Skip to main content

Mitä kieli on? (5op)

Toteutuksen tunnus: TUSA1-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.04.2025 - 30.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
03.09.2025 - 10.11.2025
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Kulttuurituotanto ja Tulkkaus
Toimipiste
Paikkaan sitomaton
Opetuskielet
suomi
Paikat
8 - 100
Koulutus
Tulkkauksen koulutus (AMK)
Opettajat
Hanna-Kaisa Turja
Juha Manunen
Vastuuopettaja
Hanna-Kaisa Turja
Opintojakso
TUSA1

Arviointiasteikko

0-5

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa selittää erilaisia tapoja määritellä ja tarkastella kieltä
- osaa kuvailla kielen, kulttuurin ja identiteetin suhdetta
- tunnistaa kielenkäyttöön liittyviä valta-asetelmia
- tunnistaa ja harjoittelee käyttämään ei-kielellisiä vuorovaikutuksen resursseja
- osaa selittää monikielisyyttä yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan tasolla vaikuttavana tekijänä

Suoritustavat

Osallistumalla opintojaksolle
Hankkeessa

Sisältö

Sisältö
- Kielentutkimuksen keskeiset käsitteet
- Kielellinen kehittyminen
- Kielitietoisuus ja asenteet
- Kieli, kulttuuri ja identiteetti
- Monikielisyys
- Vähemmistökielet
- Viittomakielet
- Vuorovaikutuksen resurssit

Aika ja paikka

Opintojaksoon sisältyy webinaareja ja lähiopetusta. Osa webinaareista tallennetaan. Osa webinaareista on toiminnallisia, jolloin niitä ei tallenneta. Webinaareihin voi sisältyä erilaisia tehtäviä.

Oppimateriaalit

Dufva, H. (2020): Mitä ihmiset osaavat, kun he osaavat kieltä?
Honko, M. & Mustonen, E. (2018): Tunne kieli: matka maailman kieliin ja kielitietoisuuteen.
Lilja, N., Luukka, E. & Latomaa, S. (2017) Kielitietoisuus eriarvoistumiskehitystä jarruttamassa
Luodonpää-Manni , M. & Hamunen , M. & Konstenius R. & Miestamo , M. & Nikanne , U. & Sinnemäki , K. (toim.) 2020: Kielentutkimuksen menetelmiä I-IV (Open access)
Rainò, Päivi (2025): Viittomakielibarometri 2024 - Oikeusministeriön julkaisuja. Selvityksiä ja ohjeita 2025:13. (Open access.)
Lisäksi käytetään Hoodle-oppimisympäristöjen aineistoja.

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla opiskellaan itsenäisesti sekä pienemmissä ryhmissä. Opintojakson aikana tehdään laaja kielitietoisuutta tukeva kielimaisemani-tehtäväkokonaisuus. Opintojaksolla opetusmenetelminä käytetään ryhmäkeskusteluita, itsenäisiä tehtäviä ja kieltä koskevien aineistojen (esimerkiksi kielibarometri) lukemista.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksossa on verkkotentti, jonka voi suorittaa kerran. Mikäli tentti on hylätty, opiskelijalla on oikeus tentin tekemiseen uudelleen.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakso on mahdollista suorittaa vaihtoehtoisella tavalla, jossa opiskelija ei osallistu webinaareihin ja lähiopetukseen. Tämä on suositeltava tapa, jos opiskelija ei pysty osallistumaan opintojakson webinaareihin kuin satunnaisesti tai ei lainkaan.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso vastaa noin 135 tunnin työaikaa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tunnistaa erilaisia tapoja määritellä ja tarkastella kieltä. Hän tunnistaa kielentutkimuksen käsitteitä sekä tietää joitakin viitotun ja puhutun kielen peruspiirteitä. Opiskelija ymmärtää kieliin liittyviä asenteita, monikielisyyttä ja tunnistaa joiltakin osin oman kielensä (valta-)aseman. Opiskelija osaa nimetä ei-kielellisiä vuorovaikutuksen keinoja.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa selittää erilaisia tapoja määritellä ja tarkastella kieltä. Hän kykenee erottelemaan kielentutkimuksen käsitteitä sekä osaa määritellä viitotun ja puhutun kielen peruspiirteitä. Opiskelija osaa selittää kieliin liittyviä asenteita, monikielisyyttä ja tunnistaa oman kielensä (valta-)aseman. Opiskelija osaa analysoida ei-kielellisiä vuorovaikutuksen keinoja.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa monipuolisesti selittää erilaisia tapoja määritellä ja tarkastella kieltä. Hän kykenee soveltamaan tarkoituksenmukaisesti kielentutkimuksen käsitteitä sekä osaa määritellä monipuolisesti viitotun ja puhutun kielen peruspiirteitä. Opiskelija osaa selittää kieliin liittyviä asenteita, monikielisyyttä ja tunnistaa oman kielensä (valta-)aseman. Opiskelija osoittaa osaavansa analysoida ja soveltaa ei-kielellisiä vuorovaikutuksen keinoja.

Lisätiedot

Opintojaksolla perehdytään eri tavoin kielen moninaisuuteen ja erilaisiin kielikäsityksiin sekä kielen, kulttuurin ja identiteettien väliseen suhteeseen. Opintojaksolla tarkastellaan myös omaa suhdetta kieliin, vähemmistökieliä sekä perehdytään viitotun ja puhutun kielen piirteisiin. Monikielisyys sekä kielelliset resurssit ovat tärkeä osa opintojakson sisältöjä.
Opintojakso sopii kaikille kielistä kiinnostuneille. Opintojakso antaa hyvät perusvalmiudet kieliopintojen jatkamiseen.
Opintojaksolle osallistuminen ei edellytä aiempia opintoja.

Go back to top of page