Siirry suoraan sisältöön

Kieli ja teknologia (5op)

Toteutuksen tunnus: TUSA2-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.04.2025 - 30.05.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
27.10.2025 - 15.03.2026
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Kulttuurituotanto ja Tulkkaus
Toimipiste
Paikkaan sitomaton
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 100
Koulutus
Tulkkauksen koulutus (AMK)
Opettajat
Hanna-Kaisa Turja
Vastuuopettaja
Hanna-Kaisa Turja
Ryhmät
amkTp_s25_PKS
amkTp_s25_PKS
amkTm_s25_KUO
amkTm_s25_KUO
AVOT_V_S25_PKS
AVOT_V_S25_PKS
AVOT_V_S25_KUO
AVOT_V_S25_KUO
Opintojakso
TUSA2

Arviointiasteikko

0-5

Sisällön jaksotus

Opintojakso jakautuu syys- ja kevätlukukaudelle. Syyslukukauden opetus painottuu tietoperustaiseen sisältöön. Iso opintojakson suorittamista on itsenäisesti tai ryhmässä tehtävä tekstitetty video. Kevätlukukaudella tarjotaan ohjaustunteja videon tekemiseen. Opintojakso päättyy videoiden esittelyihin.

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa tarkastella kriittisesti viestintää ja vuorovaikutusta kasvokkaisissa ja teknologiavälitteisissä vuorovaikutustilanteissa
- tunnistaa vuorovaikutuksen multimodaalisuuden
- osaa kuvata, mitä kaikkea kielelliseen saavutettavuuteen kuuluu
- hahmottaa teknologian mahdollisuudet kielen dokumentoinnissa ja analysoinnissa
- harjoittelee ja kehittää teknisten työkalujen käyttöä omassa viestinnässään

Suoritustavat

Osallistumalla opintojaksolle

Sisältö

Sisältö
- Teknologian vaikutus vuorovaikutukseen
- Kielellinen saavutettavuus
- Vuorovaikutuksen multimodaalisuus
- Puhutut, viitotut ja kirjoitetut kielimuodot viestinnässä
- Kielikorpukset ja sanakirjat työkaluna
- Teknologia työkaluna (esim. tekstitys, puheentunnistus, konekääntäminen)

Oppimateriaalit

Aarnikoivu & Saarinen 2020: "Kuuluuko täältä, kuuluuko nyt?": Tohtoriopiskelijoiden verkkovälitteisen kirjoitusopetuksen ongelmatilanteiden neksusanalyysi (E-artikkeli) https://doi.org/10.23997/pk.95498
Hirvonen, M., Kinnunen, T. & Åkermarck, M. 2020. Saavutettava viestintä: Yhteiskunnallista yhdenvertaisuutta edistämässä. Gaudeamus.(E-kirja)
Stevanovic, M., Lindholm, C., Arminen, I. (2016) Keskustelunanalyysi: Kuinka tutkia sosiaalista toimintaa ja vuorovaikutusta. Vastapaino. (E-kirja)
Tapio, E. (2021) Vuorovaikutuksen resurssit. Videoluento (14 min)
Takkinen ym. 2020: Miten viittomakielen korpusta luodaan ja mihin sitä tarvitaan? (E-artikkeli) https://doi.org/10.23997/pk.95499

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla opiskellaan verkossa eri tavoin. Opintojakso sisältää webinaareja, erilaisia verkkotehtäviä ja aineistoja.
Osa opintojakson webinaareista tallennetaan. Toiminnallisia ja ohjauksellisia webinaareja ei tallenneta.
Opintojaksolla opiskelija tutustuu erilaisiin kieliteknologisiin välineisiin ja harjoittelee valittujen välineiden käyttöä itsenäisesti ja ryhmässä. Opintojaksolla tehdään pienimuotoinen ja tekstitetty video ryhmässä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakson voi suorittaa vaihtoehtoisella tavalla kokonaan itsenäisesti. Tämä on suositeltava suoritustapa, jos opiskelija ei pysty osallistumaan ja haluaa tehdä itsenäisesti videon.
Opintojakso on mahdollista suorittaa opinnollistamalla.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on laajuudeltaan 5 opintopistettä ja se vastaa noin 135 tunnin kuormitusta.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Kiitettävä 5


Opiskelija osaa käyttää luovasti ja soveltavasti kieliteknologisia apuvälineitä ja lisätä siten kielellistä saavutettavuutta. Opiskelija osaa soveltaa teknisten työkalujen käyttöä omassa viestinnässään ja arvioida perustellusti niiden käyttöä. Hän osaa analysoida kriittisesti ja monipuolisesti teknologian mahdollisuuksia vuorovaikutustilanteissa.

Opiskelija osoittaa osaavansa käyttää tarkoituksenmukaisesti ja kiitettävästi opintojaksolla opetettua kieliteknologista välinettä.



Hyvä 3–4

Opiskelija osaa käyttää hyvin kieliteknologisia apuvälineitä ja lisätä siten kielellistä saavutettavuutta. Opiskelija tietää, miten teknologisia työkaluja voi käyttää omassa viestinnässään ja osaa selittää niiden käyttöä. Hän osaa selittää ja kuvata teknologian mahdollisuuksia vuorovaikutustilanteissa.

Opiskelija osoittaa osaavansa käyttää perustellusti opintojaksolla opetettua kieliteknologista välinettä.



Tyydyttävä 1

Opiskelija osaa käyttää kieliteknologisia apuvälineitä pääpiirteittäin. Opiskelija tietää joitakin tekijöitä, joiden avulla voidaan lisätä kielellistä saavutettavuutta. Opiskelija tietää, miten teknologisia työkaluja voi käyttää omassa viestinnässään ja tunnistaa joitakin käyttötilanteita. Hän osaa nimetä ja tunnistaa teknologian mahdollisuuksia vuorovaikutustilanteissa.

Opiskelija osoittaa osaavansa käyttää joiltakin osin opintojaksolla opetettua kieliteknologista välinettä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa käyttää kieliteknologisia apuvälineitä pääpiirteittäin.
Opiskelija tietää joitakin tekijöitä, joiden avulla voidaan lisätä kielellistä saavutettavuutta.
Opiskelija tietää, miten teknologisia työkaluja voi käyttää omassa viestinnässään ja tunnistaa joitakin käyttötilanteita. Hän osaa nimetä ja tunnistaa teknologian mahdollisuuksia vuorovaikutustilanteissa.
Opiskelija osoittaa osaavansa käyttää joiltakin osin opintojaksolla opetettua kieliteknologista välinettä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa käyttää hyvin kieliteknologisia apuvälineitä ja lisätä siten kielellistä saavutettavuutta.
Opiskelija tietää, miten teknologisia työkaluja voi käyttää omassa viestinnässään ja osaa selittää niiden käyttöä. Hän osaa selittää ja kuvata teknologian mahdollisuuksia vuorovaikutustilanteissa.
Opiskelija osoittaa osaavansa käyttää perustellusti opintojaksolla opetettua kieliteknologista välinettä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa käyttää luovasti ja soveltavasti kieliteknologisia apuvälineitä ja lisätä siten kielellistä saavutettavuutta.
Opiskelija osaa soveltaa teknisten työkalujen käyttöä omassa viestinnässään ja arvioida perustellusti niiden käyttöä. Hän osaa analysoida kriittisesti ja monipuolisesti teknologian mahdollisuuksia vuorovaikutustilanteissa.
Opiskelija osoittaa osaavansa käyttää tarkoituksenmukaisesti ja kiitettävästi opintojaksolla opetettua kieliteknologista välinettä.

Esitietovaatimukset

Opiskelijalle suositellaan esitiedoksi TUSA1 Mitä kieli on? -opintojakson suorittamista tai vastaavaa osaamista

Lisätiedot

Opintojaksolla syvennetään ymmärrystä kielestä teknologian näkökulmasta. Opintojaksolla tehdään ryhmässä dokumentti, jonka tekeminen vaatii sitoutumista. Tässä tehtävässä opiskelija kokeilee ja harjoittelee käytännössä esimerkiksi tekstitystyökalujen käyttämistä ja editointia itsenäisesti ja ryhmässä.
Opintojakso antaa valmiuksia myös teknologisten välineiden käyttämiseen opintojen aikana.

Siirry alkuun