Tutkimuksellisen kehittämistyön menetelmät (5op)
Toteutuksen tunnus: KAOP2-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.04.2025 - 20.08.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 24.10.2025 - 31.12.2025
- Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Tyke, Seikkailu ja YAMK
- Toimipiste
- Paikkaan sitomaton
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 8 - 1000
- Koulutus
- Degree Programme in Adventure and Outdoor Education
- Tulkkauksen koulutus (AMK)
- Yhteisöpedagogin koulutus (AMK)
- Kulttuurituotannon koulutus (AMK)
- Yhteisöpedagogin koulutus (AMK), työyhteisön kehittäjä
- Opettajat
- Kimmo Lind
- Zita Kobor-Laitinen
- Minna Hautio
- Gyan Dookie
- Vastuuopettaja
- Gyan Dookie
- Ryhmät
-
TykeTyke
-
amkYm_s23_TURamkYm_s23_TUR
-
amkYm_s23_KUOamkYm_s23_KUO
-
amkYm_s23_JYVamkYm_s23_JYV
-
MoveMove
-
amkKm_s23_PKSamkKm_s23_PKS
-
amkTp_s23_PKSamkTp_s23_PKS
-
KuveKuve
-
amkKmV_s23_PKSamkKmV_s23_PKS
-
amkKm_s23_TURamkKm_s23_TUR
-
amkYm_s23_PKSamkYm_s23_PKS
- Opintojakso
- KAOP2
Arviointiasteikko
0-5
Sisällön jaksotus
Tutustu sisällön tarkempaan jaksotukseen opintojakson Hoodlessa (Humakin Moodlessa).
Tavoitteet
Opiskelija
- Tuntee erilaisia tutkimuksellisen kehittämistoiminnan menetelmiä.
- Osaa soveltaa tutkimuksellisen kehittämistoiminnan menetelmiä tarkoituksenmukaisesti erilaisiin kehittämistehtäviin.
- Osaa suunnitella ja toteuttaa tutkimuksellisen kehittämistyön.
Sisältö
- laadulliset ja määrälliset menetelmät
- osallistavat ja yhteisölliset menetelmät
- muut tutkimuksellisen kehittämistoiminnan menetelmät
- tekoäly tutkimuksellisen kehittämistoiminnan tukena
- tutkimuksellisen kehittämistyön toteutuksen suunnittelu
Aika ja paikka
Opintojakso toteutetaan sekä Hoodlessa (Humakin Moodle-verkko-oppimisympäristö) että webinaareissa (webinaarien Zoom-linkki ilmoitetaan n. 2 viikkoa ennen ensimmäistä webinaaria avattavassa opintojakson Hoodlessa).
Webinaarit pidetään seuraavasti:
10.11.2025 13.00 - 15.30 webinaari
12.11.2025 13.00 - 15.30 webinaari
14.11.2025 13.00 - 15.30 webinaari
Kolmen seuraavan webinaarin (webinaarit 4-6) ajankohta tarkentuu myöhemmin
xx.xx. 2025 xx.xx - xx.xx webinaari
xx.xx. 2025 xx.xx - xx.xx webinaari
xx.xx. 2025 xx.xx - xx.xx webinaari
Oppimateriaalit
Tarkentuu, kun opetuksen toteutussuunitelma valmistuu. Materiaaleista kerrotaan tarkemmin opintojakson Hoodle-ympäristössä.
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla hyödynnetään seuraavia opetusmenetelmiä: yhteistoiminnallinen oppiminen, vertaisoppiminen, opetuskeskustelu, ongelmaperustainen oppiminen, case-pohjainen oppiminen ja pienryhmien pohdintahetket.
Opintojaksolla opiskellaan itsenäisesti työskennellen, pienryhmissä ja vuorovaikutteisissa webinaareissa.
Opiskelijoilta odotetaan webinaareihin osallistumista. Webinaarien luento-osuudet tallennetaan.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson tenttejä on mahdollista yrittää kolmesti niiden voimassaoloaikana. Kolme yritystä vastaa yhtä varsinaista kertaa ja kahta uusintaa, eli uusintamahdollisuudet sisältyvät opintojaksoon. Uusintamahdollisuuden hyödyntämisestä ei tarvitse erikseen ilmoittaa ohjaavalle lehtorille.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on 5 op:n mittainen, joten se vastaa 135 tuntia opiskelijan työtä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1)
Opiskelija tuntee tutkimuksellisen kehittämistoiminnan menetelmiä, mutta vain pinnallisesti. Hänen kykynsä soveltaa menetelmiä erilaisiin kehittämistehtäviin on puutteellista, ja opiskelija kykenee suunnittelemaan ja toteuttamaan tutkimuksellista kehittämistyötä vain rajoitetusti. Laadullisten ja määrällisten menetelmien, osallistavien ja muiden menetelmien hyödyntäminen tutkimuksellisen kehittämistyön tukena on hänellä puutteellista. Tutkimuksellisen kehittämistyön suunnittelun johdonmukaisuudessa on puutteita.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija tuntee erilaisia tutkimuksellisen kehittämistoiminnan menetelmiä, mutta ei kovin kattavasti. Hän pystyy soveltamaan menetelmiä tarkoituksenmukaisesti joissakin tilanteissa, mutta niiden kokonaisvaltainen ymmärrys on puutteellista. Laadullisten ja määrällisten menetelmien, osallistavien ja
muiden menetelmien hyödyntäminen on hänellä vaillinaista. Tutkimuksellisen kehittämistyön suunnittelu on toteutettu perusvaatimukset täyttäen, mutta kokonaisuus jää pinnalliseksi
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Opiskelija tuntee tutkimuksellisen kehittämistoiminnan menetelmiä hyvin ja osaa soveltaa niitä tarkoituksenmukaisesti erilaisiin kehittämistehtäviin. Hän kykenee suunnittelemaan ja toteuttamaan tutkimuksellista kehittämistyötä itsenäisesti, vaikkakin kehityskohteita vielä löytyy. Hän osaa hyödyntää laadullisia ja määrällisiä menetelmiä, osallistavia ja muita menetelmiä tutkimuksellisen kehittämistyön tukena tarkoituksenmukaisesti. Tutkimuksellisen kehittämistyön toteutuksen suunnittelussa hän osoittaa ymmärrystä ja kykyä soveltaa opittua käytännössä.
Hyvä (4)
Opiskelija hallitsee tutkimuksellisen kehittämistoiminnan menetelmät erittäin hyvin. Hän osaa soveltaa niitä monipuolisesti ja oivaltavasti erilaisissa kehittämistehtävissä. Tutkimuksellisen kehittämistyön
suunnittelussa ja toteutuksessa hän osoittaa syvällistä ymmärrystä ja itsenäistä pohdintaa. Hän osaa hyödyntää laadullisia ja määrällisiä menetelmiä, osallistavia ja muita menetelmiä sekä tekoälyä tutkimuksellisen kehittämistyön tukena kriittisesti, innovatiivisesti ja tarkoituksenmukaisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Opiskelija hallitsee tutkimuksellisen kehittämistoiminnan menetelmät kiitettävästi. Hän soveltaa menetelmiä erittäin tarkoituksenmukaisesti ja innovatiivisesti kaikissa kehittämistehtävissä, osoittaen kiitettävää kykyä itsenäiseen ongelmanratkaisuun ja kriittiseen ajatteluun. Laadullisia ja määrällisiä
menetelmiä, osallistavia ja muita menetelmiä sekä tekoälyä hyödyntäessään hän osoittaa syvällistä ymmärrystä ja kykyä yhdistää eri menetelmiä luovasti. Tutkimuksellisen kehittämistyön suunnittelussa hän osoittaa itsenäistä ajattelua, analyyttisyyttä ja kykyä tuottaa uutta tietoa ja innovatiivisia ratkaisuja.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Arviointikriteerit
• Opintojakso arvioidaan asteikolla 0–5.
• Arviointi perustuu opintojakson osaamistavoitteisiin.
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole palauttanut kaikkia tehtäviään, niissä ei ole noudatettu tehtävänantoa tai ne eivät ole olleet sisällöltään riittäviä yltääkseen alimpaan arvosanaan.
Esitietovaatimukset
Suositeltavaa on, että opiskelija on suorittanut opintojakson Tutkimuksellisen kehittämisen lähestymistavat (KAOP1) ennen tätä Tutkimuksellisen kehittämistoiminnan menetelmät (KAOP2) opintojaksoa.
Lisätiedot
HUOM vanhan OPSin mukaan opiskeleva: Tämä opintojakso vastaa vanhan OPSin mukaista Tutkimuksellinen kehittämistoiminta -opintojaksoa!