Siirry suoraan sisältöön

Kuvakommunikointi ja kommunikoinnin apuvälineet (5op)

Toteutuksen tunnus: TUKO2-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
31.03.2025 - 30.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
29.08.2025 - 17.12.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
2 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Kulttuurituotanto ja Tulkkaus
Toimipiste
Kuopion kampus
Paikkaan sitomaton
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 60
Koulutus
Tulkkauksen koulutus (AMK)
Opettajat
Sirpa Lyytinen
Marjukka Nisula
Tanja Gavrilov
Vastuuopettaja
Tanja Gavrilov
Ryhmät
amkTm_s25_KUO
amkTm_s25_KUO
AVOT_V_S25_KUO
AVOT_V_S25_KUO
Opintojakso
TUKO2

Arviointiasteikko

0-5

Tavoitteet

Opiskelija
- ymmärtää kuvakommunikoinnin ja graafisen kommunikoinnin periaatteita
- tietää merkkiopin perusteita
- osaa käyttää avusteisia keinoja vuorovaikutustilanteissa
- osaa käyttää yleisimpiä kommunikoinnin apuvälineitä ja sovelluksia
- ymmärtää avusteiset kommunikointikeinot osaksi kielellistä saavutettavuutta.

Suoritustavat

- Osallistumalla opintojaksolle
- Hankkeessa

Sisältö

Sisältö
- Kuvakommunikointi ja muut graafiset kommunikointikeinot (esineet, piirtäminen ja kirjoittaminen)
- Selkeän visuaalisen viestinnän sisältöjä
- Kommunikoinnin apuvälineet ja sovellukset
- Kuulon ja näön apuvälineet

Aika ja paikka

Opintojakso sijoittuu 29.8.-21.12.2025 väliselle ajalle. Opetus toteutuu pääosin arkipäivisin klo 8-16 välillä.

Lähiopetus toteutuu pääosin Kuopion kampuksella. Etäopetus, kuten webinaarit ja mahdolliset ohjaustapaamiset, pidetään Zoomissa.

Opintojakson oppimisympäristönä on Humakin Hoodle-ympäristö, joka julkaistaan jakson aloitukseen mennessä.

Oppimateriaalit

Gavrilov, Tanja; Korhonen, Soilimaria & Soininen, Sanna (toim.) 2023.
Ydinasiat: Kielellisen saavutettavuuden työkalu sosiaali- ja terveysalan ammattilaisille. Humanistinen ammattikorkeakoulu julkaisuja, 152.

Trygg, Boel Heister 2010. Graafinen kommunikointi. Esineet, kuvat ja symbolit puhetta tukevassa ja korvaavassa kommunikoinnissa. Kehitysvammaliitto ry.

Huuhtanen, Kristina (toim.) 2012. Puhetta tukevat ja korvaavat kommunikointimenetelmät Suomessa. Helsinki: Kehitysvammaliitto, Oppimateriaalikeskus Opike. 

Segler-Heikkilä, Lena & Vik, Gun-Viol (toim.) 2022. Kun puhe tuottaa vaikeuksia. Tulkkausalan ammattilaiset ja asiakaslähtöiset apuvälineet puhevammaisen henkilön tukena. Helsinki: Diakonia-ammattikorkeakoulu.

Kurssikirjallisuuden lisäksi opintojakson aineistona ovat luentomateriaalit, artikkelit, avoimet kuvapankit ja muut verkkoaineistot, jotka käsittelevät kuvakommunikointia ja kommunikoinnin apuvälineitä eri näkökulmista.

Opetusmenetelmät

Opintojakso koostuu webinaareista, lähiopetuspäivistä sekä itsenäisestä työskentelystä.

Opintojakson tarkempi toteutus (tehtävät, sisällöt, kirjallisuus, arviointi, palautuspäivät) esitellään opintojakson ensimmäisillä tunneilla viikolla 37.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

- Osallistumalla opintojaksolle
- Opinnollistamalla
- AHOToimalla
- Hankkeessa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on viiden opintopisteen laajuinen, mikä tarkoittaa 135 tuntia opiskelua.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tietää kuvakommunikoinnin ja graafisen kommunikoinnin sekä merkkiopin periaatteita, ja hän tietää avusteisten kommunikointikeinojen yhteyden kielelliseen saavutettavuuteen.

Opiskelija tunnistaa avusteisia kommunikointikeinoja vuorovaikutustilanteissa, ja hän osaa jossain määrin soveltaa opintojakson teoriatietoa vuorovaikutustilanteisiin.

Opiskelija osaa käyttää auttavasti yleisimpiä kommunikoinnin apuvälineitä ja sovelluksia.

Opiskelijan tehtävänantojen noudattamisessa ja tehtävien suorittamisessa on puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija hallitsee hyvin kuvakommunikoinnin ja graafisen kommunikoinnin sekä merkkiopin periaatteita, ja hän ymmärtää avusteiset kommunikointikeinot osaksi kielellistä saavutettavuutta.

Hän tunnistaa avusteiset kommunikointikeinot vuorovaikutustilanteissa, ja hän osaa soveltaa ja hyödyntää opintojakson teoriatietoa vuorovaikutustilanteiden tukemiseen.

Opiskelija osaa käyttää yleisimpiä kommunikoinnin apuvälineitä ja sovelluksia

Hän on suorittanut opintojakson tehtävät tehtävänantojen mukaisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hallitsee kiitettävästi kuvakommunikoinnin ja graafisen kommunikoinnin sekä merkkiopin periaatteita. Hän osaa soveltaa tietoa avusteisista kommunikointikeinoista kielellisen saavutettavuuden edistämisessä.

Hän tunnistaa hyvin avusteiset kommunikointikeinot vuorovaikutustilanteissa, ja hän osaa soveltaa opintojakson teoriatietoa vuorovaikutustilanteiden tukemiseen. Opiskelija osaa perustella avusteisten kommunikointikeinojen käyttöä.

Opiskelija osaa käyttää hyvin yleisimpiä kommunikoinnin apuvälineitä ja sovelluksia

Opiskelija on suorittanut opintojakson tehtävät huolellisesti ja tarkasti tehtävänantojen mukaisesti.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija ei ole suorittanut opintojakson tehtäviä hyväksytysti.

Esitietovaatimukset

Suosittelemme, että opiskelijalla on perustiedot kuvakommunikointia käyttävistä asiakasryhmistä.

Ennen opintojaksoa tulkkiopiskelija on suorittanut Tulkin ja kommunikaatio-ohjaajan moninainen asiakaskunta -opintojakson.

Lisätiedot

Oppija-taso

5 op:n opintojakso muodostuu kahdesta osasta:
- Kuvakommunikointi ja muut graafiset kommunikointikeinot 3 op
- Kommunikoinnin apuvälineet ja kommunikointisovellukset 2 op

Opintojaksolla opiskelija oppii ymmärtämään kuvakommunikoinnin ja graafisen kommunikoinnin periaatteita. Jaksolla opitaan myös merkkiopin perusteita.

Opintojaksolla opiskelija oppii käyttämään kommunikoinnin apuvälineitä ja sovelluksia vuorovaikutustilanteissa. Jaksolla harjoitellaan esimerkiksi kommunikointikansioiden käyttöä. Jaksolla tutustutaan myös kuulon ja näön yleisimpiin apuvälineisiin.

Tarvitset opintojaksolla tietokoneen ja toimivan verkkoyhteyden.

Siirry alkuun