuvata vamman tai sairastumisen vaikutuksen yksilön vuorovaikutukseen.
Opiskelija on suorittanut opintojakson tehtävät huolellisesti ja tarkasti sekä tehtävänantojen mukaisesti. Tehtävissä näkyy opiskelijan oma ajattelu.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija ei ole suorittanut kaikkia opintojakson tehtäviä hyväksytysti.

Lisätiedot

Opintojakso soveltuu kaikille, jotka ovat kiinnostuneita yksilön kasvusta ja kehityksestä elämänkaaren eri vaiheissa. Erityisenä tarkastelun kohteena ovat vuorovaikutustaitojen ja kommunikointikeinojen tukeminen pedagogisin keinoin.

Opintojakson jälkeen opiskelija osaa kuvata yksilön kasvua keskeisten yksilön kasvu- ja kehitysteorioiden, motoristen taitojen, kielenkehityksen sekä aistien merkityksen avulla.
Lisäksi opiskelija tiedostaa sairauden tai vammautumisen vaikutukset yksilön toimintakykyyn sekä vuorovaikutukseen. Näiden teemojen käsittelyn lisäksi opiskelija tunnistaa erilaisia yhteiskunnan palveluja, joita on olemassa yksilön tukemiseksi.

Opintojakso soveltuu mainiosti esimerkiksi sosiaali- ja terveysalan-, sekä kasvatus- ja ohjausalan ammattilaisille sekä opiskelijoille.

Tarvitset opintojaksolla tietokoneen ja toimivan verkkoyhteyden.

Go back to top of page